PDA

View Full Version : Acoustische gitaar van Egmond??



Arno048
29 maart 2012, 17:03
Hallo,,

Vandaag heb ik ergens op een rommelmarkt de volgende gitaar gekocht voor 5 euro. Het blijkt van het merk Egmond te zijn en uit nederland te komen.

http://twitpic.com/92v84w

Kunnen julie mij iets meer over de gitaar vertellen zoals hoe oud hij ong kan zijn en natuurlijk hoeveel hij bij verkoop op kan leveren.

Groet, Arno

arcane
29 maart 2012, 17:36
Gebruik eens de zoekfunctie, hier is al veel over geschreven.

Arno048
29 maart 2012, 18:19
al geprobeerd,, valt niet veel te vinden

guinevere
29 maart 2012, 18:22
Als je op 'Egmond gitaren' googled krijg je volgens mij best veel hits.
Ik weet niet veel van deze gitaren maar wat ik wel weet is dat deze gitaren voornamelijk in de vijftiger-zestiger jaren werden gebouwd en ze hebben ook elektrische gitaren gebouwd. Over de kwaliteit van de gitaren kan ik je niets vertellen. Maar als je bijvoorbeeld eens op marktplaats kijkt dan is de kans groot dat er wel een of meerdere te koop staan, handig om te weten hoe de prijzen voor deze gitaren liggen.
Hoe dan ook voor die vijf euro heb je een ontzettende leuke koop gedaan! Als ik jou was zou ik hem, indien nodig, opknappen en er zeker een set nieuwe snaren opzetten en kijken hoe de gitaar bevalt en is hij prima, nou dan hield ik hem lekker zelf!

guinevere
29 maart 2012, 18:32
Hallo hier nogmaals even een berichtje van mij. Ik heb zojuist eens gegoogled op 'Egmond gitaar' en ik kreeg gelijk een aantal hits.
Zo is er een site op Wikipedia en eentje met een aantal foto's en deze staat bovenaan, dit is een site over Egmond gitaren en de historie en nog meer.
De Egmond gitaren fabriek begon in 1932 in Eindhoven en had zijn topjaren toen deze in Best was gevestigd en in 1983 zat de fabriek in Boxtel.
Neem maar eens een kijkje op deze site Egmondwww.egmondguitars.nl

Groetjes van Guinevere.

Arno048
29 maart 2012, 18:37
Hoihoi,, dankjewel,, ik zal nog eens verder kijken :)

Rizz
29 maart 2012, 20:41
Heb net ff de zoekfunctie gebruikt hier.. Als je 'm op "zoeken binnen het forum" zet en dan als subforum akoestische gitaren aanklikt, krijg je al wat meer hits..

Wat ik er zo gauw over kan vinden, is dat het tientjeswerk is. Ze zijn niet van de beste kwaliteit en dus niet heel veel waard.. Ik vind deze overigens er wel ok uitzien...

arcane
30 maart 2012, 15:40
Als ik bij de zoekfuncite egmond invul, en dan alleen zoek in topictitels kom ik al meer dan 40 topics tegen.

rogiermusic
31 maart 2012, 00:37
Het ziet er niet uit als een hele goede gitaar. Gitaren van Egmond zijn van wat ik ervan heb gehoord niet van zo'n beste kwaliteit.
Leuk voor aan de muur, maar het zijn zeker geen museumstukken.

guinevere
31 maart 2012, 11:26
Het ziet er niet uit als een hele goede gitaar. Gitaren van Egmond zijn van wat ik ervan heb gehoord niet van zo'n beste kwaliteit.
Leuk voor aan de muur, maar het zijn zeker geen museumstukken.

Aan het uiterlijk van de gitaar kun je volgens mij niet oordelen of hij wel of niet goed klinkt en als het een museumstuk zou zijn dan hing hij aan de muur of stond hij in een glazen kastje in een of ander museum.

Deze Egmondgitaar kan wel een verassend mooie klank hebben!

Groetjes van Guinevere.

Rizz
31 maart 2012, 12:13
Daar heb jij helemaal gelijk in, Guinevere, maar de vraag van de ts was hoeveel deze gitaar waard zou kunnen zijn. Egmond gitaren staan niet bekend om hun kwaliteit, dus is het maar wat de gek ervoor geeft en dat zal niet heel veel zijn... Ondanks dattie misschien wel mooi zal klinken..

wietse
31 maart 2012, 16:40
Hallo,,

Vandaag heb ik ergens op een rommelmarkt de volgende gitaar gekocht voor 5 euro. Het blijkt van het merk Egmond te zijn en uit nederland te komen.

http://twitpic.com/92v84w

Kunnen julie mij iets meer over de gitaar vertellen zoals hoe oud hij ong kan zijn en natuurlijk hoeveel hij bij verkoop op kan leveren.

Groet, Arno

heb ooit ook zoiets gehad, gekocht voor 5 euro en nadat ik er nieuwe snaren op heb gezet en een beetje aan die grote halsschroef had gedraaid, die grote schroef waar de hals mee vastzit daar kan je de halshoek mee aanpassen, was hij weer redelijk bespeelbaar.
amper volume en een droge doosachtige klank, dat egmonds niet zo goed zijn is een uderstatement, een goed bespeelbare akoestische egmond is bijna een unicum dingen zijn bijna altijd krom.

als je er 25 euro voor weet te vangen dan ben je in mijn ogen al een spekkoper, zulke dingen zijn echt geen hol waard.
op marktplaats vragen ze soms absurde prijzen maar dit geldt vooral voor de electrische gitaren waarvan er nogal wat verzamelaars bestaan, want als instrument is een egmond zijn geld echt niet waard.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/egmondneck.jpg

zo werd namelijk de trusrod er in gefreesd niet in het midden maar schots en scheef, vandaar dat de meeste egmonds kromme/getordeerde halzen hebben.

de goede egmonds daar staat geen egmond op maar combo, orpheum, wilson en vega, vega is uit hun nadagen toen was martin de eigenaar en bouwden ze dus budget martins onder de vega naam.
en ook die namen garanderen niet dat het allemaal goede gitaren zijn maar de kans er op is wel groter.