PDA

View Full Version : Footswitch



Sjors1994
27 maart 2012, 16:25
Heehee!

Ik ben op zoek naar een andere footswitch voor mijn blackstar HT60, deze zit namelijk bevestigd met zo'n 9-pin stekker en dat is gruwelijk irritant als je je versterker ergens mee naar toe neemt en telkens die switch moet los maken.
De aansluiting aan de achterkant zit ook helemaal los.

Ik heb al op internet gezocht maar ik weet eigenlijk niet zo goed welke geschikt is voor mijn versterker.
Er zijn bijv. switches met: clean/OD,boost/reverb/effect.
Dit moet ik niet hebben, de switch van de blackstar heeft: clean/od1/od2/reverb, simple as that.
Zo iets moet ik hebben maar dan met een jack aansluiting.

Ik hoor het graag van jullie.

nak
27 maart 2012, 17:39
Kan wellicht simple as that zijn maar ik betwijfel of het je lukt met een jackplug.
Elke blackstar schakelaar schakelt een lijntje naar massa.
Alleen voor de schakelaars worden al 5 draden gebruikt(4sch,1massa) en dan heb je ook nog de leds.

Gek dat je dat irritant vind, want ik vind het wel een goed systeem.
Ook al heb je iets in een jack uitvoering dan nog zit je met een stekker constructie.
wellicht is er wat te bouwen met meerdere jackpluggen, maar een één jack constructie gaat niet.
Zit dan meer te denken aan een tweeling micsnoer met elk een stereo jack, maar dan zit je met een kabel met twee jacks aan beide zijdes, 4jacks totaal dus.

De leds kun je dan niet meer aansturen. Maar om je pedaal zo te verbouwen, ik weet niet.
Misschien handig om eerst uit te zoeken hoe andere pedalen werken alvoor men te werk/sloop gaat.

HaroldA
27 maart 2012, 18:00
Er bestaan ook locking DIN pluggen/chassisdelen, misschien is dat verstandiger?

http://www.switchcraft.com/Product_Thumbnails_Large/09CL3MX.jpg

Sjors1994
27 maart 2012, 18:03
hm dan is het in eens een heel technisch verhaal, had niet in de gaten dat er zoveel bij kwam kijken. excuses.
met die 4 jacks gaat denk ik ook niet werken want op de versterker zit maar 1 jack voor de switch.
Ik ga even de andere mogelijkheden bekijken.

in ieder geval bedankt!

Sjors1994
27 maart 2012, 18:08
Zo'n DIN plug past niet, tenzij er een andere aansluiting in het pedaal gezet kan worden. Want de aansluiting op het pedaal is zo een die op een computer beeldscherm zit zeg maar, met 2 van die schroeven.
Sorry ik ben totaal niet technisch in dat soort dingen. Ik dacht dat het met een andere switch met jack zou kunnen.

B-stone
28 maart 2012, 22:32
Effe voor de duidelijkheid: die stekker is zon zelfde als bij de monitor van een pc of niet?

Maar voor de rest zou ik hem gewoon om het pedaal wikkelen als je klaar bent. En dan de stekker in het pedaal laten zitten en dus alleen uit de amp zelf halen.

HaroldA
28 maart 2012, 22:38
Maar voor de rest zou ik hem gewoon om het pedaal wikkelen als je klaar bent.

Hoe kapot wil je 'm hebben? Slechtste idee ooit.

B-stone
28 maart 2012, 23:31
Hoe kapot wil je 'm hebben? Slechtste idee ooit.

Ja klopt idd voor mijn gitaarkabels huur ik ook altijd een 4 meter lang busje zodat ik ze recht kan vervoeren. C'mon net alsof er gelijk een kabel breuk in zit als je dat doet. En mocht die ooit een keer slecht contact maken, koop je of een nieuwe kabel of je kort je kabel in. Is altijd goedkoper als een nieuwe footswitch. Ik heb zon stekker van blackstar nooit heel goed bekeken maar volgens mij zat daar zon pc monitor stekker aan. Deze kun je vast draaien ( schroeven) aan je pedaal. En volgens mij bedoelt de ts dit met lastig ( om die iedere keer los te maken).

Dus mijn idee: laat die stekker zitten en wikkel hem losjes om je pedaal of bundel hem samen met je pedaal. Dit is anders als je een pedalboard hebt.

HaroldA
28 maart 2012, 23:36
Ja klopt idd voor mijn gitaarkabels huur ik ook altijd een 4 meter lang busje zodat ik ze recht kan vervoeren.

Ik zeg niet dat je 'm niet goed(!) op mag rollen, maar om een kabel (strak) om een zware metalen doos met scherpe hoeken heen te vouwen is vragen om moeilijkheden. 1 keer het geheel laten vallen en je kabel is mogelijk al beschadigd.

Altijd netjes loshalen aan beide kanten en dubbelvouwen totdat je een losse knoop in het geheel(!) kunt leggen of anders met een stukje klittenband vastzetten. NOOIT!!! een uiteinde gebruiken om er omheen te draaien en een strakke knoop in te leggen en ook NOOIT!!! kabels om je elleboog opdraaien.

Doe je het goed dan kan je kabel een leven lang meegaan.

Thyrif
28 maart 2012, 23:51
Waarschijnlijk is het een seriele kabel (heeft mijn ENGL ook, had mn Laney ook). Die kunnen best wat hebben, maar het fijnst is wel gewoon netjes oprollen en met een klittenbandje vasthouden. Een paar keer dubbelvouwen en met een losse knoop kan ook, maar dat vind ik zelf wat minder fijn/veilig.
Nu heb ik de kabels die tussen mijn combo en mijn pedalboard zitten (incl footswitchkabel) aan elkaar gemaakt tot één lange multikabel en ik moet zeggen dat dat wel veel tijd scheelt (kabel netjes afrollen, 4 stekkertjes hier, 4 stekkertjes daar en klaar!).

Anyways, ik begrijp volgens mij niet helemaal wat nu het probleem is. Zit de kabel niet met schroefjes aan je amp of footswitch? Of wil je gewoon een andere footswitch? (dat laatste kan best lastig worden namelijk)

B-stone
28 maart 2012, 23:52
Ik leg er zelf nooit een knoop in: maar inderdaad voorIchtigheid is wel gewenst als je die connector erin laat zitten . Ook ivbm beschadigen vd input/ connector zelf.

Even voor de duidelijkheid zoiets heb je toch, of niet?
http://www.guitar-parts.com/sites/default/files/imagecache/product_full/pkabs00292_0.jpg

nak
29 maart 2012, 07:42
met die 4 jacks gaat denk ik ook niet werken want op de versterker zit maar 1 jack voor de switch.
Ik ga even de andere mogelijkheden bekijken.
Die jack schakelt jammer genoeg geen kanaal maar de voicing(mid cut)van het OD2 kanaal.