PDA

View Full Version : does my fender stratocaster need a check-up ?



Bjorn Goessens
30 maart 2012, 00:16
Beste forum-leden,


ik ben een volkomen leek als het op de technische aspecten aankomt van een elektrische gitaar.

Vandaar deze vraag.

Ik bezit een 15 jaar oude fender stratocaster, en ben onlangs terug beginnen spelen.

Het is mij opgevallen dat sommige snaren bij het bespelen "overtrillen", dus meer een soort van haperend geluid maken. Zou dit te maken hebben met de snaren die "op" zijn, of zou het toch aan de gitaar liggen.

Ik heb namelijk ook gemerkt dat het geluid van de gitaar iets vervormd wanneer ik de nek van de gitaar lichtjes naar mij toe trek. Dus er zit blijkbaar wat speling op de nek...

Vraagje : is dit normaal ? zou de nek van de gitaar niet supervast moeten zijn ? of zou het haperen van sommige snaren gewoon aan slijtage van de snaren liggen ?

greetz

Bjorn

Fiendish
30 maart 2012, 00:37
Ik zou sowieso de snaren vervangen; na een paar maanden zouden ze eigenlijk al vervangen moeten worden, laat staan na 15 jaar.
Over de nek durf ik niet zo veel te zeggen, mijn gitaren doen dat ook, maar of het nou echt normaal is weet ik ook niet.

Robin...
30 maart 2012, 00:48
Als je aan de nek trekt of duwt veranderd gewoon de toon hoogte dat is naar mijn weten normaal. Je kan de vier schroeven nog even vast draaien als ze los zitten. Het overtrillen kan verschillende dingen zijn. Ik heb zelf last van mee trillende veren maar dat hoor je niet als ik versterkt speelt dus boeit me niet echt. Gewoon goed luisteren waar het vandaan komt. Nieuwe snaren kan geen kwaad maar ik weet niet of dat het probleem kan zijn.

Het kan ook zijn dat die actie tussen de snaren en nek te klein in of je nek goed afgesteld is. Dan hoor je de snaar tegen de fretten aan trillen. Als dat het probleem is moet je de gitaar afstellen. Als dat de eerste keer is dat je dat doet zal het misschien een goed idee zijn om het ergens te laten doen ,want de nek kan je breken als je niet uitkijkt.

Goeiemorgen
30 maart 2012, 01:46
trillende veren hoor je echt wel versterkt...
probeer eens wat rubbers bij de veren te doen en merk het verschil robin

bass blom
30 maart 2012, 09:54
het geluid vervormt als je de neck naar je toe trekt..
fretbuzz? te lage actie dus. in combi met oude snaren.
zet er inderdaad eerst maar eens nieuwe snaren op.

Napoje
30 maart 2012, 10:53
Breng m anders gewoon naar de lokale gitaarboer voor een afstelbeurt (snaarhoogte, halsafstelling, elementafstelling, intonatie). Kost meestal tussen de 30 en 40 EYPO, dat is een fender toch wel waard? Krijgt ie sowieso nieuwe snaren en als er verder iets niet in de haak is wordt je dat waarschijnlijk meteen gemeld.

Kingfisher
30 maart 2012, 12:40
1. Nieuwe snaren is de beste en goedkoopste manier om je sound te verbeteren. Mijn regel: als je niet meer weet wanneer je laatst de snaren hebt vervangen, dan is het tijd om er nieuwe op te steken. Bij mij: om de twee maanden ong. Kost een tientje.
2. Een nek is stijf, maar ook een beetje plooibaar (het blijft hout). Dus je kan inderdaad je knie tegen de basis van de nek zetten en de headstock naar je toe trekken, en dat zal de snaren uitrekken, dus de toon verhogen. Je maakt ook een banaan van je nek, waardoor de 12e frets tegen je snaren kletteren.
3. Leer hoe je je instrument moet afstellen: nekcurve (via truss rod) en hoogte van snaren?
- truss rod: je kan niets fout doen door te los te draaien, je kan je nek verklooien door te hard vast te draaien. Het goede nieuws: een strat is modulair, een nieuwe nek kost bij warmoth 250€
- hoogte snaren: snaren te hoog= moeilijk te bespelen. snaren te laag= gekletter van snaren tegen frets (fret buzz)
- zoek op dit forum "intonatie
4. Een leuke afsteltruc voor strats: stem de gitaar. draai ze om. draai één voor één de schroeven van de neck plate een kwart slag los, indien nodig nog een kwartslag. Op een bepaald moment hoor je een tik: dit is de nek die in de pocket wordt getrokken door de snaarspanning. De gitaar is nu ontstemd. stem ze weer, normaal heb je nu 10% meer sustain (tenzij iemand dit reeds heeft gedaan).

bass blom
30 maart 2012, 12:42
5. draai de schroeven weer vast (voor het opnieuw stemmen) :D

Fenderfan
30 maart 2012, 13:18
met je neck is niets aan de hand. Is normaal dat de klank wat gaat wah wah-en.
Idd nieuwe snaren, en in jou geval misschien een iets dikkere maat. B.v. van 0.09 naar 0.10 of 0.11

Kim Wilson
30 maart 2012, 14:13
Ik maak zelfs gebruik van de buigzaamheid van de hals. Ik heb een Tele (zonder zwengelstengel dus), en om de noten iets omlaag te buigen duw ik gewoon de hals naar voren.

Bjorn Goessens
9 april 2012, 20:37
Bedankt voor alle info. intussen heb ik complete check-up laten doen en nieuwe snaren, klinkt terug OK