PDA

View Full Version : Een raar ideetje over het ondraaien van de stemming van mijn gitaar.



Wouter J
3 april 2012, 00:59
Okay, zoals iedereen wel weet is de normale stemming van een gitaar E-A-D-G-B-E van laag naar hoog. Maar ik heb al een tijdje het idee in mijn hoofd zitten om dat eens om te draaien: E-A-D-G-B-E maar dan van hoog naar laag.

Dus nam ik mijn experiment gitaar en deed het.
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/293782_203625516417800_100003110592414_361246_2569 11561_n.jpg
Zoals jullie wellicht kunnen zien heb ik de D en G snaren wel op hun oude plek gelaten aangezien die plaatsen niet veranderden.

Het klinkt allemaal heel anders, de vinger zettingen van een E majeur accoord is gewoon waar je het verwacht maar klint zo anders. De meest afgezaagde riffjes krijgen ineens een totaal andere klank, Je zou bijvoorbeeld "Stairway to heaven" moeten horen.

Ik ga later nog een geluids clipje opnemen maar nu heb ik nog veel te veel lol met het experimenteren.

Fiendish
3 april 2012, 01:16
Ik weet niet wat er vager is, je nieuwe stemming, of die Pokemon sticker op je slagplaat...

pim raaijmakers
3 april 2012, 01:21
die mucky pup sticker maakt veel goed....

aaronstonebeat
3 april 2012, 01:22
Je bent bijna ondersteboven aan het spelen zoals Dick Dale en Otis Rush, alhoewel je dan e-B-G-D-A-E zou krijgen.

Ik kan me er iets bij voorstellen maar betwijfel dat ik het snel zelf ga doen :D

Wouter J
3 april 2012, 01:29
Ik weet niet wat er vager is, je nieuwe stemming, of die Pokemon sticker op je slagplaat...
En hoe vaag is het dat jij weet dat dat een Pokémon is? ;)

Nazlive
3 april 2012, 01:51
Je OP snap ik niet. Hoe is je stemming nu?

Wouter J
3 april 2012, 01:54
Je OP snap ik niet. Hoe is je stemming nu?
Van hoog naar laag E-A-D-G-B-E, normaal gestemd maar dan precies anders om. Dus de hoge E-snaar zit waar de lage normaal zit en anders om.

Ace 1.15.19
3 april 2012, 02:15
Á la Jimi Hendrix maar dan gewoon rechtshandig. :D

aaronstonebeat
3 april 2012, 02:19
Volgens mij niet:
- in plaats van de dikke E de dunne e
- in plaats van de dikke A een dunne a (b-snaar naar a gestemd)
- d hetzelfde
- g hetzelfde
- in plaats van de dunne b een dikke B (A-snaar naar B gestemd)
- en in plaats van de dunne e de dikke E

Wouter J
3 april 2012, 02:23
Volgens mij niet:
- in plaats van de dikke E de dunne e
- in plaats van de dikke A een dunne a (b-snaar naar a gestemd)
- d hetzelfde
- g hetzelfde
- in plaats van de dunne b een dikke B (A-snaar naar B gestemd)
- en in plaats van de dunne e de dikke E

PRECIES!

En het is eigenlijk heel logisch maar toch ook weer heel anders.

Lush High
3 april 2012, 02:24
Je akkoorden veranderen verder ook niet. Het enige wat verandert is dat je met de 'conventionele' akkoorden nóg verder uit elkaar gaat. Normalitair breng je de lager klinkende snaren dichter bij de hoger klinkende door ze korter te maken. Zo krijg je compactere akkoorden. Wat je nu doet is hoog klinkende snaren nog hoger laten klinken en de lage, laag laten (bij een gewoon E akkoord dan he)
Je houdt gewoon de E maar je smeert het verder uit over het tonale bereik.

Fiendish
3 april 2012, 02:36
En hoe vaag is het dat jij weet dat dat een Pokémon is? ;)

ik heb ergens nog een Gameboy met Pokémon Red :soinnocent:

Jambi
3 april 2012, 09:03
Gaaf dit, ga dit vanavond ook maar eens proberen!!!

Midwolda
3 april 2012, 09:56
Nou hou ik al een jaar of veertig gitaren vast, maar zoiets hebben mijn hersenen nog nooit bedacht.

bass blom
3 april 2012, 10:15
is heel goed voor je hersens zulke experimenten.

zoon van Piet
3 april 2012, 10:35
leuk, lijkt me een aardige variant op de nashville stemming..

maar wel een beetje topkamverneukend?

guitarkid
3 april 2012, 11:58
Nou hou ik al een jaar of veertig gitaren vast, maar zoiets hebben mijn hersenen nog nooit bedacht.

Ton, je moet ze niet alleen vasthouden, je moet er ook op spelen..... ;)
Wel een leuk idee, zo'n alternatieve stemming! Plaats idd even een clipje, scheelt mij een hoop gedoe om een gitaar zelf zo om te bouwen en ik ben wel benieuwd!

Midwolda
3 april 2012, 12:16
Ton, je moet ze niet alleen vasthouden, je moet er ook op spelen..... ;)

:crazyhappy:




http://www.wavosaur.com/forum/images/smiles/icon_headbang.gif

smullie
3 april 2012, 12:37
Ik ben nu ook wel benieuwd hoe dat klinkt. Ik kan er me niet zo veel bij voorstellen...

j3r03n
3 april 2012, 14:21
Leuk experiment dit!

Ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat.

snessiram
3 april 2012, 18:36
...Zoals jullie wellicht kunnen zien heb ik de D en G snaren wel op hun oude plek gelaten aangezien die plaatsen niet veranderden...
Hoezo veranderden die plaatsen niet? Je stemt je D-snaar nu als een G, en je G-snaar als een D... wat voor logica is dat? :???:
Kan me wel voorstellen dat het dan anders klinkt... (dat op zich hoeft geen slecht gegeven te zijn natuurlijk :) )

Stratman70
3 april 2012, 18:53
Hoezo veranderden die plaatsen niet? Je stemt je D-snaar nu als een G, en je G-snaar als een D... wat voor logica is dat? :???:
Kan me wel voorstellen dat het dan anders klinkt... (dat op zich hoeft geen slecht gegeven te zijn natuurlijk :) )Dat doet ie helemaal niet. je begrijpt het niet helemaal.
Hij stemt zijn gitaar gewoon standaard, zoals iedereen zijn gitaar stemt, dus EADGBE, alleen de snaren gaan andersom van dun naar dik, i.p.v. andersom: van dik naar dun. maar de G en D snaar zijn dus ongewijzigd.

@ TS: ik vind het echt een lumineus idee! Geweldig en kijk ook uit naar je geluidsclipjes.

bat
3 april 2012, 19:45
De startpost snapte ik niet helemaal, maar de uitleg van aaronstonebeat maakt het duidelijk. Ik kan me zelfs enigszins voorstellen hoe het klinkt! Interessant gedachtenspinsel.

Midwolda
3 april 2012, 20:10
Dat doet ie helemaal niet. je begrijpt het niet helemaal.
Hij stemt zijn gitaar gewoon standaard, zoals iedereen zijn gitaar stemt, dus EADGBE, alleen de snaren gaan andersom van dun naar dik, i.p.v. andersom: van dik naar dun. maar de G en D snaar zijn dus ongewijzigd.

@ TS: ik vind het echt een lumineus idee! Geweldig en kijk ook uit naar je geluidsclipjes.

Maar dan zou ik de D en de G snaar ook omwisselen, want anders loopt de dikte niet meer gelijkmatig op.
Of af.

Bij een standaard setje, EADGBe: 46-36-26-17-13-10
Zonder D en G om te wisselen: 10-13-26-17-36-46
Met D en G ook omgewisseld: 10-13-17-26-36-46

j3r03n
3 april 2012, 21:47
Qua snaarspanning is het beter om ze niet om te wisselen.

smullie
4 april 2012, 12:06
De vraag: klinkt het ook ergens naar of was het een leuk probeerseltje om eens te doen, maar om snel terug normaal te leggen?

bat
4 april 2012, 12:20
Qua snaarspanning is het beter om ze niet om te wisselen.
Hoezo dat?

SnoopWinckel
4 april 2012, 12:50
Ik geloof dat wijlen Albert King dit ook deed, en hij stemde al de snaren een kleine terts naar beneden.
Naar 't schijnt deed hij dit om gemakkelijker te kunnen benden, aangezien je op deze manier kan hangen aan de snaren ipv te moeten duwen.

j3r03n
4 april 2012, 13:08
Hoezo dat?
Omdat een D-snaar 3 hele tonen omhoog moet gestemd naar G en een G-snaar 3 hele tonen omlaag naar D.

aaronstonebeat
4 april 2012, 13:09
Omdat een D-snaar 3 hele tonen omhoog moet gestemd naar G en een G-snaar 3 hele tonen omlaag naar D.

Twee en een halve.

j3r03n
4 april 2012, 13:12
Nee toch zeker? 3 hele tonen, maar wel 5 halve tonen. ;)

aaronstonebeat
4 april 2012, 13:49
Nee toch zeker? 3 hele tonen, maar wel 5 halve tonen. ;)

Hoeveel is 5/2?

j3r03n
4 april 2012, 14:01
;)

..........

barno
4 april 2012, 14:18
Er zijn heel wat bluesmannen die speelden met afwijkende tunings of strings upside down (voor lefties) , gewoon omdat ze gitaar leerden spelen op het gehoor. Albert King, Dick Dale, Otis Rush, Coco Montoya zijn wsch de bekendsten
Met stemmingen experimenteren kan leiden tot een echte signature sound. Keef met zijn open G zonder slide, Albert Collins, enz...

Niet gelijk op of aflopende snaardikte zou ik zelf niet gemakkelijk vinden denk ik.

De V
4 april 2012, 17:46
Supertof dit!

Een tijd terug speelde ik ook met deze gedachte.
Ik had wat tijd over dus heb ik mijn oude spaanse doos uit de kast gehaald om het eens te proberen.
Het resultaat was niet veel belovend, in mijn oren
Ik speel(de) bijna alleen maar slaggitaar en als je dan op je gitaar gaat lopen raggen klinkt het niet meer.
De lage snaren waren erg overheersend en het klonk in zijn geheel niet lekker.
Het speelt ook heel anders.

Maar goed, dat was op een spaanse doos.
Misschien dat deze truc op een elektrische gitaar juist te gek is.

Succes ermee :ok:

ieme
4 april 2012, 19:48
Doyle bramshall

Wouter J
5 april 2012, 03:48
Ik geloof dat wijlen Albert King dit ook deed, en hij stemde al de snaren een kleine terts naar beneden.
Naar 't schijnt deed hij dit om gemakkelijker te kunnen benden, aangezien je op deze manier kan hangen aan de snaren ipv te moeten duwen.

http://www.youtube.com/watch?v=W2mZwHVfBMk
Nope The Velvet Bulldozer stemde zijn gitaar in C mineur en bespeelde zijn gitaren omgekeerd, rechtshandig maar ondersteboven. Dus heel anders dan wat ik nu aan het doen ben. Hij was overigens niet de enigste linkshandige gitarist die op een rechtshandige gitaar omgedraaid leerde spelen.

Otis Rush
http://guitar-licks-n-tricks.com/wp-content/uploads/2010/03/Otis+Rush.jpg

Eric Gales
http://barefootmusicnews.com/media/blogs/b/2011/bfmn_eric_gales.jpg

Doyle Bramhall
http://cdn.mos.musicradar.com/images/features/eric-clapton-album-review/doyle-bramhall-2nd-corbis-530-85.jpg

SnoopWinckel
5 april 2012, 13:12
Dan heb ik je verkeerd begrepen, mijn excuses :)