PDA

View Full Version : Sound & Style Telecaster Brugpup gezocht (icm Lipstick)



RS-Rik
28 maart 2012, 01:01
Besten,

Nu is mn eigegemaakte gitaar al n tijdje klaar en ik ben er best tevreden mee. Behalve met de brugpickup. Volgens mij is t een GFS startpickup uit de middenpositie. Die had ik nog liggen en had gaatjes in de bobbin waar ik schroefjes doorheen stak om m makkelijk in t hout te zetten.

In de neck ligt een lipstick pickup (van WRC ofzo) en daar ben ik best happy mee. Volgens mij is die maar 3,6K heel weinig in ieder geval.

De huidige brugpup klinkt veel te hoog als de tone helemaal open staat. Er zit een Oigun-style greasebucket in en eigenlijk draai ik die altijd helemaal terug.
De sound is te ielerig vind ik, teveel gekke hoge bijklankjes en jengeltjes die je acoustisch niet, of veel minder hoort. Ook is deze pup niet "gevoelig" genoeg zo lijkt, hammerons en pulloffs zou ik graag met wat meer gemak hoorbaar maken. Deze pup heeft polepieces die er aan de bovenkant uit steken en ik heb zonder tevreden resultaat geexperimenteerd met de hoogte.

Heeft iemand suggesties voor me? Is bijv. een Bare Knuckle het geld waard?

B-stone
28 maart 2012, 08:42
Pickups: geen idee. Maar heb je al een die pup wat naar beneden gedraai ( omlaag) zodat die wat minder scherp klinkt?

jan jansen
7 april 2012, 11:41
Pickups: geen idee. Maar heb je al een die pup wat naar beneden gedraai ( omlaag) zodat die wat minder scherp klinkt?

Ik heb meestal het andere probleem....dat er te weinig hoog in zit.....en alleen maar midden. Een tele moet hoog klinken....

Brum
13 april 2012, 13:38
Is je nek element wel een echte lipstick? Een tele nek element wordt namelijk vaak verward met een lipstick element door het metalen kapje, maar is het echt niet. Een lipstick is echt heel anders, ook qua geluid en past volgens mij ook niet zonder te frezen in een telecaster. Als het wel echt een lipstick element is, dan heb ik niks gezegd.;)

Als brug element kan ik je absoluut een Bare Knuckles 'Brown Sugar' aanraden. Heeft iets meer output, zonder de tele klank te verliezen en doet het met veel gain ook erg goed. Ik had dit element in een telecaster van me zitten en heb deze een keer meegenomen bij een eerste repetitie van een bandje. De andere gitarist gaf achteraf toe dat ie even schrok bij het zien van een telecaster, maar was stomverbaasd wat een geluid er uit kwam. Kan qua muten en vette klank met gemak met humbuckers mee en toch behoud je er de tele klank mee, vooral clean. Ze zijn gewoon net even wat voller van klank, maar met dezelfde twang e.d.

Als ook dit je ding niet is, dan zoek je het denk ik niet in singlecoils en zou ik 's kijken naar bijv. een SD '59 railsje.