PDA

View Full Version : Fender probleem.



dj0knuf
30 maart 2012, 21:05
Goede avond mede gitaristen!

Net nieuwe snaren op m'n Fender American Standard gelegd.
Ik krijg hem maar niet gestemd.Nu zie ik dat de tremelo helemaal naar voren staat? Dus helemaal gespannen.
Is dit de bedoeling? Want ik krijg hem echt niet gestemd, en volgens mij ligt het hieraan.
:???:

http://i41.tinypic.com/29cqpnl.jpg
http://i39.tinypic.com/1t9e90.jpg

Tabula Rasa
30 maart 2012, 21:08
Heb je veel zwaardere snaren gebruikt of is er een veer aan de achterkant losgekomen? Je zal de kleuw aan de achterkant misschien meten stellen.

dj0knuf
30 maart 2012, 21:11
Snaren zijn hetzelfde, maar de tremelo stond altijd al zo. Alleen heb ik nu pas problemen met het stemmen

aaronstonebeat
30 maart 2012, 21:15
Ik zou eens even het plaatje aan de achterkant losdraaien en de situatie daar bekijken.

dj0knuf
30 maart 2012, 21:17
want dit is niet hoe het hoort dus?

Tabula Rasa
30 maart 2012, 21:21
want dit is niet hoe het hoort dus?

correct. De boel hoort vlak te staan.

aaronstonebeat
30 maart 2012, 21:21
Nee, de plaat van de brug hoort min of meer parallel aan de top van de gitaar te staan.

EDIT:

2x 21.21 :)

Eko
30 maart 2012, 22:27
Of je hebt de hele gitaar enkele staps te hoog staat met stemmen of je snaren zijn dikker dan waar de tremelo voor is afgesteld.
Achter in je gitaar zitten veren die de trekkracht van de snaren compenseren. Als je dikkere snaren monteert zet je de veren strakker of je zet er veren bij. Een winkel stelt dat in enkele minuten goed af. Of je zoekt een youtube film er over en doet het zelf. Mijn beste advies: ga naar een winkel en kijk even mee, scheelt een hoop problemen voor een volgende keer.

aaronstonebeat
30 maart 2012, 22:32
Klepje aan de achterkant eraf, verder niets doen behalve een duidelijke foto maken en die hier plaatsen; dan komt de goedkopere en leerzamere DHZ-optie in beeld

Rembull1980
2 april 2012, 15:57
Veertje erbij of aanschroeven (2 bouten lopen de body in). Ik zou het zelf niet doen maar bij een goede gitaarshop laten doen. Is eenmalig, maar wel kunst om de brug op de correcte aantal graden hoek te krijgen zoals Fender het voorschrijft.

Is trouwens gratis af te stellen is het beste geval.. extra service noemen ze dat ;)

Komt idd meestal door dikkere snaren of die veren kunnen in loop der tijd minder spanning vasthouden.

aaronstonebeat
2 april 2012, 16:14
Dat recht afstellen, is heel simpel.

1) Zet iets tussen het sustainblok en de body, aan de kant van de veren (op de laatste twee Fenders strats die ik daarvoor in handen had, was 3 mm de juiste maat) en draai de verenklauw aan totdat het goed klem zit (of zet er een veer bij). Wellicht eerst de snaren wat losser zetten ;)

2) Stem de gitaar (als actie en intonatie ook goed zijn; anders dat ook even afstellen)

3) Verwijder de blokkade en draai de verenklauw weer losser terwijl je met een stemapparaat bijhoudt wanneer één van de snaren (naar keuze) weer op de juiste hoogte staat.

Klaar. Hetzelfde systeem werkt ook perfect bij Floyd Rose-bruggen.
Wat me vroeger wel eens meer dan een uur kostte, is nu nauwelijks meer werk dan een gitaar stemmen.