PDA

View Full Version : Nederlandse benamingen m.b.t. theorie t.o.v. Engelse



megalodonnl
28 maart 2012, 20:17
Hoi,

Ik heb mijn theorie van Engelstalige bronnen geleerd. De nederlandse benamingen in muziektheorie zijn echt zo idioot onduidelijk t.o.v. Engels... echt...Ik kan daar bijna kwaad om worden omdat het op die manier gewoon onnodig moeilijk wordt gemaakt om (snel) te begrijpen waar het om gaat.

In 't Engels kun je uit de benaming opmaken waar het om gaat: een Major 3rd of Minor 3rd geeft meteen aan dat het om een mineur- of majeur klank gaat en om de 3e toon v/d toonladder. In het Nederlands gebruikt men nietszeggende termen, zoals: grote-/kleine TERTS (ipv 3rd), groot/klein SEPTIEM (ipv 7th), etc. Weet iemand wie hier verantwoordelijk voor is? Waarom niet gewoon 3e of 5e zeggen i.p.v. TERTS of KWINT? En waarom KERKtoonladder i.p.v. toonladder (scale)? Wat heb ik nou met een kerk te maken als ik met muziek bezig ben?

Recentelijk wist ik niet direct wat een vriend van me bedoelde met 'groot septiem' (Maj7th). Waarom niet gewoon 'Majeur 7' zeggen? De woorden Majeur en Mineur op zichzelf worden toch weer wel gebruikt... Dus waarom niet meteen gebruiken voor benoeming van akkoorden?

Echt, degenen die niet vanuit Engelse bron geleerd hebben hebben geen idee hoe makkelijk het kan. Wat een suf gedoe. Doet me denken aan m'n theorie lessen voor autorijden: 'Het voeren van licht...' i.p.v. 'licht aan/uit'.

barno
28 maart 2012, 20:41
nooit Latijn gehad op school ... da's duidelijk :)
of Frans?

zoals ik tegen mijn moeder zegt als ze klaagt over al dat Engels op het net: neem de gelegenheid te baat en leer het al doende ...

TimS
28 maart 2012, 20:46
Van alle dingen die met muziektheorie te maken hebben ga je daar over zeuren? Je hoeft maar één keer het Nederlandse woord te leren van ongeveer 12 intervallen waarvan de meeste erg voor de hand liggen...

terrasbeest
28 maart 2012, 20:49
YES !!!! Helemaal mee eens. En niks zo handig als ' nummers' : Geen mineur 3, maar een b3 ( of een #5 enz ).
Roman numerals ipv akkoordnamen, dan weet je direct of je Cmaj7 een I of een IV is.

( welkom trouwens )

terrasbeest
28 maart 2012, 20:53
nooit Latijn gehad op school ... da's duidelijk :)
of Frans?

zoals ik tegen mijn moeder zegt als ze klaagt over al dat Engels op het net: neem de gelegenheid te baat en leer het al doende ...

Si vous avez apris le solfège en français, n' utilisez pas cette nomenclature ici.

barno
28 maart 2012, 21:12
ik ken helemaal geen notenleer, maar ik kan moeilijk geloven dat woorden als terts, kwint, septiem volstrekt onverstaanbaar zijn voor de jeugd van tegenwoordig. Zijn tertiaire sector en kwintet bv ook verboden dan?

terrasbeest
28 maart 2012, 21:29
ik ken helemaal geen notenleer, maar ik kan moeilijk geloven dat woorden als terts, kwint, septiem volstrekt onverstaanbaar zijn voor de jeugd van tegenwoordig. Zijn tertiaire sector en kwintet bv ook verboden dan?

Jeugd ? Die Engelse nomenclatuur is niet nieuw hoor. Het is gewoon het handigste systeem.Zoals cijfers dat meestal ook zijn tov woorden: Achthonderdzesenveertig plus drieënzeventig en een half is IMO minder handig dan 846 + 73,5.
(Ik maak BTW al een tijdje geen deel meer uit van de jeugd, ik ben een 'senior'...).

barno
28 maart 2012, 21:57
het ging er me om dat er woest gedaan wordt over de taal waarin de cijfers worden vermeld. Latijn lijkt me trouwens ook tamelijk oud ;)

En opletten als je de eerste keer met Amerikanen jamt, als die "EEE" roepen, val je best in in A :)

megalodonnl
29 maart 2012, 01:20
Ondanks jullie taalkennis is de vaardigheid 'begrijpend lezen' blijkbaar niet jullie sterkste kant (met uitzondering van terrasbeest). Ik zal het daarom zodanig stellen dat jullie er niet meer omheen kunnen:

De nederlandse benaming had veel directer, duidelijker en dus makkelijker kunnen zijn als ze een voorbeeld hadden genomen aan de engelse/amerikaanse manier; dus door cijfers te gebruiken in de benaming die meteen aangeven welke toon v/d toonladder in het akkoord zit. Juist door die werkwijze maakt de gebruikte TAAL juist geen ruk meer uit: cijfers zijn immers UNIVERSEEL begrijpelijk voor iedereen, ONGEACHT de TAAL die zij beheersen. Daarnaast is die notatie-wijze meteen in harmonie met akkoorden notatie voor nummers. Je schrijft immers G5 i.p.v. Gkwint en GMaj7 i.p.v. GgrootSeptiem, etc. (ook al zie ik sommigen die in dit topic posten er nog wel voor aan om toch zo'n idiote benaming te gebruiken zodat ze met hun zogenaamde taalkennis kunnen pronken).


Waarheid als een koe.

Duidelijk nu? Probeer 't vetgedrukte nu nog maar 's te ontkennen. Ik raad 't niet aan want ik heb gewoon gelijk.

TimS
29 maart 2012, 01:36
Heb je wel door dat de Nederlandse benaming ook gebaseerd is op cijfers? En volgens mij moet jij juist wat beter lezen, ik ontken niet dat cijfers handiger zijn dan woorden gebaseerd op cijfers, ik zeg alleen dat het verschil in de praktijk zo marginaal is dat ik me er over verbaas dat het zo'n probleem voor je is. Moet je als je iets als "grote sext" hoor nou echt zoveel moeite doen om dat in je hoofd om te zetten naar iets wat je begrijpt?

aaronstonebeat
29 maart 2012, 02:25
Het Nederlands was eerder een wereldtaal dan het Engels, maar dat is al een tijdje geleden. Als we Manhattan niet voor een prikkie hadden verkocht was dat nog steeds zo geweest.

Hoe dan ook, tegen die tijd waren de Latijnse namen voor intervallen al eeuwen ingeburgerd in het Nederlands. Angelsaksische landen zijn ooit benamingen in hun eigen taal gaan gebruiken, wij hebben het gehouden bij wat we al hadden. Maar wij waren er eerst!

Je kunt de vraag dus net zo goed andersom stellen.
Primus, secundus, tertius, quartus, quintus, sextus, septimus, octavius, nonus, decimus etc. Het is niet heel erg moeilijk; het is zelfs leuk en je steekt er iets van op in breder perspectief.

terrasbeest
29 maart 2012, 07:38
primus, secundus etcetera lijkt me geen echt NL, maar eerder uit het Latijn te komen.

Het heeft IMO niks te maken met de ' Taal' , maar met de ' Notatie' . Zoals ik ook liever de standaard notatie zie gebruiken dan Tabs.
Het gebruik van akkoordsymbolen ( G, Cmin, F7 enz ) is minder duidelijk dan standaard notatie omdat de voicing niet is aangegeven. ( bij standaard notatie- noten dus, kun je aangeven of een C akkoord gespeeld moet worden als c-e-g of e-c-g of g-c-e bvb). Maar he, wij zijn nu eenmaal ' maar ' gitaristjes, geen pianisten,het mag niet te moeilijk worden;) Akkoorddiagrammen zijn dus ook een goede uitvinding.

Alles is gewoonte.Je gebruikt wat je gewoon bent te gebruiken.
Een hele tijd terug heeft Jimi Hendrix ( die van het forum off course) hier filmpjes gepost over een nogal bijzondere toonladder. Ik heb geen bal van zijn uitleg verstaan:crazyhappy: -issen en -essen vlogen me om de oren. De ' gesproken klank' van die benamingen was niet te onderscheiden van is of issen of essen whatever die in andere woorden voorkomen.
Engels heeft dat ook wel. Als ik op Skype zat met m'n gitaartje op m'n schoot, was er ook verwarring of we nu hadden over 'ie' ( E) ' sie' ( C ) of 'bie' ( B).....:makeup:

Liever Frans dan ? do ré mi fa sol la si , bémol, dièse enz ?

peter_heijnen
29 maart 2012, 09:44
Hoi,

Ik heb mijn theorie van Engelstalige bronnen geleerd. De nederlandse benamingen in muziektheorie zijn echt zo idioot onduidelijk t.o.v. Engels... echt...Ik kan daar bijna kwaad om worden omdat het op die manier gewoon onnodig moeilijk wordt gemaakt om (snel) te begrijpen waar het om gaat.

In 't Engels kun je uit de benaming opmaken waar het om gaat: een Major 3rd of Minor 3rd geeft meteen aan dat het om een mineur- of majeur klank gaat en om de 3e toon v/d toonladder. In het Nederlands gebruikt men nietszeggende termen, zoals: grote-/kleine TERTS (ipv 3rd), groot/klein SEPTIEM (ipv 7th), etc. Weet iemand wie hier verantwoordelijk voor is? Waarom niet gewoon 3e of 5e zeggen i.p.v. TERTS of KWINT? En waarom KERKtoonladder i.p.v. toonladder (scale)? Wat heb ik nou met een kerk te maken als ik met muziek bezig ben?

Recentelijk wist ik niet direct wat een vriend van me bedoelde met 'groot septiem' (Maj7th). Waarom niet gewoon 'Majeur 7' zeggen? De woorden Majeur en Mineur op zichzelf worden toch weer wel gebruikt... Dus waarom niet meteen gebruiken voor benoeming van akkoorden?

Echt, degenen die niet vanuit Engelse bron geleerd hebben hebben geen idee hoe makkelijk het kan. Wat een suf gedoe. Doet me denken aan m'n theorie lessen voor autorijden: 'Het voeren van licht...' i.p.v. 'licht aan/uit'.
Aan je hele post is af te lezen dat je theoriekennis het niveau kinderschoenen nog moet ontstijgen. Dat is niet erg, maar wel is het beter in die fase eerst naar je zelf te kijken -ik moet me nog ontwikkelen... ;)- voor je de systematiek die zich dagelijks bewijst bekritiseert.

Wat betreft de kip en het ei. Grote en kleine intervallen en meerklanken werden nu eenmaal al sinds jaar en dag in nederland onderwezen. Doordat er sinds een jaar of 35 eerst jazz en nu ook pop aan de conservatoria en muziekscholen onderwezen wordt inclusief de daarbij voor onze begrippen nieuwe benamingen, is de terminologie idd minder uniform. Maar dat komt dus juist door de engelse binnendringer en niet andersom.

Mss kun je wel een meldpuntje of zo beginnen? :)

Dirk_Hendrik
29 maart 2012, 10:28
Ondanks jullie taalkennis is de vaardigheid 'begrijpend lezen' blijkbaar niet jullie sterkste kant

En bedankt. Met deze attituide wens ik je veel succes toe als forumlid



duidelijker en dus makkelijker kunnen zijn als ze een voorbeeld hadden genomen aan de engelse/amerikaanse manier


Hiervoor zou je eerst moeten onderzoeken of de Engelse manier van benamen 3 eeuwen en verder terug gelijk was aan die van nu. De Amerikaanse manier zeker niet. De terminologie waar jij aan refereert als onduidelijk is terminologie die al eeuwen gebruikt wordt. Veel langer dan Amerika als engelsprekende natie bestaat.




Ik raad 't niet aan want ik heb gewoon gelijk.

Nee. Jij vind dat je gelijk hebt. Velen voor jou hebben hun nederlandse muziektheorie met bijbehorende termen geleerd en gebruiken deze zonder problemen. Daarnaast hebben ze de Amerikaanse versie geleerd en gebruiken die gewoon naast elkaar, afhankelijk van de situatie. Omdat jij klaarblijkelijk je theorie alleen uit engelstalige lectuur haalt moet je wennen aan de niet engelse benamingen. Succes met het ontwikkelen van je basiskennis.

erwin_ve
29 maart 2012, 11:41
Het lijkt me alleen een probleem als je theorie niet frequent gebruikt als hulpmiddel bij het maken van muziek. Bij voldoende hersencapaciteit en voldoende oefening kun je beiden en dat communiceert makkelijk met europese en amerikaanse musici. Voorkomt ook guerilla theorieoorlogjes... En nu: Hotel California in B kleine terts;)

Tristan
29 maart 2012, 11:49
Dan heb ik er ook nog wel eentje.
Waarom loopt een conversatie over muziektheorie zo vaak op gelul uit?

Muziektheorie is gewoon een verklaring van wat er in de muziek gebeurt zodat je het aan een ander verstaanbaar kan maken, in Nederland doen we dat dus in het Nederlands.

Er zijn maar twaalf tonen in bijna de hele westerse muziektraditie dus zo moeilijk moet dat niet uit je hoofd te leren zijn:
prime = 1
kleine secunde = b2
grote secunde = 2
kleine terts = b3
grote terts = 3
reine kwart = 4
overmatige kwart = #4 / verminderde kwint = b5
reine kwint = 5
kleine sext = b6
grote sext = 6 / verminderd septiem = bb7
klein septiem = b7
groot septiem = 7

Als je dit weet en begrijpt dat je deze tonen in elke willekeurige combinatie met elkaar kan gebruiken dan is er theoretisch gezien geen enkele moeilijkheid meer.

terrasbeest
29 maart 2012, 13:12
Die Amerikaanse notatie is uitgevonden door de Indianen ?

Dirk_Hendrik
29 maart 2012, 17:18
Die Amerikaanse notatie is uitgevonden door de Indianen ?

Uitgesloten.
In de tijd dat de eerste Europeanen naar Amerika gingen werden indianen beschouwd als "savages". Kleine kans dat die Europeanen zomaar de benamingen van savages over zouden nemen. Nog veel toevalliger dat binnen al die indianenstammen de terminologie voor muziek ineens perfect Engels was en ook nog overeen kwam met de toonsafstanden. :P

barno
29 maart 2012, 18:09
Heb je wel door dat de Nederlandse benaming ook gebaseerd is op cijfers? En volgens mij moet jij juist wat beter lezen, ik ontken niet dat cijfers handiger zijn dan woorden gebaseerd op cijfers, ik zeg alleen dat het verschil in de praktijk zo marginaal is dat ik me er over verbaas dat het zo'n probleem voor je is. Moet je als je iets als "grote sext" hoor nou echt zoveel moeite doen om dat in je hoofd om te zetten naar iets wat je begrijpt?

+1

en aan TS: een toontje lager graag, bij voorkeur een terts!

peter_heijnen
30 maart 2012, 09:40
De indianen noteerden middels de alom bekende rooksignalen. Later, toen ze mee moesten met het engels gingen er een paar dwarsliggen, ze vonden het maar onnodig moeilijk.

Goh, reageert onze ts niet meer?

terrasbeest
30 maart 2012, 10:19
Dus : al dat lawaaierig, langharig, werkschuw tuig uit de jaren zestig en zeventig waren géén Indianen. Nooit geweten......

megalodonnl
30 maart 2012, 16:12
primus, secundus etcetera lijkt me geen echt NL, maar eerder uit het Latijn te komen.

Het heeft IMO niks te maken met de ' Taal' , maar met de ' Notatie' .

Dat had ik dus al opgenomen in mijn stelling; dat cijfers universeel zijn en taal niet. Plus, nogmaals, dat die cijfer-methode meteen in harmonie is met de schrijfwijze van akkoorden. Maar ik blijf mezelf herhalen op deze manier.

Mensen blijven er om heen draaien of willen gewoon niet toegeven dat de stelling in mijn 2e post waarheid is. Wat is er niet waar aan de stelling in mijn 2e post vraag ik me af?

aaronstonebeat
30 maart 2012, 16:17
Het zal waar zijn dat het je mening is.

megalodonnl
30 maart 2012, 16:18
Het zal waar zijn dat het je mening is.

Wat is er niet waar aan de stelling (dat het dus makkelijker zou zijn en in harmonie met de schrijfwijze)? Is een argumentatie teveel gevraagd?

megalodonnl
30 maart 2012, 16:31
Aan je hele post is af te lezen dat je theoriekennis het niveau kinderschoenen nog moet ontstijgen. Dat is niet erg, maar wel is het beter in die fase eerst naar je zelf te kijken -ik moet me nog ontwikkelen... ;)- voor je de systematiek die zich dagelijks bewijst bekritiseert.

Voor jou, en de andere leden die denken dat ik beginner ben, hier een aardige opsomming van mijn kennis van akkoordentheorie:

NAAM FORMULES

Add2 (toegevoegde 2e toon) R, 2, 3, 5
Add4 (toegevoegde 4e toon) R, 3, 4, 5
Sus2 (suspended 3rd, sustained 2nd) R, 2, 5
7th Sus2 R, 2, 5, b7
Sus4 (suspended 3rd, sustained 4th) R, 4, 5
7th Sus4 R, 4, 5, b7
5th (power chord) R, 5

flat 5th R, 3, b5
7th flat 5th R, 3, b5, b7
diminished triad R, b3, b5
diminished 7th R, b3, b5, bb7
half diminished 7th R, b3, b5, b7 (wordt ook 'minor 7th flat 5' genoemd)
Augmented triad R, 3, #5
7th sharp 5th R, 3, #5, b7

minor triad R, b3, 5
minor 6th R, b3, 5, 6
minor 7th R, b3, 5, b7
minor 9th R, b3, 5, b7, 9
minor 11th R, b3, 5, b7, 9, 11
minor 13th R, b3, 5, b7, 9, 11, 13
minor/Major 7th R, b3, 5, 7

Major triad R, 3, 5
6th R, 3, 5, 6
6/9 R, 3, 5, 6, 9
7th R, 3, 5, b7
7th flat 9 R, 3, 5, b7, b9
9th R, 3, 5, b7, 9
7th sharp 9th R, 3, 5, b7, #9
11th R, 3, 5, b7, 9, 11
13th R, 3, 5, b7, 9, 11, 13
Major 7th R, 3, 5, 7
Major 9th R, 3, 5, 7, 9
Major 11th R, 3, 5, 7, 9, 11
Major 13th R, 3, 5, 7, 9, 11, 13


Dit alles beheers ik heel aardig al zeg ik het zelf en ik kan het ook toepassen in mijn muziek. Eigenlijk ben ik iemand die het andersom doet; ik creëer uit muzikale visie en dan analyseer ik het theoretisch.

Hier is een voorbeeld van een eigen nummer waarin aardig wat akkoordjes voorkomen:
http://www.dailymotion.com/video/xpsqxz_chord-swing_music


Nu zou ik graag weten waarom men mij als beginner bestempelt? Ik had immers toch gezegd dat ik m'n theorie al uit het Engels geleerd had?

Makaai
30 maart 2012, 16:38
Voor jou, en de andere leden die denken dat ik beginner ben, hier een aardige opsomming van mijn kennis van akkoordentheorie:

NAAM FORMULES

Add2 (toegevoegde 2e toon) R, 2, 3, 5
Add4 (toegevoegde 4e toon) R, 3, 4, 5
Sus2 (suspended 3rd, sustained 2nd) R, 2, 5
7th Sus2 R, 2, 5, b7
Sus4 (suspended 3rd, sustained 4th) R, 4, 5
7th Sus4 R, 4, 5, b7
5th (power chord) R, 5

flat 5th R, 3, b5
7th flat 5th R, 3, b5, b7
diminished triad R, b3, b5
diminished 7th R, b3, b5, bb7
half diminished 7th R, b3, b5, b7 (wordt ook 'minor 7th flat 5' genoemd)
Augmented triad R, 3, #5
7th sharp 5th R, 3, #5, b7

minor triad R, b3, 5
minor 6th R, b3, 5, 6
minor 7th R, b3, 5, b7
minor 9th R, b3, 5, b7, 9
minor 11th R, b3, 5, b7, 9, 11
minor 13th R, b3, 5, b7, 9, 11, 13
minor/Major 7th R, b3, 5, 7

Major triad R, 3, 5
6th R, 3, 5, 6
6/9 R, 3, 5, 6, 9
7th R, 3, 5, b7
7th flat 9 R, 3, 5, b7, b9
9th R, 3, 5, b7, 9
7th sharp 9th R, 3, 5, b7, #9
11th R, 3, 5, b7, 9, 11
13th R, 3, 5, b7, 9, 11, 13
Major 7th R, 3, 5, 7
Major 9th R, 3, 5, 7, 9
Major 11th R, 3, 5, 7, 9, 11
Major 13th R, 3, 5, 7, 9, 11, 13


Dit alles beheers ik heel aardig al zeg ik het zelf en ik kan het ook toepassen in mijn muziek. Eigenlijk ben ik iemand die het andersom doet; ik creëer uit muzikale visie en dan analyseer ik het theoretisch. Hier is een voorbeeld van een eigen nummer waarin aardig wat akkoordjes voorkomen:

http://www.youtube.com/watch?v=oWPXYiDP47M&feature=youtu.be

Nu zou ik graag weten waarom men mij als beginner bestempelt?

Amen..:sssh:

aaronstonebeat
30 maart 2012, 16:55
In veel talen zijn die oude telwoorden heel gebruikelijk in de muziek; naast het Nederlands onder meer in het Frans, Duits, Italiaans en Spaans. Ik heb ze decennia geleden geleerd en pas later hoe het in het Engels gebeurt; ik zie het hele probleem niet.

Verder zie ik niet zo waarom alles in het Engels zou moeten.

Makaai
30 maart 2012, 17:06
Als je je verder ontwikkelt en bijvoorbeeld jazz wil leren is het beheersen van de Amerikaanse notatie onontbeerlijk, mijn voorkeur gaat daarom ook daarnaar uit.

aaronstonebeat
30 maart 2012, 17:10
Daar ben ik het helemaal mee eens, het is immers een Amerikaanse traditie.

Maar dat verrijkt je toch alleen maar, zou ik denken. Je leert in verschillende talen eenzelfde onderwerp te benoemen en te bekijken.

terrasbeest
30 maart 2012, 17:15
Er is meer te leren over muziektheorie dan akkoorden, weten waar ze vandaan komen bvb. Als TS had aangegeven dat akkoorden gevormd worden door het stapelen van tertsen van de bijbehorende toonladder, dan had hij zich de moeite kunnen besparen hier alles nog eens uit te schrijven.

Het gaat 'm hier ook niet over Engels of NL, maar over notatie. Ik ben zelf ook bijna volledig autodidact, ik ben dat ' Engels ' dus ook meer gewoon .Er is véél meer info beschikbaar in het engels. Wie er niet voor gekozen heeft, of er de kans niet voor heeft gekregen een (echte ) muziekopleiding te volgen,is dit vrijwel de enige weg .

terrasbeest
30 maart 2012, 17:17
Als je je verder ontwikkelt en bijvoorbeeld jazz wil leren is het beheersen van de Amerikaanse notatie onontbeerlijk, mijn voorkeur gaat daarom ook daarnaar uit.

+1. Als je opera wil zingen, neem je ook beter lessen Italiaans.

megalodonnl
30 maart 2012, 17:52
Als TS had aangegeven dat akkoorden gevormd worden door het stapelen van tertsen van de bijbehorende toonladder, dan had hij zich de moeite kunnen besparen hier alles nog eens uit te schrijven.

Hoefde ik niet te doen hoor; dat is gewoon copy/paste uit een document wat op de harde schijf staat :)

peter_heijnen
30 maart 2012, 17:52
Voor jou, en de andere leden die denken dat ik beginner ben, hier een aardige opsomming van mijn kennis van akkoordentheorie:............



.................Nu zou ik graag weten waarom men mij als beginner bestempelt?
Ik dacht niet alleen dat je beginner was, maar ook dat je een 'angry' puber was. Dat komt doordat je je -m.i.- zo uit.

Maar ok, je hebt en baardgroei en de engelstalige regeltjes (tafeltjes) geleerd en weet een en ander ook toe te passen. Maar om dan kwaad te worden op de nederlandse benamingen? Dat zie ik dus eigenlijk alleen een puber doen, maar kennelijk gaat mijn bevattingsvermogen daarin niet ver genoeg.

Je lijstje maakt niet echt heel veel indruk op me, maar beginner ben je, ook getuige je video idd niet. Daar ging ik -weer m.i. dus- vanuit omdat ik er niet bij kan hoe iemand die bezig is geweest met theorie niet weet wat een groot septiem is. Oh wat doe ik nou toch, septiem ipv septime. Foei!

De regeltjes die je opsomt zijn helemaal niet heiligmakend, sterker nog als je voor verschillende arrangeurs gaat werken zie je dat ze allemaal hun eigen manier erop na houden die je ter plekke mag zien te ontcijferen. Daar is niets aan te doen, maakt het idd moeilijker dan je vaak zou willen, maar het is toch leuk zo. Als ik naar je stuk luister krijg ik het idee dat je heel veel, zo niet alles alleen doet. In dat geval maakt het dus ook helemaal niet uit in welke taal je die theorie wordt uit.

terrasbeest
30 maart 2012, 18:16
Hoefde ik niet te doen hoor; dat is gewoon copy/paste uit een document wat op de harde schijf staat :)

Niks met taal of notatie te maken dit : lijstjes zijn overbodig als je het 'systeem' kent dat er achter akkoorden zit.Ik weet niet in hoeverre je al op ontdekkingsreis bent geweest in het theorie sub-forum, maar kijk eens naar 'De Lessen van Jeroen', netjes uitgelegd en overzichtelijk.

megalodonnl
30 maart 2012, 20:03
Ik dacht niet alleen dat je beginner was, maar ook dat je een 'angry' puber was. Dat komt doordat je je -m.i.- zo uit.

Maar ok, je hebt en baardgroei en de engelstalige regeltjes (tafeltjes) geleerd en weet een en ander ook toe te passen. Maar om dan kwaad te worden op de nederlandse benamingen? Dat zie ik dus eigenlijk alleen een puber doen, maar kennelijk gaat mijn bevattingsvermogen daarin niet ver genoeg.

Je lijstje maakt niet echt heel veel indruk op me, maar beginner ben je, ook getuige je video idd niet. Daar ging ik -weer m.i. dus- vanuit omdat ik er niet bij kan hoe iemand die bezig is geweest met theorie niet weet wat een groot septiem is. Oh wat doe ik nou toch, septiem ipv septime. Foei!

De regeltjes die je opsomt zijn helemaal niet heiligmakend, sterker nog als je voor verschillende arrangeurs gaat werken zie je dat ze allemaal hun eigen manier erop na houden die je ter plekke mag zien te ontcijferen. Daar is niets aan te doen, maakt het idd moeilijker dan je vaak zou willen, maar het is toch leuk zo. Als ik naar je stuk luister krijg ik het idee dat je heel veel, zo niet alles alleen doet. In dat geval maakt het dus ook helemaal niet uit in welke taal je die theorie wordt uit.

Ik geef toe dat m'n toon anders had gekund, ondanks dat m'n irritatie vooral versterkt werd door desbetreffende posts die gemaakt werden die totaal niet in gingen op m'n punt (en ze maken ze zelfs nu NOG).

Dat je me een beginner noemt gaat echt te ver. Een beginner klinkt heel anders en dat weet je zelf ook best; zowel qua uitvoering als qua eigen composities (want dat is het), dus nu overdrijf je gewoon. Een nummer van die aard en complexiteit kunnen verzinnen en foutloos kunnen inspelen met (vrijwel) perfecte techniek (waar jaren lang aan gewerkt is) duidt niet op beginnersniveau. Eerder 'geavanceerd' (en waarschijnlijk zelfs 'Pro').

En dat die theorie-regeltjes niet 'heiligmakend' zijn hoef je niet te posten want ik heb nooit geschreven dat ze heiligmakend zijn. Ik postte dat lijstje slechts om aan te geven dat ik heus m'n akkoorden-formules wel ken. Sterker nog: ik had zelfs geschreven dat ik niet uit theorie creëer, dus daaruit kon je al opmaken dat ik geen overbodige waarde hecht aan zo'n lijstje (begrijpend lezen).

En m.b.t. begrjipend lezen: je schrijft 'Oh wat doe ik nou toch, septiem ipv septime.' waaruit ik dus opmaak dat ook jij nu NOG steeds denkt dat het mij om de gebruikte TAAL gaat. Dat is toch echt ongelooflijk hoor, na alles wat ik geschreven heb. Kijk nou nog maar 's naar m'n stelling in m'n 2e post, misschien dat je 't na de 180e keer lezen wel vat.

Als mensen, blijkbaar, zo weinig moeite doen om te lezen wat er staat in m'n posts, dan geef ik 't hierbij echt op. Dan heeft een forum geen zin.

Wel ben ik het eens met je stelling m.b.t. 'privacy' in je signature.

Rizz
30 maart 2012, 21:42
Ondanks ik een echte noob ben wat muziektheorie betreft, zit ik dit toch met enig vermaak te lezen... Het geschreven woord is niet altijd even makkelijk om juist te interpreteren, je mist gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.. Juist daarom is het zo belangrijk om je woorden goed te kiezen en m.i. kwam je al helemaal verkeerd binnen.. Je geeft het zelf al aan, maar het ging in je eerste post al een beetje mis.. Prima, ventileer je mening, maar gooi het er niet in als een absolute waarheid... Het is een discussieforum en in het kader daarvan zou je je stelling wat beter kunnen formuleren teneinde een discussie ipv een fel toetsenbordballendebat te bewerkstelligen... Heel veel mensen hier zijn best in staat een goede discussie te voeren, als je ze maar de ruimte geeft...

Dat gezegd hebbende, alsnog welkom!

TimS
31 maart 2012, 02:11
Voor iemand die zich zo druk maakt over de leesvaardigheden van anderen lees je zelf toch wel verrekte slecht. Nogmaals: je hebt gelijk, maar de hele discussie gaat nergens over. Niemand zegt dat cijfers niet handiger is.

peter_heijnen
31 maart 2012, 09:53
Ik geef toe dat m'n toon anders had gekund, ondanks dat m'n irritatie vooral versterkt werd door desbetreffende posts die gemaakt werden die totaal niet in gingen op m'n punt (en ze maken ze zelfs nu NOG).

Dat je me een beginner noemt gaat echt te ver. Een beginner klinkt heel anders en dat weet je zelf ook best; zowel qua uitvoering als qua eigen composities (want dat is het), dus nu overdrijf je gewoon. Een nummer van die aard en complexiteit kunnen verzinnen en foutloos kunnen inspelen met (vrijwel) perfecte techniek (waar jaren lang aan gewerkt is) duidt niet op beginnersniveau. Eerder 'geavanceerd' (en waarschijnlijk zelfs 'Pro').

En dat die theorie-regeltjes niet 'heiligmakend' zijn hoef je niet te posten want ik heb nooit geschreven dat ze heiligmakend zijn. Ik postte dat lijstje slechts om aan te geven dat ik heus m'n akkoorden-formules wel ken. Sterker nog: ik had zelfs geschreven dat ik niet uit theorie creëer, dus daaruit kon je al opmaken dat ik geen overbodige waarde hecht aan zo'n lijstje (begrijpend lezen).

En m.b.t. begrjipend lezen: je schrijft 'Oh wat doe ik nou toch, septiem ipv septime.' waaruit ik dus opmaak dat ook jij nu NOG steeds denkt dat het mij om de gebruikte TAAL gaat. Dat is toch echt ongelooflijk hoor, na alles wat ik geschreven heb. Kijk nou nog maar 's naar m'n stelling in m'n 2e post, misschien dat je 't na de 180e keer lezen wel vat.

Als mensen, blijkbaar, zo weinig moeite doen om te lezen wat er staat in m'n posts, dan geef ik 't hierbij echt op. Dan heeft een forum geen zin.

Wel ben ik het eens met je stelling m.b.t. 'privacy' in je signature.
Vind je het heel erg als ik zeg dat ik hier wel wat om moet lachen eigenlijk? Komop man, lighten up! :)

Je blaast hoog van de toren over begrijpend lezen, maar gewoon lezen wat er staat gaat je al moeilijk af. Ik nam in mijn vorige post dus al terug dat je nog een beginner was, maar die had je blijkbaar gemist. Ik zou je gevorderd noemen, maar pro? Verdien je er al wat mee eigenlijk? Ik vind je techniek best goed, maar vrijwel perfect? Jij zegt het, maar neem van mij aan dat je heel veel meer niet weet dan wel. Ik gebruikte verder 'septiem/septime' om aan te geven dat het niet uitmaakt in welke taal iets staat NOCH dat het met cijfers of letters gebeurt. Zolang de ontvanger maar begrijpt wat er bedoeld wordt, is het ok.

Ik denk ook dat dit forum voor jou idd geen zin heeft tenzij je wat verandert. ;)

JazzBass
4 april 2012, 00:27
Ik snap ook niet waarom hij in het Nederlands post.. Engels is toch veel handiger?

Verder is dit gewoon een gevalletje 'boy in a bubble die graag gelijk wil hebben en geen andere mening accepteert'.. Fijn leven nog!