PDA

View Full Version : Hout opslag: Lijm aan uiteindes?



Zatar
28 maart 2012, 06:17
Hoi allen! Ik heb hier nu toch voor een aantal gitaren hout in stock liggen, maar sommige delen zijn zelf verzaagd en de uiteindes nog niet gesealed (of hoe het ook mag heten).
Nu meen ik me vaag te herinneren dat er hier laatst in een thread gepost was dat iemand lijm op de uiteindes deed omdat de lijm de eindes samen zou houden, zodanig dus dat je minst kans hebt op scheuren. De lijm zou ook het drogen niet tegengaan.

Klopt die theorie zo'n beetje of zou ik aan het dromen geweest zijn?

no 1 hops
28 maart 2012, 08:06
soms gebruikt men verf, ik heb ook wel gezien dat was of kaarsenvet werd gebruikt.
lijm heeft nogal een indringend vermogen dus de kans dat je tijdens afwerking met lakken daar nog last van hebt is aanwezig.

oigun
28 maart 2012, 08:44
Doordat de kopse kanten van het hout meer vocht verliezen drogen die sneller waardoor kopscheuren kunnen ontstaan. Door deze in te smeren met lijm/verf was/kaarsvet of zoiets droogt het hout regelmatiger. Het maakt IMO niet zoveel uit wat je gebruikt. de eerste paar centimeter vallen er meestal toch af. Was kan problemen geven als je later wilt lakken en er zijn nog resten maar omdat het vrij snel stolt trekt dat er niet zo heel diep in. (geen boenwas/slappe-was oid gebruiken) Afplakken met tape kan ook.

superfly
28 maart 2012, 08:50
Parafinewas, makkelijk te verwijderen en geen verkleuring door pigment.

obiwanjacobi
28 maart 2012, 09:47
... afdekken met plastic ... ?

[2c]

Zatar
28 maart 2012, 11:29
... afdekken met plastic ... ?

[2c]

Heb jij het dan niet op brandhout stapelen? :hide:

@ allen: wel het zit zo --> had laatst voor €3/L ergens houtlijm gevonden en die leek me geschikt. Dus ik zal hem ook gebruiken. De meeste van men blanks zijn toch een aantal cm langer zoals Oi aangeeft dat het zou moeten.
Alvast bedankt voor de snelle reacties allemaal! (Jullie zijn duidelijk net zo verslaafd als ik aan dit forum ;) )