PDA

View Full Version : Vermist, gezocht, uitgeleend maar nooit teruggekregen...



peter_l
31 maart 2012, 22:11
Dag allen. Ik ben op zoek naar twee gitaren. Niet gestolen, alhoewel de ene ooit is uitgeleend en de lener nadien glashard beweerde de gitaar van me te hebben gekregen, dus ik kon er naar fluiten. Afijn, ik zoek dus de volgende gitaren:

1) Mijn eerste elektrische. Gekocht eind '79 voor 75 gulden van mijn Heerenveense gitaarleraar en al rap weer bij hem ingeruild om een onnozele (vind ik nu) reden: er hadden gewoon ff nieuwe snaren op gemoeten... Het betreft een rood ES335 model van Japanse makelij, witte enkelspoelselementen in een chromen behuizing (a la Eko), soort Bigsby tremolo, regelknoppen op een eigen apart verchroomd plaatje óp de kast, geschroefde hals (fikse maat), ik meen een 0-fret, Strat-achtige kop met goedkope mechanieken. Een jaar of 3 terug stond er eentje op Marktplaats maar de verkoper vroeg er een vintage prijs voor, dus die heb ik laten gaan, het is nou ook weer geen Gibson.
2) Mijn eerste zelfgebouwde elektrische. Uitgeleend en nooit teruggezien. Gebouwd in 1984 van meranti en merbau, model overgenomen van de Rickenbacker 480 (of 4001 bas) zónder slagplaat, één humbucker bij de brug (toen een DiMarzio X2N) met een standaard vaste Strat brug. Zeer brede hals met 0-fret en Rickenbacker kop, die was oorspronkelijk van een Eko 12-snarige gitaar. Mechanieken waren origineel Eko. Ooit een poging gedaan om de toets scalloped te maken maar na 2 of 3 posities had ik er even niet zo'n zin meer in. De gitaar was cremekleurig en had twee Tele regelknoppen, en ik had er meen ik een flauwe Yamaha humbucker ingezet. Kenmerk: de hals had ik overigens verlijmd én met twee schroeven extra vastgezet.
Ik heb destijds ('90 ofzo) de lener er eens op aangesproken, maar ik denk dat-ie 'm zelf alweer had doorverleend, hij reageerde echt agressief en panisch. Om een kloppartij te vermijden heb ik 't er maar bij gelaten, maar ach: het zou toch leuk zijn als het ding ooit weer bij me terug zou komen.

Wie o wie?

bass blom
31 maart 2012, 22:39
ja balen is dat, zo heb ik nog ergens een mooi klein oud hagstrompje liggen.

soundbound
1 april 2012, 12:40
de lener is waarschijnlijk nu een ex-vriend neem ik aan? Wat een behanger....

peter_l
2 april 2012, 19:08
Naja, 't is al een jaar of 22 geleden. Kwam 'm een jaar of 5 terug weer tegen in Amsterdam vlak voor hij naar Canada emigreerde. Hij was nu een stuk milder dan toen (geen punker meer maar inmiddels papa) maar de gitaar was nog immer zoek. Ben na dat gesprek via via nog wel met mensen in contact gekomen die de gitaar mogelijk nog hadden gehad maar die wisten toch van niks zeiden ze, dus dat schoot niet op. Het toeval zal me hiermee een handje moeten helpen, vandaar de oproep.
Maar idd, destijds vond ik het wel een Behoorlijke Behanger ja, de boel een beetje omdraaien en gemaakt beledigd gaan doen om me maar stil te krijgen. Ik leen dan ook geen gitaar meer uit, of het moet een bewezen goeie vriend zijn.

Over uitlenen gesproken: ik heb ooit in 1984 ofzo mijn Ibanez Artist 300CS (de brass uitvoering) uitgeleend aan een maat van me, die speelde met een bandje in een (berucht, want junks en dealers) jongerencentrum. Na het optreden kwam hij met een blij gezicht de gitaar terugbrengen, maar ik zag aan de koffer al dat-ie de verkeerde had gepakt. Er zat een Epi Genesis in, en dat vond ik toen al helemaal niks, dusseh: snel terugfietsen Bouke! Naja, eind goed al goed, maar ik had dat mooie ding dus ook al eeeh 28 jaar kwijt kunnen zijn ;-). Afijn, Bouke ging meteen ook van de lijst potentiële leners af, al was het alleen maar om zijn zeer zure zweethandjes; binnen 5 minuten speelde hij nieuwe snaren tot elastiek.

pescatore
23 mei 2012, 04:33
Ik heb destijds ('90 ofzo) de lener er eens op aangesproken, maar ik denk dat-ie 'm zelf alweer had doorverleend, hij reageerde echt agressief en panisch. Om een kloppartij te vermijden heb ik 't er maar bij gelaten, maar ach: het zou toch leuk zijn als het ding ooit weer bij me terug zou komen.

Wie o wie?

Ik wou dat ik zo Zen was haha. Wat bezielt dit soort mensen toch? Succes iig ermee!