PDA

View Full Version : hulp nodig



LGK
1 april 2012, 22:36
Hallo..!

Ik heb een tijdje geleden wat hout gekocht voor een akoestische gitaar. Nu valt het een beetje tegen, ik dacht dat het sneller en makkelijker zou gaan. Me vader ziet het ook niet zo zitten (hij is timmerman, heeft al veel dingen gemaakt bv kano' sloepen caravans enz..) dus zei hij, zullen we niet is beginnen met een electrische?! Is een stuk makkelijker. Naja prima, maar waar moeten we beginnen? Het moet een strat worden.
Ten 1e- wat voor hout kunnen we het besten gebruiken? + de maten graag er bij. Hoe dik, breed enz.. En mischien een tekening? Maar als ik dit weet kunnen we al ff aan de slag! Als ik weer wat moet weten dan vraag ik het wel weer!
Ik hoor het graag!!

Grz

Tabula Rasa
1 april 2012, 22:42
Elzen of essen voor de body, 45mm dik. Esdoorn voor de hals met toetsje van esdoorn of palissander. Tekeningen zijn hier op het forum wel te vinden in een van de topics die bovenaan staan. Let wel op: meet je tekening na, want er circuleert een tekening die NIET klopt en flink afwijkt.

LGK
1 april 2012, 23:22
Thanks dat je zo snel reageerde! Nu hebben we ff wat te doen!!

Grz

LGK
2 april 2012, 17:07
Hey, en ik heb gehoord dat de mexico strats uit 3 stuken hout bestaan. En de usa strats uit 2 stukken.. Wat dan beter moet zijn. Maar kan uit 1 stuk ook? Dat is dan nog het beste toch?

aaronstonebeat
2 april 2012, 17:11
Als dat ene grote stuk niet kwartiers is gezaagd, bestaat de kans dat het kromtrekt.

Tabula Rasa
2 april 2012, 20:19
Meerdere stukken zijn stabieler. Er zijn mensen die beweren dat 3 delen het beste is omdat brug en neck dan aan 1 en hetzelfde stuk verbonden zijn. Maakt volgens mij allemaal geen zak uit, zolang je lijmnaden maar perfect zijn. Meestal boouw ik met twee delen maar heb ook een tele met een 1 delige mahonie back.

Mattia
3 april 2012, 09:32
De reden voor 1 of 2 delen is simpel: het is goedkoper en makkelijker om smallere stroken hout te vinden.

Goed droog hout, ook dossee, ook 40cm breed, moet gewoon prima recht en vlak kunnen blijven als je het adequaat behandeld (dus niet blootstelt aan rare temperatuur en vochtigheidsschommelingen), en is echt stabiel zat. Als ik 1-delig kan bouwen doe ik dat, anders meestal 2-delig. Symmetrie is altijd mooi meegenomen.

LGK
7 april 2012, 18:55
Hello!

Een strat tekening is toch moeilijker te vinden dan ik dacht. Want het liefst wil ik ook alle maaten er bij..! Kan iemand mij hier mee helpen a.u.b... ;)
Alvast bedankt!!

Grz

aaronstonebeat
7 april 2012, 19:20
Hier (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) zit er één bij. Niet met alle maten maar ik heb de plannen voor Les Paul en Telecaster gebruikt en ze geven voldoende informatie.

barno
7 april 2012, 20:03
let bij dat soort volledige plannen goed op. wat aaron post, is als ik me goed herinner een goed plan. Ik heb het onlangs gebruikt om templates van strat routings te maken. Maar ik zou bv nooit alle routings klakkeloos overnemen. De neckpocket doe je apart. pas als je een goede halsfitting hebt, ga je de positie van brug en pups uittekenen; Als je hals een fractie scheeft zit (wat zeer vlug gebeurt, zelfs bij ervaren bouwers) kloppen je andere frezingen niet meer als je die al gedaan hebt.

Tabula Rasa
7 april 2012, 20:12
Precies. Het mooiste is om je neckpocket al te frezen als je nog en groot vierkant blok hebt. Als de passing bij de heel dan te ruim is, kan je ongeveer 3 cm verder naar achteren een nieuwe poging doen om het juiste hoekje bij de hoge E snaar om de hals heen te maken. (moet je blank wel een paar cm langer zijn dan de exacte maten)

Tekeningen altijd eerst 1:1 uitprinten en nameten eventueel met een slagplaat die je hebt liggen. De gehele neck kan je uitprinten en langs een bestaande Fender hals houden om te kijken of de frets vanaf nummer 1 tot 21 op dezelfde plek zitten. heb tekeningen gezien die tussen fret 1 en fret 21 ruim 5 mm verschil hadden. Als je daar de fout mee ingaat, dan is dat niet meer te corrigeren op je brug qua intonatie.

LGK
18 april 2012, 17:25
Wat je hier zegt snap ik niet helemaal... Dus als je nog een blok hout hebt zonder vorm, dan al de verbinding maken voor de neck.. Want..? (sorry hoor.. Haha)
En het moet een strat worden met een maple neck en een alder body. Mischien ash maar ik ben bang dat dat te "boomie" word..
En waar kan ik het beste hout halen. Amsterdam weet ik dat er daar een zit, maar ik heb ook wel is gehoord dat ie veel te duur is.. Nog een optie?
Alvast bedankt!

Grz

Tabula Rasa
18 april 2012, 20:09
Wat je hier zegt snap ik niet helemaal... Dus als je nog een blok hout hebt zonder vorm, dan al de verbinding maken voor de neck.. Want..? (sorry hoor.. Haha)

Simpel. Kijk naar de opstaande rand in een neckpocket van een strat. Als je die verprutst en je hebt ruimte om met je hele mal zo'n 4 cm naar achteren te gaan, kan je een nieuwe poging doen.

Heb je eenmaal de omlijning van de body uitgefreesd, dan heb je geen ruimte voor fuckups.

LGK
31 juli 2012, 15:39
Sorry jongen, daar ben ik weer. Het heeft heel ff stil gelegen maar we willen nu morgen hout gaan halen en echt gaan beginnen. Alleen het probleem is dat de link in dit topic van die tekening het niet meer doet.
Ik heb eigenlijk alleen maar de lengte en de breedte nodig van een strat. De dikte was 45 mm toch? Alvast bedankt!

Grz

LGK
31 juli 2012, 16:06
Oow dat is niet alles.. Ik ga ook gelijk voor een hals. Dus wat heb ik daar voor balk voor nodig?

dunnoaname
31 juli 2012, 18:03
Voor de hals van een strat heb je een balk nodig die meer dan 1 inch dik is en breed genoeg dat de kop die je voor ogen hebt eruit kan. Kwartiersgezaagd esdoorn (maple) schijnt het mooist te zijn.

Voor het bouwproces kan ik je de tip geven het boek van Melvin Hiscock (Make Your Own Electric Guitar) aan te schaffen. Er zijn ook illegale manieren om een pdf te bemachtigen, maar het is het geld waard.

Verder heb ik een goede tekening van een 1962 strat voor je. Ik weet niet of het bestand schaal 1:1 heeft, maar hier staan in elk geval alle maten in, zodat je het bestand kan schalen naar de maten die erin weergegeven zijn. PM me even je e-mail, dan stuur ik het op.

Tabula Rasa
31 juli 2012, 20:47
Voor de hals van een strat heb je een balk nodig die meer dan 1 inch dik is en breed genoeg dat de kop die je voor ogen hebt eruit kan. Kwartiersgezaagd esdoorn (maple) schijnt het mooist te zijn.


1 inch is dik genoeg als er een losse toets op komt, zou zelf als eendelige esdoorn hals dik genoeg zijn, als het maar recht is (dus zonder schaaf verlies)

Kwartiers is wel heel stijf en stabiel. Klinkt kennelijk ook wat anders dan een stuk dosse hout. Barno had laatst een mooie link met uitleg van CS van Fender.

LGK
31 juli 2012, 21:06
Oow oke.. Dus.. 2.7 cm ofzo.. En het word idd een maple neck zonder rosewood. Ik ben zelf aan het sparen voor een roadworn. En dan deze met een maple neck. Heb ik wat verschillends.
Maar jij weet niet al de maten uit je hoofd. Gewoon ruim genomen. Dat overal nog een stukkie af moet, maar dat ik er teminsten genoeg aan heb.
Dat is wat sneller... ;)
En ik heb het echt voor morgen nodig. Dan gaan we halen.

Alvast bedankt he!

Grz

Tabula Rasa
31 juli 2012, 21:10
Je hebt toch een strat? Meetlintje erlangs en klaar.....

LGK
31 juli 2012, 21:16
Nou nee.... Dan was het een stuk makkelijker geweest idd..
Was het maar zo'n feest haha

Tabula Rasa
31 juli 2012, 21:23
oke, net ff gemeten.

Hou 70x13 aan, dan heb je rondom een klein beetje ruimte. Qua dikte zal je minimaal 30mm moeten hebben als je de toets uit hetzelfde stuk hout haalt. Liever ietsjes dikker voor verlies bij het vlakken.

Martin_
31 juli 2012, 21:25
keuze (http://www.gitarrebassbau.de/viewtopic.php?f=10&t=6&start=0) genoeg aan tekeningen. Volgens mij komen die van mij van tdpri

edit: die met die StewMac onderdelen moet je NIET nemen!

aaronstonebeat
31 juli 2012, 21:35
Volgens dit plan (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) 461 x 322 x 45 mm.

Ai, dat is wel met Stewmaconderdelen :D

Tabula Rasa
31 juli 2012, 21:52
Aaron, mt die tekening ben ik dus ooit eens de mist in gegaan. Kijk naar de ruimte boven de salgplaat, tussen brug en middelelement (waar de leter C staat op de tekening) Die ruimte lijkt op de tekening al klein en met een echte slagplaat kwam ik zelf tot de ondekking dat de body te smal is.

aaronstonebeat
31 juli 2012, 21:58
Ik heb net m'n Squier strat gemeten; die is bijna 33 cm breed. Inderdaad.

LGK
31 juli 2012, 22:35
Ik heb nu.
Body: 4.5, 47, 33 cm van Elzen.
Neck: 70, 13, 3 cm van esdoorn.

Ziet dat er goed uit?

Dan ga ik daar mee morgen naar amsterdam!

Grz

Martin_
31 juli 2012, 22:37
Als ik van deze Strat body shapes (http://www.gitarrebassbau.de/download/file.php?id=6146) uit ga, zit er verschil tussen de American Series en de overigen. Hoe deze zich verhouden t.o.v. de StewMac tekening ben ik nog niet helemaal uit.
de '62 is toch ongeveer 322 mm breed.

Martin_
31 juli 2012, 22:39
Hou iets meer dan die 47 en 33 cm aan. Je moet wel rondom kunnen frezen.

LGK
1 augustus 2012, 18:50
Nice, heb hout in Amsterdam gekocht. Ze hadden niet veel meer van wat ik zocht. Beter dan dit hadden ze niet liggen.
Het hout voor de body is "red alder" en gewoon goed van maat.

Alleen het hout voor de neck is wat meer geworden. Wel esdoorn, maar het probleem was dat ze eigenlijk geen kwartiers gezaagd esdoorn hadden. Deze is wel kwartiers gezaagd, min of meer.....
Maar ik kan er wel 2 uit halen denk ik. Als het dan mislukt kan ik er nog 1 uithalen. omdat de neck wel het moeilijkst is denk ik.
Of als het goed is gegaan nog eentje maken. Heb ik wat verschillende necken liggen. ( zeg je dat zo..? of necks.. nouja laat ook maar ;) )

[URL=http://www.freebits.nl/view.php?filename=359Hout_1.jpg]http://www.freebits.nl/images/359Hout_1.jpg

[URL=http://www.freebits.nl/view.php?filename=139Hout_2.jpg]http://www.freebits.nl/images/139Hout_2.jpg

[URL=http://www.freebits.nl/view.php?filename=670Hout_3.jpg]http://www.freebits.nl/images/670Hout_3.jpg


Dus het word een 62 strat met een maple neck.. Ik denk een linkshandige trem.. Lijkt me wel vet. En mischien nog een reverse headstock. Maar weet niet of het wat is...
Het idee is om deze te gaan gebruiken voor het cleane werk.

Als jullie nog ideeen/opmerkingen hebben hoor ik het graag!!

Ik maak snel ff een keer een apart topic aan voor dit project

Grz

aaronstonebeat
1 augustus 2012, 19:23
Mooi! Aan de slag!


Heb ik wat verschillende necken liggen. ( zeg je dat zo..? of necks.. nouja laat ook maar ;) )

'Halzen'.

LGK
1 augustus 2012, 19:27
Haha.. Ja klopt "halzen" kwam er ff niet op..

dunnoaname
2 augustus 2012, 13:08
Mag ik vragen wat je voor het hout kwijt was? Ik vond het zelf vrij duur toen ik in arnhem het hout voor mijn strat kocht: ongeveer 60 E per body (Essen).

Tabula Rasa
4 augustus 2012, 19:59
Mooie waarschuwing van tekeningen die circuleren.

Body is een pdf van een fender blueprint. Komt exact overeen met de usa slagplaat die ik erop gepast heb. De hals een een mooie pdf van een 60-ties fender, net als de body. Mensuur van de hals klopt perfect, maar kijk bij de slagplaat:

neck is bijna 2 mm te smal bij de body.

Meet dus IEDERE tekening na die je vind op het internet, hoe betrouwbaar ze ook lijken.

http://img215.imageshack.us/img215/79/dsc0084pz.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/215/dsc0084pz.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

LGK
4 augustus 2012, 22:29
Mag ik vragen wat je voor het hout kwijt was? Ik vond het zelf vrij duur toen ik in arnhem het hout voor mijn strat kocht: ongeveer 60 E per body (Essen).

Uhh 70 euro, voor een red alder body, en een balk esdoorn voor meer 2 halzen. (niet dat je aan een halve neck veel hebt)

Grz

LGK
4 augustus 2012, 22:37
Maar dat is echt gewoon van tekening overgetrokken? Wij hebben echt de maten die op de tekening stonden overgenomen en op de body getekend zeg maar. Dan moet het toch wel goed zijn??

Ps ik ben nog opzoek naar een goede tekening voor een 60st neck.

Tabula Rasa
4 augustus 2012, 23:34
Maar dat is echt gewoon van tekening overgetrokken? Wij hebben echt de maten die op de tekening stonden overgenomen en op de body getekend zeg maar. Dan moet het toch wel goed zijn??

Ps ik ben nog opzoek naar een goede tekening voor een 60st neck.

Als je de echte maten hebt overgenomen, dan moet het kloppen. Ff testen met een slagplaat is altijd wel verstandig. Ik heb een tekening die volgens mij wel goed is. Mensuur klopte helemaal en de kop ziet er ook kloppend uit. Als je je mailadres ff in een PM stuurt, mal ik je ff de tekening.

jan jansen
5 augustus 2012, 09:08
Uhh 70 euro, voor een red alder body, en een balk esdoorn voor meer 2 halzen. (niet dat je aan een halve neck veel hebt)

Grz

ik vindt dit belachelijke prijzen voor een stuk hout. Zeker voor de beginnend jonge bouwer. Iets in mij zegt eens na te denken hoe dit goedkoper en beter kan.

JJ

stijnkenens
5 augustus 2012, 09:36
ik vindt dit belachelijke prijzen voor een stuk hout. Zeker voor de beginnend jonge bouwer. Iets in mij zegt eens na te denken hoe dit goedkoper en beter kan.

JJ

Geen hout van aan de andere kant van de wereld kopen ...
Ik vind 70 euro voor een body blank en een een balk voor 2 halzen niet duur.

Er is een wereldwijde vraag naar Alder, enkel en alleen omdat meneer Fender dat bij de houtzagerij achter de hoek gemakkelijk kon krijgen, omdat het 'local wood' was. (Nu worden er magische krachten aan toegeschreven ivm met sound, resonantie en sustain, maar toen was het gewoon maar een drager voor de hals, brug elementen en elektronica.) Eer jij het hier kan kopen heeft het minstens 5000 km afgelegd en heeft er zeker 8 man zijn boterham mee verdient ... En dan mag je blij zijn dat de boomkappers waarschijnlijk niet eens een fatsoenlijk loon krijgen !!!

Oplossing: vergelijk de specificaties van inheems hout met Amerikaans elzen, zodat je hier iets soortgelijks kan kopen.

Trouwens degelijke Hardware is ook duur.
Je kan inderdaad een gitaar bouwen voor +/- 200 all in, maar dan heb je enkel budget rommel, doe het maal 2 of zelfs 3 en je zit met hardware waar 80 % van de gitaar merken niet aan kunnen tippen !


s.

Martin_
5 augustus 2012, 10:08
Ik denk niet dat je van een startende bouwer kunt verwachten dat hij achterhaalt welke inlandse houtsoorten goed te gebruiken zijn. Daar heb ik mijn hoofd ook lang over gebroken, maar op het laatst zie je door de bomen het bos niet meer en kies je voor het bekende. Ja ik weet dat J.J. volgens mij europees essen heeft gebruikt en drie bodies voor de prijs van één alder body heeft. Als ik echter naar Friesland moet rijden ben ik een dag kwijt en een tank benzine. Dan is het prijsverschil niet zo groot meer.
Als je nog een onderwerp zoekt voor de workshop de DGBM zou ik zeggen, besteed aandacht aan de keuze van inlands hout. Het tweede is die hardware. Ook daar heb ik vaker gelezen dat je niet moet kijken naar merken of onderdelen van de grote fabrikanten. Waar je wel voor moet gaan, lees ik echter nergens.
Wat zijn bijvoorbeeld goede brugzadels of tuners en waarom? Welke pickups moet je naar kijken? Ook ik heb een setje (gebruikte) Fender CS pickups liggen omdat mijn favoriete songs daarmee worden gespeeld.

stijnkenens
5 augustus 2012, 13:07
Er zijn waarschijnlijk overal houtzagerijen die een redelijke houtstock hebben.
Daarvoor hoef je echt niet naar Friesland te rijden.

Ik kan binnenkort een grote plank linde kopen van een houtsnijder.
Ik weet hoe amerikaans elzen en hoe inlands linde eruit ziet, beide redelijk licht, niet splinterig en redelijk lange vezel.

Waarom geen body van noten of kastanje.

Ik ben zelf geen botanicus, dus de juiste specificaties van inheems en buitenlands hout kan ik niet benoemen.

Over die pickups: goedkope pups van € 20 a 30 zijn goed genoeg voor een prototype, maar als je dan toch bloed zweet en tranen in een gitaar stopt, wil je wel iets beters.
Zet maar eens 2 goedkope squires naast elkaar: 1 met de stock pups en een met een degelijke upgrade.
Testen in een fatsoenlijke kamer met fatsoenlijke amp, fatsoenlijke kabels en fatsoenlijke gitarist, je merkt het verschil !!!

Vraag aan Orpheo maar hoe het in elkaar zit !



s.

barno
5 augustus 2012, 13:21
Inheems bodyhout: er zijn drie criteria die eigenlijk belangrijker zijn dan de zogenaamde "sustain"eigenschappen (die vaak a load of bull zijn, tis te zeggen, elke houtsoort sustaint, mss onderling wat verschillend maar soit)

- Gewicht.
Europees Essen (dat ik vaak gebruik) heeft de vervelende eigenschap meestal loodzwaar te zijn (in return krijg je wel een lang sustainende body). Er zijn mensen die niet malen om zware gitaren. Dat zijn bijna altijd mensen die niet vaak of nooit uren namekaar met een gitaar aan de strap op een podium staan.
Daarom bouw ik bijna altijd thinline modellen als ik essen gebruik.

- Deuk/kras bestendigheid
Essen en elzen zitten op dat vlak goed: hard hout (elzen wel iets minder dan essen). Ook fruithout is meestal hard (maar ook weer zwaar). Linden, dennen enz... dat in principe prima hout is voor body's: zijn erg zacht. Vandaar dat basswood body's vaak gelakt zijn met een knoertdikke poly laag...

- Bewerkbaarheid
Op dat vlak scoort essen zeer hoog op de PITA-schaal. Niet zozeer vanwege hardheid maar de dikke en poreuze nerven. Een essen body, bv met bellycut en armrest, lakklaar maken duur 5 keer zolang als een elzen body...

en als coda: ik heb net in het kader van de masonite olympics een gitaartje gebouwd met een body van Hubo vuren en 3mm multiplex en vraag me nu al een tijd af of ik nog wel vol houten body's zou bouwen... ja zo goed klinkt dat ding dus...

Martin_
5 augustus 2012, 18:11
Oké, mocht ik een volgend project beginnen, dan ga ik inlandshout proberen.

Tabula Rasa
6 augustus 2012, 21:36
Dit stukje blijft me toch wel bezig houden:


Ik kan binnenkort een grote plank linde kopen van een houtsnijder.
Ik weet hoe amerikaans elzen en hoe inlands linde eruit ziet, beide redelijk licht, niet splinterig en redelijk lange vezel.


Een stuk hout dat er hetzelfde uitziet als elzen, dezelfde structuur heeft als elzen, en ongeveer hetzelfde gewicht als elzen....... en dan het aandeel dat het hout in klank heeft.... Ik denk dat je het verschil niet hoort.

Als ik een mooi stuk Lindehout, dat lekker licht van gewicht en resonant is, zou kunnen vinden, dan zou ik het graag proberen. Ik denk dat het goed zou kunnen dat je het niet eens merkt.

We denken allemaal het verschil tussen een rosewood en een maple toets te kunnen horen. Mogelijk, onder perfecte omstandigheden valt het je op, wanneer je op een gitaar de hals verwisselt. Maar ergens blind een gitaar uit een rek pakken en kunnen zeggen aan de hand van de klank of de toets van esdoorn of palissander is..... denk dat dat toch wel erg lastig wordt.

met andere woorden: Als je het niet weet, dan merk je volgens mij het verschil totaal niet.

aaronstonebeat
6 augustus 2012, 21:51
Op dit forum worden heel wat houtmythes onderuit gehaald :ok:

Tabula Rasa
6 augustus 2012, 21:59
Op dit forum worden heel wat houtmythes onderuit gehaald :ok:
Ja, ik denk o.a. aan jouw klapstoel en allerlei eiken bijzettafeltjes die bij jou gesneuveld zijn.

Tabula Rasa
6 augustus 2012, 22:00
Linde is ook wel basswood. Waarom klinken veel basswood stratjes minder lekker? Misschien omdat er bij het goedkopere hout, ook vaak goedkopere hardware zit?

aaronstonebeat
6 augustus 2012, 22:12
Ja, ik denk o.a. aan jouw klapstoel en allerlij eiken bijzettafeltjes die bij jou gesneuveld zijn.

:D
Mijn eiken/mahonie Les Beat is al een hele tijd mijn favoriet (met elementen van DiMarzio en Gibson en mechanieken van Gotoh). Een eyeopener was ook wel die keer dat Barno tijdens DGBM drie kwartier lang niet ophield te spelen op mijn 'Emma', een samenraapsel van grenen, mahonie, triplex, fineer van olijfessen, zelfgemaakte elementen, brug van ebben/messing en staartstuk van messing.
Zie nu zijn laatste coda (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153925-hulp-nodig&p=2873423&viewfull=1#post2873423).

Martin_
6 augustus 2012, 22:13
Je zou het denken. Scott Grove heeft meerdere filmpje op YT staan. Weet niet of je die al hebt gezien? Werd laatst in een ander topic naar verwezen. Het is natuurlijk niet zo dat we nu allemaal achter Scott Grove moeten aanlopen, maar het geeft wel stof tot nadenken.

http://www.youtube.com/watch?v=JWsaIl9I6mY


http://www.youtube.com/watch?v=VEAjPaxpVOw

Tabula Rasa
6 augustus 2012, 22:41
Ken de filmpjes niet, maar ga ze morgen op de pc zeker eventjes bekijken.

barno
6 augustus 2012, 22:44
Linde is ook wel basswood. Waarom klinken veel basswood stratjes minder lekker? Misschien omdat er bij het goedkopere hout, ook vaak goedkopere hardware zit?

mijn jap strat met drie p90's is basswood en geloof me ... een tone monster. maar minder spank dan essen/elzen, dat wel.

en dat filmpje van grote bek Grove: het verschil is idd klein tussen RW en maple toets. maar wel hoorbaar bij genres die echt met belletjes tone werken. overgrote meerderheid van countrypickers spelen op one piece maple for a reason.

Mattia
7 augustus 2012, 17:13
en als coda: ik heb net in het kader van de masonite olympics een gitaartje gebouwd met een body van Hubo vuren en 3mm multiplex en vraag me nu al een tijd af of ik nog wel vol houten body's zou bouwen... ja zo goed klinkt dat ding dus...

De fabrieken omdat het simpelweg best goedkoop en makkelijk is (minder bewerkingen/minder lijmen - even marketing prietpraat daargelaten), en als individu omdat het in doorzichtige kleuren mooier is, en ik multiplex en bouwmarktgrenen helemaal niet fijn vind om te bewerken en geniet van het werken met een mooi stukje hout :)

Tabula Rasa
7 augustus 2012, 21:24
http://www.youtube.com/watch?v=VEAjPaxpVOw


Gezien, zo daar gaan alle clichés!