PDA

View Full Version : Compound radius



guitarkid
30 maart 2012, 07:53
Hallo allen.

Ik vorige week één van mijn Telecasters naar een gitaarbouwer gebracht omdat ik ongelukkig was met de bespeelbaarheid van de gitaar en 'm niet echt meer lekker kreeg. Ik dacht in eerste instantie aan een vlakbeurtje, maar dat bleek toch tegen te vallen....
't Is een in de basis 1969 Fender Telecaster, maar met de nodige aanpassingen (o.a. Goto brug en tuners, Ted Oberg Pick up's), die de gitaar al had toen ik 'm ooit kocht.
Voorstel van de bouwer was na uitvoerige inspectie derhalve om in dit geval de radius van de hals aan te passen. Een zgn. compound radius, in mijn geval van 7.25 (de standaard radius) naar 12 (bijv. van een een Les Paul). Ik moet zeggen dat ik wel even "schrok", want het leek me nogal ingrijpend, maar na twee nachtjes slapen (ook op zijn advies!) besloot ik er voor te gaan, aangezien de Tele mijn absolute favo gitaar is qua sound, maar door zijn te hoge actie neigde ik er naar 'm af en toe thuis te laten! Ik heb fybromyalgie (spier-rheuma, meer lastig dan gevaarlijk, maar toch....) en ik merkte het de laatste tijd wel na een avond spelen. En omdat het om een rosewood toets ging was het een relatief eenvoudige ingreep, aangezien er niet gelakt hoefde te worden
Vanzelfsprekend betekende dat ook nieuwe frets en hoewel ik aanvankelijk jumbofrets overwoog besloot ik dat (ook mede op advies van de bouwer) toch niet te doen. Gisteren de gitaar opgehaald en verdorie, dit had ik veel eerder moeten doen. De gitaar speelt ongelofelijk fijn en eigenlijk bijna té licht... ;) Ik zet de actie uiteindelijk dan ook een fractie hoger, maar wat is dit geweldig! Je merkt van die veranderde radius verder niets, behalve dan de lagere actie. Loopt nergens aan, rammelt niet, klinkt als vanouds en het is dus nog steeds "mijn" Tele en dat is natuurlijk wat ik wilde!
Ik zou het normaal gesproken niet automatisch bij elke (oude) Fender doen, maar voor mijn gitaar is het een zegen!
Ik kan er wel foto's bij plaatsen, maar daar hebben jullie niet veel aan, want je ziet er eigenlijk weinig van!
Ik ben blij!

Hendriks
30 maart 2012, 07:58
Hij speelt echt lekker nu .

Nagramoth
30 maart 2012, 09:14
Poeh, een cr van 7.25" naar 12", dat is een flink verloop zeg.
Die voel je wel denk ik (en zou je zelfs met een scheef oog kunnen zien).

Ik ben blij dat het goed voor je uitpakt heeft !

guitarkid
30 maart 2012, 09:34
Poeh, een cr van 7.25" naar 12", dat is een flink verloop zeg.
Die voel je wel denk ik (en zou je zelfs met een scheef oog kunnen zien).

Ik ben blij dat het goed voor je uitpakt heeft !

Valt mee, hoor. Ibanez-en en Jacksons gaan wel veel verder, heb ik begrepen. Dat vind ik overigens niet echt fijn. En natuurlijk kun je het zien, maar dan moet je er echt op letten of het weten. Ik heb er net nog even een half uur op zitten spelen in de studio en ik word alleen maar enthousiaster!


Hij speelt echt lekker nu .

Dacht het wel! :dance:

Orpheo
30 maart 2012, 11:49
ik heb compound radius-en van 10-16 inch op m'n warmoths, en op mijn crimsons van 9'' tot 18''. dat is echt superchill.

Kingfisher
30 maart 2012, 11:56
Waarom niet meteen een nieuwe nek kopen, en de originele houden?

Fenderfan
30 maart 2012, 12:13
Precies, je hebt de waarde van je hals (69 tele) gedecimineerd.
De halzen van een 69 tele zijn normaal gesproken een c-shape, waar vele (ik zelf ook) gek op zijn kwa bespeelbaarheid. Niets is zo lekker als dat. Waarom aanpassen? Is doodzonde.

humbucker
30 maart 2012, 12:34
Omdat hij er op moet spelen. Als ie er 20 jaar plezier van heeft ipv dat ie em de komende 20 jaar niet meer bespeelt, dan lijkt me de keuze duidelijk en terecht. Het is ook maar een '69, de echte collecters zijn toch nog wel iets ouder... :)


Dus TS: :ok:

Maar post toch maar een fotootje, het oog wil ook wat!

marter544
30 maart 2012, 12:41
Compound radius is echt heel relaxt.. Vette shit om dat op je 69 telecaster te hebben, das uniek!

Orpheo
30 maart 2012, 13:34
Precies, je hebt de waarde van je hals (69 tele) gedecimineerd.
De halzen van een 69 tele zijn normaal gesproken een c-shape, waar vele (ik zelf ook) gek op zijn kwa bespeelbaarheid. Niets is zo lekker als dat. Waarom aanpassen? Is doodzonde.

de HALS is een c-shape. de toets niet.

guitarkid
30 maart 2012, 17:59
Waarom niet meteen een nieuwe nek kopen, en de originele houden?
Omdat ik die hals bij die gitaar vind horen en de shape perfect is, de radius niet.


Precies, je hebt de waarde van je hals (69 tele) gedecimineerd.
De halzen van een 69 tele zijn normaal gesproken een c-shape, waar vele (ik zelf ook) gek op zijn kwa bespeelbaarheid. Niets is zo lekker als dat. Waarom aanpassen? Is doodzonde.
Maakt me niets uit, 't is mijn gitaar en die gaat toch nooit weg! Zie bovendien de juiste reactie van Humbucker hieronder!


Omdat hij er op moet spelen. Als ie er 20 jaar plezier van heeft ipv dat ie em de komende 20 jaar niet meer bespeelt, dan lijkt me de keuze duidelijk en terecht. Het is ook maar een '69, de echte collecters zijn toch nog wel iets ouder... :)


Dus TS: :ok:

Maar post toch maar een fotootje, het oog wil ook wat!
Dank...! ;) Op zich is een '69-er ook wel het nodige waard, maar nooit zo veel als deze voor mij! Klinkt misschien raar, maar het is wel zo!


Compound radius is echt heel relaxt.. Vette shit om dat op je 69 telecaster te hebben, das uniek!

Yep!


de HALS is een c-shape. de toets niet.

Nog een keer Yep! ;)

Fenderfan
31 maart 2012, 21:57
Nee, klopt. Bedoelde idd het hele pakketje. Radius en hals in combi. Mijn fout.


Het is ook maar een '69, de echte collecters zijn toch nog wel iets ouder...
@ humbucker: Sorry hoor, maar je hebt geen idee waarover je praat, zeg dan niets.

Thiez
31 maart 2012, 22:10
Fuck collecters waarde, Fuck sowieso 2e hands waarde en 'origineel'. Je moet doen met je spullen wat voor jezelf fijn is, je moet er van uit gaan dat je spullen voor altijd bij jou blijven. Ik ga met al me spullen er vanuit dat ik ze niet verkoop, mocht het ooit voorkomen. so be it, dan moeten ze het spul maar nemen zoals het is en anders kopen ze het toch lekker ergens anders.

Eko
1 april 2012, 18:47
En als toevallig doorbreekt, staat ome Fender op de stoep om dit model op de markt te brengen. Waarna ,,iedereen,, het de beste uitvinding sinds gesneden brood vind......

guitarkid
1 april 2012, 20:04
En als toevallig doorbreekt, staat ome Fender op de stoep om dit model op de markt te brengen. Waarna ,,iedereen,, het de beste uitvinding sinds gesneden brood vind......

Fender Telecaster Guitarkid signature.... Hmmm, lijkt me wel wat! ;)
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/TeleKid-1.jpg
Maar dit type radius zie je wel op meerdere gitaren, hooguit met een wat ander verloop. Ik ben er inmiddels wel helemaal aan gewend en er zeer tevreden mee!
Ik denk dat ik het ook laat doen met mijn 1962 en 1969 Stratocasters! Die verkoop ik toch ook niet en het speelt waanzinnig!

barno
1 april 2012, 20:17
tof dat het zo goed uitpakt, die aanpassing. Echt een muzikanten move waar verzamelaartjes zenuwachtig van worden :)

guitarkid
1 april 2012, 20:30
tof dat het zo goed uitpakt, die aanpassing. Echt een muzikanten move waar verzamelaartjes zenuwachtig van worden :)

Barno, ik moet toegeven dat ik ook eerst wel even moest slikken, vandaar dat ik er wel een paar dagen over nagedacht heb. Maar het was eigenlijk de enige manier om 'm echt weer goed te krijgen. En dát is gelukt!

pasqual
1 april 2012, 21:55
Mooi dat deze aanpassing zo goed voor je uitpakt. En of de waarde er zo schrikbarend van zakt? Lekker belangrijk, het is jouw gitaar. Zou ik trouwens je een pb mogen sturen over die fybromyalgie? Ik zit ook al een jaar of 4 met tennis- en golf ellebogen te klooien wat nu mijn hele armen beïnvloed wat mij laat denken dat er wel eens meer aan de hand kan zijn. Dinsdag heb ik een afspraak met de dokter om ( weer ) nieuwe onderzoeken bij het ziekenhuis te laten doen. Ik heb al diverse therapieën gehad en krijg er ondertussen een punthoofd van....

guitarkid
2 april 2012, 08:44
Zou ik trouwens je een pb mogen sturen over die fybromyalgie?

Absoluut! Daar kunnen we beide misschien voordeel van hebben!

stijnkenens
2 april 2012, 09:44
Is het 7,5" > 12" van topkam naar 12e fret, of naar de brug?
Gewoon om te weten hoe extreem sommige bouwers kunnen/durven gaan :)



s.

Mr.Fingers
2 april 2012, 10:09
Heb eens een hals vastgehad van 7.25" (topkam) naar 18" (22e fret)...

humbucker
2 april 2012, 11:56
Nee, klopt. Bedoelde idd het hele pakketje. Radius en hals in combi. Mijn fout.


Het is ook maar een '69, de echte collecters zijn toch nog wel iets ouder...
@ humbucker: Sorry hoor, maar je hebt geen idee waarover je praat, zeg dan niets.

Aah... Ok. Ik wist niet dat ik niet wist waarover ik sprak. Ik weet ook niet dat pre-cbs fenders een pak gewilder zijn, en daardoor ook een pak duurder. Komt nog eens bij dat de kwaliteit toen wel een niveautje hoger stond als na de cbs overname. Ook al is '69 nog relatief vroeg na de overname en zijn die transition modellen soms een behoorlijke duit waard moet je toch eens de prijs vergelijken van een 59 tele met die van een 69er, dan weet je genoeg.



@ TS: Waar blijft dat fotootje nu?!

guitarkid
2 april 2012, 13:28
@ TS: Waar blijft dat fotootje nu?!

Ik heb geprobeerd om het te fotograferen, maar je ziet er zo eigenlijk niets van...
Overigens, de radius loopt van 7.5 naar 14 i.p.v. 12.

humbucker
2 april 2012, 14:22
Maar dat fretbord interesseert me toch ook niet. De gitaar an sich! Die wil ik zien! :D

barno
2 april 2012, 17:25
Maar dat fretbord interesseert me toch ook niet. De gitaar an sich! Die wil ik zien! :D

idd: qua motivering om een gitaar te posten volstaat op dit forum dat ze bestaat :)

Fenderfan
2 april 2012, 20:55
Ja...ik wil eigenlijk ook wel een foto zien van die gitaar. Post em ff.

Fenderfan
10 april 2012, 10:59
Waar blijven de foto,s?

Fenderfan
12 april 2012, 21:44
Volgens mij heb je helemaal geen 69-er Tele!

guitarkid
13 april 2012, 10:57
Ja...ik wil eigenlijk ook wel een foto zien van die gitaar. Post em ff.


Waar blijven de foto,s?


Volgens mij heb je helemaal geen 69-er Tele!

't Is toch wat! :(

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/FenderTelecaster1970.jpg

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/FenderTelecaster72RI3-1.jpg

Mr.Fingers
13 april 2012, 12:30
Fenderfan... Na CID-Gibson de meest ergerlijke GN-er... De wijsheid in pacht denken te hebben enzo!

Mooie tele, dat wel!

Orpheo
13 april 2012, 15:29
Tele? Ik zie geen Tele. Wel een flattop white penguin. Met Een geschroefde hals met een logo wat overduidelijk uit de catalogus van de jaren 15 is gekopieerd. Het serienummer is dan weer wel ok. Al met al is ie gewoon fake, dat ziet toch iedereen? Je hebt dus gewoon een kat in de zak gekocht... Of moet ik zeggen, een vogel? Wel een vreemde vogel hoor, ik zie namelijk niet eens de tetten die erbij horen! Want die tetten, daar hoor je toch op te kunnen stemmen?

guitarkid
13 april 2012, 15:31
Fenderfan... Na CID-Gibson de meest ergerlijke GN-er... De wijsheid in pacht denken te hebben enzo!

Mooie tele, dat wel!

Valt wel mee, toch? Of heb ik iets gemist? ;)
En ja, deze Tele is echt heerlijk. Hij klonk altijd al fantastisch, maar nu speelt hij ook nog eens meer dan top. Geen spijt van dus!


Tele? Ik zie geen Tele.

:???: :???:

andyv
13 april 2012, 15:51
jammer dat je geen VOOR/NA foto's hebt ;)

Orpheo
13 april 2012, 16:29
Valt wel mee, toch? Of heb ik iets gemist? ;)
En ja, deze Tele is echt heerlijk. Hij klonk altijd al fantastisch, maar nu speelt hij ook nog eens meer dan top. Geen spijt van dus!



:???: :???:
neem me niet zo serieus joh ;)

guitarkid
15 april 2012, 13:45
neem me niet zo serieus joh ;)

Don't worry, doe ik nooit....! Nog grotere ;)

Javaca
15 april 2012, 14:04
Is het 7,5" > 12" van topkam naar 12e fret, of naar de brug?
Gewoon om te weten hoe extreem sommige bouwers kunnen/durven gaan http://www.gitaarnet.images/smilies/icon_smile.gif



s.
Er worden hier compound-radii genoemd die nergens op slaan. Er is een prima formule om een compound radius mee te berekenen, die hangt samen met de stringspacing bij de brug en de topkam. Die zet je tegen elkaar weg en dan krijg je een factor. Bijvoorbeeld topkam 7 en brug 10.2 --> 10.2/7=1.457
Met een radius van 9" bij de topkam geeft dat 9*1.457=13.11" bij de brug. Bij 10" geeft dat een 14,5" radius. Als dat meer wordt (met deze waarden) kun je net zo goed geen compound radius nemen.


ik heb compound radius-en van 10-16 inch op m'n warmoths, en op mijn crimsons van 9'' tot 18''. dat is echt superchill.

Orpheo
15 april 2012, 14:26
@javaca: ik heb ergens in de stapel van 500 foto's vast nog wel de foto met de radius gauge op de 1e en laatste fret. het is heus wel mogelijk hoor...

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Radius.aspx

guitarkid
15 april 2012, 15:13
Er worden hier compound-radii genoemd die nergens op slaan. Er is een prima formule om een compound radius mee te berekenen, die hangt samen met de stringspacing bij de brug en de topkam. Die zet je tegen elkaar weg en dan krijg je een factor. Bijvoorbeeld topkam 7 en brug 10.2 --> 10.2/7=1.457
Met een radius van 9" bij de topkam geeft dat 9*1.457=13.11" bij de brug. Bij 10" geeft dat een 14,5" radius. Als dat meer wordt (met deze waarden) kun je net zo goed geen compound radius nemen.

Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet, maar als fulltime alpha is mijn beta-kant dan ook zwak! Correct me if I'm wrong, maar volgens mij valt er niets te berekenen. De radius is gewoon bepaald door 'm steeds wat groter (hoger?) te maken naarmate je hoger op de hals komt.
Ergo (Latijn dan weer wel, dus... ;)), de toets wordt geleidelijk steeds wat vlakker, geheel naar wens en mogelijkheden. Meer weet ik ook niet...:makeup: Ja, dat het me heel goed bevalt, dat dan weer wel! :lovelove:

Fenderfan
18 april 2012, 21:04
Neemt het niet zo serieus Guitarkid. BEn je maar aan een beetje aan het pesten.
Geile gitaar Dude. Meen ik.

Ik ben zelf gek op late 60,s teles. Daarom wilde ik hem zien.

En nee....ik heb niet de wijsheid in pacht. Maar wel een heleboel meer wijsheid dan de meeste hier, en heb ook al heel wat meer gezien en gedaan. Dat komt helaas omdat ik ook al wat ouder ben :(

guitarkid
18 april 2012, 22:17
Neemt het niet zo serieus Guitarkid. BEn je maar aan een beetje aan het pesten.
Geile gitaar Dude. Meen ik.

Ik ben zelf gek op late 60,s teles. Daarom wilde ik hem zien.

En nee....ik heb niet de wijsheid in pacht. Maar wel een heleboel meer wijsheid dan de meeste hier, en heb ook al heel wat meer gezien en gedaan. Dat komt helaas omdat ik ook al wat ouder ben :(

Geen zorgen, ik ging er ook niet van uit dat je het echt meende. Ik had alleen zo snel geen tijd voor een fotootje en moest een beetje lachen om je ongeduld! En ja, 't is een toffe gitaar!
En dat je de wijsheid in pacht dacht te hebben vond ik dus ook wel meevallen, hoor! Tenzij dat in een ander topic was, maar dat weet ik dan niet! ;)

Gr. Coos

Gearjunkie
18 april 2012, 22:47
Geile gitaar Dude.


Vind je het niet ongepast om mijnheer Coos uit te maken voor een geile gitaar dude???

guitarkid
19 april 2012, 07:01
Vind je het niet ongepast om mijnheer Coos uit te maken voor een geile gitaar dude???

Je moest eens weten.....! ;)

Javaca
23 april 2012, 20:19
Ik zei niet dat het niet mogelijk is, maar je krijgt bij de extra lage afstellingen last van aanlopende snaren.

Orpheo
23 april 2012, 21:54
Gek genoeg promoot men compound radius als een middel om actie lager te krijgen dan normaal zonder 'choking' bij benden. Ik krijg mn actie namelijk behoorlijk laag... ach waar maken we ons druk om. Het werkt.