PDA

View Full Version : 5150 met veel feedback, NS (ISP vs. ISP G)



Exile
31 maart 2012, 09:07
Zoals de titel dus zegt,

Peavey 5150 in huis gehaald, geweldig ding maar geeft feedback zoals ik nog nooit gehoord heb. Al geprobeerd met de gain etc. te spelen, maar niks helpt. Noise suppresor dan maar!

Lees veel goeds en slechts over alles, maar wat er toch als een paal bovenuit komt kijken zijn die ISP Decimators. Paar bevriende muzikanten die ik kan spelen er ook mee en zijn er héél enthousiast over (binnen het mealtcore/hardcore genre...)

Tegelijkertijd ben ik bezig met een pedalenbakje te maken (delay, TS, looper, EQ, niks 'speciaals') en nu vroeg ik me af of het de moeite zou zijn om dat extra geld neer te leggen voor de ISP versie met fx loop onderdrukker? Kost toch al snel €100 meer en dat geld spendeer ik liever aan wat anders als het niet nodig zou zijn...

Alvast bedankt voor de moeite!

Mvg,
Christophe

AoDf
31 maart 2012, 09:26
Ik vermoed dat je met de 5150 er wel baat bij hebt. Een deel van de noise wordt denk in de pre-amp al veroorzaakt, wat dus door je eind-amp versterkt wordt. Als je alleen een noise supressor vóór de versterker zet haal je alleen de ruis weg van je gitaar plus eventueel pedalen. Dit werkt op zich prima, maar wel bij amps die van zichzelf stil zijn. Ik schat in dat de 5150 niet de stilste amp is.

interessander
31 maart 2012, 09:46
Ik heb een gewone ISP bij mijn 5150 gehad en dat ging prima, ook icm een booster kreeg je hem snel stil bij het dempen. Ik gebruikte echter de fx loop niet dus kan je niet echt vertellen of de andere versie daar meerwaarde geeft. Hangt ook van je pedalen af, sommige pedalen zoals een GE-7 staan er bekend om dat ze ook wat ruis kunnen toevoegen (zeker bij de extremere instellingen)

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 10:43
Ik zou, persoonlijk, wel wat meer neerleggen voor een G omdat je daarmee dus hem in de FX loop kan gooien. Als je echt strakke en goede gating wil hebben, vooral voor metalcore, kun je een gate beter ná de pre-amp zetten.

Exile
31 maart 2012, 11:19
Die 5150 is inderdaad niet de stilste amp moet ik zeggen ^^ Onze andere gitarist heeft een Engl pwrbl en dat ding is fluisterstil!

@ Interessander: Ja, dat dacht ik dus ook al. Zonder pedalen zal die 'gewone' zijn werk zeker doen, maar er komt dan nog een TS808, delay en 6 (of mss wel 10-band) EQ aan te hangen, en die komen gegarandeerd met extra ruis op de proppen ^^

Ok, dan wordt het iets meer ophoesten om beter af te zijn!

Bedankt voor de hulp!

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 11:36
Die 5150 is inderdaad niet de stilste amp moet ik zeggen ^^ Onze andere gitarist heeft een Engl pwrbl en dat ding is fluisterstil!
Als ik me niet vergis heeft de Powerball een ingebouwde gate. ;)

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 12:27
Overigens nog een tip:
als je de gate hebt, plaats je effecten dan zo in de FX loop: EQ -> Gate -> Delay
Delay op het einde, anders snijd de gate de delay repeats af.

Bijl
2 april 2012, 09:32
Zoals de titel dus zegt,

Peavey 5150 in huis gehaald, geweldig ding maar geeft feedback zoals ik nog nooit gehoord heb. Al geprobeerd met de gain etc. te spelen, maar niks helpt. Noise suppresor dan maar!



Met een noisegate onderdruk je de gevolgen maar je haalt niet de oorzaak weg. Mogelijke oorzaken/oplossingen:

1 De pickups van je gitaar zijn microfonisch
2 Een van de preamp buizen in V1, V2, of V3 zijn microfonisch
3 Je kan in één van de eerste drie posities een buisje plaatsen die minder gain geeft zoals een 5751 of een 12AT7. In V1 maakt dit het cleane kanaal ook een stuk cleaner.
4 Een tubescreamer voor je versterker plaatsen kan helpen om heel schelle feedback weg te filteren en je geluid strakker te maken.
5 Rustig aan met gain, hoge tonen en presence.

Ik heb zelf jarenlang op de 5150 top en combo gespeeld en nooit last gehad van ongewenste feedback, zonder gate. Gain van het lead kanaal zet ik hooguit op 6 of 7. In de combo had ik een 12AT7 buisje in V1 geplaatst omdat ik toen niet in een metalband speelde. Beter clean, minder ruis, en gain is beter in te stellen op het lead kanaal omdat de bruikbare gain over een bredere sweep van de gainknop wordt verspreid. Nog steeds genoeg gain voor metal als je het wil, dat wel.


Als ik me niet vergis heeft de Powerball een ingebouwde gate. ;)

Klopt.

Exile
3 april 2012, 19:48
Momenteel speel ik al drie jaar op dezelfde plank; Een Ibanez RGR321. Prima gitaar, maar de elementen zijn nu eigenlijk niet de meest geschikt voor zo'n amp.
Een upgrade naar een set EMG 81/85's zou geen kwaad kunnen...

Over de lampen geen idee, zou ook bij god niet weten hoe ik daarachter kan komen???

De Tubescreamer staat op de planning! Het idee was om de 5150 zijn gain af te knijpen tot ie stopt met janken, gate erop om verdere noise te vermijden en dan een TS ertussen om die gain weer omhoog te knallen!
Wel nog aan het kijken welke ik ga gebruiken. Zit wat te kijken naar de 9 en de 808. Hulp en andere suggesties hierrond zijn welkom!

MVg

AoDf
3 april 2012, 21:25
Tubescreamer is natuurlijk al zoveel over gezegd. Ik denk dat je het verschil tussen een 808 en 9 niet gaat merken met je toepassing als boost voor de 5150. Je kunt ook een Boss SD1 proberen, klinkt iets rauwer dan een TS vind ik, maar puur als volumeboost ga je denk ook geen schokkend verschil merken tussen een TS en een SD1, in jouw toepassing dan. Meestal makkelijk 2e hands te halen via marktplaats voor niet te veel geld. Ben zelf erg tevreden met de MI Audio Blues Pro. Dat is ook een TS-achtige, maar wel 1 die ook je laag doorgeeft. Voor mij geen TS of SD1 meer sinds ik de Blues Pro heb.

Bijl
4 april 2012, 09:36
Momenteel speel ik al drie jaar op dezelfde plank; Een Ibanez RGR321. Prima gitaar, maar de elementen zijn nu eigenlijk niet de meest geschikt voor zo'n amp.
Een upgrade naar een set EMG 81/85's zou geen kwaad kunnen...

Je kan een kruistest doen met de gitaar van de andere gitarist in je band om te kijken of je dan nog steeds feedback hebt. Jij met zijn ENGL, hij jouw 5150. EMG's of Blackouts zijn zowieso niet verkeerd. Een passieve pickup zoals de donkere medium output Di Marzio Tone Zone of de wat meer heldere D-Activator is ook een optie, dat scheelt weer batterijen.

Je kan ook de andere gitarist eens op jouw gitaar + setup laten spelen. Toen ik een 5150 had, heb ik eens een andere (metal)gitarist met mijn setup en gitaar laten spelen. Ik gebruikte toen geen gate of tubescreamer. Gewoon gitaar -> wah -> tuner -> 5150. Hij kreeg 'm niet stil, en ik wel. Dus je manier van spelen speelt ook een rol.


Over de lampen geen idee, zou ook bij god niet weten hoe ik daarachter kan komen???

Je kan een 12AX7 buisje kopen (kost een tientje ofzo) en dan eerst de eerste wisselen, kijken of het probleem verholpen is, dan de tweede, enzovoort.


De Tubescreamer staat op de planning! Het idee was om de 5150 zijn gain af te knijpen tot ie stopt met janken, gate erop om verdere noise te vermijden en dan een TS ertussen om die gain weer omhoog te knallen!
Wel nog aan het kijken welke ik ga gebruiken. Zit wat te kijken naar de 9 en de 808. Hulp en andere suggesties hierrond zijn welkom!


Een Tubescreamer sluit je meestal aan op de input van de amp en niet in de FX loop. Dan kan je twee dingen doen:
1 Je stelt hem in met weinig/medium gain (distortion) en level (volume) stel je in op hetzelfde niveau als dat van je lead kanaal. Daarna voeg je gain toe met je versterker (Bij een 5150 zal dit standje 4 of 5 zijn)
2. Gain en level helemaal open en alles wat je dan mist aan gain toevoegen met je versterker.

Grote kans dat de tubescreamer er zelf al voor zorgt dat je versterker stopt met janken. Mijn ervaring met een tubescreamer is dat alleen frequenties die goed werkbaar zijn voor een gitaarversterker door worden gegeven, prachtig apparaat. Ik heb zelf een 808 maar een 9 zal ook prima werken.

En wat betreft die ISP Decimator, zeker doen, je zal er geen spijt van hebben. Maar zorg er wel voor dat je basis geluid goed is, dan kan die Decimator beter z'n werk doen :)

Bijl
4 april 2012, 09:50
Dubbelpost, sorry

harrie-beton
4 april 2012, 10:17
Een 5150 gecombineerd met een tubescreemer is wel heftig. Voor strakke riffs kan een Noise Gate zoals de Boss NS geen kwaad. Ik zou hem dan als eerste in de keten gebruiken:

input Gitaar -> Noise Gate input - je effecten in de loop van de Boss BS -> delay reverb na output -> amp

316

Bijl
4 april 2012, 10:47
Een 5150 gecombineerd met een tubescreemer is wel heftig. Voor strakke riffs kan een Noise Gate zoals de Boss NS geen kwaad. Ik zou hem dan als eerste in de keten gebruiken:

input Gitaar -> Noise Gate input - je effecten in de loop van de Boss BS -> delay reverb na output -> amp



Een tubescreamer voor een high gain amp wordt niet gebruikt voor een extra dosis gain zoals blues/pop/rock gitaristen dat doen, maar juist om de boel te temmen en strak te trekken. De lijst met bands die dat doen is eindeloos: The Acacia Strain, All Shall Perish, Arch Enemy, Bring Me The Horizon, Bullet for my Valentine... En dat zijn alleen nog maar bands met de letters A en B die je op www.uberproaudio.com kan vinden. Allemaal combinaties van Recto/5150/ENGL/Randall/JCM800 met een Maxon/TS808/TS9.

Een NS2 is te traag voor strakke riffs. Ruisonderdrukking gaat wel goed. Ik heb een NS2 maar ik denk dat ik 'm uit mijn setup ga halen. Dan maar meer ruis en minder tonesuck, en een Decimator voor mijn verjaardag vragen :) Mijn TS808 doe ik nooooit meer weg, die blijft lekker voor mijn Mesa F-50 staan om de hierboven beschreven reden.

Montecristo
5 april 2012, 06:05
Ik onderschrijf de input van mr. Bijl. Nooit problemen gehad met mijn 5150. Altijd veel gigs gespeeld met enkel de set-up: Ibanez - 5150 - 1960 A. Ibanez had ik toendertijd DiMarzio Tonezone in gezet. Speelde vaak op hoge volumes (4/5) in combinatie met monitoren. Als ik nu echter mijn LP studio inplug en hem op 2 zet is die niet stil te houden. Check dus vooral je pick-ups.