PDA

View Full Version : Beetje advies gevraagd voor mijn eerste zelfbouw



CrackWoody
28 maart 2012, 18:18
Hallo allemaal,

Zoals jullie kunnen zien, ben ik nieuw hier. Ik lees al een hele tijd zelfbouw-topics om ideeën op te doen, en het lijkt me erg gaaf om na mijn examens (dus over zo'n tweeënhalve maand) zelf een of meerdere gitaren te gaan bouwen.
Ik heb al flink wat ideeën opgedaan – veel meer dan ik kan betalen – en aangezien ik echt totaal geen ervaring heb met houtbewerking, vraag ik me een beetje af wat jullie me aan kunnen raden als eerste gitaar om te gaan bouwen.

Ik speel nu zo'n twee jaar op 4 gitaren: een soort namaak Bullet-stratocaster, een Tokai Les Paul, een PRS SE Santana en een heel simpel particle-wooden akoestisch gitaartje met een hals in de vorm van een banaan.
De stijlen waarin ik speel lopen uiteen, van Jimi Hendrix naar Santana naar Metallica en een beetje er tussen in.

Gitaren die mij leuk lijken om te bouwen: een Explorer, een Flying-V, een Jackson RR, een Telecaster/Les Paul-bastaard en iets van een super-strat (à la Ibanez RGA72QM).
Ik wil dan eigenlijk meteen beginnen met een set-neck, long tenon, 24-fretter, waarvan de heel soepel doorloopt naar de vorm van de body. Neck-through lijkt me ook erg interessant, maar ik weet niet wat dit doet met de klank en of dit erg duur wordt in verband met de langere planken.

Ik hoop van harte dat jullie mij kunnen adviseren waar ik het makkelijkste mee zou kunnen beginnen, op het gebied van gitaarvorm, houtsoorten en gereedschap.
Ik heb nu eigenlijk nog geen enkel gereedschap, een vrij klein budget (elke keer pa lief aankijken) en ik weet ook niet wat ik allemaal nodig ga hebben.
Als jullie mij ook meteen een idee kunnen geven hoe duur het een en ander is, zou dat ook heel fijn zijn.

Met de hartelijke, zonnige groeten,
Robin.

Rizz
28 maart 2012, 18:52
Allereerst: welkom!

Beitels, bovenfrees, zaag, schaven, lijmklemmen, veel lijmklemmen! zijn maar enkele van de gereedschappen die je nodig hebt.. Reken op zo'n €1000 aan basisgereedschap voor een redelijke werkplaats.. Het wordt al gauw dat met alle kleine dingetjes.. Zo'n €300 aan materiaal voor je eerste gitaar, vooropgesteld dat je niet al te hoge eisen stelt.. Je hebt een prijzige hobby uitgekozen! Maar wel een hele leuke...

Ik ben al een tijdje bezig met het opzetten van een werkplaatsje voor akoestische bouw en ik ben die €1000 nu al kwijt en nog niet klaar...

Met je bodyvorm kan ik je niet helpen, er zijn hier genoeg experts om je daarover te adviseren..

Wat je wel evt. kan doen is een oude eiken tafel aan stukken zagen om daar je eerste body mee te maken, dat bespaart weer wat kosten en kan je ook nog wat verzieken... Kijk in de houtbak van het recyclestation ofzo...

Succes ermee!!

barno
28 maart 2012, 19:03
Set neck kan, maar met nul ervaring houtbewerking zou ik eerst voor een bolt on gaan. Een neck/body verbinding onder hoek, wat meestal gedaan wordt bij TOM-achtige bruggen, is ook wat tricky.

Ik spoel even terug naar de tijd toen ik mijn eerste bouwde en met welke gereedschap ik dat deed: bovenfrees, decoupeerzaag, schaaf, lijmklemmen, vijlen, schraapstaal, beitel, boormachine, véél schuurpapier

Werk met mallen

Houtsoort voor body: maakt niet zoveel uit, voor neck: esdoorn of iets mahonie achtig

Ike57
28 maart 2012, 19:39
Welkom op het forum Robin!

Gereedschap heb je nooit teveel. Aan de lijstjes hierboven hoef ik weinig toe te voegen. Sommige tools kun je ook zelf maken (kijk maar eens in het custom tool topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?115393-het-grote-custom-tool-topic)).

Als je totaal geen ervaring hebt met houtbewerking zou ik adviseren om wat goedkoop hout bij elkaar te zoeken (vuren, grenen, eiken, etc.etc.) als oefenmateriaal. Je kunt dan, zonder kostbaar hout te verspillen, wat gaan oefenen met gereedschappen: Hoe gebruik je een schaaf, frees, boor etc. Zo kun je bijv. simpel op een stuk vurenhout oefenen om een nek in model te brengen.

Hou ook je ogen open op rommelmarkten en in tweedehands winkels. Hier kun je soms redelijk goed gereedschap voor een paar euro op de kop tikken. Soms hebben winkels als Aldi en Lidl ook nog wel eens leuke aanbiedingen.

CrackWoody
29 maart 2012, 00:42
Bedankt voor jullie snelle reacties!
€1000 voor gereedschap ga ik echt nooit bij elkaar krijgen. Nu heeft mijn vader wel al het een en ander aan doe-het-zelf spullen die eigenlijk iedereen wel in huis heeft, dus ik vermoed dat ik alleen nog de grotere machines ga nodig hebben als een bovenfrees enzo.
Mijn buurman heeft een CNC-machine staan en nu kan ik wel aardig met hem opschieten en hij zei laatst tegen mij dat ik hem wel 3D-modellen uit AutoCAD kan geven en dat hij het dan wel uit hout, kunststof of aluminium kan halen. Maar ik wil er zelf natuurlijk nog wel een hand in hebben.
Mijn gitaarleraar, die even verderop woont maakt thuis nog wel eens stratocaster body's, dus misschien dat ik daar ook nog wat zou kunnen klussen.

Ik heb eigenlijk al een beetje in mijn hoofd wat ik wil gaan bouwen: een soort Explorer, neck-through, hals van esdoorn, vleugels van mahonie, geen top, ebben toets, 24 frets, geen binding, geen inlays, 24,75" schaal, vaste brug, geen slagplaat, elektronica via de achterkant.
Ik heb het nog verder uitgewerkt, maar dat is nu nog niet van belang.

Ik wil eigenlijk het liefst nu van iemand horen of dit een beetje te doen is, met hulp van jullie, mijn buurman en mijn gitaarleraar, en of dit een beetje geschikte materiaalkeus is, waar ik op moet letten, wat goede/niet te dure hardware is, etc.

Groetjes,
Robin.

CrackWoody
29 maart 2012, 00:46
Vergeten te zeggen trouwens, maar ik ben eigenlijk -ja sorry, eigenwijs als ik ben- niet echt van plan om van "afvalhout" een eerste gitaar te gaan bouwen. Ik snap dat het slim is, maar ik wil toch het liefst meteen met het echte materiaal beginnen, dan heb ik er meer gevoel bij en plezier in, denk ik.
Een klant van mijn vader heeft trouwens een houthandel en ik denk dat hij me wel voor een goedkoop prijsje van een paar plankjes kan voorzien, dus als ik me een keer vergis, valt het te overzien.

aaronstonebeat
29 maart 2012, 01:58
Probeer om te beginnen een Telecaster. Ongeveer de simpelste rechte plank die er is en een geweldige gitaar. Je zult niet geloven hoeveel gitaargeluiden van bekende nummers ik herkende toen ik er eenmaal zelf een had gebouwd en me voor het hoofd sloeg dat ik niet eerder een Tele had willen hebben.

Bij het afval kun je trouwens fantastisch hout vinden!

CrackWoody
29 maart 2012, 05:24
Okay, bedankt Aaron, ik heb mezelf zover gekregen dat ik toch eerst maar een exemplaar moet bouwen van minderwaardig materiaal.
Ik heb zometeen tentamens dus ik kan niet alles nu al gaan uitzoeken, dat komt niet goed, haha.

Komend weekend gun ik mezelf die tijd even en post ik wel weer even.

Tot die tijd, bedankt voor het mij op weg willen helpen; ik ga zodra ik begin, een heus topic aanmaken over de bouw ervan, kunnen jullie ook genieten. ;)

Groetjes, Robin.

CrackWoody
30 maart 2012, 20:11
Okay, ik heb dus weer flink zitten denken. Aangezien mijn budget vrij klein is en ik niet weet of het gitaarbouwen voor mij is weggelegd, kan ik natuurlijk ook een hoop gereedschap huren! Bijvoorbeeld een 900W bovenfrees voor €40/wk.
Verder kan ik natuurlijk voor vijlen, raspen en beitels altijd mijn gitaarleraar nog lief aankijken en met een beetje geluk lenen.
Ik hoop dat het zo een beetje te doen is.

Ik zit ook al een beetje te kijken naar wat houtsoorten enzo; ik denk dat ik misschien twee gitaren tegelijkertijd zou kunnen maken, eentje van goedkoop hout om op te leren en eentje van wat 'beter' hout om dit op toe te passen.

Rizz
30 maart 2012, 21:16
Dan nog moet je wat bitjes kopen... Voor die €40 of misschien een beetje meer koop je een 2e hands bovenfrees... kan je, als het een beetje meezit, 30 gitaren bouwen..... En is het niets voor je, verpats je die bovenfrees weer voor hetzelfde bedrag.

En als je een huurfrees sloopt, ben je je borg kwijt en die is €100?

aaronstonebeat
30 maart 2012, 21:20
Of misschien ken je wel iemand die er een heeft en die er wat ervaring mee heeft. Frezen zijn geen ongevaarlijke machines als er iets misgaat; categorie cirkelzaag.

CrackWoody
1 april 2012, 13:27
Ja dat was misschien niet zo goed overdacht, haha.
Maar nu terugkomend op mijn buurman met zijn CNC machine, die zou natuurlijk ook -tegen een kleine vergoeding- het een en ander voor mij uit kunnen frezen.

Ik heb al wat leuke hardware uitgezocht, hierover post ik later nog wel weer.

Ik wil met het paasweekend wat CAD-tekeningetjes gaan maken voor het freeswerk.

Bovendien, koppig als ik ben, ga ik toch domweg meteen aan het moeilijker werk beginnen.
Ik snap dat jullie het mij afraden, maar mijn ouders zien het meer als een eenmalig project (ze hebben liever dat ik er eentje uit de winkel haal), dus neem ik overal gewoon rustig de tijd voor, terwijl ik jullie dankbaar bestook met vragen en hoop ik zo een mooie Explorer neckthrough te kunnen bouwen.

Hier alvast een paar vraagjes:
Neckthrough, eerst de vleugels lijmen, dan frezen of eerst frezen en dan lijmen?
Moeten de vleugels bookmatched zijn of is dit alleen voor de mooiigheid?
Moet een 'top' van toonhout zijn of maakt dit niet uit? (zat aan eiken te denken)
Tot hoever moet een halspen gaan bij een neckthrough?
Is koolstofvezel aan te raden als vervanging voor een halspen of is dit heel duur?
Kent iemand hier de Hipshot BabyGrand bruggen, staan deze een beetje op een Explorer en is dit goede kwaliteit?

Sorry trouwens dat ik zo koppig ben, maar ik ben met een paar vrienden een metalbandje aan het oprichten en ik wil als eerste gitaar toch wel een flinke metalgitaar gaan bouwen, eigenlijk.
Ik hoop dat jullie het begrijpen.

Groetjes,
Robin.

RS-Rik
1 april 2012, 14:22
Gereedschap..


Bij mijn 1e en 2e gitaar heb ik gebruikt:
Ferm bovenfrees (Ultracheap merk) wel met goeie bitjes

Bahco Vijl met grove en fijne kant

Setje fijne vijltjes van gamma "master" serie (was ook 8 euro ofzo)

Bahco Zaag Prizecut (veel bang for your buck, die zaag is echt heel fijn gaat als boter door mahonie)

Japanse Trekzaag van baptist

Berg lijmklemmen

Workmate


Hele hoop MDF voor opstellingen etc

uiteraard ook schroevendraaiers en spijkers voor de opstellingen en zaken die niet direct aan de gitaar komen.



Met het gereedschap dat je nodig hebt valt t reuze mee hoor. Ik kan als houtlijm wel Titebond aanraden. Bij de gitaarmaakwinkels verkopen ze dat iets te duur maar het is heel erg fijn spul en je kunt het weg krijgen met warm water, lang nadat het is uitgehard.

Voor de rest adviseer ik veel geduld. En voor alle dingen waar je over twijfelt of je het machinaal of met de hand gaat uitvoeren, de voorbereiding van machinale bewerking is ongeveer even lang als iets met de hand doen, alleen meestal is een machinale bewerking preciezer en gecontroleerder.


By the way, Eiken "staat bekend" als slecht toonhout. Nu is toonhout een ruim en discutabel begrip dus misschien kun je hier beter schijt aan hebben en gewoon eiken gebruiken. Let wel op dat eiken gemeen kan werken en scheurvorming kan gaan vertonen, en een explorer is nogal een flinke plank. Oja en eiken is erg zwaar, heel zwaar.

CrackWoody
1 april 2012, 21:10
Haha, dat klinkt al een stuk beter dan €1000. Ik snap dat dit wel spul is van een totaal andere kwaliteit-klasse, maar het past beter in mijn budget.

Titebond had ik al vaker gebruikt zien worden, dus dat ga ik zeker gebruiken. Verkoopt een bouwmarkt dit ook?

Dat werken en scheuren van eiken was ik al een beetje bang voor, en echt tijd om het uit te laten werken heb ik ook niet.
Ik vond deze gitaar, op de site van Rock Palace.
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/108923/2/Ibanez-SV5470A-Prestige-Ash-Black-Blond.jpg
Dit zou essen moeten zijn, en het heeft wel ongeveer dezelfde tekening die ik zoek.

Ik wil eigenlijk een tune-o-matic brug gaan gebruiken, daarvoor zal een inkeping in het hout moeten komen.
http://pic18.picturetrail.com/VOL912/4316378/19245043/308312280.jpg
Is dit gewoon met de frees/CNC te doen, of moet ik hier met hamer en beitel in de weer?

Rizz
1 april 2012, 21:14
Kan allebei, frees en beitel dan.. tis maar wat je prefereert.. Frees, mits goed gebruikt, geeft sneller een netter resultaat. Jigs bouwen is dan vooral heel belangrijk voor een optimaal resultaat..

Enne een trussrod heb je wel nodig.. Anders kan je je hals niet meer verstellen.. Of je moet hem heeeeeel goed gebouwd hebben.. Tis vooral handig voor kleine verstellingen..

Titebond kan je bij iedere gitaarbouw webshop bestellen bijvoorbeeld hier (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=titebond-original-118ml&action=article&group_id=18&aid=1596&lang=NL)...

RS-Rik
1 april 2012, 21:24
Ik zou voor de body gewoon n stukje essen kopen bij een houthandel.


Er hoeft geen inkeping te komen voor een TOM brug. Als je de hals iets onder een hoek zet of hem hoog genoeg boven de body uit laat komen niet. Een hoek dan praat je over +- 3 graden. Dat is met t frezen van de pocket wel een secuur werkje maar alles behalve onmogelijk.

Een TOM brug plaatsen is wel wat lastiger dan een "platte" (Strat-achtige brug). Je moet namelijk haaks op het platte vlak (en je hebt geen plat vlak bij een gewelfde top a la zo'n ibanez) op je uiste posities 2 grote gaten boren. Dit is wel te doen, daar niet van, maar bedenk wel van tevoren hoe je dat gaat doen.

barno
1 april 2012, 21:43
Hier alvast een paar vraagjes:
Neckthrough, eerst de vleugels lijmen, dan frezen of eerst frezen en dan lijmen?
Moeten de vleugels bookmatched zijn of is dit alleen voor de mooiigheid?
Moet een 'top' van toonhout zijn of maakt dit niet uit? (zat aan eiken te denken)
Tot hoever moet een halspen gaan bij een neckthrough?
Is koolstofvezel aan te raden als vervanging voor een halspen of is dit heel duur?
Kent iemand hier de Hipshot BabyGrand bruggen, staan deze een beetje op een Explorer en is dit goede kwaliteit?

Sorry trouwens dat ik zo koppig ben, maar ik ben met een paar vrienden een metalbandje aan het oprichten en ik wil als eerste gitaar toch wel een flinke metalgitaar gaan bouwen, eigenlijk.
Ik hoop dat jullie het begrijpen.

Groetjes,
Robin.

no offence maar gezien de vragen die je stelt, denk ik dat je eerst nog studiewerk moet verrichten.
Ik vind het wat raar dat je adviezen vraagt en dan zegt dat je ze toch niet gaat volgen

aaronstonebeat
1 april 2012, 22:25
Ik zou me Barno's woorden ter harte nemen; hij heeft heel wat ervaring opgedaan inmiddels.

Eiken heb ik voor van alles en nog wat gebruikt in gitaren, tot volle tevredenheid. Het eiken dat ik heb, werkt niet maar toen ik het 'oogstte' was het al 17 jaar onderdeel van een keuken geweest; inmiddels is het de 20 gepasseerd.

Neck through lijkt me niet het eenvoudigste om mee te beginnen; en een Explorer heeft een set neck. De eerste Explorers hadden volgens mij body's van korina, later ook mahonie, esdoorn en elzen.

Ik vond wel een aardig verslag van iemand die als eerste gitaar een neck through heeft gemaakt.
Deel 1 van 6:


http://www.youtube.com/watch?v=4G0UueBweZM

CrackWoody
1 april 2012, 22:28
@barno ja ik weet het, ik ben best wel wispelturig nu volgens mij.
Nou kijk, mijn ouders vinden het al een ramp als ik er eentje ga bouwen, laat staan meer. En ik ken hier in de buurt wel een aantal mensen die me kunnen helpen bij het een en ander, dus het hoeft niet het meest simpelr gitaartje worden.
Bovendien wil ik er nog jaren plezier aan kunnen beleven.
En ik lees me ook al behoorlijk in, maar sommige dingen kan ik echt niet vinden, en om nou bouwtopics van anderen te gaan rapen is ook niet zo netjes. Dus mijn bedoeling van dit topic was eigenlijk gewoon een beetje dom brainstormen in de hoop dat jullie mij de goede kant op sturen. Dan heb ik over een paar maanden een fijn gitaartje en hebben andere beginnelingen ook weer iets om van te leren.

Oftewel, mijn plannen in dit topic zijn nog niet definitief, maar ik hoop tegen de tijd dat het ongeveer juni is precies te weten hoe en wat alles moet gebeuren, zodat ik dan rustig kan klussen.
Nogmaals mijn excuses, want ik snap wel dat ik jullie nu een beetje op de kast zit te jagen en dat is niet mijn bedoeling.

Groetjes,
Robin.

CrackWoody
1 april 2012, 22:40
@Rizz okay, dan gaat dat gefreesd worden.

@RS-Rik de gitaar op de foto is ook een Explorer-achtige, met een recht geplaatste hals, en zoiets wil ik eigenlijk ook gaan maken.

Ik heb op de een of andere manier (waarschijnlijk Ed Roman met zijn gitaarmythes) een afkeer voor bolt-ons en set-necks, ik heb de gitaren die ik nu heb alleen zo gekocht omdat dat betaalbaar was.
Ik wil dus eigenlijk als het even kan een neckthrough, want ik vind het luxer staan en de gedachte dat de snaren over een en hetzelfde stuk hout zijn gespannen wel fijn.

aaronstonebeat
1 april 2012, 22:47
Waarop is je afkeer van geschroefd en gelijmd dan gebaseerd?

CrackWoody
1 april 2012, 22:47
@aaronstonebeat okay, het kan dus wel. Maar ja, zoals je zelf al zegt heeft jouw hout tijd gehad om uit te werken.
Ik vermoed dat als ik van een 'vers' plankje eiken een top ga maken en er meteen op lijm, hij er voor de kerst er allang af is, bij wijze van.

Ik zal het filmpje morgen op de computer even bekijken (krijg nu een foutmelding op mn iPhone), want dat lijkt me toch erg interessant.

Groetjes,
Robin.

CrackWoody
1 april 2012, 23:02
@aaronstonebeat
Ik heb een keer mijn Les Paul (elzen top, mahonie achterkant, mahonie hals, palissander toets, TOM, set-neck) eens vergeleken met een Jackson RR V van een vriend van me (esdoorn hals, elzen body, ebben toets, TOM, neckthrough). Puur akoestisch gezien zat daar veel meer sustain en definitie in.
De verschillende soorten hout zullen vast ook wel een rol spelen, maar ik was echt meteen 'om'.
En tja, geschroefde halzen vind ik persoonlijk erg goedkoop, een echte afknapper. Mijn gitaarleraar bijvoorbeeld speelt veel op stratocasters uit de jaren '60 en die moet elk paar jaar ofzo de schroefgaten repareren omdat zijn hals weer 'wiebelt'.
Ik snap dat daar manieren voor zijn om het te verhelpen, maar in mijn ogen is het gewoon een ontwerpfout.

Om nog weer terug te komen op de gelijmde hals: stel dat de pocket maar net past en eigenlijk iets te ruim is, wat doe je dan? Je kan iets meer weghalen en die ruimte gaan opvullen met resthout, maar dat doet toch af aan je toon.

En aangezien een plankje esdoorn van een meter niet veel duurder is dan een van 70 cm, zie ik niet echt in waarom niet.

RS-Rik
1 april 2012, 23:50
Ed Roman... dafuq did i just read?

Vroegah toen ik nog bij de helpdesk werkte van een niet nader te noemen vakbond (was n bijbaantje) had ik altijd veel teveel tijd en las ik die schijtverhalen op die stomme site van m. Die vent is toch dood?


Maar eeh, afkeer tegen bolt on en set neck? Set neck heeft wel nadelen ja, je kunt de nek niet zomaar vervangen en je kunt niet goed zien hoe de verbinding is. Een goed geschroefde nek heeft wel voordelen. (staat ook op die site, ben ik t wel mee eens).

Maar waarom heb je een afkeer tegen set neck en bolt on? Als je dan toch de pseudowetenschappelijke kant op gaat, met een bolt on of set neck trillen de snaren over 2 soorten hout, niet over 1 plank met vleugeltjes. Je zou zeggen dat je zo meer controle hebt/ variatie over t geluid. Ik denk dat dat meer effect heeft dan 1 tak met vleugeltjes.

Maar zo moeilijk zal neck through niet zijn hoor, eerst de grove constructie maken en dan de nek en de body eruit frezen. Overgang kun je heel mooi boetseren zo. maar eiken wordt toch heel zwaar zo?


P.s. ik vind dat mensen vaak ongepast veel zeuren over de constructie over de principes van het construeren van n gitaar. Er is geen (of nauwelijks) wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en we zijn allemaal mannetjes die denken afwegingen te kunnen maken op "technisch" gevoel. Maar zodra t geluid uit de versterker komt ga je weinig meer horen van die verschillen (lees niks)... Ooit iemand horen zeggen "jeeeetje hoor die gitaar kut klinken, dat komt omdat t n setneck is!!! aarghghgh koop asjegodverblieft een neck trough!!" uuh nee dat gebeurt niet.

Let nou eerst maar op dat je de toets niet scheef lijmt, de fretjes er niet krom in ramt en de brug goed plaatst en lekker afsteld, dat is voor mij in ieder geval al moeilijk genoeg.

p.s. ik lijk wel een van die twee ouwe grumpy bankiers van de muppets hehe ;) lol


p.p.s

De gaten van n bolt on kunnen wel uitlubberen, maar n wiebelende hals gaat wel ver. Misschien is dan ook de pocket "uitgelubberd"

Set neck, kep er net een gemaakt, een setneck met een "trap" in de verbinding en dat valt wel mee. En die titebond is sterk, echt heel sterk.

Neck Through is op het eerste gezicht wel n elegante oplossing, maar productietechnisch moeilijker dan een geschroefde. Misschien wel makkelijker dan n setneck. Maar wijsmaken dat je echt verschil hoort... meu, dat is marketinggelul

definitie tussen een LP en een Jackson kan m ook in t verschil in mensuur (24,75 tegen 25,5 inch) en verschil in houtsoort liggen. Meer dan de specifieke constructiemethode. Als de Lp neckthrough was (100% mahonie met maple topje) dan wassie hoogstwaarschijnlijk alsnog minder gedefinieerd dan de jackson.

Die paar druppels titebond maken het verschil niet. Al dat gelul over trillingen en geluid is leuk als het om lucht gaat, maar geluidsverplaatsing door materialen is echt heel andere koek.

Rizz
2 april 2012, 05:33
Hoewel ik verre van een expert ben en de rest hierboven veel beter gekwalificeerd is om je advies te geven: Lees bouwtopics door! Jat ervan, gebruik ze, kopieer dingen! Dat is nou het mooie van een forum en dat dit soort dingen gedeeld worden.. Zolang jij geen logo's en bouwerspecifieke zaken kopieert, zal er geen haan naar kraaien..

Ik ben een cursus gaan volgen, omdat ik het niet aandurf in m'n eentje. Gitaarbouw is niet iets wat je moet onderschatten, begin er goed voorbereid aan.

Mattia
2 april 2012, 11:37
1. Lees de bouwtopics goed door.

2. Koop een boek. Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar'. Ja, bijna alles is online te vinden, maar er ontbreekt wel een coherent, logisch opgebouwde lijn die uitlegt waarom je bepaalde dingen moet doen, waar je aan moet denken, etc. Je kan altijd uitwijken naar andere technieken/uitvogelen hoe bepaalde dingen anders moeten/mogen/kunnen.

3. Het is een duur hobby. Punt. Maar de kosten van een eerste gitaar zitten niet in het hout - voor 100 euro heb je prima 'klankhout' voor een elektrische gitaar.

4. Neck joint is persoonlijk. Ik vind neck-through persoonlijk simpelweg niet echt mooi op een gitaar, wel op een bas. Vaak zijn het ook gitaren die net te 'smooth' zijn, minder scherpe attack op een of andere manier. Sustain heeft niks te lijden onder andere halsverbindingen, mits ze goed uitgevoerd zijn - dus ja, het moet strak aanliggen. Maar dat is ook het geval voor een bolt on en een neck-through. Keuze voor de hals joint laat ik vooral afhangen van het overall model, persoonlijk bouw ik het liefste met een set neck. Ed Roman was een beetje een mafkees.

5. Begin met wat je wil bouwen. Mijn eerste gitaar, eerste houtbewerkingsproject vanaf nul (het in elkaar zetten van een strat niet meegerekend, dat was meer lakwerk en wiring oefening) was een semi-hollow, carved top, set neck met halshoek. Het kan prima. Gewoon rustig aan, alles op ware grotte uittekenen zodat je snapt hoe alles in elkaar moet steken.