PDA

View Full Version : Internet diefstal, doe geen zaken met D.J. van der B!



skabouter
29 maart 2012, 14:27
Ik ben voor E156,75 opgelicht door iemand die zich Dirkjan van de bijl noemt.

Hij reageerde op mijn advertentie waarin ik iets zocht, hij had dat, en wilde het verkopen.
Ik heb in blind vertrouwen E156,75 overgemaakt, en uiteraard hoorde ik daarna niets meer.
toen ging ik zijn naam googlen, en jahoor, overal blijkt hij al mensen te hebben opgelicht.
Ook de foto van het apparaat die hij me stuurde vond ik terug via google, kwam gewoon van een amerikaanse site.

Ik koop al 10 jaar dingen via internet en het is nog nooit (op 1x na) fout gegaan.
Daarom was ik laks geworden, en vertrouw ik mensen.

Die E150,- kan me gestolen worden (ow wacht, is al gebeurd), maar ik baal vooral van:
- zulke mensen, die het goede vertrouwen van anderen beschamen
- mijn domheid, ik had even moeten googlen naar zijn naam, en de foto van het apparaat.
- Dat ikzelf nu voortaan minder vertrouwen in mensen op internet ga hebben, wat zonde zeg.

Wees dus gewaarschuwd mensen! DIRKJAN VAN DE BIJL, GEEN ZAKEN MEE DOEN! Iemand geeft zich waarschijnlijk vals voor hem uit. ik hoop dat hij de rest van zijn leven geen oog dicht doet snachts.

Hij stuurde trouwens een foto van zijn ID mee, ik plaats hem hier:

http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/Identiteitsbewijs21.jpg

Het zal vast niet de man zelf zijn, dus ik wil hem hier niet mee aanvallen, maar onthoudt dan even dat als je zelf dit ooit ziet dat je extra alert bent!

Ik ga aangifte doen, hoewel ik niet verwacht dat ik die E150,- ooit terug zie:(

Ike57
29 maart 2012, 15:59
Rotstreek :angry:

Kun je niet via je bank na laten gaan wie er echt achter dat rekeningnummer zit? Z'n naam, ID kaart etc kan allemaal fake zijn maar het rekeningnummer zal toch aan de echte oplichter gekoppeld zijn.

HaroldA
29 maart 2012, 16:01
Het is trouwens Dirkjan van de Bijl :sssh:

macwilliams
29 maart 2012, 16:41
Dat zijn kolere streken. Aan de schandpaal met dit soort lui.

skabouter
29 maart 2012, 18:11
Het is trouwens Dirkjan van de Bijl :sssh:

Dankje, je hebt helemaal gelijk! Maar hij mailde me onder de naam VAN DER Bijl... weer zo`n inconsequentie die ik gewoon had moeten opmerken. Ik blame mezelf best erg, want er waren achteraf gezien echt wel tekenen van oplichting.

teunallica
2 april 2012, 20:57
Balen man,
maar ik zou al achterdochtig worden op het moment dat ie een legitimatie gaat opsturen.....
Nouja, beetje lullige reactie zo achteraf, want de beste stuurlui.......:)

Maar als je nou met paypal had betaald, had je dan je geld nog terug kunnen vorderen??? geen flauw idee eigenlijk

Sanderltd
4 april 2012, 19:16
Met Paypal bij privé-aankopen kun je meestal niet terugvorderen dacht ik.
En door zo'n streek, ben ik ook zeer achterdochtig geworden sinds 2 jaar geleden. Ik Google nu telkens iedereen zijn/haar naam! :)

Rizz
4 april 2012, 19:48
Met Paypal bij privé-aankopen kun je meestal niet terugvorderen dacht ik.
En door zo'n streek, ben ik ook zeer achterdochtig geworden sinds 2 jaar geleden. Ik Google nu telkens iedereen zijn/haar naam! :)

Als het via marktplaats is, zou het wel moeten! Daar adverteert Paypal zelfs mee... Gewone betalingen zijn niet of nauwelijks te storneren..

Thyrif
6 april 2012, 10:50
Als het via marktplaats is, zou het wel moeten! Daar adverteert Paypal zelfs mee... Gewone betalingen zijn niet of nauwelijks te storneren..

Dat kan dus alleen als de verkoper een paypaltransactie aanvraagt via marktplaats. Heeft een vriend van me ook problemen mee gehad toen hij windows gekocht had en het een (weliswaar hele goede) oost-europese kopie was. Verkoper reageerde niet meer, en paypal wilde niks doen omdat het betalingsverzoek niet via marktplaats was gestart.

peter_heijnen
6 april 2012, 11:11
Op die id staat Van de Bijl. Dat gebruik van wel en niet hoofdletters door elkaar zou ik nooit met een organisatie als defensie kunnen rijmen. Goed dat je een klacht indient, anders kan dit soort types hun trucjes zelfs ongestoord blijven uithalen.

johantipker
6 april 2012, 15:42
Op die id staat Van de Bijl. Dat gebruik van wel en niet hoofdletters door elkaar zou ik nooit met een organisatie als defensie kunnen rijmen. Goed dat je een klacht indient, anders kan dit soort types hun trucjes zelfs ongestoord blijven uithalen.

naar dat ik weet is de defensiepas niet zomaar een geldige id kaart in Nederland, het geeft alleen toegang tot gebouwen van het ministerie van defensie en of (slagboom / poortjes) legerplaatsen / kazernes.
Dit is misbruik maken van het eventueel vertrouwen dat zo'n kaart uitstraalt...

ik zou deze scan zeker overdragen aan de marechaussee...
vervelend voor je skabouter:(

Kim Wilson
6 april 2012, 15:50
Op die id staat Van de Bijl. Dat gebruik van wel en niet hoofdletters door elkaar zou ik nooit met een organisatie als defensie kunnen rijmen. Goed dat je een klacht indient, anders kan dit soort types hun trucjes zelfs ongestoord blijven uithalen.
Nog los van het gevaar van spijkers op laag water zoeken (ik bedoel, je kunt overal wel wat achter zoeken), is de gebruikte schrijfwijze gewoon juist, hoor. Zonder voornaam is het eerste tussenvoegsel met hoofdletter en eventueel opvolgende tussenvoegsels zonder. Dus Van de Bijl is gewoon goed geschreven.

peter_heijnen
6 april 2012, 17:10
Kijk, dat wist ik dus niet. Maar ik heb de naam ook eens gegoogeld en kwam dit tegen:

http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1326396714/267

Riny
6 april 2012, 19:53
Misschien draagt het niets bij maar wil het toch even aangeven wat ik probeer te ondernemen om mij in te dekken, uiteraard is het niet altijd een garantie, maar.......
- als ik via het internet iets aan wil schaffen van een particulier accepteer ik geen free mail account.
Iedereen die een internetaansluiting heeft via een provider heeft een eigen e-mailadres.
- Ook verzoek ik om persoonlijke gegevens zodat ik deze kan verifiëren.
- Ook bewaar ik al het mailverkeer met/van een betreffend persoon.
- De advertentie zet ik om in een pdf bestand zodat ik via "een verkoop site" altijd een advertentienummer beschikbaar heb voor als het eens fout mocht gaan.

Ik weet dat men het niet waterdicht kan krijgen maar heb het idee, hoe meer gegevens en communicatie- bewijs, des te makkelijker het is om, indien nodig, aangifte te doen van een eventuele oplichting.

Een goed bedoelde bijdrage van mijn kant.

Kim Wilson
6 april 2012, 21:26
Ik heb dus geen emailadres (in gebruik) van mijn provider. Ik heb geen zin om al mijn contacten weer bij langs te gaan als ik overstap naar een andere provider, dus ik werk al jaren met een Live-account. De email van KPN heb ik niet ingesteld. Helaas, wij zullen nooit zaken doen. :)

Tabula Rasa
6 april 2012, 21:32
Ik heb dus geen emailadres (in gebruik) van mijn provider. Ik heb geen zin om al mijn contacten weer bij langs te gaan als ik overstap naar een andere provider, dus ik werk al jaren met een Live-account. De email van KPN heb ik niet ingesteld. Helaas, wij zullen nooit zaken doen. :)

Hier precies hetzelfde verhaal.

Punten 2 tm 4 zijn wel handig om over na te denken.

Sjoerdo
10 april 2012, 14:44
Ook belangrijk om rekening mee te houden is dat dit soort oplichters vooral reageren op 'gezocht' advertenties of bieders op een bepaalde advertentie benaderen met het verhaal dat zij toevallig dezelfde kaartjes/producten in de verkoop hebben.

En inderdaad google altijd even de naam, emailadres van desbetreffende verkoper.

smullie
10 april 2012, 16:29
Ik laat het gewoon nooit opsturen. Voor de meeste gevallen zijn er ook wel verkopers die dichter bij je in de buurt wonen. Dan betaal je een paar euro meer, maar als je het gaat ophalen, dan ben je tenminste zeker dat je het hebt en dan kan je het nog ff in detail bekijken voordat je je zuurverdiende centen neerlegt.

Als het zo speciaal is dat het enkel daar te koop is, dan is het misschien ook de moeite waard om toch naar daar te gaan. Maak er desnoods een fijn weekendje van met de vriendin/vrouw/kinderen.

Ik vrees echter dat je idd niet te veel moet verwachten van je aangifte... Dat is 3 minuten na je aangifte vertikaal geclasseerd en wordt 9/10 nooit meer bekeken. Tenzij natuurlijk dat het in Nederland zoveel beter is dan bij ons in België.

Ivm het recht in eigen handen nemen: Dat mag idd niet. Maar ik begrijp het wel.
Onlangs hebben ze een ruit van mijn wagen ingeslagen en een mooie kras op het koetswerk gezet. Aangezien ik max 15 minuten weggeweest ben en overburen het hebben zien gebeuren (met de gebruikelijke persoonsbeschrijvingen erbij) dacht ik dat het de moeite was om aangifte te doen. Na overleg aan de telefoon ben ik toch maar zelf naar een kantoor gegaan om aangifte te gaan doen. Uit hun uitleg verstond ik voornamelijk dat het mijn eigen schuld was omdat ik met een bmw rijd en waarschijnlijk waardevolle dingen in mijn wagen had laten slingeren (wat niet het geval was, vandaar ook dat er niets gestolen was). Ik heb toen ook de gegevens van de getuigen (met hun toestemming) aan de politie gegeven, maar die zijn nooit gecontacteerd geweest.

Recht in eigen handen nemen is fout, maar ergens vind ik het nog fouter als dat betekent dat de eerlijke mens gedupeerd en gefrustreerd en de crimineel rijker en gelukkig achterblijft. Ik droom er toch nog altijd van om die daders eens met hun neus op de feiten te drukken (lees feiten = zich met snelheid in de richting van hun gezicht bewegend telefoonboek).


Uiteindelijk is het wel logisch dat de politie niets doet he. Alle straffen die minder dan 3 jaar cel zijn moeten toch niet uitgezeten worden (gevangenissen zitten te vol) en voor een klein diefstalletje als deze maakt het dan toch niet uit of ze er iets aan doen of niet. Een uurtje later staan ze op de hoek van de straat op te scheppen bij hun vrienden over hoe stoer ze wel niet waren op het politiekantoor. Lijkt me zeker zo frustrerend voor de agenten...

kassie
13 april 2012, 15:15
Uit hun uitleg verstond ik voornamelijk dat het mijn eigen schuld was omdat ik met een bmw rijd en waarschijnlijk waardevolle dingen in mijn wagen had laten slingeren (wat niet het geval was, vandaar ook dat er niets gestolen was). Ik heb toen ook de gegevens van de getuigen (met hun toestemming) aan de politie gegeven, maar die zijn nooit gecontacteerd geweest.


Dat vind ik altijd zo vreselijk he, een misplaatste 'eigen schuld dikke bult' drogrede... naar mijn weten is de dief 100% de schuldige, puur het feit dat ze er al naar op zoek zijn. Dus omdat de politie nu eenmaal zijn werk niet goed kan doen, en de gevangenissen vol zitten en de wereld nu eenmaal verziekt is en dus de orde en de wet niet gehandhaafd kan worden zit jij fout en niet de dief... want je had nu eenmaal beter moeten weten. Maar je mag zelf het recht niet in eigen hand nemen want dan zit je ook fout.

'Blaming the victim' ook wel genoemd.. soortgelijk geval als tegen een verkrachtte dame zeggen dat ze maar een normale broek inplaats van een kort rokje aan had moeten doen.

DemolitionColorScheme
23 april 2012, 23:58
Erg balen, man! Ik ben niet vaak opgelicht, maar wel een aantal keer, 2 keer, als ik me niet vergis. Bij beiden gevallen aangifte gedaan en in beiden gevallen werd mij verteld dat er pas wat gedaan werd als meerdere mensen aangifte doen. Ze checken na een tijd of bepaalde aangifte overeenkomen en in dat geval krijg je dan je geld terug. Ik zei toen ook dat, m.a.w, iedereen minimaal 3, 4 of meerdere mensen kan oplichten. En toen werd mij verteld dat dat, inderdaad, helaas het geval was ...

Ook doen ze niks als het bedrag onder de €140,- of €150,- ligt. Zuur.

Eko
4 mei 2012, 13:17
Daarom doen ze dit ook met kleine bedragen. Kun je vaak niet voor reizen e.d.
Ook leuk: klant van mij wilde een antieke auto kopen. Te koop in Italie , transport werd geregeld en de auto kon worden betaald aan de transporteur. Alleen de BTW moest vooruit betaald worden i.v.m. wet en regelgeving. De transporteur bleek niet te bestaan en de foto`s bleken van een auto die in Florida gewoon nog rondreed met de wettige eigenaar er in. Die had alleen de auto op een forum gezet voor liefhebbers......... Even foto`s checken kan dus lonend zijn.

pim raaijmakers
4 mei 2012, 22:33
Foto's checken kan heel goed met tin eye.

http://www.tineye.com/

werkt goed..

apekop
15 mei 2012, 11:13
Ook belangrijk om rekening mee te houden is dat dit soort oplichters vooral reageren op 'gezocht' advertenties of bieders op een bepaalde advertentie benaderen met het verhaal dat zij toevallig dezelfde kaartjes/producten in de verkoop hebben.


Inderdaad. Pas op met 'gezocht' advertenties die je zelf plaatst! Ik heb al heel veel via MP gekocht en laten opsturen en dat ging altijd goed. De enige keer dat ik ben opgelicht was toen ik zo'n gezocht advertentie zelf heb geplaatst. Ik heb toen wel mijn geld terug gekregen via Paypal trouwens, en dat was niet Paypal via MP. Dus je kan je geld wel degelijk terugkrijgen als je via Paypal hebt betaald.

Ik wordt altijd erg kwaad als ik dit lees en ook als ik naar programma's als Opgelicht kijk. Deze mensen kunnen vaak jaren lang ongestoord mensen oplichten en de politie doet nagenoeg niks. Als ze dan ooit straf krijgen is die straf een lachertje. Vervolgens gaan ze onder een andere naam weer gewoon verder met hun praktijken. Zielige mensen zijn het.

guitarkid
16 juli 2012, 11:31
Balen. Maar wat (vaak) goed werkt is, voordat je aanbiedt om het geld over te maken, eerst aan te bieden dat je het komt ophalen en dat je graag een adres wilt en een afspraak. Als daar niet met allerlei vaag gedoe op gereageerd wordt, maar gewoon met een duidelijk "kom het dan en dan en daar maar halen", dan kun je er met redelijk vertrouwen vanuit gaan dat het wel safe is.

Riny
17 juli 2012, 11:46
Betreffende "Gezocht/gevraagd" advertenties is het inderdaad oppassen geblazen.
Gelukkig heb ik het goed getroffen met de onderstaande gitaar.
Communicatie was netjes, extra gevraagde foto's werden keurig toegezonden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YV8FWC8V.jpg

Comfortably Daniel
17 juli 2012, 12:25
Dit soort dingen kan ik altijd zeer slecht tegen. Ik begrijp van andere sites dat deze Dirk Jan een alias is van N. Alaoui. Iets bekendere naam, die ik in elk geval al vaker langs heb zien komen op internet.

jens-guitarman91
30 mei 2014, 17:41
hopelijk gaat van de bijl(ookal is dit twee jaar oud) voor de bijl! eigenlijk belachelijk dat je je naam op marktplaats maar van tijd tot tijd kunt wijzigen:(