PDA

View Full Version : Pots Jaguar



Dreverhaven
29 maart 2012, 11:19
Ik wil mijn volumepot van m'n Jaguar voor een 500k of 250k vervangen. Ik weet nog niet precies welke van de twee, maar daar kom ik door te proberen wel achter. Nou had ik online twee pots gekocht, maar die bleken te groot te zijn. Ze passen niet door de gaten in het chroom van m'n gitaar en ze zijn te hoog. Ik heb er verder de ballen verstand van, dus misschien kan iemand me even vertellen waar ik welke pots moet kopen. Alvast bedankt.

Fenderfan
30 maart 2012, 12:20
begin eens met het opgeven van het bouwjaar van je Jag of een serienummer.
Kijk dan eens op de site van Fender. Die hebben die info online staan.

Waarom wil je de pots vervangen?

Mr.Fingers
30 maart 2012, 12:48
Japanse jaguar I assume. Da's normaal, die hebben kleinere gaten voor de potmeters, omdat die Alpha pots gebruiken met een metrische draad, en jij zult waarschijnlijk CTS pots gekocht hebben met Angelsaksische draad.*

Fix? Pak een boor, schroef je plaatje op een stuk afvalhout, en boor de gaten uit met een boor van 10mm. Dan even met de vijl erlangs tegen de bramen, en monteren.

En dat ze te hoog zijn. Een extra moertje aan de onderzijde aanbrengen, of een rondsel.


Trouwens, alphapots = prut: begint al te kraken na een paar maanden, en zijn echte stofmagneten. Ik zou ze gewoon vervangen door de CTS pots, en de condensator door een Orange Drop. Een ERG kleine (15€) investering, maar het maakt het geluid wel dubbel zo goed (vooral als je de volume en toneknoppen echt gebruikt).

Dreverhaven
30 maart 2012, 14:41
Ja klopt het is een CIJ, was ik even vergeten te melden. Die pot die er stock op zit is al vrij snel raar gaan doen inderdaad, soms moet ik er even een klap op geven, dan stopt ie met storen. Ik heb inderdaad CTS pots gekocht. Ik moet even kijken of ik wel over zo'n boor beschik. Zijn er ook oplossingen waarbij ik geen boor hoef te gebruiken?

Ik heb ook nog wel een orange drop slingeren. Ik zal eens kijken wat die doet daarbinnen. Ik moet wel zeggen dat ik de toon pot weinig gebruik, maar toch wel heel af en toe.

En waarom vervangen? Omdat 1 meg de boel net even te schel te maakt.

Mr.Fingers
30 maart 2012, 15:44
Euh, geen boor... tsja, "iets anders waarmee je ronde gaten kunt maken van 10mm doormeter"...

Pons?
Kogel?
Snijbrander?
...


:D

Dreverhaven
11 april 2012, 22:09
Goed, bijna twee weken later, en ik heb het gefixt, zonder boren! Ik had gewoon helemaal geen tijd en geen zin om te boren. Dan moest ik eerst weer een boortje kopen, naar de doe-het-zelver, en dat kwam even niet uit. Maar goed, ik heb pots van Alps kunnen vinden die geschikt waren, zelfde formaat. Alpha pots heb ik maar aan me voorbij laten gaan.

Maar goed, nu zit er een 500k in i.p.v. een 1meg en ik hoor gewoon helemaal geen verschil. Hoe kan dat nou? Nu moet ik misschien weer een 250k kopen, of ik laat het gewoon zo. Ik gebruik het filter van m'n Micro Synthesizer tegenwoordig ook veel, bijvoorbeeld om digitale delays analoog te laten klinken. Gewoon voor clean werkt dat ook wel.

Mr.Fingers
11 april 2012, 22:10
Zo echt veel verschil zit daar inderdaad niet in... op je lead-circuit moet je eens je halselement open zetten, en dan de ritmeschakeling openzetten. Dan hoor je het verschil tussen de 50K van het ritmecircuit, en de (in jouw geval) 500K van de lead... Verschil is summier. Een jag is nu eenmaal een gitaar waar vrij veel schelheid in zit.

FruscianteFan
11 april 2012, 22:17
Zo echt veel verschil zit daar inderdaad niet in... op je lead-circuit moet je eens je halselement open zetten, en dan de ritmeschakeling openzetten. Dan hoor je het verschil tussen de 50K van het ritmecircuit, en de (in jouw geval) 500K van de lead... Verschil is summier. Een jag is nu eenmaal een gitaar waar vrij veel schelheid in zit.
I beg to differ, wat betreft het verschil in pots.

Dreverhaven
11 april 2012, 22:17
Nou ja, summier, dat verschil vind ik nog wel aardig groot hoor. Maar goed, dat die Jag schel is vind ik ook wel weer zo z'n charme hebben. Het klinkt als je speelt soms wel wat pinnig, maar vooral op opnames kan het heel mooi zijn. Verder is het natuurlijk een geweldige shoegaze/noise gitaar.

Dreverhaven
26 juni 2012, 21:19
Goed, die 500k pot die ik erin gezet had begon toch alweer vrij gauw raar te doen. Nu had ik laatst wat metaalboren gekocht, dus toch maar weer de hele boel uit mekaar gesoldeerd en een groter gat uitgeboord. Beetje jammer dat ik ook een gat in m'n bureau heb geboord, dat ding ging er sneller dan ik dacht door... maar ja, zo gaan die dingen. Nu maar zo'n CTS pot erin gedaan van 250k.

Leuke is dat ik weinig verschil hoor met de 500k. Ik had gelijk van 1meg naar 250k moeten gaan om echt een beetje verschil te horen denk ik. Maar goed, 250k bevalt me tot nu toe prima, ik laat het dus zo.