PDA

View Full Version : Richwood nabouwen (jaja)



Rutger
30 maart 2012, 10:14
Dat klinkt misschien gek en dat is het ook!

Maar net als wellicht velen van jullie heb ik ooit, tijdens de Richwood hype van 6-7 jaar geleden een Richwood telecaster gekocht (Bij de Correct in R'dam notabene!) omdat het leuke plankjes waren voor bizar weinig en om helemaal wezenloos te modden. Dat laatste heb ik dan ook veelvuldig gedaan, totdat er eigenlijk een hoopje onderdelen overbleef waar ik al jaren niets meer mee deed. Geinspireerd door de klusserij van een kennis heb ik de afgelopen week dit gitaartje weer in elkaar geklust met de onderdelen die ik nog had liggen. Gisteravond even uitgetest en verdomd: eigenlijk klinkt ie heel oke, lekker rauw, wat ik graag uit een tele mag halen :)

Maar hij is natuurlijk wel.... goedkoop. Dubieus fretwerk en niet heel lekker bespeelbaar (thrusrod werkt niet), de sound is er wel maar komt niet helemaal uit de verf. Dus dacht ik: waarom niet nabouwen volgens dezelfde specs maar dan met goed materiaal!

En dan nu mijn vraag: wat zijn de specs? Ik vind ze niet terug op het net, dus wellicht kunnen de mede-eigenaren eens een kritische blik werpen? Het gaat om het goedkoopste model, deze (foto van het net geplukt):

http://a2.ec-images.myspacecdn.com/images02/152/3394409bdce342ec8a4ba7ee81d34980/l.jpg

Indien nodig kan ik wel wat detailfoto's van het hout maken.

De hardware daar kom ik wel uit natuurlijk. Maar de gebruikte houtsoorten en elementen...? Ik vermoed dat het keramische elementen zijn (grote rechthoekige magneten onderop de pickups) maar dat weet ik niet zeker. Het hout van de body/neck zou ash/maple kunnen zijn maar kan natuurlijk net zo goed een Chinees alternatief zijn.

Harald
30 maart 2012, 10:19
Je moet mij geen gitaren laten bouwen, maar als ik het zo lees, zou je niet beginnen met de hals te vervangen voor een andere? Dan zou de bespeelbaarheid goed te krijgen moeten zijn. Zo te lezen zitten de problemen daar. De sound vind je ok, of bedoel je onversterkt?

Rutger
30 maart 2012, 10:31
Heb ik ook aan zitten denken, het zou kunnen dat ik dan al een eind verder ben. Moet ik alleen weten wat voor hals ik nodig heb :)

De sound versterkt is oke, maar, hoe moet ik dat zeggen: het klinkt alsof het een beetje gevangen zit, het zit er wel maar komt er niet helemaal uit. Het idee is er wel maar het kan beter, het moet opengegooid worden. Zoiets? :)

Rutger
30 maart 2012, 22:47
Haha, ik lach me echt een deuk. :seriousf:

Na nog wat meer gegoogle kwam ik eindelijk op het typenummer en wat specs: de body is van basswood en de hals van maple. Basswood, wie had dat gedacht, k vond het altijd een vreselijke houtsoort, voor goedkope gitaren (check) en 80's hairmetal superstrats!

Maar goed, nu de pickups nog. Ze zien er uit als de linker op deze foto:

http://www.strat-talk.com/forum/attachments/pickup-forum/36543d1331176604-differences-ceramic-magnet-pickups-img_0239.jpg

Is het per definitie ceramisch met zulke magneten? Je zou het (al googlend) wel zeggen...

Punt is, ik heb ooit lang geleden een oude Squier Telecaster met SD elementje te leen gehad die ik helemaal te gek vond, sindsdien was ik op zoek naar die sound. Verschillende Telecasters gehad en nog meer getest, altijd in de hoek van de 'correcte' Tele (ash body, maple neck, brass saddles, alnico pickups, etcetera) maar ze klonken allemaal te mooi en te netjes, tja, hoe zeg je dat.... te perfect? Ik miste dat rouwe organische.
Nu heb ik die Richwood weer in elkaar gefietst met originele pickups en blijkt dat dat in grove lijnen wel biedt wat ik ooit zo mooi vond. :)

En nu blijk ik dus gewoon van kutgitaren te houden waha. :seriousf:

aaronstonebeat
30 maart 2012, 23:12
Er zijn ook alnico staafmagneten. Vanaf een foto is het niet te zeggen.

Hier (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) (het staat er nog steeds :cheerup:) vind je een prima bouwplan voor een Telecaster; ik heb het zelf gebruikt voor mijn Tele. Het is niet helemaal een copie maar wel volledig functioneel.

Rutger
1 april 2012, 00:59
Ah dank je, erg handig!

Enig idee hoe ik meer over de pick-ups zou kunnen zeggen? Mijn vermoeden is vooral gebaseerd op het feit dat goedkope pick-ups vaak ceramisch zijn en ze er dan zo uitzien.
Maar goed, misschien moet ik me er ook niet blind op staren, ceramische pick-ups heb je ook in alle soorten en maten.

aaronstonebeat
1 april 2012, 01:04
Meet ze eens met een multimeter; op twee plaatsen de pinnen ertegen drukken en aflezen. Keramisch zou een zekere weerstand moeten geven (zoek naar het juiste bereik) en alnico nul ohm, toch iets daaromtrent.

barno
1 april 2012, 10:33
Op zich is er niks fout met basswood als tonewood. Alleen, omdat het zo zacht is, zit er op die body's meestal een dikke laag keiharde lak, waardoor je het meer moet hebben van de pickups dan van het hout qua tone. Voor een authentieke telesound zou ik gaan voor licht swamp ash of elzen. Ash is klote om te bewerken (glad krijgen), elzen is ook relatief zacht en moet dus ook wel stevige laklaag. Zo heeft elke houtsoort zijn minpunten

Rutger
11 april 2012, 10:13
@aaron: k zal m weer uit elkaar halen als ik tijd heb. Toch leuk om te weten. :)

@barno: ja, k weet dat mijn vooroordeel over basswood wat achterhaald is. Als MM er al jaren fanatiek gitaren mee bouwt, wie ben ik dan om er wat van te zeggen? Al hoewel het me sterk lijkt dat dit kwaliteits basswood is, er zitten wat knoesten in. Die dikke laklaag zit inderdaad ook op mijn RW. Ik heb ooit de 'top' ns afgeschuurd en zilver gemaakt, thinline slagplaatje erop gezet. Echt een vreselijke paintjob maar van een afstandje ziet t er wel stoer uit, haha. :D

Ik heb echt plezier aan deze plank gehad de afgelopen weken! De tuners, topkam, potmeters en pu-switch heb ik al eens vervangen en dat werkt prima. Ik heb van de neck pickup het kapje eraf gehaald (meer bite) en m direct op de body vastgeschroefd. Hij staat dus op z'n laagst met de onderkant stijf tegen de body (geen veren ertussen) en dat bevalt uitstekend. Het volumeverschil tussen neck en brug is precies goed, met een randje op de neck scheurt het lekker in de brug. Het is voor het eerst dat ik de neckpickup op een Tele ook echt lekker vind, misschien wel mooier dan de brugpu (in dit geval). Dus misschien altijd maar direct op de body schroeven :)

De middenstand heb ik eruit gelaten, middenstandjes klinken me altijd wat te lief/gepolijst. Zo hou ik er nog een aardige 'killswitch' aan over :) . Maar die wil ik nog vervangen door een 2 standen switch, dat schakelt wat lekkerder. Enig idee of die ergens te krijgen is in fatsoenlijk formaat? Ik ben ze alleen als miniswitch tegengekomen.

Wat me eigenlijk het meeste stoort is de fretjob. Ik kan ook gewoon eerst ns de frets gaan levelen en polijsten, misschien ben ik dan al een heel eind :) De frets zijn namelijk wat stroef en bij flinke bends loopt ie wat aan op de hoge frets.

Al met al een leuk gitaartje om mee te blijven klooien :)