PDA

View Full Version : Cutaway toegevoegde waarde



stratestic
31 maart 2012, 10:30
Heeft een cutaway voor jullie een toegevoegde waarde? Komen jullie vaak hoger dan de 12e fret?

Ik twijfel namelijk tussen een dreadnaught in een normale variant en die met cutaway.

Ik heb geen idee of ik het veel zal gaan gebruiken. Zou eventueel wel elektrische stukken ook om mijn nieuwe akoestische gitaar willen spelen maar het is niet echt een must.

Eko
31 maart 2012, 10:43
Heel simpel: als je je nooit eerder hebt afgevraagd waarom er geen cutaway in je gitaar zit , zul je hem in je volgende gitaar ook niet missen. Ik heb geen gitaren met een cutaway en mis ze niet. Anderen soleren misschien veel meer en missen ze dan direct.
Ook zijn er mensen die claimen dat een cutaway geluid kost. De klank zou niet mooi rondzingen in de kast. Ik moet zeggen dat ik een aantal keren op Taylors heb gespeeld met een cutaway en het geluid perfect vond.

zoon van Piet
31 maart 2012, 10:55
+1

Ook zijn er mensen die claimen dat een cutaway geluid kost. Zoiets is natuurlijk hartstikke moeilijk aan te tonen, al is er theoretisch genoeg over te zeggen.

Maar mijn werkelijke bijdrage in deze discussie: ik heb nog nooit een dreadnought met cutaway gezien die er in de verste verte ook maar enigszins fatsoenlijk, verdraaglijk, of in redelijke mate esthetisch verantwoord genoemd mag worden. Allemaal zo vreselijk lelijk dat je er niet mee gezien wilt worden..

Ace 1.15.19
31 maart 2012, 11:02
Mijn huidige dreadnaught heeft geen cutaway maar ik weet zeker dat mijn volgende akoest er wél een heeft.

Harald
31 maart 2012, 11:14
Flashes van Ry Cooder zou ik zonder cutaway niet kunnen spelen, en zo zijn er nog een paar stukken. Kwestie van repertoire dus.

Deze vind ik dan wel mooi, maar dat is geen dreadnought, lijkt zelfs een archtop, al klinkt hij niet zo.


http://www.youtube.com/watch?v=YzR9a6YnIPo

-Martijn-
31 maart 2012, 11:53
Dreadnought met cutaway vind ik ook niet om aan te zien, maarja zolang je er zelf op speelt valt dat toch niet echt op.
Voor een solo heb je het nieteens echt nodig, maar als je bijv. een barre wilt leggen hoger dan de 12e positie dan heb ik wel altijd een probleem als de gitaar geen cutaway heeft.

--=HANS=--
31 maart 2012, 13:04
Ik houd ook niet van dreadnoughts met een cutaway, heb nog nooit een mooie gezien en bovendien heb je het volgens mij ook maar zelden nodig op zo'n werkpaard.

LaurentB
31 maart 2012, 15:53
Ik speel tegenwoordig bijna alleen op mijn zelfbouw dreadnought als het akoestisch staalsnarig moet, maar laatst had ik ergens een heel hoog arpeggiootje nodig en toen heb ik mijn Crafter GAE-30 met cutaway weer even gebruikt.

Venlonaer
31 maart 2012, 18:31
Ik vind een cutaway juist erg mooi bij een dreadnought :ok:

fastfolkert
31 maart 2012, 20:32
Flashes van Ry Cooder zou ik zonder cutaway niet kunnen spelen,

ik ook niet *met* cutaway.......

Muzieknono
1 april 2012, 08:01
Dreadnought met cutaway vind ik ook niet om aan te zien, maarja zolang je er zelf op speelt valt dat toch niet echt op.
Voor een solo heb je het nieteens echt nodig, maar als je bijv. een barre wilt leggen hoger dan de 12e positie dan heb ik wel altijd een probleem als de gitaar geen cutaway heeft.

Een barre boven de 12e positie vind ik sowiezo lastig met die dikke vingers van mij, maar een cutaway heb ik nog niet nodig gehad en ik denk dat met de muziek die ik speel ik het in de toekomst ook niet nodig zal hebben.
Mvgr. Dirk Jan :B

Rizz
1 april 2012, 09:09
Ik heb deze:
http://www.gewa-it.com/mmimg/web/a021414_7_vgs_.jpg

Ik heb deze vooral voor de klank gekocht, de cutaway kreeg ik er bij.. Iedereen die deze hoort, staat echt te kijken dat er zo'n geluid uit een gitaar van €350,- komt.. Hij klinkt ook beter dan de versie zonder cutaway..

Lelijk vind ik 'm absoluut niet, ik weet niet of ik nu weer voor deze kleur had gekozen, maar goed, hij doet z'n werk...

Blackbird van de Beatles is iets makkelijker met cutaway, maar niet persé nodig...

grayfink
1 april 2012, 09:56
Ik heb mij in de muziekwinkel laten vertellen dat elektroacoustische gitaren bijna altijd een cutaway hebben, omdat door de cutaway het laag minder geprononceerd is en piezo elementen daardoor beter (minder "boomy") klinken. De betere bereikbaarheid op de hogere posities krijg je er gratis bij.

Rizz
1 april 2012, 10:02
Dat klinkt als een verkooppraatje, of mijn gitaar hierboven is niet volgens dat principe gebouwd.. Laag is heul heul erg aanwezig in die gitaar.. Hij dreunt als een malle.. Ik moest lachen om het verkooppraatje destijds: De verkoper deed het overkomen als een akoestische gitaar voor de metalgitarist, vanwege de kleur en het zware geluid... :seriousf:

grayfink
1 april 2012, 13:56
Nou, dit werd verteld door Ekke Hidding, wel een gerespecteerde naam in Zuid en Zuidoost Drenthe.

Mr.Fingers
1 april 2012, 14:55
"there's no money beyond the fifth fret", zei iemand ooit.

Ik heb geen cutaway, en vind het er ook niet uitzien!

Rizz
1 april 2012, 20:58
Nou, dit werd verteld door Ekke Hidding, wel een gerespecteerde naam in Zuid en Zuidoost Drenthe.

Dan is het de andere optie die ik gaf... Ik weet het niet en het is dan toch denk ik afhankelijk van de bouwer.. Het zou heel goed het uitgangspunt kunnen zijn icm een element..

Smoky
3 april 2012, 10:15
ik mis een cutaway niet ... kom daar toch nooit.

synapse
3 april 2012, 11:24
Sinds kort heb ik een OM (dus geen dreadnaught) met cutaway en ik merk dat ik stukken rond de 12e positie daarop wel makkelijker speel. Overigens kon ik die ook zonder cutaway altijd al spelen, maar het gaat nu net even wat comfortabeler. Een barree over alle zes snaren rond de 12e positie vind ik met en zonder cutaway vrijwel onmogelijk.