PDA

View Full Version : does my fender stratocaster need a check-up ?



Bjorn Goessens
30 maart 2012, 00:16
Beste forum-leden,


ik ben een volkomen leek als het op de technische aspecten aankomt van een elektrische gitaar.

Vandaar deze vraag.

Ik bezit een 15 jaar oude fender stratocaster, en ben onlangs terug beginnen spelen.

Het is mij opgevallen dat sommige snaren bij het bespelen "overtrillen", dus meer een soort van haperend geluid maken. Zou dit te maken hebben met de snaren die "op" zijn, of zou het toch aan de gitaar liggen.

Ik heb namelijk ook gemerkt dat het geluid van de gitaar iets vervormd wanneer ik de nek van de gitaar lichtjes naar mij toe trek. Dus er zit blijkbaar wat speling op de nek...

Vraagje : is dit normaal ? zou de nek van de gitaar niet supervast moeten zijn ? of zou het haperen van sommige snaren gewoon aan slijtage van de snaren liggen ?

greetz

Bjorn

Fiendish
30 maart 2012, 00:37
Ik zou sowieso de snaren vervangen; na een paar maanden zouden ze eigenlijk al vervangen moeten worden, laat staan na 15 jaar.
Over de nek durf ik niet zo veel te zeggen, mijn gitaren doen dat ook, maar of het nou echt normaal is weet ik ook niet.

Robin...
30 maart 2012, 00:48
Als je aan de nek trekt of duwt veranderd gewoon de toon hoogte dat is naar mijn weten normaal. Je kan de vier schroeven nog even vast draaien als ze los zitten. Het overtrillen kan verschillende dingen zijn. Ik heb zelf last van mee trillende veren maar dat hoor je niet als ik versterkt speelt dus boeit me niet echt. Gewoon goed luisteren waar het vandaan komt. Nieuwe snaren kan geen kwaad maar ik weet niet of dat het probleem kan zijn.