PDA

View Full Version : Maf geluid, Vox Nighttrain



SGbanez
1 april 2012, 20:24
Ik heb er al wat over laten vallen, maar na wat inspecties heb ik uiteindelijk toch de Vox lil' Nighttrain gehaald. Helaas heb ik de cab, eentje van vox met een 12 inch greenback dr in, nog even laten staan in de winkel. (omdat ik met het ov was)

Ik heb er al wat uurtjes op gespeeld over de line out icm m'n headphones of m'n logitech speakers (hehe). Ik moet zeggen dat hij zelfs zo al fantastisch klinkt. :crazyhappy:

Een half uurtje geleden gebeurde er alleen iets raars. Ik was de buisjes flink aan het kietelen. Volume half en gain op 3/4 ofzo. Ineens een soort van ploppend ruisend geluid en bam, m'n overdrive was weg. Volume was lager en Ik dacht 'fuck', mn buis is er geweest. Vervolgens heb ik de amp uitgezet en een kwartiertje laten afkoelen. Nu lijkt het erop dat hij het weer doet. Het lijkt me dus dat de buis het heeft overleefd. Iemand enig idee wat het wel was? Of denk ik hier helemaal verkeerd...

Ondanks mijn zeer beperkte kennis over buizenversterkers, weet ik dat je de buizen sloopt als je er geen speaker op aansluit. Volgens vox moet je dus ook altijd een speaker OF headphone eraan hebben hangen. Ik dacht dus dat ik veilig bezig was. Niet dus?

Tabula Rasa
1 april 2012, 20:41
Ik ken de versterker zelf niet, maar mogelijk moet er een load aan hangen in de vorm van een speaker of weerstand. Mag je dat ding aanzetten zonder cab?

Midwolda
1 april 2012, 20:44
De manual is er duidelijk genoeg over:
"WARNING ! NEVER operate this amplifier without the loudspeaker load or headphones/lineout being connected. Serious damage can occur otherwise."

SGbanez
1 april 2012, 20:45
Ja dat staat idd in de handleiding. En ik heb hem nooit zonder plugje erin aangehad. Dus dan lijkt me dat het goed moet zijn...?

bass blom
1 april 2012, 20:46
ja je mag denken dat je veilig bezig was.

Steeff
1 april 2012, 21:04
Ik denk dat de Nighttrain je iets duidelijk wil maken: je zou eigenlijk tentamens moeten leren...

Tabula Rasa
1 april 2012, 21:05
Ja dat staat idd in de handleiding. En ik heb hem nooit zonder plugje erin aangehad. Dus dan lijkt me dat het goed moet zijn...?

Wat zat er aan de andere kant van die plug?

cluseau
1 april 2012, 21:13
Ja dat staat idd in de handleiding. En ik heb hem nooit zonder plugje erin aangehad. Dus dan lijkt me dat het goed moet zijn...?


Het zou mooi geweest zijn als je eerst had gekeken wat er achter dat plugje hangt. Zou de koptelefoon namelijk 8 Ohm zijn dan knalt het er uit als je hem op je oren zet. In de plug of koptelefoon zelf is dus een verzwakker gemaakt of de koptelefoon heeft een hoge impedantie. In alle gevallen heeft je amp met een behoorlijke misaanpassing gewerkt. Koptelefoons van 40 Ohm en nog meer zijn geen uitzondering.

bass blom
1 april 2012, 21:24
is het niet zo dat er in het jack chassis deel een switch naar een soort dummyoad zit? lijkt mij wel. een line out is ook geen 8 ohm.

cluseau
1 april 2012, 21:31
is het niet zo dat er in het jack chassis deel een switch naar een soort dummyoad zit? lijkt mij wel. een line out is ook geen 8 ohm.

Dacht ik ook aan maar volgens schema zit er geen enkele voorziening.

SGbanez
1 april 2012, 21:46
Tnx voor alle moeite allen :)

De headphones die ik gebruik zijn 32 oompjes.
Maar ik neem aan dat de output voor de line out eerst door een soort converter oid gaat. Nogmaals, ik heb er de ballen verstand van, maar over het algemeen hebben opname apparatuur, speakers, koptelefoons etc een hogere impendantie dan een speaker kabinet toch?

Het gekke is daarnaast ook dat hij het nu weer zoals tevoren doet, dus hij is blijkbaar niet helemaal kaputt. Maar er ging wel iets niet goed hehe.

bass blom
1 april 2012, 21:52
Dacht ik ook aan maar volgens schema zit er geen enkele voorziening.

dat kan toch niet, dan kunnen ze het toch geen line out noemen?
maarja, wat weet ik er van, heb het schema of de manual niet gezien :D

SGbanez
1 april 2012, 22:24
manual quote:

'NEVER operate this amplifier without the loudspeaker load or headphones/lineout being connected. Serious damage can occur otherwise.'
en
'The Lil’ Night Train features a Gain control, a preamp mode switch, a fully functional tone stack (Treble and Bass), Master volume and a unique stereo headphones/lineout which can be used for practice as well as silent recording for those late night sessions...'

Heb de vox site afgespeurd, alsmede google, maar een schema kan ik niet vinden...

cluseau
1 april 2012, 22:53
.... and a unique stereo headphones/lineout which can be used for practice as well as silent recording for those late night sessions...'

Dit zou betekenen dat je hem zoals bass ook veronderstelde zonder speaker kan gebruiken, er is dus iets anders aan de hand.

SGbanez
2 april 2012, 11:47
ok... Faal :P

Zat gisteravond nog even te proberen. De versterker is helemaal in orde. Het blijkt een potmeter van m'n SG te zijn heheh. Het lijkt wel 1 april:o

Ik merkte het toen ik met het volume van m'n gitaar zat te klooien. Als ik hem helemaal opendraai (op de neck pickup) begint ie te ploppen en te ruisen. Dit is er misschien niet helemaal het topic voor, maar ik neem aan dat er maar 1 ding op zit en dat is de potmeter vervangen? Als ik dan toch bezig ben, is er nog iets aan te raden qua type/impendantie? :P Ik dacht hier al andere uitgebreide draadjes over gezien te hebben, maar meningen zijn altijd welkom :)

cluseau
2 april 2012, 11:59
Het blijkt een potmeter van m'n SG te zijn heheh. Het lijkt wel 1 april:o

Toch geen batterij gevoed actief systeem he?

SGbanez
2 april 2012, 14:28
nope, gewoon een Gibson SG