PDA

View Full Version : Oeps .... foutje bedankt



FNaRK
30 maart 2012, 15:50
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s320x320/398364_3211750287141_1067780089_32595358_968605574 _n.jpg

Ongelukje bij een kennis. Gaat om een mooie ESP :(
Wat te doen: laten repareren of een nieuwe hals kopen ?

RS-Rik
30 maart 2012, 15:52
Repareren.. +- 50 tot 100 euro.

Je kunt t ook zelf doen met n injectiespuit, titebond en lijmklemmen. (en iets om tussen de lijmklem en de hals te doen om de druk te verdelen).

Onzichtbaar gaat t niet worden.

Orpheo
30 maart 2012, 15:53
mee eens. titebond erin spuiten, klemmen met genoeg klemmen en blokjes kurk tussen de hals/klem en toets/klem, en dan ben je zo good to go. tis allicht het proberen waard.

andyv
30 maart 2012, 15:56
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s320x320/398364_3211750287141_1067780089_32595358_968605574 _n.jpg

Ongelukje bij een kennis. Gaat om een mooie ESP :(
Wat te doen: laten repareren of een nieuwe hals kopen ?

Photoshoppen? Die lijn lijkt mij verdacht recht ;)

Ik kan het ook verkeerd hebben.

Guitar GoD
30 maart 2012, 15:57
zie er verschrikkelijk uit..hoe heeft dat echt kunnen gebeuren?

repareren zou ik trouwens ook eerst proberen.

muziekschuur
30 maart 2012, 16:05
Weggooien.... Simpel toch. Wees een consument...

HaroldA
30 maart 2012, 16:20
Ik zou bijna zeggen dat de snaren nog op spanning staan. Dat is toch niet zo, hoop ik?

B-stone
30 maart 2012, 16:30
Ik zou bijna zeggen dat de snaren nog op spanning staan. Dat is toch niet zo, hoop ik?

Dit vroeg ik mij idd ook al af.
Voor de rest wil ik nog even kwijt dat het lijkt alsof het met een zaag gebeurt is :)

Ik heb geen ervaring over neckcracks or whatsoever dus ik zal je me adviezen voor de rest besparen ;)

Mitch
30 maart 2012, 16:32
't Is wel een heel typisch plaatje inderdaad, om alle al genoemde redenen.

Sanderltd
30 maart 2012, 16:40
Heel eenvoudige neck crack. Wat mij betreft is dit wél onzichtbaar te repareren. Ik heb zelf al reparaties gedaan aan halzen die grilliger gebroken waren. Dit is een breuk net over het vlak waar normaal de scarf joint verbinding zit. Met andere woorden; er zal wellicht weinig van het oorspronkelijke hout beschadigd/gebroken zijn, maar eerder de oorspronkelijke lijmverbinding zal het begeven hebben. Dat is werkelijk heel netjes te repareren.
Het moeilijkste is om de lak perfect netjes te krijgen, maar dat is zelfs quasi onzichtbaar te doen. :) Geen zorgen!

Rinze
30 maart 2012, 16:43
Heel eenvoudige neck crack. Wat mij betreft is dit wél onzichtbaar te repareren. Ik heb zelf al reparaties gedaan aan halzen die grilliger gebroken waren. Dit is een breuk net over het vlak waar normaal de scarf joint verbinding zit. Met andere woorden; er zal wellicht weinig van het oorspronkelijke hout beschadigd/gebroken zijn, maar eerder de oorspronkelijke lijmverbinding zal het begeven hebben. Dat is werkelijk heel netjes te repareren.
Het moeilijkste is om de lak perfect netjes te krijgen, maar dat is zelfs quasi onzichtbaar te doen. :) Geen zorgen!
Lijkt mij ook. Daardoor is de breuklijn ook zo mooi recht, het is gewoon het lijmvlak dat los heeft gelaten.

B-stone
30 maart 2012, 17:05
Lijkt mij ook. Daardoor is de breuklijn ook zo mooi recht, het is gewoon het lijmvlak dat los heeft gelaten.

Is dat waar de "kop" op de "neck" gelijmt is?

Sanderltd
30 maart 2012, 17:23
Ja :). Is niet bij alle gitaren zo (Gibson en Fender hebben bijvoorbeeld halzen uit 1 stuk), maar bij ESP alleszins wel. Er is veel discussie over verschil in tone, en dat halzen uit 1 stuk beter zouden klinken, maar daar geloof ik persoonlijk helemaal niets van.
Er is alleszins wel een aanmerkelijk verschil in stevigheid; halzen uit 1 stuk met een hoek in de headstock (zoals bij Gibson, niet bij Fender) zijn meestal zwakker en breken sneller. Bij gelijmde halzen, zoals die van jou, heb je dat probleem minder snel. Als ze dan breken, is het meestal bij die lijmnaad en is het keuriger te herstellen.
In elk geval is het dus zo dat jij nog een relatief stevige constructie in de hals hebt. :)

B-stone
30 maart 2012, 17:38
Dank voor de uitleg dit wist ik niet, maar dit is toch heel onefficient houtgebruik? Ik dach dat die gibson halzen ook onder 45 graden of zo worden door gezaagt en dan (1 stukje plank omdraaien.) en zo dan weer tegen elkaar gelijmt worden?

Ik heb ook wel eens gezien dat ze op de plaats waar de tuners zitten "wings" aan lijmen. Of dit bij gibson wel of niet gebeurt, idk :)

Kan die trustrod geen schade meer brengen in de vorm van dat die verkeerd gedraait zit als je de hals weer lijmt?

Gewoon interesse, ik heb mij er nooit eerder in verdiept :D

bass blom
30 maart 2012, 17:47
maar is het fretboard niet ook gescheurd? kan het niet goed zien op dat kleine fotootje.

Mitch
30 maart 2012, 17:59
Dat zou het wel eens kunnen zijn, ja. Maar dan loopt -ie wel erg laag op de hals, maar mijn idee. Steviger is het wel en je hoort er geen bal van.

RUIS
30 maart 2012, 18:22
Aan de andere kant heb je nu geen Floyd Rose meer nodig.

Rinze
30 maart 2012, 18:34
Ik heb hier nog een Charvette staan die op dezelfde manier gebroken is geweest, op dezelfde plek ook. Probleem is dat het ding slecht gelijmd is, waardoor de delen verschoven zijn t.o.v. elkaar. Ik heb de moed nog niet gevonden om ermee bezig te gaan ;) Maar daar moet je dus wel goed op letten, dat de delen niet verschuiven door de druk van de klemmen.

Sanderltd
30 maart 2012, 19:00
Dank voor de uitleg dit wist ik niet, maar dit is toch heel onefficient houtgebruik? Ik dach dat die gibson halzen ook onder 45 graden of zo worden door gezaagt en dan (1 stukje plank omdraaien.) en zo dan weer tegen elkaar gelijmt worden?

Ik heb ook wel eens gezien dat ze op de plaats waar de tuners zitten "wings" aan lijmen. Of dit bij gibson wel of niet gebeurt, idk :)

Kan die trustrod geen schade meer brengen in de vorm van dat die verkeerd gedraait zit als je de hals weer lijmt?

Gewoon interesse, ik heb mij er nooit eerder in verdiept :D

Eigenlijk is de manier van houtgebruik bij Gibson inderdaad zeer inefficiënt ja. Er wordt eigenlijk een balk hout gebruikt die exact zo dik is als de gehele hals inclusief headstock. De rest wordt gewoon weggezaagd.
Bij een gelijmde hals met scarf joint, hoef je maar 1 dunne plank te gebruiken en de 2 delen op de juiste manier tegen elkaar te lijmen.

De truss rod zou ik in elk geval zo snel mogelijk losser draaien, zodat er geen overdreven spanning meer op de hals komt te staan. Ook vooral de snaren zo snel mogelijk ervan afhalen.
Over die truss rod: wanneer de breuk gelijmd wordt, kun je de truss rod eigenlijk als een klem gebruiken door hem net weer vast te draaien wanneer de lijm ertussen zit. Ik doe het meestal zo: truss rod losdraaien, lijm ertussen, truss rod terug vastdraaien (de twee delen van de hals klemmen dan meer op elkaar meestal) en extra klemmen erop zetten.

Wat betreft het verschuiven van beide delen: als ik het goed zie, zit de headstock vanboven nog vast aan het fretboard? Dus in dat geval kunnen ze eigenlijk geen kant op. Dus daar zou ik me in dit geval niet druk om maken. :)

Rinze
30 maart 2012, 19:55
Wat betreft het verschuiven van beide delen: als ik het goed zie, zit de headstock vanboven nog vast aan het fretboard? Dus in dat geval kunnen ze eigenlijk geen kant op. Dus daar zou ik me in dit geval niet druk om maken. :)

Klopt, dat was bij dat ding wat hier staat dus niet zo. Dat scheelt dan weer.

aaronstonebeat
30 maart 2012, 20:28
Als het inderdaad het lijmvlak van hals en kop is, zit dat wel erg ver in de hals. Mij lijkt dat dan het voordeel van een gelijmde kop weer weg is.

:dontgeti:

Tabula Rasa
30 maart 2012, 21:07
Makkelijke breuk, gewoon zelf fixen.

FNaRK
30 maart 2012, 22:44
bedankt voor alle tips. Gelukkig is het niet mijn gitaar, mijn collega was zo dom om hem om te laten vallen. Geen spectaculaire valpartij, gewoon opzij gevallen met als resultaat deze breuk.
We gaan maar eens aan de slag met lijm en klemmen. Resultaat volgt later ;)

Malle Eppie
31 maart 2012, 00:12
Ongelukje bij een kennis. Gaat om een mooie ESP :(
Wat te doen: laten repareren of een nieuwe hals kopen ?

De gitaar voorzichtig in z'n geheel bij mij in de kliko zetten en een nieuwe kopen... :)

Sanderltd
31 maart 2012, 00:34
Als ik het goed zie, zit het lijmvlak in de buurt van de 3de fret. Het lijkt inderdaad wat ver, maar op al mijn ltd's hier heb ik ook op die plaats de scarf joint. :)

aaronstonebeat
31 maart 2012, 00:46
Als ik het goed zie, zit het lijmvlak in de buurt van de 3de fret. Het lijkt inderdaad wat ver, maar op al mijn ltd's hier heb ik ook op die plaats de scarf joint. :)

Ik vind het een gekke plaats voor een scarf joint, noem me raar.

Nielsje
31 maart 2012, 00:48
Aaron, je bent raar.

aaronstonebeat
31 maart 2012, 00:55
Aaron, je bent raar.

Dank je, lekker!

Maar vind je het niet ook? Je lijmt toch een kop aan een hals voor een stevigere overgang dan wanneer de houtnerf over de hele lengte in dezelfde richting is?

Nielsje
31 maart 2012, 01:00
Dat klopt, ik vind het ook een maffe plek. Ikzelf had verwacht dat de joint zou lopen tot aan de 1e fret.
Then again: er zijn tal van vreemde constructies te vinden in gitaarland, dus ik verbaas me nergens meer over.
Wel denk ik dat een beter zicht (andere foto's) meer zou kunnen vertellen over breuk, maar op dit moment lijkt het inderdaad een losgetrokken lijmverbinding.

Tabula Rasa
31 maart 2012, 09:11
Scarfjoint totaan de 3e fret betekent dat je de kop uit een relatief duur dik blok hout moet halen (er wordt veel hout aan de achterkant van de kop weggehaald om hem op dikte te brengen), maar het betekend ook dat er een hoop contactoppervlak is tussen neck, kop en toets. Het kan allemaal veel goedkoper, en dat zegt kennelijk ies over de visie van ESP. Lijkt wel alsof de lijmverbinding nooit geod gehecht heeft en geschrokken is door de klap. Met deze constructie zou ik nooit zo`n breuk verwachten. Misschien als je de foto mailt dat ze hem wel zullen vervangen, want dit lijkt me echt een lijmprobleem.

Noid
31 maart 2012, 14:43
Scarfjoint totaan de 3e fret betekent dat je de kop uit een relatief duur dik blok hout moet halen (er wordt veel hout aan de achterkant van de kop weggehaald om hem op dikte te brengen), maar het betekend ook dat er een hoop contactoppervlak is tussen neck, kop en toets. Het kan allemaal veel goedkoper, en dat zegt kennelijk ies over de visie van ESP. Lijkt wel alsof de lijmverbinding nooit geod gehecht heeft en geschrokken is door de klap. Met deze constructie zou ik nooit zo`n breuk verwachten. Misschien als je de foto mailt dat ze hem wel zullen vervangen, want dit lijkt me echt een lijmprobleem.

Exact mijn gedachten. Waarom nemen jullie niet eerst even contact met ESP op?

Jeroen_K
31 maart 2012, 16:09
Photoshoppen? Die lijn lijkt mij verdacht recht ;)

Ik kan het ook verkeerd hebben.

Je hebt het ook verkeerd. Hij is gewoon gebroken op de scarfjoint, zoals Sander ook zegt. Wel raar dat de lijm het begeven heeft trouwens. Toch even op de garantie gooien.
Geen ervaring met zo'n reparatie, maar volgens mij is dit goed te doen.

Braindead
3 april 2012, 20:07
Die foto: je ziet de dader nog net op tijd zijn hoofd omdraaien.

Verder zou ik eerst eens kijken wat voor esp we het over hebben voordat je hem zelf goedkoop gaat lopen lijmen. Als het een erg dure customshop is die net gekocht is met nog volle garantie zou ik er a la minute mee teruggaan.

Sanderltd
4 april 2012, 17:16
Als er schade is aan de punt van de headstock kun je dat vergeten. Dan kunnen ze immers zien dat de gitaar gevallen is. In dat geval kun je doen wat je wilt, maar je zult niet kunnen bewijzen dat die lijmnaad slecht gemaakt is. :) Om nog maar te zwijgen van een gunst van de winkel of fabrikant. :)

vulvasonic
4 april 2012, 17:36
Is dit nu het bewijs dat een lijmverbinding helemaal niet sterker is dan het hout zelf?
Bij een verhaal over een halsbreuk lees ik altijd dat de hals na een reparatie overal kan breken, BEHALVE op de lijmnaad, want oooooooooh DAT is zoooooo stevig!!!!!
Onzin of niet? :eek:

bat
4 april 2012, 17:45
Als er schade is aan de punt van de headstock kun je dat vergeten. Dan kunnen ze immers zien dat de gitaar gevallen is. In dat geval kun je doen wat je wilt, maar je zult niet kunnen bewijzen dat die lijmnaad slecht gemaakt is. :) Om nog maar te zwijgen van een gunst van de winkel of fabrikant. :)
Ben ik het niet mee eens. Als de boel goed gelijmd was zou ie ook met een tikje of een val daar niet moeten breken. In ieder geval rechtvaardigt het een onderzoek van de fabrikant. Maar je bent daarbij inderdaad wel afhankelijk van de goedwillendheid van de fabrikant.


Is dit nu het bewijs dat een lijmverbinding helemaal niet sterker is dan het hout zelf?
Bij een verhaal over een halsbreuk lees ik altijd dat de hals na een reparatie overal kan breken, BEHALVE op de lijmnaad, want oooooooooh DAT is zoooooo stevig!!!!!
Onzin of niet? :eek:
Nee. Als in dit geval de lijmverbinding het begeven heeft, is de kans groot dat de lijm slecht was of verkeerd is verwerkt. Als fabrikant zou ik deze gitaar echt wel terug willen hebben in de fabriek om te onderzoeken wat er mis is gegaan. Want normaliter zou zo'n lijmverbinding het niet moeten begeven.

Justinschut
8 april 2012, 16:50
Moet als liefhebber toch even vragen om watvoor ESP het gaat

Thyrif
8 april 2012, 17:18
Oei, nog niet eerder gezien dat de lijmverbinding het zo 'netjes' begaf.. Ik sluit me aan bij het contacteren van ESP. Mocht daar niks uitkomen, zou ik hem toch voor 50-100 euro naar een gitaarbouwer brengen om hem te laten repareren (reparaties van winkels heb ik minder positieve ervaringen mee). Succes! (en volgens mij willen we allemaal nog meer fotos van de gitaar zien! :D)