PDA

View Full Version : My Time (original) Goed of niet?



TheLargerSound
31 maart 2012, 09:14
Hallo,

Ik heb met een vriendin van mij een liedje geschreven.
Nu had ik graag geweten wat anderen er van vinden...

Als jullie dus tijd en goesting hebben, kunnen jullie eens gaan luisteren en kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=reiZifZPwqo

Grtz
Jo

The Lo Lands
3 april 2012, 09:30
Ben wel benieuwd waar jullie nu zo om moesten lachen net voordat de video start :-)

Leuk nummer alleen vind ik de vibrato in haar stem na een paar zinnen wel storend worden, zou ik iets meer doseren. En 'goed of niet' is misschien iets te zwart/wit, ik hou het liever in het midden, geen hoogvlieger maar zeker niet slecht. Op naar het volgende nummer...

Duhsjaak
3 april 2012, 12:22
Hi
Soms wil ik een liedje een aantal keer horen voor ik wat zeg, al was het alleen maar omdat je zo'n tweede of derde poging ineens dingen hoort (soms) die je de eerste keer zijn ontgaan.

En nog twijfel ik, maar ik gok het maar.

Naar mijn bescheiden smaak is het talent er wel om iets moois te maken. Er zijn maar weinig eerste keren die een echt succes waren, alle mystieke gelul daargelaten. Dus waarom zou dit gelijk goed moeten zijn?

Ik vermoed dat de dame echt stikte van de zenuwen. Dat zou haar blokkerende adem en haar gebibber verklaren. In dat geval: Niks aan de hand, volgende keer iets rustiger beginnen. Of je zendt een PM en dan leg ik je een paar houding- en ademhalingsoefeningen uit.
Als die inschatting klopt, dan zijn die oefeningen vaak al voldoende om daarin verbetering aan te brengen. Erg simpel.

Zijn de zenuwen niet de oorzaak, dan heeft de dame er zwaar met de pet naar gegooid en dan zou je haar eens moeten vragen of ze dit echt leuk vindt en of ze er wel mee verder wil, afgezien van de slappe lach. Die altijd leuk is tenslotte.

Wat mij betreft, je hoeft jezelf niet altijd serieus te nemen (doe ik ook niet altijd) maar je muziek verdient een betere aanpak.

Laat haar maar kiezen. En daarna kies je zelf ook. Gewoon zomaar een leuk vrolijk vriendinnetje is ook nooit weg.

Deel 2, want ik moest eerst effe wat nakijken.
Als je het bovenstaande als een poging tot afbranden ervaart: Sorry. Dit is zeker niet de bedoeling.

Ik hoop alleen dat je je realiseert dat je vroeger gewoon je spoelen tape of cassette wiste als je je ergens niet meer in kon vinden.

Toen de platen kwamen werd dat al moeilijker. Maar niet alles haalde het tot LP.

Nu, met het net, is dat niet meer mogelijk. Dat wissen. Je post is voor altijd. En dan moet je je dus afvragen (beetje theatraal): stel dat je straks die wereld componist/gitarist bent. Wil je dan nog dat dit op het net rond gaat. Niet moralistisch, maar gewoon ethisch of qua carrière planning.

Voorbeelden:
The Monkees waren de eerste op papier uitgedachte pop groep (voor zover ik weet).
Die lieten zich verleiden 'I'm gonna buy me a dog' op hun eerste LP op te laten nemen.
Dit was de B kant van Colpix CP786 single Gamma Goochee, (Gamma Goochee met You got the Gamma Goochee) een novelty hit.

De versie van The Monkees was vol met lollige/melige opmerkingen en slappe lach. Ondanks hun muzikaal hoerige status hebben ze zich een ongeluk geschaamd over die take. Op plaat? Niet meer terug te draaien.

Ander voorbeeld:
In de Witte Blues Golf uit Engeland kwam de zeer gewaardeerde groep The Chicken Shack naar voren. 45 jaar na dato nog steeds in hoog aanzien. Op de LP OK Ken? hebben ze zich laten overhalen veel van de tracks door humoristisch bedoelde lullige tussenstukjes aan elkaar te laten lullen.
Eén keer leuk, tweede keer minder en de derde keer stierlijk vervelend. Aan de muziek ligt het niet; er staat heerlijke muziek op. Toch is het hun minste album. Ze hebben vaak te kennen gegeven dat ze zich nooit hadden moeten laten bepraten.

Samengevat: Humor/zelfspot? Nooit weg. Fuck alleen niet met je muziek. Neem het serieus, als je zelf serieus genomen wilt worden. Heb ik het nu genuanceerd of alleen maar erger gemaakt? Hoop natuurlijk het eerste.

Vriendelijke groet, Gus

TheLargerSound
4 april 2012, 00:09
Bedankt aan allebei voor de reacties.

Mijn vraag was misschien wel een beetje zwart / wit inderdaad.
Het was eigenlijk de bedoeling om te vragen of jullie het leuk, aangenaam vonden om naar te luisteren.
Want dat was onze bedoeling...

Het meisje heeft inderdaad wel wat last van zenuwen, maar ik vind dat het in de video goed meevalt...
Ze heeft echt een moeie stem maar zit er door de stress al vaak eens 'naast', dat kan ik verhelpen door zelf heel stil mee te zingen. Dan kan ze horen waar ze juist zit...
Die vibrato in haar stem kan ik spijtig genoeg niets aan veranderen.

Jullie moeten zeker geen schrik hebben om ook kritiek te geven ;)
Ik kan daar wel mee om gaan.
En, he, daar leren we uiteindelijk enkel maar van hé ;)

O ja, Wij spelen en zingen ook enkel en alleen voor het plezier ;)
Dus zo serieus nemen we het niet.
We willen ons gewoon amuseren ;)

Gus, Ik zal je een PM sturen, want die oefeningen zal ik ook wel kunnen gebruiken waarschijnlijk...

Mvg
Jo

The Lo Lands
4 april 2012, 09:46
Bedankt aan allebei voor de reacties.

Het meisje heeft inderdaad wel wat last van zenuwen, maar ik vind dat het in de video goed meevalt...
Ze heeft echt een moeie stem maar zit er door de stress al vaak eens 'naast', dat kan ik verhelpen door zelf heel stil mee te zingen. Dan kan ze horen waar ze juist zit...
Die vibrato in haar stem kan ik spijtig genoeg niets aan veranderen.

Jullie moeten zeker geen schrik hebben om ook kritiek te geven ;)
Ik kan daar wel mee om gaan.
En, he, daar leren we uiteindelijk enkel maar van hé ;)

O ja, Wij spelen en zingen ook enkel en alleen voor het plezier ;)
Dus zo serieus nemen we het niet.
We willen ons gewoon amuseren ;)
Als je niets aan de vibrato kan veranderen wil dat zeggen dat als ze praat ook een vibrato in haar stem heeft of zo, dat lijkt mij sterk ;-) Doseren is niet veranderen maar matigen. Als ik continue aan mijn tremeloarm loop te trekken dan zal een soortgelijk commentaar ook het gevolg zijn. Het is niet om haar af te fikken maar ze zou hier naast de zenuwen op kunnen letten of aan moeten werken. Opbouwende kritiek noemen ze dat.

En plezier is als het goed is waar we het allemaal voor doen, en uitgeleerd zijn we nooit ;) Succes verder!

TheLargerSound
4 april 2012, 10:31
Als je niets aan de vibrato kan veranderen wil dat zeggen dat als ze praat ook een vibrato in haar stem heeft of zo, dat lijkt mij sterk ;-) Doseren is niet veranderen maar matigen. Als ik continue aan mijn tremeloarm loop te trekken dan zal een soortgelijk commentaar ook het gevolg zijn. Het is niet om haar af te fikken maar ze zou hier naast de zenuwen op kunnen letten of aan moeten werken. Opbouwende kritiek noemen ze dat.

En plezier is als het goed is waar we het allemaal voor doen, en uitgeleerd zijn we nooit ;) Succes verder!

IK kan niets aan die tremolo veranderen ;)
Omdat ik geen idee heb hoe ze er van af kan stappen....
Zij kan dat misschien wel. Maar dan zou ze waarschijnlijk oefeningen ofzo moeten vinden...

Cheers
Jo

Il_Falco
4 april 2012, 11:05
stemtechnisch stoort mij de vibrato niet zo erg. Wat mij meer stoort is dat ze veel zingt. Ze zingt nog stop. Ik zou in mijn muziek (jij doet ervan wat je wil :p) Me meer concentreren op de spanningsboog van de zang. Duidelijk naar een Chorus toewerken, met stiltes en hoogtes. Het voordeel nu is dat het wel goed vloeit, het luistert lekker, maar het grote nadeel is dat het niet blijft plakken. :)

Maar qua gitaar spel vind ik het wel mooi. goed uitgedacht strumpatroon en mooie tokkel in het begin :)

TheLargerSound
4 april 2012, 14:08
stemtechnisch stoort mij de vibrato niet zo erg. Wat mij meer stoort is dat ze veel zingt. Ze zingt nog stop. Ik zou in mijn muziek (jij doet ervan wat je wil :p) Me meer concentreren op de spanningsboog van de zang. Duidelijk naar een Chorus toewerken, met stiltes en hoogtes. Het voordeel nu is dat het wel goed vloeit, het luistert lekker, maar het grote nadeel is dat het niet blijft plakken. :)

Maar qua gitaar spel vind ik het wel mooi. goed uitgedacht strumpatroon en mooie tokkel in het begin :)

Bedankt ;)
We zullen volgende keer eens proberen met wat meer spanning te werken...

Cheers Jo