PDA

View Full Version : Waarom beperkte keuze akoestische gitaar tops ?



Zatar
28 maart 2012, 14:39
Zoals de titel al aangeeft, ik vraag me af waarom je meestal maar kan kiezen uit spruce en cedar als akoestische top. Zou bv paddock niet geschikt zijn?

Kakihara
28 maart 2012, 14:48
Dat zal waarschijnlijk iets te maken hebben met het meetrillen van het bovenblad. Stijvere houtsoorten als esdoorn, peren en ook padoek kom je wel eens tegen als rug of zijkanten.

stijnkenens
28 maart 2012, 15:18
Niets houdt je tegen, Gibson heeft toch eek all mahogany gitaren gemaakt.
Maar er is een reden waarom er al 500 jaar spar en ceder wordt gebruikt als top ...
En ik denk dat de constante een heel belangrijke factor is: fijne nerf, licht, geen rare kronkels ...



s.

Rizz
28 maart 2012, 15:44
Inderdaad, er wordt ook regelmatig Koa, mahonie en redwood gebruikt.. Is het niet omdat de wat zachtere houtsoorten meer trilling absorberen en dus minder fel klinken? Ik kan me zo voorstellen dat een volledig hardhouten gitaar vreselijk schel klinkt, al zal dat ook voor een groot deel aan de bouwer liggen..

stijnkenens
28 maart 2012, 15:52
Maar redwood is ook weer een naaldhout soort, dus die hoort dan weer in het rijtje van spar en ceder thuis.

De meeste naaldhoutsoorten zijn redelijk zacht, maar waarschijnlijk door hun "rechtdradigheid" en homogeniteit zeer goed in staat om trillingen voort te bewegen.

Ik denk dat dat een van de belangrijkste eigenschappen moet zijn voor top hout: zo recht en strak mogelijk.


s.

Rizz
28 maart 2012, 15:56
Ha ja, je was me net voor, wilde m'n post net een iets aanpassen, want dat ging ook door mijn gedachten...

Nuttig is het wel.. Maar heeft de hardheid van het hout dan ook geen invloed? Er zijn vast wel rechtdradige hardhoutsoorten..

Dootch
28 maart 2012, 17:24
Aangezien de top heel licht moet zijn vallen soorten als eik en pokhout al snel af.
Als de top te zwaar is wordt de inertie te groot . De snaar moet die massa wel nog in beweging krijgen.

Langs de andere kant is een dungeschuurde eik misschien sterk genoeg om te gebruiken zonder zangbalkjes :seriousf:
Dat bespaart ook gewicht

Zatar
28 maart 2012, 23:02
Dus in feite zou je voor'n (el cheapo) backpacker evengoed vuren hout als top kunnen nemen?

En dat van schel klinken, zou het dan ook niet zo zijn dat je klank te lang blijft nagalmen in je klankkast? Zodat je een beetje een vergelijkbaar effect hebt als wanneer je een piano pedaal te lang zou indrukken?

Rizz
28 maart 2012, 23:13
nou, dat weet ik niet, lijkt me dan toch te onregelmatig voor een top... Maar bij madinter koop je een top voor een tientje, kan je ook weinig aan verpesten en zal beter klinken dan vuren, schat ik zo

Heb laatst 's een lijstje gemaakt daar en voor 8 tientjes ben je klaar voor een complete backpacker, moet je alleen ergens eeen direct te gebruiken stuk hout voor je hals halen, de rest is vrijwel direct te gebruiken..

Javaca
28 maart 2012, 23:17
Samenvattend:

Hout voor de top moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
-Stijf (moet de kracht van de snaren aankunnen en een slappe top dempt)
-Licht (moet de energie van de snaren makkelijk overnemen en verspreiden)
-Constant van kwaliteit

Vuren en ceder hebben een goede ratio wat betreft stijfheid t.o.v. gewicht.

Rizz
28 maart 2012, 23:20
Die van dat vuren had ik niet aan zien komen, waarom wordt dat niet meer gebruikt dan? Te slechte kwaliteit? Aan de beschikbaarheid kan het niet liggen...

Javaca
28 maart 2012, 23:24
Goede klassieke gitaren, luiten, westerns? Eerste klas Picea Abies...

Rizz
28 maart 2012, 23:31
Ok, top! Maar dat zal dan ook niet erg goedkoop zijn, 1e klasse... Je leest er zo weinig over.. Zo zie je maar dat er teveel op de overbekende zaken gefocust wordt..

Weer wat geleerd. Mijn dank is groot.. Weer iets om te bekijken!

Zatar
28 maart 2012, 23:59
Ja ik veronderstel dan dat je het niet over vuren uit de standaard hubo zal hebben, nietwaar Jan? Lijkt mij echter wel de uitdaging om het voor zo'n prutsding te gebruiken (om mee naar festivals, kamperen enz te nemen). Misschien een dezer maanden als de tdpri challenge af is...

barno
29 maart 2012, 00:03
Ik dacht dat Benedetto ooit eens een state of the art archtop gebouwd heeft met gewoon bouwmarkt hout

Zatar
29 maart 2012, 00:13
Hmm eventjes opzoeken. Als dat klopt, dan sla ik alvast wat in om er 2 te maken :p (Waarom 2? -> momenteel is nog geen enkel bouwsel afgewerkt/gelukt, vandaar het zekere voor't onzekere :p)

Zjef
29 maart 2012, 00:38
Vuren (spruce in het Engels) is waarschijnlijk een van de meest gebruikte houtsoorten voor bovenbladen. Het schijnt (hoewel nog nooit wetenschappelijk bewezen) te verbeteren van klank naarmate de gitaar ouder wordt / meer gebruikt wordt.

Benedetto heeft inderdaad eens een gitaar gemaakt van constructie hout. Dosse gezaagd en met knopen in. Maar dat deed hij hoofdzakelijk om te bewijzen dat de kennis en de kunde van de bouwer meer doorwegen dan die van het gebruikte hout. Hij heeft trouwens ook deze gitaar gemaakt:

http://benedetto-guitars.com/images/bobsboutique/ilteredo-full1.jpg
http://benedettoguitars.com/boutique/il-teredo/

Rizz
29 maart 2012, 06:06
Vuren (spruce in het Engels) is waarschijnlijk een van de meest gebruikte houtsoorten voor bovenbladen. Het schijnt (hoewel nog nooit wetenschappelijk bewezen) te verbeteren van klank naarmate de gitaar ouder wordt / meer gebruikt wordt.



:seriousf: : noobmode aan : It's all in the name, niet? De waarde van google heeft zich net weer bewezen.. Vuren klinkt natuurlijk lang niet zo mooi als fijnspar, spruce of fichte... :noob mode uit : :D

Mattia
2 april 2012, 11:57
Dus om samen te vatten: een gitaartop moet een bepaalde functie vervullen, en dat is om trilling om te zetten in geluid. Wat je dus wil is een lichte houtsoort (trilt makkelijker) die de snaarspanning tegen kan gaan en niet te zwaar is.

De naaldhoutsoorten, zoals spruce (of fichte, fijnspar, vuren...Picea spp in ieder geval), Ceder (Wester Red in ieder geval, geen echte cedersoort), Redwood, ook wel eens Douglas Fir gezien, zijn voor hun gewicht erg stijf.

Mahonie wordt heel incidenteel gebruikt en geeft een andere kleur, en zal vaak minder luid klinken vanwege heg veel hogere gewicht voor eenzelfde stijfheid. Koa idem, lijkt veel op mahonie, maar wordt vooral voor Ukes gebruikt, die een veel lagere snaarspanning hebben en kleinere bovenhaalden. Je ziet ook weinig grote (groter dan OM) steelstrings met hardhouten tops.

Zjef: aangezien 'we' met wetenschappelijke methodes bijna niet eens in staat zijn om het verschil tussen een gitaar die subjectief 'mooi' klinkt en eentje die dat niet doet te meten, omdat er heel veel psychoakoestiek en smaak bij zit, is het wat moeilijk om wat dan ook te bewijzen in de gitaarbouw. Wat wel zo is is dat de klank veranderd in de loop der tijd. Of het allen het hout is, of dat de 'stress' die in het instrument zit veranderd onder invloed van snaarspanning (hout is een plastisch materiaal dat vervormt), dat is maar de vraag...

SitkaSpruce
7 januari 2014, 00:17
Misschien vreemd maat het bovenblad van de gitaar kun je prima vergelijken met het membraam van een luidpreker.
Een snaar gespannen door een vrije ruimte zonder contact met en der materiaal hoor je amper of niet. Span je hem via een kam of brug over een membraan dan brengt de snaar dat membraam in trilling en wordt het geluid versterkt. Dit is niets anders dan een stemvork die je aanslaat en pas hoort als je hem tegen een tafelblad drukt.

De eisen die je aan een goed bovenblad moet stellen zijn een laag (soortgelijk) gewicht, zodat hij met weinig energie in trilling komt. En dan stijf, stijf genoeg om die trilling te versterken en draagkracht te geven. Vuren, spruce, sitka spruce, is de houtsoort met de hoogste stijfheid-gewicht ratio en zal dus een heldere, krachtige klank geven. Zachtere houtsoorten zoals Western Red Cedar geven een warmere toon met echter een lager volume. De variatie is oneindig groot, niet alleen per houtsoort maar ook binnen de houtsoort zelf. Je kunt uit de zelfde stam twee bovenbladen snijden die elk hun eigen karakter hebben, karakters die zo sterk verschillen dat ook ongetrainde oren het verschil horen.

Hardhoutsoorten zijn alleen voor heel specifieke instrumenten geschikt als bovenblad, maar daartegen zijn ze weer bij uitstek geschikt voor de zijkanten en achterzijde. Daar zoek je juist die hogere massa en dat is weer een discussie op zich..