PDA

View Full Version : hnad 1979 marshal jmp mkll 2204



jules
1 april 2012, 15:20
jeeeeej Na de tip van H.Huisjes, heb ik deze amp gekocht voor 600 euro. Het ding ziet er mischien niet meer zo fit uit, maar klinken!! oeeeeei. Ik wist trouwens niet dat deze amps zo mooi clean konden zeg. Hij heeft zijn laatste beurt 4 jaar geleden gehad bij ene Peter van Weelden?? Waarom reageren niet alle versterkers zo mooi op het volume van je gitaar, te gek. Hier wat fotos van binnen en buitenkant. Er zitten wel wat modjes op zoals een paar extra ingangen aan de voorkant die niet aangesloten zijn.

maar ook een rare ingang aan de achterkant hij is aangesloten op de speaker uitgangen met wat weerstandjes ertussen maar gaat ook naar de ingangen iemand enig idee wat deze ingang zou doen? Line out? boost? check de fotos en zeg me wat jullie denken van binnenkant en buiten kant :)


http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/marshal%20jmp/IMAG0359.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/marshal%20jmp/IMAG0363.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/marshal%20jmp/IMAG0369.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/marshal%20jmp/IMAG0372.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/marshal%20jmp/IMAG0373.jpg

hier de detail pics van die uitgang??

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/marshal%20jmp/IMAG0375.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/marshal%20jmp/IMAG0376.jpg

tell me en tips en info over deze amps meer dan welkom, ik ben zo blij als puber die zijn eerste tiet scoort :)

Tabula Rasa
1 april 2012, 15:27
Van der Berg aan de binnenkant.. hmmmm doet me ergens aan denken....

Peter van Weelden is trouwens geen onbekende op versterker gebied.

bass blom
1 april 2012, 15:29
volgens mij heb ik de 212 combo versie gehad, kickass ding :cheerup:
altijd gewoon alleen met een gitaar en een snoertje op gespeeld :D

Henri H
1 april 2012, 21:19
Ja, die 212 versie heb ik ook jarenlang gehad, prima bak, maar wel zwaar!

Gefeliciteerd Jules! Eerst die glimmende tolex maar 's vervangen lijkt me, want de sound is dik in orde, dat had ik ook al gehoord.
Van Weelden is(/was?) een gerenommeerde versterker goeroe uit Apeldoorn, wel een beetje duur wordt wel gezegd.
Ik meende dat ie ook aan de Marshalls van ene E. van Halen heeft gesleuteld, maar ook dat heb ik van horen zeggen...

Ik had vroeger de gain/preamp altijd op 10, want ja, je bent jong, en je wil Metallica spelen :D.
Nu staat ie op 6 à 7, en heb je als basis een lekkere AC/DC scheur, en met een draai aan je gitaar-volume een machtig mooie clean.
Metallica ligt nog steeds binnen handbereik met de nodige overdrive(s) ervoor. :rockon:

jules
1 april 2012, 21:55
Ach ja die tolex interesseert me geeneens zo veel de sound daar gaat het om he. maar die mysterieuze input aan de achterkant mhh. ik

ja van het clean geluid van deze amp stond ik echt te kijken zeg, wie zij er ook alweer dat marshalls dat niet kunnen?

bass blom
1 april 2012, 22:05
zou dat achterop niet meer een output zijn?

muziekschuur
1 april 2012, 22:24
Een manier om door te lussen naar een andere versterker als deze kapot is? Zodat de versterker door een tech gebypassed kan worden?

jules
1 april 2012, 22:28
nou ja de twee outputs op de plek waar ze horen te zitten doen het gewoon normaal, heb ik uit getest, in die andere durfde ik die meneer zijn cabje niet zo maar in te pluggen :)

driesp
2 april 2012, 00:15
Daar hoort een cab bij met G12-65 speakers! Doet de versterker enorm z'n recht toe.

jules
2 april 2012, 10:56
Ow ik heb een cabje met 2 celestions v30 er in, gaat dat hem niet worden dan? Heb hem daar nog niet op kunnen testen

bass blom
2 april 2012, 12:06
dat kan prima hoor, gewoon proberen :D

Henri H
2 april 2012, 12:28
Kwestie van smaak.
Ik prefereer ook 65's.

Struik
2 april 2012, 15:42
Wat ik me nu de hele tijd afvraag: staat er niet VanDenBerg in plaats van VanDerBerg? De R in Berg is heel anders dan die r of N midden in.

Dat zou toch een leuke naam zijn om in je Marshall te hebben staan

HaroldA
2 april 2012, 15:54
Ow ik heb een cabje met 2 celestions v30 er in, gaat dat hem niet worden dan? Heb hem daar nog niet op kunnen testen

Dat zal ongetwijfeld heel erg pinnig gaan klinken.

Rock Bottom
2 april 2012, 17:58
Het zou maar zo kunnen dat deze amp van Adje geweest is.

Voor meer info over de mods gewoon met Peter van Weelden contact opnemen.

Email: info@vanweelden.nl

jules
2 april 2012, 18:39
Eh ja er staat echt vanden berg en ergens anders staat er ad backline nr2?

Ik ga eens proberen met de celestions v30 ik had bij mijn hughes and ketner statesman niet het idee dat ze heel schel zijn

refused199
2 april 2012, 19:00
Dan denk ik dat je een afgetaaide erfenis van de backline van Adje hebt!

Gefeliciteerd met je aanwist! Die JMP klinkt ook heel vet stereo met je Statesman!;)

HaroldA
2 april 2012, 19:09
Wat een hoop mastervolume JMP liefde de laatste tijd hier op het forum! :lovelove:

jules
2 april 2012, 21:29
Ben er nu mee aan het repeteren, het low gain kanaal pakt mijn m13 perfect, met het high gain kanaal moet ik een aparte bank maken heb een beetje moeite om er een volume boost aan te geven, hebben jullie tips voor me?

Tabula Rasa
2 april 2012, 21:55
Dan denk ik dat je een afgetaaide erfenis van de backline van Adje hebt!



Dat dacht ik dus ook in post 3. Weet het haast wel zeker. Had alleen per ongeluk van deR Berg ipv van deN Berg getkt

jules
2 april 2012, 22:56
Tja te gek, heb ff gerepeteerd met de jmp aangesloten op de speaker van mijn bugeraatje v22. Klonk al heeelemaal niet slecht. Had alleen een beetje moeite met het boosten van mijn volume op het high gain kanaal, dus dat je al met een beetje distortiin speelt en dan met een solo er boven uit wilt komen. wat raden jullie aan, tubescreamer er voor met veel volume maar bijna geen drive?

flo123
2 april 2012, 23:01
Als je versterker zelf al overstuurt, zal die tubescreamer ervoor vooral meer oversturing geven niet zozeer meer volume. Maar meer oversturing = meer hogere harmonischen, waardoor het voor het gehoor ook een kleine volume verhoging geeft.

jules
2 april 2012, 23:05
Ok dan moet ik toch meschien meer met het gitaar volume werken

HaroldA
2 april 2012, 23:27
Inderdaad, ik boost mids (vreemd genoeg met mijn EP-Booster) maar geen volume. Met de preamp op 8 heb ik gewoon 0 headroom.

Henri H
3 april 2012, 08:04
Ik heb in mijn JCM 800 2204 een 2e master volume laten zetten, gewoon heel eenvoudig een 2e potmeter, en dat schakelbaar laten maken. Bevalt me prima.
Het werkt nl. 2 kanten op; als volume boost voor solo's e.d., maar ook als volume boost bij cleane sounds, omdat je toch wat volume mist als je de gitaarpot terugdraait.

jules
3 april 2012, 09:11
das eigenlijk precies wat ik ook zou willen, dus dat je gewoon op het high gain kanaal tussen 2 volumes kan schakelen

jules
3 april 2012, 09:17
maar goed voor de paar keer dat ik het gain kanaal zo wil gebruiken zou ik het ook gewoon met een draai aan de volume knop kunnen doen, denk aan plaatjes alssweet home alabam gain wat meer open volume een tikkie, beetje terugdraaien voor intro en cleanig, en dan het gitaar volume open om te soleren en weer halfdicht om te begeleiden. Zo iets?

Henri H
3 april 2012, 09:41
Dat werkt niet altijd even goed vind ik, omdat je dan soms gain mist bij gitaarvolume halfdicht.
Ik had het er laatst op de Noorder Gitaardag met Arjan (forumlid Toneblo) nog over dat het schakelen van de 2 potmeters via een fotocel (o.i.d.) zou moeten, zodat je geen klik/plop hoort bij het schakelen.
Ik heb daar alleen last van op lage volumes. In de oefenruimte heb ik er dus geen last van, maar heb er wel een snel schakelend relais in laten zetten, nadat er eerst een wat tragere in zat, welke een behoorlijke kraak/plop veroorzaakte.

jules
3 april 2012, 12:08
maar is zo iets duur zon tweede volume er op laten zetten ? want dan zou ik wel met de gitaarvolume knop het gain clean kunnen draaien en dan 2 verschillende volumes hebben, idem voor het gain kanaal.


Moet wel zeggen dat het low kanaal wel prachtig klinkt met mijn m13 dus hij is zeker al gigworthy, ook aal is het volume dan wel iets zachter haha maar goed zelfs daar had ik hem gister net half open staan, de volume verschillen zijn dan wel perfect.

ik denk trouwens ook dat het ook aan mijn speakertje lag, ik had alleen het speakertje van mijn bugera v22 er op aangesloten, ik denk dat een 2 keer 12 inch met een goede db gevoeligheid het ook wel meer boost, want ik booste wel maar net ff niet genoeg, ik deed het met gewoon een clean volume booster.

Henri H
3 april 2012, 13:09
Ik heb er €40,- voor betaald, maar dat was bij een particulier die weinig uurloon berekent.
Ik denk dat het hooguit 2 uurtjes werk is (misschien minder?).

Ik heb de low input gebruikt om een 2e potmeter te plaatsen, en één v.d. speaker outputs voor een switch input.

Zie de amp linksboven:

https://lh4.googleusercontent.com/-N7XL2aUjxCA/TcxcADL3o5I/AAAAAAAAAbY/d5pOM-f8GLQ/s1280/P1040644.JPG

jules
3 april 2012, 15:19
waaw mooie setup, zou graag meer van je willen weten hoe je je amp speelt, hoe je je verschillen in zowel clean als gain signaal speelt, ik had er wat moeite mee gisteren, jij gebruikt je low gain kanaal dus helemaal niet meer? 40 euro voor zon mod is wel perfect, ik dacht al dat ik het op mijn m13 ook zou kunnen doen door een bak te gebruiken waar ik een volume pedaal inzet die op 50 procent minder staat dan mijn echte volume zodat als ik hem uitzet ik boost, snappie?

Henri H
3 april 2012, 16:26
Ik zou dan in jouw geval alle patches van de M13 op een wat lager volume instellen, behalve diegene waarbij je meer volume nodig hebt.

Ik gebruik idd de low input niet. Je moet een amp op z'n sterke punt benutten vind ik, en dat is de high input voor mij.
Die stel ik dusdanig in (preamp op 6 a 7) dat ie goed clean te krijgen is, vooral met single coils lukt dat erg goed, maar ook met mijn Les Pauls gaat dat prima, maar komt iets nauwer.
Het is erg simpel, maar wel effectief.
Verder gebruik ik een stuk of 9 effecten, allemaal losse pedaaltjes, waarvan 2 tubescreamers, één voor iets meer gain (level op 10, gain op 0), de ander nog meer gain. Samen levert dat (naast een bak ruis) een leadsound met veel sustain, maar dat gebruik ik niet vaak.

Ik heb in een recent verleden erg veel geëxperimenteerd met allerlei midi-setups en weet ik wat al niet meer, maar ik zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
Dit bevalt me echt beter, lekker overzichtelijk, en als ik een keertje een nieuw pedaaltje wil proberen, kan dat zonder moeite.

jules
3 april 2012, 16:51
cool, thanks voor je tips ik gaan een setje proberen op mijn m13 waarvan ik met een druk op de knop het geluidje van bijvoorbeeld 70 procent naar 100 procent volume kan schakelen. Een maartje delaytjes en reverbs klinken dan natuurlijk nergens naar toch?

Henri H
3 april 2012, 20:22
Hoezo niet? Je doelt misschien op het ontbreken van een FX-loop?
Mijn delays klinken super hoor. FX-loops zijn wat mij betreft overrated.

jules
3 april 2012, 21:39
Echt klinken die niet distorted dan als je bijvoorbeeld soleert?

Henri H
3 april 2012, 22:30
Niks mis mee bij mij, maar ik gebruik daarvoor een Ibanez DL10, welke erom bekend staat (ook) goed te klinken voor een overstuurde (pre)amp.

jules
6 april 2012, 21:44
wat ik ga doen is het volgende ik gebruik de m13 patches die ik nu heb gewoon op het clean kanaal, op die manier kan ik echt cleane solos zoals bijvoorbeeld sultans of swing, of iets van creedence dat gewoon droog moet klinken zonder scheur.

omdat het clean kanaal toch wel een stukje zachter als het high is, maak ik een patch in mijn m13 waarvan de laatste rij een volume demping heeft die precies hetzelfde volume heeft als het low gain kanaal, dus als ik hem dan van high naar low gain inprik het volume hetzelfde blijft. Als ik dan wil soleren is het gewoon een kwestie van de volume patchknop indrukken en soleren maar.

goed ik moet dan een keer of 4 omprikken maar ik denk dat het voorlopig wel zou kunnen werken, ook kan ik dan met clean spelen en met een klein randje soleren, omdat ik nog steeds de mogenlijk heb om met de volume patch uit met mijn gitaar volume te spelen. haha ehh snappen jullie het nog??

Op die manier is het een kweste van af en toe de jmp scene kiezen en ff van low in high gain prikken.

zou dit goed kunnen werken? want ik zie het in het high gain kanaal niet werken dat ik clean begeleid en dan mijn clean zo kan boosten dat ik genoeg volume heb om over de band heen te komen zonder dat er meer crunch inkomt?

jules
12 april 2012, 15:03
vanavond eens proberen of het werk, al wat uurtjes gespeeld met deze amp, ik vind het echt een ongeloofelijk ding, wat klinkt dit mooi zeg

Henri H
12 april 2012, 22:36
Wat voor versterker(s) heb je hiervoor gehad?

Gebruik je nu het low channel i.c.m. de M13, en af en toe het high channel?

jules
13 april 2012, 13:05
Hahah wat voor een versterkers heb ik hiervoor gehad: ehh nou niet veel speciaals, ik heb heel lang op fender princeton chorusje zon 20 jaar gespeeld, kon gewoon niet meer betalen :(

mijn eerste buizenamp was een huhges and ketner statesman top een dual el34, ben ik nog steeds erg tevreden over wel, voor erbij heb ik een bugera v22 en voor de mooi staat in de kamer een Elk guitarman, die het wel doet maar een redplatende el34 buis heeft. de marshalls plexi achtige zijn altijd een droom geweest voor mij, maar altijd veels te duur. Dit was echt een buitenkans voor mij. Maar ja nou moet ik er nog mee leren omgaan.

Ik heb gister gerepeteerd met zo veel mogelijk in het high gain channel, de settings met de volume op 50 procent en dan uitzetten om te boosten werkt niet omdat de volume van de m13 toch niet zo mooi werkt ale een volume knoppie van je gitaar.

Qua volume boost werkt het het beste met een screamer er voor, of een tube compressor van de m13, voor mijn gevoel levert dat niet zo heel veel volume verschil op, maar volgens mijn bandleden komt de solo er dan wel goed bovenuit.

Zelf hoor ik dat niet zo goed omdat ik wat dichter bij de amp sta, probleem is dan wel dat je er een bak meer gain bij krijgt en dat wil je niet altijd. Ik heb daarom contact opgenomen met Henk Bergrath van HB amp en hij gaat voor mij een tweede master volume maken dat schakelbaar is met een stil relais. Ik heb dan zelf het idee dat dat gewoon het beste werkt. Ik moet wel zeggen dat het low gain kanaal de m13 wel geweldig pakt klinkt allemaal erg goed, haha maar ja het hoort niet he :)

Moet wel eerlijk zeggen dat het clean met een teruggedraaide volume knop op een strat wel veeel meer sprankelt in het high gain kanaal dan de gewone clean in het low gain kanaal. Vandaar mijn keuze voor de tweede master volume, dan heb ik dat mooie clean geluidje en kan er ook mee soleren. snap je

HaroldA
13 april 2012, 13:15
snap je

Wij snap.

Een 2e mastervolume zou misschien nog beter zijn met een 2e gain knop die je daar ook mee schakelt. Als je de boel toch gaat verbouwen ...

Henri H
13 april 2012, 16:23
Ik snap 'm ook helemaal Jules. :)

Die amps die je hebt (gehad) zijn ook niet mis lijkt me, maar staan in schril contrast met deze "plexi-achtige" brute rockbak. :rockon:

Ik vind het een verstandige keuze om er een 2e MV op te zetten, bevalt mij nl. ook erg goed.
Bovendien heb jij gaten genoeg om her en der een potmeter en schakel-input te maken.
Zeker als je in een coverband speelt(?) is het een waardevolle toevoeging.

Jouw ervaring met het sprankelende clean op de high input, deel ik ook, en met een 2e MV heb je de mogelijkheid om volumeverlies op te vangen.

Succes! :ok:

jules
13 april 2012, 18:19
Precies dan zet ik hem clean met een randje met het gitaarvolume, en dan kan ik op diezelfde manier soleren maar dan harder jeeeeej

jules
24 april 2012, 09:18
Heb er nu al een paar keer mee gerepeteerd, en poe tis me een vet apparaat zeg, hij doet het erg lekker met mijn celestion v30 cabje van fame, heerlijke warme sound, alleen mijn tele knijp ik iets met het gitaarvolume, om het spikey geluidje te dempen, en dan heb je gewoon puuuure status quo :).

Zaterdag ga ik er voor de eerste keer mee spelen, zal ongeveer 50 procent in het low gain kanaal zijn, en de rest in het high gain kanaal, voor te soleren boost ik hem met een tubecompressor dingetje van mijn line 6 m13. Hoe minder ik de gain opendraai hoe beter die dan het volume boost, dus zet ik de gain op 9, dan krijg ik niet zo veel volume verschil. Zet ik de gain echter op 4 (wat eigenlijk een hele lekkere scheur is voor nummers al alright now, gimme al your loving, highway to hell, dan boost tie wel lekker het volume omhoog, wil nietzeggen dat ik dat 2de volume niet ga laten inbouwen hoor, maar voor nnu doen we het ff zo. :)

Heb lang getwijfeld of ik niet toch mijn hughes and kettner statesman topje moest gebruiken, maar ik heb zo iets van ach, we spelen daar voor niks he dus al te veel eissen moeten ze toch al niet hebben.

So wish me luck :)

HaroldA
24 april 2012, 09:34
So wish me luck :)

Is niet nodig met een 2204.

jules
24 april 2012, 09:36
hahahaha fotos volgen haha mischien wel filmpjes :P

Henri H
24 april 2012, 18:49
Mooi te horen dat ie goed bevalt. :ok:

Hoe doet ie het verder met de modulatie van de M13 op de high input, en dan vooral de delays?

De mijne gaat binnenkort weer terug, moet wel wat aan gebeuren, wat precies weet ik nog niet.....

jules
24 april 2012, 20:56
ja de delays werken ok maar je moet veel minder volume in je delay gebruiken dan in je clean kanaal/ dus de jmp heeft gewoon zijn eigen bankje :)