PDA

View Full Version : Eerste afgeschreven eigen nummer, wat vinden jullie ervan?



Herman
29 maart 2012, 11:17
Hola!

Bij deze wil ik jullie vragen om eens te luisteren naar een nummer die ik de afgelopen week bedacht/geschreven heb.

Dit is de eerste keer dat ik een nummer eigenlijk af gemaakt heb. Dat wil zeggen, ik heb best veel ideeën en ook wel een handje vol concepten voor liedjes maar ik heb het nog nooit eerder voor elkaar gekregen een liedje af te maken. Normaal gesproken loop ik vooral bij tekst/melodie vast. Ik heb me voorgenomen de komende tijd meer bezig te gaan met dingen af maken en ik ben best benieuwd of jullie vinden dat ik zo op de goeie weg ben!

http://www.youtube.com/watch?v=UJ1bvtpsT8Q

Ik weet overigens dat ik geen te gekke zanger ben en mijn gitaar spelen misschien ook niet zo is als vele anderen hier, maar ik ben vooral benieuwd wat jullie van het liedje zelf vinden. Go! :)

*Oh excuus voor de niet al te beste opname, maar ik ben niet echt in de gelegenheid het met iets beters te doen atm!

B~Rock
29 maart 2012, 12:31
Volgens mij ben je absoluut op de goede weg. Wat mij betreft zou het nog wat simpeler mogen (m.n. qua verschillend aantal akkoordenprogressies) en zouden hier en daar de instrumentale gedeeltes een beeje ingekort mogen worden, maar dat is ook een kwestie van smaak.

smokinghotdog
29 maart 2012, 15:39
Voor een eerste nummer vind ik het zeker geslaagd! Het is niet echt mijn smaak, maar toch... klasse! En op B~Rock gereagerend. De akkoordenprogressies vind ik juist het meest interessant aan het nummer. Refrein, in ieder geval.. ik neem aan dat het een refrein is, doet me enigzins denken aan Incubus. Over het instrumentale gedeelte en de bridge ben ik het wel eens. Vooral de bridge (het eindstuk bedoel ik daarmee) duurt me iets te lang. Oh, en goeie vocals by the way.

Herman
29 maart 2012, 17:54
Bedankt voor de feedback! Prettig om te horen dat het volgens jullie iig niet geheel waardeloos is. ;) Het einde is wellicht inderdaad wat lang zo. Ik denk dat dat vooral ook komt dat ik het wel met oog op in een band spelen zo gedaan heb, en het me heel tof lijkt om dat einde tof op te gaan bouwen en steeds groter te maken. Dat is akoestisch wat moeilijker. Begin is er in elk geval! En wat mijn strotje betreft, thanks! :)

Duhsjaak
29 maart 2012, 22:03
Hi
Als iets of iemand is afgeschreven, is het reddeloos verloren.

Te zien aan bovenstaande comments is het nog niet zover.
Zodra ik op een plaats ben, zodat ik kan luisteren met koptelefoon of speakers, zullen wij eens inventariseren of die sjaken hierboven gelijk hebben. Dat wordt nog wat!!!

Wordt vervolgd. (Smiley).

Vriendelijke groet, Gus

Herman
30 maart 2012, 00:05
Hahah, te gek! Ben benieuwd, ik lees altijd graag je reacties!

Duhsjaak
30 maart 2012, 07:25
Hi
Nee, helemaal nog niet afgeschreven.

Het kan zijn dat ik hetzelfde bedoel als B~Rock (sorry, in dat geval). Tekst hoort een goede flow te hebben, maar melodielijnen daar geldt eigenlijk hetzelfde voor.

Hier en daar lijkt het een beetje een 'bedachte' opeenstapeling van motiefjes. In mijn oren loopt het een niet op natuurlijke manier door in het andere motiefje.

Afhankelijk van bui en stemming kan dat origineel zijn of te bedacht/iets geforceerd.

Dat je de tijd neemt om je verhaal te vertellen vind ik persoonlijk geen probleem. Wel is het zo dat je enthousiaste manier van aanvallen op de gitaar verdere toename van het volume in de weg staat en daar mee het 'groter' maken van het geluid. Schuilt er een beetje romantische ziel in Herman? Extreme compressie maakt veel muziek (qua volume) eenvormig, ik persoonlijk vind dat niet altijd even prettig.
Misschien een reden om iets rustiger te beginnen.

De volgende keer iets meer aandacht voor geluid* en belichting, dan ga ik er lekker voor zitten. Bakkie koffie erbij, helemaal geweldig. *geluid van gitaar en zang. Met wat zorg is een gitaar sprankelend op te nemen. Luister eens naar Harald (jonge rot) of Merelvh/artoftone (nog jongere rotten) in 'sounds'. Of dat iets is voor jou en je liedjes mag je je afvragen, maar daar klinkt een gitaar prachtig. En krijg je de mogelijkheid tot moduleren terug.

Voorbeeld:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143294-Waar-luister-jij-op-dit-moment-naar-3/page242

Probeer eens een ribbon microfoon voor je zang te lenen om te zien of dat iets is voor je stem. Ik heb zo maar het idee dat daarbij nog veel verloren gaat. Zit er een heel klein iets hees randje op je stem?
Een vreselijk goede eerste zet. Als dit mijn eerste poging zou zijn, zou ik tering trots zijn.
Vriendelijke groet, Gus

Thewisbone
30 maart 2012, 20:48
@ Herman, hier een tip http://www.youtube.com/watch?v=oojzmjJ3ugE

Luister maar eens naar Dave Grohl.

Tias
30 maart 2012, 22:14
Klinkt lekker. Als je het opneemt word het volgens mij een pracht nummer.
Er is 1 ding wat mij erg opvalt, en dat is dat ene akkoord. Voor mij past het er niet helemaal lekker tussen.
Maar het is jouw creatie, dus je kan er mee doen en laten wat jij wil.

Succes met opnemen

Herman
31 maart 2012, 20:37
Duhsjaak, bedankt dat je de moeite hebt genomen kritisch naar het filmpje te luisteren! Wat opname heb je zeker gelijk, en als ik (binnenkort) in de gelegenheid ben beter op te nemen zal ik eens een nieuwe poging wagen. Wat dynamiek betreft heb je tot op zekere hoogte gelijk, ik heb de neiging hard aan te slaan waardoor het inderdaad moeilijk wordt met meer dynamiek te werken. Maar de camera helpt wat dat betreft ook niet, want ook de stukken die wel degelijk zachter zijn gespeeld komen op het filmpje ook nog relatief hard terug. Maar goed, dat is dan weer te wijten aan het feit van de matige opname, dus er valt hoe dan ook wat over te zeggen! Bedankt voor de opbouwende kritiek in elk geval. :)

Thewisbone,
Hahah, dat filmpje ken ik! In zekere zin heeft ie eigenlijk ook gelijk, en daarnaast ben ik groot Foo Fighters/Dave Grohl fan. Het idee er achter is voor mij goed om rekening mee te houden, omdat ik merk dat ik soms inderdaad te veel wil spelen soms, zeker als ik alleen ben.

@ Tias, dankjewel! Ik vermoed dat dat "ene akkoord" dat je bedoeld wel degelijk een bewust gekozen akkoord is. ;) Persoonlijk vind ik dat juist een van de mooiere dingen van het nummer. Bedankt voor het luisteren. :)

r3ubu3r
31 maart 2012, 21:31
Het doet me denken aan John Mayer, vooral het beginnetje! Verder vond ik het erg mooi!

TheLargerSound
31 maart 2012, 21:37
Mooi mooi ;)
Verdient zeker een like extra op youtube ;)

Grtz
Jo

Herman
2 april 2012, 11:48
Bedankt! Al met al meer positieve reacties gehad dan verwacht, en voor een eigen liedje vind ik 300+ views heel niet slecht in een paar dagen. :)

Dealer
2 april 2012, 20:53
Yeah lijkt idd wel wat op John Mayer's Why Georgia klinkt goed

The Lo Lands
3 april 2012, 09:19
Hoop muzikanten hebben vaak goede ideeën voor een nummer maar hebben vaak niet de discipline en doorzettingsvermogen een nummer helemaal af te maken. Is soms ook wel even doorbijten maar als het uiteindelijk lukt voel je je voldaan en mag je best trots zijn!! Mooi nummer en ik zou zeggen vooral doorgaan, en eventueel in een later stadium een paar nummers uitkiezen en die goed opnemen in een (home)studio als demo of gewoon om aan de rest van de 'wereld' te laten horen :-) Complimenten!

Herman
10 april 2012, 17:02
Om nou een nieuw topic te openen is nou ook weer zo wat, maar ik heb inmiddels een 2e nummer uitgewerkt en die wil ik bij deze eigenlijk toch ook nog wel even laten horen.

http://www.youtube.com/watch?v=zRlWmVBZjCk&feature=youtu.be

Let me know! :) Is overigens in DADGAD tuning.

EBOUE
10 april 2012, 20:19
Dit als reactie op het eerste nr: ik vind de beginriff/themariff heel goed, echt heel goed. Er zit groove in, je kunt hier een fantastische ritmesectie onder leggen (Hammond, anyone?) a la John Mayer Trio en misschien ook wel Bob Dylan in z'n elektrische periode (of anders bvb Bruce Springsteen met z'n bluesclub). De zanglijn past hier ook prima bij. Maar dan zakt de boel wat in. Deels door de wat minder sterke akkoorden, deels door de progressie an sich. Je hebt het jezelf wat te moeilijk gemaakt, door zo'n lekker thema te bedenken. Ik zou me daar wel raad mee weten. Nou de rest nog.. (wat ook niet slecht is: 't is een vijfsterrenpotentie-rating tov driesterren voor de rest).

Dus. :)

TheLargerSound
10 april 2012, 20:59
Zoals je ondertussen misschien op yt hebt gezien vind ik je tweede nummer ook heel leuk.
Ik vind jouw stem eigenlijk ook heel leuk.
Het doet me soms wat denken aan Jasper Erkens.
Maar ik weet niet of je die kent...
Ik raad je zeker aan om eens te gaan zoeken naar goedkoop opname materiaal. Want het is echt wel een betere kwaliteit waard.

Grtz
Jo

Herman
10 april 2012, 23:38
@ EBOUE,
Dat vind ik anders al een heel groot compliment voor het eerste nummer wat ik uitgewerkt heb! Ik hoop de komende tijd meer uit te werken, en van minstens het zelfde niveau. Hopelijk lukt dat, en dan kan ik heel goed leven met zulke kritieken. :)

@ TheLargerSound,
Thanks man! Ook voor je reacties op youtube. Ik heb Jasper Erkens even opgezocht, tof! Leuk ook dat ie Crazy covert, die spelen wij ook vaak met onze band. ;) Hopelijk krijg ik binnenkort de Tascam van m'n broer aan de praat, dan kan ik proberen in wat betere kwaliteit op te nemen en dan laat ik het ook zeker weer zien/horen!
Thanks iig. :)