PDA

View Full Version : Speakerkast MDF



Keevinkos
2 april 2012, 10:28
Hallo,

Ik heb net mijn zelfbouw 4x12 af, gemaakt van MDF. Alleen zegt iedereen telkens dat het k*thout is voor speakerkasten, en dat ik er heel goed aan doe om een nieuwe van berkenmiltuplex te maken. Is dat zo?

Wat ik ook nog kan doen, is alleen de baffle en de achterkant opnieuw maken van multiplex. Zou ik hier goed aan doen?

Nagramoth
2 april 2012, 10:35
Ik de mijne (2x12) ook van MDF gemaakt, met baffle en achterwand van berkenplex. Niks mis mee, aldus mijn ongetrainde oren.

Maar voor een 4x12 is MDF vooral fokking zwaar, of niet?

Rutger
2 april 2012, 10:45
k Wou zeggen, ik heb een 10 inch kastje gemaakt van MDF (40x40x25 cm) en die vind ik al zwaar :D
Ik vind t heel oke klinken, maar heb m eerlijke gezegd nooit op oorlogsvolume gebruikt.

Goed idee, voor- en achterkant van berkenmultiplex, bedacht me laatst dat dat wellicht nog een upgrade zou zijn. Maar ik vraag me af of t veel uitmaakt? De voor- en achterkant tellen akoestischgewijs wel het hardst toch?

onrust nv
2 april 2012, 10:48
Mijn maat heeft er een van 110cm bij 80cm bij 60cm gebouwd en die staat nu al jaren ongebruikt in mijn schuur vanwege dat fokking gewicht.

Keevinkos
2 april 2012, 15:57
Haha, het ding is inderdaad niet te tillen!

Ik mis vooral laag in het geluid en dat komt volgens iemand omdat MDF zo goed als niet mee resoneert en de lage tonen als een spons opzuigt.

Dan ga ik het maar eens proberen om de voor- en achterkant van multiplex te maken!

muziekschuur
2 april 2012, 16:13
Welke versterker staat erop? Als je versterker te licht is heb je minder lage tonen.. Klopt de ohmage?

De meeste thuisspeakers zijn van MDF. Maar MDF is geen goed idee in vochtige ruimtes (wel als je 'm goed hebt afgewerkt) en het is niet 'slagvast'. Dus als een cabinet op z'n kant valt dan kan een multiplex cabinet daar "beter" (da's ook betrekkelijk) tegen. Dus de reizende muzikant zal minder snel een cabinet in MDF aanschaffen.

Keevinkos
2 april 2012, 16:56
Welke versterker staat erop? Als je versterker te licht is heb je minder lage tonen.. Klopt de ohmage?

Een JCM800 50 watt top. De Ohmage klopt.

2550
2 april 2012, 18:50
18mm massief vuren hout, als je ten minste in staat ben om van die afgekeurde propellerbladen iets wat recht lijkt te maken...
verder doet deze 2 x 15 het prima
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6JVIGERF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QKQDNJLL.jpg

Rutger
3 april 2012, 11:30
Haha, het ding is inderdaad niet te tillen!

Ik mis vooral laag in het geluid en dat komt volgens iemand omdat MDF zo goed als niet mee resoneert en de lage tonen als een spons opzuigt.

Dan ga ik het maar eens proberen om de voor- en achterkant van multiplex te maken!
Dat hangt vooral van je baffle af, 18mm dikte is dan aan de dikke kant en erg stijf. Het is dan niet zozeer een spons maar het resoneert gewoon nauwelijks.

Keevinkos
3 april 2012, 13:02
Dat hangt vooral van je baffle af, 18mm dikte is dan aan de dikke kant en erg stijf. Het is dan niet zozeer een spons maar het resoneert gewoon nauwelijks.

Dus als ik daar 15mm (berken)multiplex in doe, doe ik daar erg goed aan?

Rutger
3 april 2012, 13:23
Ik had t over 18mm MDF, dat is wel erg stijf. Multiplex is weer wat minder stijf. Maar bedenk dat de dikte van de baffle bepaalt hoe makkkelijk ie meeresoneert, en de mate waarin ie dat doet is weer smaakgebonden. Sommigen gebruiken 18mm multiplex en anderen 12mm.