PDA

View Full Version : Bugera v22



dikkiedik
2 april 2012, 23:21
beste medegitaristen.

Ik ben zelf nog een jonkie, 17 jaartjes jong en daarom heb ik ook nog niet een geweldig budget voor een versterker. Momenteel speel ik met een Fender USA stratocaster op een Vypyr 15W van peavey waar ik deze geweldige gitaar niet helemaal tot zijn recht hoor komen.

Bovendien is die 15 watt transistor totaal niet geschikt om mee te repeteren, laat staan optreden. Boven de drums kom je nauwelijks uit. Master moet volledig open en de gain meestal ook flink hoog waardoor alles rammelt en kraakt.

Ik zoek dus een leuke buizenversterker waarmee ik mooi clean boven een drumstel uit kan komen en met een overdrive kanaal waar ik eens leuk classic rock, rock en pop/rock mee kan spelen.

Bugera hoor ik héél erg wisselende verhalen over. Niet alleen de betrouwbaarheid maar ook de klank. Klank is natuurlijk eigen smaak, maar het nadeel is dat de Bugera nergens te bespelen is zover ik weet. Het zijn internet winkels en Thomann die deze aanbieden.

2 vraagjes dus. Is de Bugera V22 geschikt voor dit gebruik, zijn jullie overwegend positief? Misschien nog andere versterkers in de prijsklasse 350 euro.
De andere, is er toevallig gitaarwinkel in Noord Holland die deze Bugera verkoopt? Ik ben 'm zelf nog niet tegen gekomen!

alvast bedankt,
Daan

arcane
2 april 2012, 23:49
welke stijl(en) wil je ermee gaan spelen?

dikkiedik
3 april 2012, 00:03
Rock, poprock en soms nog wel eens wat meer richting hardrock (guns n roses bv)

denk bij die andere aan bv: Bryan adams, Anouk (ook de hardere nummers), U2, foo fighters, 3 doors down.

Geen echt special needs. Een mooie clean en een overdrive die zowel crispy als vol is.

Nazlive
3 april 2012, 00:15
De Laney cub12R is voor 279,+- misschien wat. Ik ga hem zelf ook halen deze week. Klinkt goed, helemaal voor dat geld. En ziet er mij ook stevig uit. 15 watt buizen, en 1watt input zodat hij thuis ook lekker kan. Fx loop,reverb, 3band eq en tone control. Gain en volume. Die Bugera vond ik de samples ook lekker klinken, maar bouw kwaliteit is wat minder. Ziet er wat minder degelijk uit van binnen. Blackheart Handsome devil, is ook optie voor 340,- 7/15 watt tube. Peavey Bandit 112 Transtube transistor is ook wel leuke.

I prefer Laney!

Robin...
3 april 2012, 00:27
Rock, poprock en soms nog wel eens wat meer richting hardrock (guns n roses bv)

denk bij die andere aan bv: Bryan adams, Anouk (ook de hardere nummers), U2, foo fighters, 3 doors down.

Geen echt special needs. Een mooie clean en een overdrive die zowel crispy als vol is.

Nog nooit mee gespeeld. Maar zal vast wel een goeie amp zijn. En als je nog een mooi overdrive pedaal ervoor gooit dan breek tie nog wat snellen. Aangezien de buizen die erin zitten EL 84 buizen zijn denk ik wel dat je die sound eruit krijgt. En 22 watt 12 inch speaker kom je wel makkelijk over je drummer heen en als je live speelt kan je gewoon een mic ervoor zetten. Maar ik zal als ik jouw was eerst even zoeken waar je hem kan spelen.

crapton
3 april 2012, 07:00
Als je even zoekt loopt al een draadje over deze Bugera. Meningen waren positief, zeker voor t geld.

Ik heb een 40W met 4x EL84 en daarnaast een 50W head met 2x EL34 en die laatste is duidelijk strakker op hoog volume. De EL84's 'flubberen' een beetje. Stel je niet teveel voor van 20W, als je een stevige band hebt is het net aan en solo's gaan niet.

Je kan ook 2e hands overwegen of een Vox VT100 (ook even zoeken, ik geloof 380 € of zoiets).

Brewskie
3 april 2012, 08:05
Ik zit zelf ook al een tijd te 'azen'/GAS-sen op die Bugera V22. Ik heb ook de volledige 3 threads op TheGearPage gelezen, dus ik ben zeer goed op de hoogte :supercool:

In 2009 zijn er veel problemen geweest met het switchen tussen de kanalen, wat veroorzaakt werd door warmte in een 'voltage-regulator'. Deze problemen zijn verholpen door Bugera. Hier staat ook een persbericht over in de Q&A van Behringer.

Algemene conclusie op fora:
het is de meest veelzijdige versterker in deze prijsklasse. De afwerking (ook binnenzijde) wordt als zeer netjes bestempeld. Hij doet niet onder voor Fenders die ook in China worden gemaakt. Wel even de schroeven aandraaien, kooi van buizen verwijderen, omdat die resoneert. Veel spelers doen er betere buizen in (JJ). De speaker wordt echt heel hoog gewaardeerd. Goede clean weergave, veel bassrespons, goede drive-kanaal. Veel spelers gebruiken 'm tijdens optredens zonder pedalen. Kan voldoende hard in bandsetting.

Ik sta op het punt om 'm te bestellen. (Thomann) In Noord Holland heb ik 'm bespeeld in Alkmaar bij Peter Johanzen aan de Singel.
http://www.peterjohanzen.nl/

Succes.

marter544
3 april 2012, 12:49
Je gaat wel meer dan 20 watt nodig hebben wanneer je clean wilt blijven.. Klinkt afgezaagd, maar een 2ehands valveking?

dikkiedik
3 april 2012, 14:21
Ik ga komende week kijken of ik met de trein naar Alkmaar kan. Ik ben heel erg benieuwd. Inderdaad bij Thomann is de V22 véél goedkoper, maar ik wil 'm toch even horen.

En als ik meer als 22 watt wil ga ik meteen naar de 50. Dat is denk ik te groot om ook nog op slaapkamerniveau te kunnen spelen.

ellisvertellis
3 april 2012, 14:41
http://www.thomann.de/nl/kustom_defender_v15.htm

De moeite waard om te testen voor die prijs, toch?

Brewskie
3 april 2012, 19:57
Ik ga komende week kijken of ik met de trein naar Alkmaar kan. Ik ben heel erg benieuwd. Inderdaad bij Thomann is de V22 véél goedkoper, maar ik wil 'm toch even horen.

En als ik meer als 22 watt wil ga ik meteen naar de 50. Dat is denk ik te groot om ook nog op slaapkamerniveau te kunnen spelen.

Ja, denk het ook. Maar d'r zit wel een masterknop op.

pasqual
3 april 2012, 20:42
Je gaat wel meer dan 20 watt nodig hebben wanneer je clean wilt blijven.. Klinkt afgezaagd, maar een 2ehands valveking?

Weet je dit uit eigen ervaring of denk je dit alleen maar? Ik heb de V22 als back up versterker en voor kleine kroegen en dit ding gaat hard genoeg ( eigenlijk onwaarschijnlijk hard voor 22 watt ) en blijft behoorlijk clean bij hoog volume ( lichte breakup ). Niet "cristal clear clean" zoals bij een 100 watt Fender maar zonder modderig te worden. Deze versterker heeft mij aangenaam verrast vanwege zijn goeie geluid; helder clean en een mooie gain. Geen hi gain maar een classic rock sound is goed mogelijk. Wil je metal spelen? Dan zul je een geschikt pedaal ervoor moeten zetten. Zelfs de digitale reverb is acceptabel. Misschien woont er iemand bij je in de buurt met de V22?

Platyhelminthes
3 april 2012, 21:39
Misschien een peavey classic 30(tweedehands)? Gaat hard zat voor een band en is in mijn ervaring geschikt voor de stijlen die jij noemt.

dikkiedik
3 april 2012, 21:44
Ik de peavey classic en de Laney (?) 12 net eventjes bekeken en geluisterd via Youtube. Uiteraard geeft dit geen goed beeld, maar toch vind ik de V22 wel steeds een prettigere sound hebben. Even iets dieper.

VLP
3 april 2012, 23:19
http://www.thomann.de/nl/kustom_defender_v15.htm

De moeite waard om te testen voor die prijs, toch?

Met 15 watt buizen 1x12 heb je echt wel niet genoeg op repetitie. Het gaat maar om zeker te zijn zou ik minimum 30 nemen.
Nooit goed om je amp volledig open te zetten.

Brewskie
3 april 2012, 23:28
Met 15 watt buizen 1x12 heb je echt wel niet genoeg op repetitie. Het gaat maar om zeker te zijn zou ik minimum 30 nemen.
Nooit goed om je amp volledig open te zetten.

De Kustom Defender heeft niet een 12" maar 10" speaker.

En na het lezen van vele fora, kan ik Pasqual's opmerking bevestigen dat de Bugera V22 'gig-waardig' is.

caliban
4 april 2012, 10:32
Weet je dit uit eigen ervaring of denk je dit alleen maar? Ik heb de V22 als back up versterker en voor kleine kroegen en dit ding gaat hard genoeg ( eigenlijk onwaarschijnlijk hard voor 22 watt ) en blijft behoorlijk clean bij hoog volume ( lichte breakup ). Niet "cristal clear clean" zoals bij een 100 watt Fender maar zonder modderig te worden. Deze versterker heeft mij aangenaam verrast vanwege zijn goeie geluid; helder clean en een mooie gain. Geen hi gain maar een classic rock sound is goed mogelijk. Wil je metal spelen? Dan zul je een geschikt pedaal ervoor moeten zetten. Zelfs de digitale reverb is acceptabel. Misschien woont er iemand bij je in de buurt met de V22?

Compleet mee eens :), in band staat de master bij mij rond de 7 en preamp volumes ook zo iets. En dan is het echt hárd. 20 watt is hij btw niet eens :), hoogstens 15, maar who cares daarover, zolang het goed klinkt.

jules
4 april 2012, 10:45
sorry hoor maar wat een bullshit dat je met die 22 watt niet over je band heen zou komen, zelfs clean en zelf nog met een cleane boost overstuurt de amp niet en dan staat de master volume op 7, het dedicated clean kanaal van de v22 gaat echt hard voordat tie begint te breaken.

dikkiedik
4 april 2012, 12:13
Ik kom met mijn Vypyr 15 watt ook boven de drummer uit, maar dan wel met master helemaal open én de gain helemaal open. Dat klinkt dus voor geen meter. En ik heb er helaas ook al eens mee opgetreden in een enorme aula zonder PA. Ik kan je zeggen, dat is niet voor herhaling vatbaar. Alles rammelde en kraakte en piepte. Achterin hoorde je me niet.

Maar het lijkt mij dat 22 watt meestal wel genoeg is toch? Al helemaal er vanuit gaande dat ik overstap vanaf een 15 watt transistor versterkertje. Het is namelijk niet mijn bedoeling om meteen de super sound van Marshall amps en Fender amps te halen. Als het kan, oké, maar daar heb ik nu het geld gewoon niet voor.

De stap Vypyr 15 --> V22 lijkt me toch een best mooie stap vooruit voor het geld?

guitarguru
4 april 2012, 12:58
Maak je over het volume maar geen zorgen. Heb zelf een V22 gehad en kwam clean lekker mee, ondanks hard meppende drummert. Heb nu nog een 20 watt combo. Totaal geen probleem, is zelfs nog veels te hard, als ik hem eens lekker wil kietelen ..

edit: zelfs met mijn Marshall 5 watt combootje kom ik nooit in de problemen, maar dan wel vervormd he.

ellisvertellis
4 april 2012, 13:09
Ook een Fender Blues Jr komt toch met gemak aan drumniveau? En da's maar 15 watt. Akkoord, helemaal clean zal hij niet meer zijn...

guitarguru
4 april 2012, 13:10
Repeteerde tot voor kort wekelijks op een Blues Jr. Bleef ook mooi clean op bandvolume hoor.

jules
4 april 2012, 14:06
precies als je er niet bovenuit komt sta je onwaarschijnlijk hard, dan is het advies toch wel een tikkie zachter repeteren

pasqual
4 april 2012, 21:00
Compleet mee eens :), in band staat de master bij mij rond de 7 en preamp volumes ook zo iets. En dan is het echt hárd. 20 watt is hij btw niet eens :), hoogstens 15, maar who cares daarover, zolang het goed klinkt.

De V22 is inderdaad niet 20 watt maar 22 watt ( vandaar de V22...). Dan staat de switch achterop in "pentode" stand. In "triode" stand is ie inderdaad maar 15 watt. Dan gaat de versterker ook iets minder hard.

muziekschuur
5 april 2012, 10:42
Als je dan nog iets harder wilt, is het aankoppelen van een extra speakercabinet (vergroten speakervlak) nog een optie voor ongeveer 3db erbij. (Of iets meer het gevoel van bas). Het plaatsen van een neodynium speaker is ook een optie omdat een dergelijke speaker tot 5 db gevoeliger is. En dus een groter rendement geeft.

Rutger
5 april 2012, 11:41
Of je het met 15-20 Watt in een band trekt heeft alles met je speaker te maken. Met een fatsoenlijke en efficiente (ca. 100dB/W/m) speaker lukt het met gemak.

Het is logisch dat het met een 15W Vypyr niet lukt, want met een matige 8 inch speaker lukt dat per definitie niet. Het klinkt vaak niet alleen niet mooi op hoog volume, maar de efficientie van zo'n speaker is meestal lager dan 85 dB/W/m en dat merk je. Sluit diezelfde Vypyr aan op een goeie speakercab en je redt t.

Blijkbaar beschikt de V22 over een redelijke (in elk geval efficiente) speaker dus hoef je je geen zorgen te maken.

caliban
5 april 2012, 18:35
Technicus die mijn v22 heeft hersteld, heeft hem uitgemeten en hij kwam in pentode zelfs niet aan 15W

pasqual
5 april 2012, 22:02
Technicus die mijn v22 heeft hersteld, heeft hem uitgemeten en hij kwam in pentode zelfs niet aan 15W

Ik wil hier niet mijn gelijk halen hoor maar kan het niet zo zijn dat jouw pentode/triode switch gewoon kapot is? Mocht jouw tech simpelweg gelijk hebben dan lullen ze bij Bugera dus uit hun nek. Hoe dan ook: hier zit genoeg volume in voor een bandsituatie en dan is het eigenlijk niet belangrijk wie er gelijk heeft;)

caliban
7 april 2012, 13:22
Versterker was net hersteld, dus die switch zou ook gewerkt moeten hebben. Tech kan zich natuurlijk ook vergissen, en per ongeluk op triode zetten. Ik dacht in ieder geval dat een v22 volgens specs maar 15 watt is.

muziekschuur
7 april 2012, 13:47
Ik vind het in ieder geval een zeer sympathiek combo.

caliban
7 april 2012, 16:08
Ik vind het in ieder geval een zeer sympathiek combo.

Helemaal eens mee :), hier zo goed als alleen maar lof voor de v22

Brewskie
8 april 2012, 12:42
Ik ga komende week kijken of ik met de trein naar Alkmaar kan.

En ? ....ben je al in Alkmaar langs geweest. Zo niet, wel doen hoor. Leuk winkeltje. Mijn eerste basgitaar en versterker gekocht. Niet met z'n tijd meegegaan. Lekker nostalgisch. En vlak bij het station, 1 straat doorlopen en je bent er.

dikkiedik
4 juni 2012, 20:47
Door examens had ik helaas weinig tijd, maar vandaag toch met mijn fender USA stratocaster de trein in gestapt om een middagje versterkers te proberen. Gewoon ter oriëntatie, geen overhaaste beslissingen nemen, ondanks dat uiteindelijk dat wel érg verleidelijk was.

Ik wilde Spanjaard en Peter Johanzen bezoeken en ik begon met Peter Johanzen.

Mijn bevindingen per amp:

Behringer 50 watt transistor: acceptabele clean kanaal, maar overdrive compleet nutteloos. Bovendien was de versterker veelte zwaar, en ik was opzoek naar wat meer 'soul' wat ik totaal niet vond in deze amp.

Bugera V22: De eerste tonen op het clean kanaal waren meteen lekker. Alles stond op 12 uur en eigenlijk gewoon precies wat ik zocht. Een flinke bass, lekker diepe clean tonen maar het kon ook weer lekker sprankelend. Meteen heb ik ook de headroom uitgeprobeerd. Master op 10 en volume van het clean kanaal op 10. Een behoorlijke hoeveelheid geluid, zeker goed genoeg om boven een drummer uit te komen leek mij. De versterker bleef ook erg mooi clean en er was nauwelijks vervorming. Het gain kanaal was ook naar mijn zin. Met de gain onder 4 leek het meer op een clean kanaal. Boven de 4 begon de oversturing een beetje. Eerst een mooie crunch en daarna toch heftigere oversturing. Wat me wel opviel, zonder de midboost ingeschakeld klinkt de overdrive té vintage voor mij. Dus deze stond de hele tijd aan. Ik kreeg er best moderne tonen uit. Meer als prima. Daarna heb ik ook nog een les paul gepakt. Lekker dik, en vooral op het crunch kanaal was het heerlijk. Helaas niet mogelijk om de GnR tones eruit te halen, dus daarom heb ik ook een tube screamer ervoor gezet op het crunch kanaal. Allebei de gain volledig open. Helemaal naar mijn zin! precies genoeg gain. Ik speelde overigens met de TO800 behringer tube screamer. Dus met een beter pedaaltje zal het vast nog wat beter zijn, hoewel, het pedaaltje met positief verbaasde.

Mijn conclusie voor de V22 was dus: een héél veelzeidige amp, vintage sound, vintage looks maar met de mid boost aan en/of een pedaaltje erbij ook erg bruikbaar voor modern (foo fighters/nickelback/anouk).

Daarna ben ik doorgegaan naar Spanjaard.

Palmer fat 50: 50 watt buizen. WOW wat een bak met geluid kwam eruit. Maar wel érg mooie clean. Ook het overdrive kanaal kon ik leuke tonen halen, erg modern. Vintage crunch kreeg ik er niet uit. Deze viel dus eigenlijk al af. Ver boven mijn budget + niet geheel bruikbare overdrive kanaal

Peavey valve king 112: Mooie clean maar de overdrive klonk in mijn ogen als een schelle koektrommel. Gewoon niet helemaal mijn geluid. Een lichte crunch ging moeilijk en hij ging te snel over in een zware ovedrive.

Fender hot rot deville 212: Dit was een occasion en redelijk mooi geprijsd. Hij ging alleen GEWELDIG HARD. VEEEEELTE hard voor mij. Zelfs clean kon ik 'm niet dimmen en ik moest mijn gitaar volume bijna helemaal dicht draaien om een slaapkamervolume te halen, wat toch voor mij een must is. En zo zacht speel ik niet op mijn slaapkamer overigens. Hij klonk wel erg mooi. Mooie clean, gewoon prima. Drive kanaal was ook lekker, maar ook deze overstuurde niet genoeg voor mijn needs.

vox ac15c1: WAUW. Het was een minuutje zoeken, maar op de topboost input gaf deze een géweldige drive. Super modern, erg sprankelend. Erg moeilijk uit te leggen, maar ik denk dat de vox gebruikers op dit forum wel weten waar ik het over heb. Gewoon een super sound. Clean was ik iets minder over te spreken door het 'zangerige' karakter. Ik hou meer van een wat dieper clean geluid, die ik wel uit een bugera V22 kreeg. Maar alleen het scheurkanaal was al reden om de ac15 op nummer 1 te zetten.

de Bugera en de Vox heb ik allebei bijna een uur gespeeld en geprobeerd om precies de tone te krijgen die ik wilde. Beide érg goed, maar kompleet anders. Allebei hebben ze voor en nadelen. Ik heb de voor en nadelen eventjes op een rijtje gezet. (uiteraard, hoe ik deze ervaar)

bugera pro: Mooiere clean, erg goede toon vorming bij laag volume, veel headroom, veel versterker voor weinig geld

bugera cons: Behoorlijk grote versterker, problemen met betrouwbaarheid, zonder pedaal niet genoeg gain voor mijn needs

vox pro: GEWELDIGE drive, soul en passie, karakteristiek geluid

vox cons: Een hele klap duurder als de bugera, weinig headroom, persoonlijk niet zo'n mooi clean geluid, bij lage volumes slechte oversturing

Ik ga nog rustig verder neuzen, maar ik ben met deze middag wel heel wat wijzer geworden naar wat ik eigenlijk wil en hoe dat plaatje er dan uit gaat zien.

dikkiedik
6 juni 2012, 20:55
Zeer waarschijnlijk ben ik morgen in Amsterdam. Ik was opzoek naar gitaarwinkels die Bugera dealers zijn, er kwam alleen Dijkman uit.

Op de website van Dijkman staat niet dat ze die verkopen?

Nu vroeg ik me af of er winkels in Amsterdam zijn die de Bugera V22 verkopen. Ik ga dan weer verder met mijn speurtocht!

guitarkid
8 juni 2012, 22:56
bugera cons: Behoorlijk grote versterker, problemen met betrouwbaarheid, zonder pedaal niet genoeg gain voor mijn needs



Dit begrijp ik dus niet. Als je de topics over de V22 zou hebben gelezen, zou je weten dat die problemen al lang opgelost zijn en dat dat vooral om de eerste amps ging. Inmiddels zijn er talloze V22's verkocht met een uitvalpercentage dat vast niet hoger ligt dan bij een hoop andere versterkers met op zich misschien meer reputatie. Ik heb de V22 uitgebreid getest voor een review in een muziekblad en gebruik er nu één als back up voor mijn Peavey Delta Blues. Ik vind de V22 zeker niet de Holy Grail, maar wel onwijs veel waar voor z'n geld. Ergo: haal die problemen met de betrouwbaarheid maar uit het lijstje "cons"...!
En om 'm nou groot te noemen... ;)

Brewskie
8 juni 2012, 23:04
Nu vroeg ik me af of er winkels in Amsterdam zijn die de Bugera V22 verkopen. Ik ga dan weer verder met mijn speurtocht!
Als je dan toch in een winkel koopt, dan haal je 'm toch wel bij Johanzen ? ....hij heeft je een uur lang er op laten spelen....