PDA

View Full Version : Die eeuwige zoektocht naar het mooie geluid...



Eric van Esch
2 april 2012, 17:10
Momenteel ben ik me aan het orienteren op een nieuwe set up voor thuis. Momenteel is de set up een Line 6 POD X3 die over een Fender Princeton Chorus gaat. Op zich is het geluid zeker niet verkeerd en op deze manier heb ik een behoorlijke variatie aan tonen en geluiden. Ook voor het opnemen is dit een zeer bruikbare set up, de POD gebruik ik dan als geluidskaart en dat gaat heel prima. Soms gebruik ik de Fender gewoon als versterker zonder de POD en geeft dan ook een goed geluid. Maar toch.....

De pest is natuurlijk als je eens bij een ander over zijn spul speelt dat je hoort dat het toch weer een stukje beter kan. Niet dat ik haast heb, kan rustig rondkijken (wat ik trouwens al een tijd doe). Ik kom wel al tot een wensenlijstje en heb daar voor mijzelf al iets bijgezet.

Wensenlijstje:
- Bruikbaar voor thuis, ben een huiskamer gitarist en optreden zit er niet in
- Wil graag over 2x12 spelen, het brede geluid vind ik prachtig
- De versterker moet 2 kanalen hebben, een clean kanaal en een drive kanaal
- Het clean moet een enigszins warm karakter hebben
- Stijlen die de versterker voor de kiezen gaat krijgen zijn blues/bluesrock/(classic) rock
- Gitaren die gebruikt gaan worden zijn een semi-hollow, een Les Paul achtige en een Strat achtige.

Wat ik tegen ben gekomen wat ik interessant vind:
- Bogner Alchemist. Veelzijdig en een prima geluid. Ik heb mijn gitaren hierover al gehoord aangezien mijn gitaarleraar deze heeft staan en ik deze dus rustig heb kunnen proberen. Is een beetje het vertrekpunt van de zoektocht. Wat me een beetje tegenhoud bij deze versterker is dat op internet nogal wat verhalen te vinden zijn dat na tube wisseling het mooie karakter van de versterker verloren is gegaan. Misschien onterecht?
- Hugh & Kettner Tube meister 18. Deze zou ik dan over een Orange PPC212 OB (open back) cabinet gaan zetten. De ingebouwde attenuator is natuurlijk een grote pré! Zou volgens mij een mooie combinatie kunnen zijn, moet die combinatie wel een keer kunnen proberen. Maar is denk ik nu voor mij wel een combinatie voor bovenaan het lijstje. Iemand op voorhand al bezwaren tegen deze combinatie?
-Vox AC15 in 2x12 uitvoering. Ik speel veel over Vox simulaties in de POD en dan zou de Vox dus de real thing zijn. Wel een prijzeriger alternatief en is een combo. Misschien toch meer voorkeur voor een top en cabinet voor flexibiliteit mocht het toch anders moeten.

Ik denk dat ik toch liever naar een top en cabinet ga dan een combo om flexibel te kunnen zijn, je weet het nooit. Maar een goede combo sluit ik niet uit.

Tot voor zover het lijstje wat ik voor mezelf heb gemaakt, alternatieven zijn er wellicht te over, spui ze maar eens. De eeuwigie vraag over budget, ik heb geen bugdet voor mezelf vastgesteld nog, ik heb liever iets wat bevalt en iets duurder is dan mezelf beperken op budget en het-net-niet kopen. Ik ben wat dat betreft een gelukkig mens.......

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Meneer Zwijn
2 april 2012, 17:43
Ik ben naar precies hetzelfde op zoek, en kom op precies hetzelfde resultaat uit als jij. Ik moet ze wel nog eens uitgebreid aan de tand voelen met mijn Fender Tele. Mijn budget voor de head is zo rond de 500 euro liefst, het mag iets meer zijn...
Dus ik hou dit draadje mee in de gaten...

Eko
3 april 2012, 14:00
Als je op huiskamerniveau wilt spelen en toch een warm , vol , geluid wilt horen ga je met een buizenbak een teleurstelling krijgen. De 2 x 12 inch opstelling komt voor bij versterkers met ca 30 watt en meer. Als je dat enigszins wilt horen klinken staat ie al zo hard dat de buurt gaat klagen. Probeer maar eens in een winkel uit.
Als je echt van alles en nog wat wilt hebben kijk dan ook eens serieus naar een goede transistor of modelling amp. Tech 21 heeft volgens mij een 2 x 12 van de 60 watt versie. LIne 6 heeft oplossing met 2 x 12 inch.
Is misschien niet het antwoord wat je verwacht had , maar de meesten verwachten hetzelfde geluid en kracht op huiskamerniveau als op een podium.
Ik treed regelmatig op en moet soms ook heel zachtjes spelen. Soms wordt je gevraagd om bv als achtergrond te fungeren tijdens recepties of etentjes. Speciaal voor dit soort ,,fluistergigs,, heb ik een Line 6 Spidervalve gekocht. Is een buizen amp met modelling er bij in. Alles te programmeren en met een eindvolume terug te schroeven. Heel makkelijk en bruikbaar.
Voor de grotere gigs of kroegen gebruik ik een Victoria Golden Melody. Ook een 2 x 12 van 40-50 watt maar bloedmooi van geluid. Als alternatief heb ik nog een 28 watt Marble. Ook uitermate bruikbaar , maar zowel de Vic als de Marble zijn al snel te hard.

arcane
3 april 2012, 15:25
Lang niet alle buizenbakken zijn geschikt voor thuis. Maar mijn eigen ervaring is dat de bogner Alchemist (in ieder geval de 1x12) prima te gebruiken is op thuisvolume. De 2x12 versie heeft evenveel vermogen, en is eigenlijk dezelfde amp, maar dan met 2 speakers. dus ik ga ervan uit dat ook deze huiskamer geschikt is. Wat betreft de buizenwissel, de vorige eigenaar heeft de buizen ook gewisseld, en het ding klinkt echt prima. 1x EH12AX7, 4x JJ12AX7, en 2x JJ6L6GC MP.

muziekschuur
3 april 2012, 15:26
De Fender 22 watt met 2x10 is waarschijnlijk heel bruikbaar voor je. Deluxe reverb ofzo heet dat ding.

Eric van Esch
3 april 2012, 20:37
Ik heb nu een transistor amp 2x25 Watt (Fender Princeton chorus) en die is goed in toom te houden, maar kan ook (te) hard. Maar meestal gebruik ik hem als slave amp voor de POD en dan is het volume tot heeel heeeeel stil te reduceren. Geluid is best bruikbaar, maar zoals aangegeven het kan altijd wel iets beter.

De Bogner kan met 20/40W en 2x12 prima op huiskamerniveau gebruikt worden (ik hoor deze elke twee weken tijdens lessen), dus ik denk dat het verhaal over buizen thuis wat genuanceerder ligt. Overigens goed te horen dat na retube de versterker nog steeds goed klinkt (bedankt Arcane). Ik heb zelf een tijdje een Vox AC4TV gehad met 1x10. Het geluid uit de Vox was niet slecht, alleen door het formaat en 1x10 vond ik hem te boxerig klinken. Er zijn veel mensen die een Vox AC15C1 thuis gebruiken en volgens Vox heeft de Vox 15C2 Twin voldoende vermogen om een 2x12 aan te sturen. Op internet zijn verder genoeg filmpjes te vinden van de Hugh & Kettner Tubemeister 18 en daar wordt juist het terug te brengen vermogen met behoud van geluid geroemd. Er is zelfs een filmpje te vinden waarbij een Orange PPC412 cab wordt aangestuurd door de tubemaster bij laag wattage, ik ga er dan vanuit dat het kleinere broertje van Orange (PPC212 OB) dus geen probleem vormt. Maar zoals gezegd moet ik dat eens uitproberen ergens. Maar ik denk niet dat per definitie buizen thuis niet geschikt zijn en dat er geen versterkers te vinden zijn die dat kunnen. Het zal alleen de vraag zijn welke opstelling dat is die aan de gestelde eisen voldoet. Als ik niet helemaal kan vinden wat ik zoek dan blijf ik gewoon bij mijn huidige set up.

Thomk
4 april 2012, 16:49
Kijk eens naar een Egnater renegade 2x12 vet ding. Ik heb gekozen voor de 1x12 omdat ik me niet een hernia wil tillen! Maar die 2x12 prachtig geluid en van jazz tot metal maakt allemaal niet uit!

Eric van Esch
4 april 2012, 21:44
Thanks Thomk, klinkt qua specs zeker niet verkeerd. Alleen vraag ik me af of de amp goed thuis te gebruiken is zonder de muren eruit te blazen. Wat zijn jouw ervaringen hiermee? En waartegen heb jij deze amp ooit afgezet?

bass blom
4 april 2012, 21:59
die is 65 watt?
ik heb die 30 watt (rebel?) getest, vond ik leuk.
later hoorde ik dat kwaliteit niet top is maar voor thuis maakt dat niet zo uit.
maar 30 watt is ook veel voor thuis.
je kunt wattage wel schakelen geloof ik.

Eric van Esch
4 april 2012, 22:09
Ik zag inderdaad ondertussen een Rebel20 en een Rebel30, beiden zijn terug te schakelen in Watts (tot 1W). Is misschien nog wel een betere optie, kijken of ze 2x12 kunnen aansturen, vanuit Egnater is het 1x10 of 1x12.

DaFonz
6 april 2012, 12:27
Misschien ten overvloedde, maar een vermogensschakelaar is geen volumeknop...
De rebel 30 op 1 Watt is nogsteeds geen huiskamer versterker.

Lees vooral dit stuk eens, zeer verhelderend: http://www.egnateramps.com/TechTalk/Volume1.html

Eko
7 april 2012, 11:31
Zolang mensen inderdaad denken dat je een 2 x 12 prachtig kunt laten klinken op huiskamerniveau blijft er handel in dit soort zaken. Om er later achter te komen dat het niet zo werkt...... , maar als je niet horen wil , ik vind het best. De verhandeling op Egnateramps is heel erg verhelderend.

ateng
7 april 2012, 11:48
Ik heb nu een transistor amp 2x25 Watt (Fender Princeton chorus) en die is goed in toom te houden, maar kan ook (te) hard. Maar meestal gebruik ik hem als slave amp voor de POD en dan is het volume tot heeel heeeeel stil te reduceren. Geluid is best bruikbaar, maar zoals aangegeven het kan altijd wel iets beter.

Wat valt er te verbeteren dan? Het blijft natuurlijk altijd persoonlijk maar veel verschil zal je niet horen op huiskamer volume... het enige wat je zal merken is dat de ene versterker anders is qua karakter, wel of niet gevoelig/dynamisch reageert enz. Met andere woorden... wil je een ander versterker omdat je een ander sound wilt hebben?

Henri H
8 april 2012, 00:15
Verandering van spijs doet eten.....

Je hebt huiskamervolume en huiskamervolume.
Als je echt een buizengeluid wil voelen, gaat het al snel te hard.
Wellicht ben je beter af met een goede modeler zoals de 11Rack i.c.m. een (paar) goede monitor(en).
Ik vond het een intuïtief apparaat met overtuigende amp-models en effecten, beter dan een pod.

Je bent ook welkom om mijn Mesa Stiletto 's te testen.
Dat is een 100W 2-kanaals buizenbak, terug te schakelen naar 50W, maar de master volume werkt erg goed, en dat levert goede sounds op laag volume.
Ik gebruik hem uitsluitend op 100W, maar kan waarschijnlijk iets meer herrie maken dan jij.

harrie-beton
8 april 2012, 12:07
Kennis van mij speelt spijkerharde metal in een flatwoning. Hij gebruikt een ISOCAB. Laag volume maar vette toon.

Ik heb ook een X3 gehad en toen gebruikte ik geen speciale versterkers maar alles op de koptelefoon of hifi speakers.

Eric van Esch
8 april 2012, 16:34
Zolang mensen inderdaad denken dat je een 2 x 12 prachtig kunt laten klinken op huiskamerniveau blijft er handel in dit soort zaken. Om er later achter te komen dat het niet zo werkt...... , maar als je niet horen wil , ik vind het best. De verhandeling op Egnateramps is heel erg verhelderend.

Kan je dan ook uitleggen wat er niet gaat werken? Ik weet dat een full blown versterker echt wel anders klinkt dan op laag niveau. Maar wat zal er volgens jou dan niet werken? Ik heb verder geen ervaring met de Rebel, alleen met mijn oude Vox. Daar was wel degelijk verschil te horen op 1/4W, 1W en 4W, maar misschien juist wel vanwege het lage wattage?


Wat valt er te verbeteren dan? Het blijft natuurlijk altijd persoonlijk maar veel verschil zal je niet horen op huiskamer volume... het enige wat je zal merken is dat de ene versterker anders is qua karakter, wel of niet gevoelig/dynamisch reageert enz. Met andere woorden... wil je een ander versterker omdat je een ander sound wilt hebben?

Denk dat je daar de spijker op de kop raakt. Wat ik nu denk ik mis in mijn set up is een stukje dynamiek en openheid van geluid. Ik vermoed dat de POD het geluid voor mij teveel comprimeert en daardoor misschien net niet het geluid is wat ik graag zou willen hebben. Hoewel de POD eindeloos veel mogelijkheden heeft krijg ik denk ik net dat geluid niet wat ik zoek.


Verandering van spijs doet eten.....

Je hebt huiskamervolume en huiskamervolume.
Als je echt een buizengeluid wil voelen, gaat het al snel te hard.
Wellicht ben je beter af met een goede modeler zoals de 11Rack i.c.m. een (paar) goede monitor(en).
Ik vond het een intuïtief apparaat met overtuigende amp-models en effecten, beter dan een pod.

Je bent ook welkom om mijn Mesa Stiletto 's te testen.
Dat is een 100W 2-kanaals buizenbak, terug te schakelen naar 50W, maar de master volume werkt erg goed, en dat levert goede sounds op laag volume.
Ik gebruik hem uitsluitend op 100W, maar kan waarschijnlijk iets meer herrie maken dan jij.

Ook daarin zal je gelijk hebben, verandering van spijs doet inderdaad eten. Ik hoef op zich het buizengeluid niet te voelen, maar wil het wel graag horen. Mijn broekspijpen hoeven niet te wapperen als ik thuis speel. Ik kan op behoorlijk volume spelen thuis, ik heb het geluk zo te wonen dat buren van mij geen last hebben, momenteel zelfs zo dat ze het nauwelijks horen bij een behoorlijk volume. Ik heb inderdaad ook aan een 11R of Fractal gedacht, maar ben daar voor mezelf niet helemaal uit. Van de ene kant is de modeling een mooie oplossing, maar van de andere kant vind ik modeling wel weer lastiger om instant dat geluid te vinden. Wie weet ga ik nog gebruik maken van je aanbod om de Mesa eens te proberen (op zich natuurlijk altijd leuk en het is om de hoek).


Kennis van mij speelt spijkerharde metal in een flatwoning. Hij gebruikt een ISOCAB. Laag volume maar vette toon.

Ik heb ook een X3 gehad en toen gebruikte ik geen speciale versterkers maar alles op de koptelefoon of hifi speakers.

Naar een Isobox wil ik niet, voor mij is dat eerst een probleem creeëren en dan proberen op te lossen. Ik kan me deze oplossing wel voorstellen als je ook regelmatig buiten de deur speelt en thuis met hetzelfde materiaal, maar voor mijn situatie zou ik dat niet overwegen. De X3 op koptelefoon kan natuurlijk prima, sterker nog, zo ben ik begonnen met spelen. Maar ik speel ook graag zonder die doppen op mijn oren, al is het al dat toen ik voor het eerst zonder doppen ging spelen erg moest wennen aan de extra geluiden die je ineens wel hoort. Ik speel soms een enkele keer nog 's avonds laat met koptelefoon, maar dat is nog maar zelden.

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie meedenken......

allochthomas
8 april 2012, 16:45
Ik heb zelf heel veel pelzier van mij weber attenuator. Als ik het volume van de c-type naar kamer niveau terug breng met alleen de master klinkt hij dun en een beetje fizzy maar met de master half open en dan het volume verder terug brengen met de weber werkt fantastisch. Geen dun en fizzy geluid maar gewoon een geluid dat redelijk in de buurt komt van als hij in de oefenhokken staat.

Eric van Esch
8 april 2012, 16:54
Ik heb zelf heel veel pelzier van mij weber attenuator. Als ik het volume van de c-type naar kamer niveau terug breng met alleen de master klinkt hij dun en een beetje fizzy maar met de master half open en dan het volume verder terug brengen met de weber werkt fantastisch. Geen dun en fizzy geluid maar gewoon een geluid dat redelijk in de buurt komt van als hij in de oefenhokken staat.

Klinkt in ieder geval dus als een goede optie. Waar zit hem dan het verschil overigens met attenuators in de amp zelf en met de Weber? Andere techniek?

Eko
8 april 2012, 20:18
Wat mensen willen horen aan en buizen versterker is de drive die eindbuizen leveren. Of het diepe warmlaag van 2 x 12 inch speakers die goed aangestuurd worden. Een speaker die echt optimaal functioneert levert nu eenmaal een ander geluid dan eentje die maar net aan staat. Als je ooit live hebt gestaan met een 2 x 12 inch op goed volume ga je die vergelijking nooit meer aan.

allochthomas
8 april 2012, 21:45
Je gaat het geluid van een speaker die op zijn flikker krijgt natuurlijk niet benaderen op slaapkamer volume maar veel single channel amps(waaronder mijn c-type) hebben die eindbuizen oversturing gewoon nodig om lekker te klinken. Sommge speakers klinken ook beter op lager volume dan anderen. Ik merk dat mijn g12m's het beter doen op laag volume dan mijn oude v30'ers.

@Eric van Esch: Verschil zit hem in het feit dat een een master volume je signaal voor de eindbuizen al afknijpt en een attenuator pas er na. Met een master volume werken je eindbuizen helemaal niet op het niveau wat ze eigenlijk willen.

Midwolda
9 april 2012, 09:39
Je gaat het geluid van een speaker die op zijn flikker krijgt natuurlijk niet benaderen op slaapkamer volume maar veel single channel amps(waaronder mijn c-type) hebben die eindbuizen oversturing gewoon nodig om lekker te klinken. Sommge speakers klinken ook beter op lager volume dan anderen. Ik merk dat mijn g12m's het beter doen op laag volume dan mijn oude v30'ers.

@Eric van Esch: Verschil zit hem in het feit dat een een master volume je signaal voor de eindbuizen al afknijpt en een attenuator pas er na. Met een master volume werken je eindbuizen helemaal niet op het niveau wat ze eigenlijk willen.

Mee eens. Hetzelfde gebeurt bij mijn Koch Classic SE12, ook een single ended Class A amp.
Met een MiniMass erop kan de eindbuis aan het werk, en dat verschil hoor je wel degelijk, ook (juist?) op lagere volumes.

Eric van Esch
9 april 2012, 20:36
Wat mensen willen horen aan en buizen versterker is de drive die eindbuizen leveren. Of het diepe warmlaag van 2 x 12 inch speakers die goed aangestuurd worden. Een speaker die echt optimaal functioneert levert nu eenmaal een ander geluid dan eentje die maar net aan staat. Als je ooit live hebt gestaan met een 2 x 12 inch op goed volume ga je die vergelijking nooit meer aan.


Mee eens. Hetzelfde gebeurt bij mijn Koch Classic SE12, ook een single ended Class A amp.
Met een MiniMass erop kan de eindbuis aan het werk, en dat verschil hoor je wel degelijk, ook (juist?) op lagere volumes.

Bedankt, je bedoeld precies wat ik dacht dat je bedoelde. Er zitten volgens mij ook behoorlijke verschillen per type speaker, de V30's worden als hoog rendement aan gemerkt. Zou dit nog veel verschil kunnen maken?


Je gaat het geluid van een speaker die op zijn flikker krijgt natuurlijk niet benaderen op slaapkamer volume maar veel single channel amps(waaronder mijn c-type) hebben die eindbuizen oversturing gewoon nodig om lekker te klinken. Sommge speakers klinken ook beter op lager volume dan anderen. Ik merk dat mijn g12m's het beter doen op laag volume dan mijn oude v30'ers.

@Eric van Esch: Verschil zit hem in het feit dat een een master volume je signaal voor de eindbuizen al afknijpt en een attenuator pas er na. Met een master volume werken je eindbuizen helemaal niet op het niveau wat ze eigenlijk willen.

Het verschil tussen mastervolume en attenuator is me duidelijk. Vraag me alleen af wat het verschil met een in een versterker ingebouwde attenuator is met de externe Weber? Waarom zou Rebel claimen dat het weinig verschil maakt, terwijl jij met de Weber wel succes boekt?

allochthomas
9 april 2012, 21:00
Er zijn meerdere manier om een attenuator te maken en ze werken allemaal anders. De weber is eigenlijk niks meer den een grote speaker zonder cone waar de versterker zijn vermogen kwijt kan. Moet zeggen dat ik absuluut niet bekend ben met ingebouwde attenuators zoals in de afd100.

Of zo'n attenuator werkt of niet hangt heel erg af van de versterker en speakers en in mijn geval pakt het erg goed uit. Wat mensen nog wel eens vergeten is dat een attenuator geen wondermiddel is om je versterker net zo op slaapkamer te laten klinken als in een stadion maar het komt meestel wel behoorlijk in de buurt. Sommige mensen zweren er bij, andere hebben er een hekel aan. De weber die ik heb heeft een treble boost waar ik dankbaar gebruik van maak gezien hij zonder die boost behoorlijk modderig en dof klinkt als je het volume flink terug brengt(zoals op een slaapkamer).

Ik moet ook zeggen dat ik redelijk aan de luide kant speel voor een slaapkamer gezien ik gelukkig tolerante buren heb.

Eric van Esch
15 april 2012, 22:07
Hoe het verder liep......

Tja, hoe ga je dan verder na alle overwegingen? Met de Paasdagen veel tijd gehad om hierover na te denken. Wat mis ik nu eigenlijk? Met de combinatie POD en Fender Princeton Chorus is het geluid te veel gecomprimeerd, met de Fender alleen mis ik een goed overdrive kanaal. Ook het clean van de Fender is me te klinisch clean, mis warmte. Dus op tocht om wat te proberen, ik had twee versterkers op de verlanglijst staan. De Hugh & Kettner Tubemeister 18 en de Bogner Alchemist 212. De Bogner ken ik al goed, dus alleen de Tubemeister te proberen, dit samen met een Orange PPC 212 OB. Geluid van deze combinaite is prima, maar ten op zichte van de Bogner is het allemaal wat kaal uitgevoerd. Geen reverb (wat ik graag gebruik), geen delay (wat ik soms gebruik) en een gedeelde EQ regeling. In vergelijking met de Bogner was dit een duidelijk minpunt, en duurder. Bovendien heeft de Bogner nog allerlei kleine switchjes waardoor er nog meer mogelijkheden zijn om je geluid te tweaken. Tja als je een referentie neemt, dan blijf je daar te (teveel??) bij hangen. Ondertussen ook wel gecharmeerd geworden van de Fender Super Sonic 22, ook behoorlijk veelzijdig. Maar hierbij miste ik wel een beetje de 2x12 (de Fender is 1X12). Uiteindelijk knoop doorgehakt en sinds dit weekend staat er een Bogner Alchemist 212 hier in huis. Het is gewoon mijn ding, krijg het geluid er uit wat ik wil hebben, al mijn gitaren klinken goed over de versterker zelfs op kamerniveau. Het is zelfs zo dat ik voor het eerst een mooi en goed geluid uit mijn strat haal, iets wat me eerder nooit echt goed lukte (vond de strat maar een "moeilijk" ding). Ik ben tevreden met hoe het uitpakt, eindelijk het geluid wat ik wil.......

Henri H
15 april 2012, 23:15
Hmmm, ik heb die Alchemist ook even 5 minuten getest ooit, maar kon er geen fatsoenlijk geluid uithalen.
Zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen, en da's maar goed ook!

Eric van Esch
15 april 2012, 23:16
Hmmm, ik heb die Alchemist ook even 5 minuten getest ooit, maar kon er geen fatsoenlijk geluid uithalen.
Zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen, en da's maar goed ook!

Precies ;), stijl en smaak en vooral het geluid wat er uit je eigen vingers komt verschillen gelukkig....anders werd het wel erg saai.