PDA

View Full Version : accoorden voor beginners



burt!!!
28 maart 2012, 19:37
hallo, ik heb net een electrische gitaar gekocht en ik ben op zoek naar gemakelijke liedjes voor beginners met weinig accoorden, messchien kunnen jullie my helpen?

mikeyaxeman
28 maart 2012, 19:47
Ik denk dat je deze vraag beter hier kunt stellen: klik! (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?20-Speeltechnieken-amp-Theorie)

da Liks
28 maart 2012, 20:13
e a en b en dan lekker rokkenrollen?

B-stone
28 maart 2012, 21:44
horse with no name - america

www.ultimate-guitar.com

success!! maar voor de volgende keer; wel in de goede catogorie plaatsen :)

thanks !!

frekie
29 maart 2012, 10:32
Ja wel de regeltjes volgen hier anders wordt iedereen boos! :seriousf:

Gewoon ALLE omkeringen uitzoeken over de hele hals van minimaal de volgende akkoorden: majeur, mineur, dominant septiem (7), verminderd (dim), overmatig (+). Eigenlijk ook 9 en 7+9 (Hendrix, Foxy Lady). Moet het jazzier dan ook: Majeur 7, mineur 7, 6, 6/9, 11, 13 enz. Info zat online anders een goed boek kopen.

Ja beginner, zielig enzo. BS. Doe het nou maar. Scheelt je jarenlang op het gehoor pielen en er dan pas achter komen dat blues bestaat uit omkeringen van het 7 akkoord.

En iedere dag 1 uur oefenen. Niet spelen maar oefenen. Toonladders, arpeggio's, akkoorden, vingeroefeningen. Niet 1 dag overslaan en altijd dat vaste uurtje volmaken. Langzaam beginnen en pas het tempo opvoeren als het goed klinkt. Oefen met metronoom. Oefen niet wat je al kent. Pak 1 moeilijkheid tegelijk aan.

En leer notenlezen, harmonieleer, muziektheorie, hoe akkoorden en toonladders in elkaar zitten, kwarten-en kwintencirkel. Word niet zo'n typische gitaar analfabeet. Blazers lachen je uit als je geen noot kan lezen.

livepulse
29 maart 2012, 10:54
Blazers lachen je uit als je geen noot kan lezen.

Ik lach blazers uit die niet kunnen spelen zonder een notenblaadje voor zich...

Bijl
29 maart 2012, 11:25
Weezer - Sweater song

En bijna alles van Nada Surf, Bloodhound Gang en Weezer

jannest
29 maart 2012, 11:34
Ja wel de regeltjes volgen hier anders wordt iedereen boos! :seriousf:

Gewoon ALLE omkeringen uitzoeken over de hele hals van minimaal de volgende akkoorden: majeur, mineur, dominant septiem (7), verminderd (dim), overmatig (+). Eigenlijk ook 9 en 7+9 (Hendrix, Foxy Lady). Moet het jazzier dan ook: Majeur 7, mineur 7, 6, 6/9, 11, 13 enz. Info zat online anders een goed boek kopen.

Ja beginner, zielig enzo. BS. Doe het nou maar. Scheelt je jarenlang op het gehoor pielen en er dan pas achter komen dat blues bestaat uit omkeringen van het 7 akkoord.

En iedere dag 1 uur oefenen. Niet spelen maar oefenen. Toonladders, arpeggio's, akkoorden, vingeroefeningen. Niet 1 dag overslaan en altijd dat vaste uurtje volmaken. Langzaam beginnen en pas het tempo opvoeren als het goed klinkt. Oefen met metronoom. Oefen niet wat je al kent. Pak 1 moeilijkheid tegelijk aan.

En leer notenlezen, harmonieleer, muziektheorie, hoe akkoorden en toonladders in elkaar zitten, kwarten-en kwintencirkel. Word niet zo'n typische gitaar analfabeet. Blazers lachen je uit als je geen noot kan lezen.
lol

1 uur pd maar ?
niks der van
8 uur pd !!!

big dooley
29 maart 2012, 12:21
Ik lach blazers uit die niet kunnen spelen zonder een notenblaadje voor zich...

+1... als ik fanfare/orkest spelers uitleg, dat ik alles wat op het repertoire staat, uit mijn hoofd speel en bij sommige langdurige solo's er gewoon geïmproviseerd wordt, valt hun onderkaak op hun knieën...

ik zie het een beetje als het verschil tussen een verhaal voorlezen of een verhaal zelf vertellen... dat wil niet zeggen, dat ik geen respect heb voor hun... integendeel...

Sinner1980
29 maart 2012, 12:54
Maat fanfare/orkest spelers zijn niet rock & roll en blazers 'blowen' dus wat is het punt? ;)
Over het leergedeelte ben ik het wel eens, knap onderbouwd. Dat noten lezen verhaal daargelaten; moet je dibg maar net zijn.

frekie
30 maart 2012, 15:19
Ik speel realbook nummers met jazz blazers en die kunnen allemaal noten lezen. Goddank speel ik een akkoord instrument dus mag ik slaggitaar spelen. Die lui kunnen EN noten lezen EN improviseren en dat over heel wat lastiger schemaas dan blues in Em.

VLP
30 maart 2012, 15:31
Check marty schwartz eens op YouTube !

frekie
30 maart 2012, 21:02
Dat bedoel ik nou, weer dezelfde rock clichees.

Kijk hier maar eens naar! Jong geleerd enz. Op een Richwood!


http://www.youtube.com/watch?v=MiRxLgyN_Lo

livepulse
31 maart 2012, 21:08
Dat bedoel ik nou, weer dezelfde rock clichees.

Wat is daar nou weer mis mee? Bent u een jazz-snob die neerkijkt op alles dat blues/pop/rock heet? :seriousf:

Napoje
2 april 2012, 10:22
<cinism> Ja. Muziek is pas goed als het heel moeilijk te spelen is. Des te meer noten des te beter. Daarom is steve via ook goed en neil young een prutser. <cinism/>

Jasper.
2 april 2012, 10:35
+1... als ik fanfare/orkest spelers uitleg, dat ik alles wat op het repertoire staat, uit mijn hoofd speel en bij sommige langdurige solo's er gewoon geïmproviseerd wordt, valt hun onderkaak op hun knieën...

ik zie het een beetje als het verschil tussen een verhaal voorlezen of een verhaal zelf vertellen... dat wil niet zeggen, dat ik geen respect heb voor hun... integendeel...

:dontgeti: Met mijn trombone kan ik niks zonder blaadje, met mijn gitaar probeer ik alles uit mijn hoofd te leren.
Nu is het als blazer volgens mij ook een stuk lastiger om wat uit je hoofd te leren. Je zit met veel meer rusten. Je blaast telkens kleine stukjes van een groter geheel.

tidalwave_sideburns
2 april 2012, 11:31
We dwalen af hier. Er zijn zat liedjes met maar een paar akkoorden. Zaak is dat je speelt wat je leuk vindt. Ik vind Calexico altijd erg leuk om mee te spelen, en dat blijft toch meestal beperkt bij cowboy akkoorden.

Laat je niet teveel leiden door wat andere mensen vinden hoe je moet leren, maar neem hun advies wel aan. Als je Frekie's pad bewandelt, speel je na een paar jaar heus wel de sterren van de hemel, en de sletten in je bed. Het is wel ontzettend , maar dan ook ontzettend saai als je gewoon lekker wil spelen. Wil je wel de virtuoze kant op, dan ontkom je er niet aan. Wil je blues, rock and roll, punk, surf en zo spelen, dan heb je dat allemaal niet per se nodig, maar komt het wel van pas.