PDA

View Full Version : Delay battle: MXR Carbon Copy vs. TC Electronic Flashback



Exile
27 maart 2012, 22:02
Goeienavond Gitaristen!

Nu de stack op punt staat is het tijd om er ineens wat pedalen aan toe te voegen, en uiteraard is een delay niet weg te denken.

Dus, internet op en kijken wat er voor het budget van +/- €150 te vinden is. Keuze is zo enorm groot en het lijkt ook letterlijk niet te eindigen.
Maar goed, je gaat je al snel aan enkele vertrouwde merken vastklampen en dan komen we bij pedalen als de TC electronic Flashback en de MXR M169 - Carbon Copy. Prijs scheelt €10, maar geen idee hoe dat nu met het geluid zit.

De TC heeft 101 meer mogelijkheden tegenover de MXR, nu is het maar de vraag in hoeverre je dat gebruikt? Bovendien is de TC digitaal. Aan de andere kant is de analoge MXR een prachtding en is de term 'less is more' misschien wel van toepassing.

Hoe zijn de ervaringen hier met deze pedalen en wat krijgt jullie voorkeur?

Mvg,
Christophe

Nielsje
27 maart 2012, 22:14
Voor 150 euro heb je ook wel een mmdlx als je geduld hebt ;)

Je zegt 'Bovendien is de TC digitaal', alsof het een negatief ding is.
Ik heb ze beiden bespeeld en het is eigenlijk heel simpel: je zou gek zijn als je niet voor de flashback zou gaan.
Ik vind de mxr cc enorm overrated. Heb je ze beiden al bespeeld?

Liquid_Metal
27 maart 2012, 22:40
Ga naar een of meerdere muziekwinkels en probeer zoveel uit als je kunt. Geniet van het testen, bouw een referentiekader op en koop wat je het mooist vindt.
Ik gebruik Youtube en andere media vaak als eerste oriëntatie, maar je moet effecten toch in het echt horen. Het liefst met je eigen spullen.

Mr. Dynamite
27 maart 2012, 22:41
Had eerst een CC, hele tijd mee gespeeld en toen verkocht omdat ik wat veelzeidigers wilde.
De Flashback aangeschaft en daarmee verholpen, veel toffe sounds en gebruiksvriendelijk.
De analoge sound van de CC kan hij ook wel imo.

techfrenk
28 maart 2012, 11:59
Had eerst een CC, hele tijd mee gespeeld en toen verkocht omdat ik wat veelzeidigers wilde.
De Flashback aangeschaft en daarmee verholpen, veel toffe sounds en gebruiksvriendelijk.
De analoge sound van de CC kan hij ook wel imo.

Gebruik je de flashback ook met toneprint? Ben benieuwd of het ism de iphone goed werkt, anders ben ik van plan om ook de flashback aan te schaffen. Heb nu een Carbon Copy, maar als je in een coverband speelt, heb je verschillende delays nodig... En die lijken me op een tc flashback makkelijker in te stellen dan op een mxr cc.
Bij tc is nu ook een nieuw delay pedal de alter ego, iemand daar al mee bekend???

TimS
28 maart 2012, 12:53
Ik zou zeker voor de Flashback gaan, klinkt beter dan de CC en heeft een aantal settings waar je snel tussen kunt wisselen. Daarnaast zit er ook nog een looper in.

Mitch
28 maart 2012, 16:46
"Bovendien is de TC digitaal".
You say that like it's a bad thing... :roll:

Tenzij je die specifieke sound van de CC fijn vindt is de TC verreweg de breder inzetbare delay. En hij klinkt écht goed...

onrust nv
31 maart 2012, 00:01
Tja mitch daar zijn de meningen over verdeelt, ik ben zelf een analoge liefhebber. Maar moet wel bekennen dat ik de flashback ook wel tof vind, vooral de veel langere delaytijd en de looper. Maar de 2990,ana,tape en pingpong vind ik ook goed gelukt. Alleen de lo-fi en de reverse vind ik klote. De reverse omdat die van achteruit naar vooruit verspringt en de lo-fi is gewoon suf en komt niet door de mix heen. De toneprint vind ik ook vrij teleurstellend omdat je niet zelf een toneprint kan maken. De geluiden die door andere gitaristen zijn gemaakt zijn voor mij persoonlijk niet interesant(weird) genoeg.

the sure thing
31 maart 2012, 08:09
Speel je in ee coverbandje? Dan ga je het verschil tussen analoog en digitaal IN DIT PRIJSSEGMENT live echt niet meer horen! Dus: ga voor de TC

Exile
31 maart 2012, 08:47
Digitaal is niet per se een nadeel voor mij, zal ook zeker niet beweren dat ik het verschil kan horen ;)

Coverbandje is het niet, maar hoe dan ook komt de TC er toch beter uit dan de CC. YT de voorbije dagen afgestruind en dat heeft veel verduidelijkt.

Verder neem ik de TC niet om z'n looper, die schijnt ook aardig tegen te vallen.

Binnenkort eens naast elkaar gaan testen =)

Mitch
31 maart 2012, 10:06
Tja mitch daar zijn de meningen over verdeelt, ik ben zelf een analoge liefhebber. Maar moet wel bekennen dat ik de flashback ook wel tof vind, vooral de veel langere delaytijd en de looper. Maar de 2990,ana,tape en pingpong vind ik ook goed gelukt. Alleen de lo-fi en de reverse vind ik klote. De reverse omdat die van achteruit naar vooruit verspringt en de lo-fi is gewoon suf en komt niet door de mix heen. De toneprint vind ik ook vrij teleurstellend omdat je niet zelf een toneprint kan maken. De geluiden die door andere gitaristen zijn gemaakt zijn voor mij persoonlijk niet interesant(weird) genoeg.
Ja, 2290, ana en tape waren wel de tofste en die modulatie delay was ook niet verkeerd. Die reverse is inderdaad net zo matig als op de DD6/7/20. Eigenlijk is dat dan weer het enige waar ik de Line6 delays écht beter in vind dan de rest in dat prijssegment.

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 10:39
De toneprint vind ik ook vrij teleurstellend omdat je niet zelf een toneprint kan maken. De geluiden die door andere gitaristen zijn gemaakt zijn voor mij persoonlijk niet interesant(weird) genoeg.
ProGuitarShop heeft nu hun eigen versie van de Flashback met een worn Binson sound. Genaamd de Alter Ego:

http://www.youtube.com/watch?v=Fh6lTvpKffs&hd=1
Ik vind hem zelf niet echt Binson-like (zelfs voor een worn Binson), aangezien ik zelf 4 Binsons heb gehad, maar misschien is deze wel wat meer weird/interessant genoeg voor je?

Ik ben het er overigens mee eens dat het wel lame is dat je zelf niet die Toneprint kan aanpassen of er zelf een kan maken.

onrust nv
31 maart 2012, 11:36
Welke delay geeft dan wel enkel reverse delays in de reverse stand?(line6?) De bahringer EM600 wel maar de mijn is na 6 keer gebruiken terziele gegaan, dus ga er niet nog een kopen.

Die alterego heeft wel wat potentie, maar dan moet ik de andere sounds ook FF checken. Maar het is wel vrij subtiel allemaal.

Mitch
31 maart 2012, 11:49
Met een DL4 lukte dat wel, dus ik mag aannemen de Echo Park ook. Maar dat weet DemoCS wel.
Die PGS versie van de Flashback, sja... leuke samenwerking/marketing maar da's meer iets waar ze zich op TGP over kunnen opwinden hoe oneerlijk het is :seriousf: Zo'n boeiende verandering is het nou ook weer niet.

onrust nv
31 maart 2012, 12:06
Thanx mitch hier heb ik wel wat aan. Die PGS is waarschijnlijk alleen interesant wanneer je geen flashback hebt(dacht ik al)

Dirk_Hendrik
31 maart 2012, 12:16
Welke delay geeft dan wel enkel reverse delays in de reverse stand.

Een DD5 voor iedereen met een beetje skills:
Kosten: Een schakelaartje en een paar cm draad.



http://www.dirk-hendrik.com/temp/Boss_dd5_DryKill.gif

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 12:29
Met een DL4 lukte dat wel, dus ik mag aannemen de Echo Park ook. Maar dat weet DemoCS wel.
Ik neem aan dat 'ie 100% wet reverse bedoeld? Ja, dat doet de Echo Park. Overigens een cool iets is dat ik eigenlijk niet zo snel een stompbox delay kan noemen die reverse tape, digital èn analog kan doen en waar allen ook nog modulatie op geplaatst kan worden.

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 12:32
Maar het is wel vrij subtiel allemaal.
Vindt je? Ik vind die modulatie ècht way overdone, alles behalve subtiel.
Kun je wat delays noemen die jij experimenteel/weird genoeg vindt dan? Een delay blijft een delay ... een echo. Ik denk dat de meest weirde delays delays zijn met een FX loop waar je de meest random shit in kan gooien, zoals bitcrushers, filters, distortions en noem maar op.

onrust nv
31 maart 2012, 12:34
Ik neem aan dat 'ie 100% wet reverse bedoeld? Ja, dat doet de Echo Park. Overigens een cool iets is dat ik eigenlijk niet zo snel een stompbox delay kan noemen die reverse tape, digital èn analog kan doen en waar allen ook nog modulatie op geplaatst kan worden.

Nee wat ik bedoel is dat de delay acheruit gaat en niet: acheruit/voruit/achteruit/vooruit. Dus gewoon alleen achteruit geen drykill.

Wat ik weleens doe om delays weird te maken is bv flashback stereo out(in ook) dan 2 BF-2 (op elk kanaal 1) en daar achter 2 Behringer VD400's(elk kanaal 1 en ofset) of stereo out dan in een flanger en een in 'n phaser en dan in de abstractdata morphex morphing filter mono uit en dan een stereo chorus in. Met deze 2 effect reeksen kan je hele maffe dingen doen.

http://www.abstractdata.biz/morphex/pics/2/index.html

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 13:25
Nee wat ik bedoel is dat de delay acheruit gaat en niet: acheruit/voruit/achteruit/vooruit. Dus gewoon alleen achteruit geen drykill.
Yup, alleen reverse.


Wat ik weleens doe om delays weird te maken is bv flashback stereo out(in ook) dan 2 BF-2 (op elk kanaal 1) en daar achter 2 Behringer VD400's(elk kanaal 1 en ofset) of stereo out dan in een flanger en een in 'n phaser en dan in de abstractdata morphex morphing filter mono uit en dan een stereo chorus in. Met deze 2 effect reeksen kan je hele maffe dingen doen.

http://www.abstractdata.biz/morphex/pics/2/index.html
Sorry, maar dat heeft voor de rest toch niks met de delay te maken? Dat is simpelweg wat shit/modulatie achter je delay plaatsen ...

onrust nv
31 maart 2012, 13:31
Yup, alleen reverse.


Sorry, maar dat heeft voor de rest toch niks met de delay te maken? Dat is simpelweg wat shit/modulatie achter je delay plaatsen ...

Dat is wat ik modulated delay noem, soundscape materiaal. Als ik zelf een toneprint zou kunnen maken zou het ook die richting op gaan.
Maar het belangrijkste wat ik zoek is toch een reverse die alleen reverse gaat.

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 13:45
Dat is wat ik modulated delay noem, soundscape materiaal. Als ik zelf een toneprint zou kunnen maken zou het ook die richting op gaan.
Maar het belangrijkste wat ik zoek is toch een reverse die alleen reverse gaat.
Modulated delay is het moduleren van de delay line zelf ... Modulatie achter een delay plaatsen is niet modulated delay.
Maar goed, ik vroeg of je me voorbeelden van delays kon noemen die weird genoeg voor je zijn, niet een lijst met effecten die jij achter een delay zou plaatsen.

En als je alleen reverse wilt zou ik gaan voor de Echo Park of anders de Strymon of Damage Control TimeLine. Deze delays zijn qua reverse eigenlijk wel echt heel cool.

onrust nv
31 maart 2012, 14:27
Ok thanx ik kijk wel welke het kwa kosten plaatje gaat worden, ik denk de echopark maar ga ze wel FF vergelijken omte kijken of doorsparen het waard is. De memoryboy dlx kan met de send/return trouwens geen flanger,phasers,delays en chorussen aan dan slaat hij metteen in de zelfoscilatie en heftig ook. zijn dat de BBD's die elkaar helemaal suf moduleren?

DemolitionColorScheme
31 maart 2012, 15:19
De memoryboy dlx kan met de send/return trouwens geen flanger,phasers,delays en chorussen aan dan slaat hij metteen in de zelfoscilatie en heftig ook. zijn dat de BBD's die elkaar helemaal suf moduleren?
Ik denk dat dat eerder een kwestie is van de level van de loop en die pedalen in kwestie.

onrust nv
1 april 2012, 17:45
nou zowel de mistress dlx als de pearl Fg-01 de maxon FL-9/CS-550 en de guyatone Ps-007 phaser resulteerde in gruwelijke zelfoscillatie. Alleen de verschrikkelijk volume suckende behringer PS9 werkte.

DemolitionColorScheme
1 april 2012, 23:45
nou zowel de mistress dlx als de pearl Fg-01 de maxon FL-9/CS-550 en de guyatone Ps-007 phaser resulteerde in gruwelijke zelfoscillatie. Alleen de verschrikkelijk volume suckende behringer PS9 werkte.
Ligt dus misschien aan hoe diep je ze zet en hoe de interne loop staat afgesteld qua gain.

onrust nv
2 april 2012, 10:26
Ligt dus misschien aan hoe diep je ze zet en hoe de interne loop staat afgesteld qua gain.

Dus dat zou alleen met een interne trimmer geregeld kunnen worden? (fok dat word zoeken welke)

DemolitionColorScheme
2 april 2012, 11:05
Dus dat zou alleen met een interne trimmer geregeld kunnen worden? (fok dat word zoeken welke)
Geen idee waar / of die regelbaar is, maar als de loop te hot is, dan kan je delay gaan oscilleren. Ik vind het vreemd, want die unit is er wel voor gemaakt om gewoon met andere pedalen in z'n loop te kunnen.

onrust nv
2 april 2012, 11:28
Geen idee waar / of die regelbaar is, maar als de loop te hot is, dan kan je delay gaan oscilleren. Ik vind het vreemd, want die unit is er wel voor gemaakt om gewoon met andere pedalen in z'n loop te kunnen.

Ja dat vind ik ook. Mijn eerste poging was met een delay, en die schoot gelijk toen ik het effect aanzetten in een ultra oscillatie. De meters van de mengtafel knalde echt in volle vaart in het rood. En toen ging er nog geen geluid door de MBD. Daarna met de pearl flanger hetzelfde en de rest ook. Met een tremolo/vibrato of suckende phaser/chorus niet ook niet met de tubezipper.