PDA

View Full Version : Van multi-effects naar stompboxen... waarom wel / niet?



Vincent1985
27 maart 2012, 12:30
Beste allemaal,

Mijn huidige set bestaat uit een Line 6 Spider Valve HD 100 met een 2x12 Mesa Boogie rectifier cabinet. Uit mn Line 6 haal ik ook al mijn effecten die ik aanstuur met het FBV Floorboard. Wat ik hoofdzakelijk gebruik is chorus, delay, flanger, wah, overdive. Gitaren waar ik mee speel zijn een Fender Telecaster '60 roadworn en een Les Paul.

Nu deed ik laatst mee aan een jamsessie en een van de gitaristen daar had dus een pedalboard met losse stompboxen (tc electronic corona, boss dynamic wah, ibanez tubescreamer etc) waar ben ik eigenlijk wel een beetje verliefd op geworden (op de effecten wel te verstaan he :cooler:). Die analoge sound vond ik erg lekker klinken in vergelijking met mijn effecten van de Line 6.

Ik ben dus aan het denken en zoeken gegaan om mogelijk ook naar een analoog pedalboard over te stappen met een andere amp (mogelijk blackstar ht stage 100). Graag zou ik jullie mening ook willen horen. Wat zouden jullie doen in een dergelijke situatie? Waarom zou ik wel of niet moeten/ kunnen overstappen naar losse pedalen? Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Graag jullie mening!
Alvast bedankt!

Groeten,
Vincent

DemolitionColorScheme
27 maart 2012, 13:28
Tja ... ik denk dat dit een beslissing voor jezelf is. Het heeft totaal geen toegevoegde waarde om te weten wat wij zouden doen. ;)
Ik snap je punt en die Line 6 is ook geen super ding, maar opzich heeft dat niet echt te maken met analoog of digitaal. Die pedalen die jij noemde, bijv. die tc Corona is gewoon digitaal. Die BOSS Dynamic Wah weet ik niet, Tube Screamer is gewoon analoog. Maar goed, het heeft meer te maken met het geluid. Je kunt ook kiezen voor rack units, ipv. pedalen, als voorbeeld.

Het nadeel van alleen met pedalen gaan werken is dat jij niet meer met 1 druk van een knop naar een compleet ander geluid kunt gaan. Je zal dus alles los moeten aan en uitklikken. Met je Line 6 kun je alles instellen, volumes, verschillende parameters opslaan, etc. Wil je dit doen met wat hogere qualiteits-effecten, dan kun je kiezen om voor een higher end modeller te gaan of een amp setup met wat rack units.

Het ligt er dus puur aan of je dat gaat missen of niet. Ik gebruik overigens een modeller met een aantal racks en pedalen die allen met MIDI geswitched worden, dus ik kan alles combineren.

muziekschuur
27 maart 2012, 13:33
Ik zou een Mesa Boogie 19" preamp zoeken op Ebay. Ik heb zelf een Vtwin voetpedaal. En die dingen zijn toch wel mega cool. Die recording pre's en vtwin racks komen nu regelmatig voorbij tegen acceptabele bedragen.

En dan via een DAP showmaster pedaaltjes inbouwen ...... En dan genieten.

HaroldA
27 maart 2012, 13:38
DemolitionColorScheme heeft een punt met het 'makkelijk schakelen' maar dat kan er ook weer voor zorgen dat je het veel 'puurder' aan gaat pakken: 1 basisgeluid en die met effecten verrijken ipv tientallen verschillende geluiden met dito volumeverschillen waardoor je bijna niet uit te versterken bent. (net als keyboards/synths dus :sssh:)

interessander
27 maart 2012, 13:46
Ik zou een Mesa Boogie 19" preamp zoeken op Ebay. Ik heb zelf een Vtwin voetpedaal. En die dingen zijn toch wel mega cool. Die recording pre's en vtwin racks komen nu regelmatig voorbij tegen acceptabele bedragen.

En dan via een DAP showmaster pedaaltjes inbouwen ...... En dan genieten.

En wat heeft de topic starter aan een mesa preamp in dit geval?

@Vincent:

Het hangt er ook vanaf waar je effecten wil plaatsen, met een pedalboard heb je al gauw alles voor de versterker, zeker als je ook extra drives en een wah gebruikt. Maar andere effecten zou je misschien liever in de FX loop willen, dan wordt het weer minder handig qua extra kabels. Ik ben juist van een pedalboard met een 5-tal effecten naar een MIDI aangestuurd rackeffect gegaan vanwege de al eerder genoemde schakelopties, ik gebruik alsnog maar heel spaarzaam effecten, maar ik kan in ieder geval in een keer over van een cleane sound met chorus en reverb naar een leadsound met boost en delay, iets wat me met losse pedalen gewoon niet lukte.

Er zijn ook programmeerbare loopers die met MIDI kunnen werken, wellcht zijn die compatible met je line6, maar dan wordt het samen met de pedalen al snel een heel duur geintje.

DemolitionColorScheme
27 maart 2012, 13:57
DemolitionColorScheme heeft een punt met het 'makkelijk schakelen' maar dat kan er ook weer voor zorgen dat je het veel 'puurder' aan gaat pakken: 1 basisgeluid en die met effecten verrijken ipv tientallen verschillende geluiden met dito volumeverschillen waardoor je bijna niet uit te versterken bent. (net als keyboards/synths dus :sssh:)
Ben ik het niet mee eens. Ik gebruik in m'n Axe-Fx twee models: een 5150 model voor gain en voor cleans een Blackface Twin. Dat je deze keuze hebt wil niet zeggen dat je alles door elkaar hoeft te gebruiken. ;) En qua volume verschillen, tja, dat ligt echt aan watvoor muziek je speelt. Jij weet ook dat we bij IZAH veel dynamische verschillen hebben; de ene keer heb ik ook met m'n synths of gitaar een achtergrond partij en de andere keer weer een supporting lead. Volume levels kunnen instellen is voor mij echt een basis-pré.

interessander
27 maart 2012, 13:59
"Ik gebruik in m'n Axe-Fx twee models: een 5150 model en voor cleans een Blackface Twin."

Haha ik las het even wat te snel en dacht dat je een 5150 model voor clean gebruikte :)

DemolitionColorScheme
27 maart 2012, 13:59
maar ik kan in ieder geval in een keer over van een cleane sound met chorus en reverb naar een leadsound met boost en delay, iets wat me met losse pedalen gewoon niet lukte.
Precies. Ik zou echt niet meer terug kunnen gaan. Ik gebruik in de studio gewoon nog losse pedalen en wat andere dingen zoals tape delays, etc. maar live zou ik echt niet meer anders willen.

DemolitionColorScheme
27 maart 2012, 14:05
Haha ik las het even wat te snel en dacht dat je een 5150 model voor clean gebruikte :)
haha, ja, ik had er 'voor gain' achter moeten zetten (wat ik nu heb gedaan). ;)

HaroldA
27 maart 2012, 14:07
maar ik kan in ieder geval in een keer over van een cleane sound met chorus en reverb naar een leadsound met boost en delay, iets wat me met losse pedalen gewoon niet lukte.

Ik heb een tijdje een dubbele looper gehad: 1 loop met 'cleane' effecten en 1 met 'dirty effecten'. Met 1 druk op de knop van lead naar clean + chorus + whatever.

Pedalen > (OD of cleane loop) > meer pedalen > amp.

Ik ben alleen steeds simpeler gegaan en schakel gewoon het meest hoorbare eerst en daarna de extra effecten. Werkt ook.

spijkie
27 maart 2012, 14:10
Ik herken dit heel goed, ik heb een haat/liefde verhouding met mijn boss gt-8 maar dit wordt al wel meer een liefdes verhouding:mmmm:
Ook ik heb lang in dubio gestaan, ga ik over op pedalen of niet maar blijf toch bij de gt-8.
Ik gebruik zo veel mogelijk mijn versterker en gebruik dan de effecten van de gt.
De meningen over het geluid van multi effect zijn nog al verschillend maar er is best een goed geluid uit te krijgen alleen kost het wat tijd om dit voor elkaar te krijgen (zal misschien niet voor alle merken/types gelden) maar in ieder geval wel voor de gt.
Ga je met de preamps werken van een multi effect wordt het wat lastiger om er goed geluid uit te krijgen maar is wel haalbaar.
Zoals Demolition ook al aangeeft, veel pedalen zijn ook digitaal net als een multi effect.

joeyonfire
27 maart 2012, 14:12
Ik ben zelf ook sinds een paar weken overgestapt van Line6 POD x3 live naar losse effecten.
Voor mij was de voornaamste reden dat ik met multi-effecten vaak nét niet de distortion kon tweaken zoals ik hem wil hebben + het feit dat ik over het algemeen maar 3 geluiden gebruikte op de Line6.

Het gebruiksgemak van pedalen is wel iets minder omdat je, zoals boven al gezegd, niet je geluid met 1 handeling volledig om kunt gooien.

HaroldA
27 maart 2012, 14:13
Zoals Demolition ook al aangeeft, veel pedalen zijn ook digitaal net als een multi effect.

Ik denk dat < 1% van alle pedalen digitaal is. Ik geloof dat de COSM pedalen van Boss digitaal zijn, digitale delays willen ook nog wel eens digitaal zijn en dan is er de nieuwe TC serie. Mis ik dan nog iets? (op tuners na)

DemolitionColorScheme
27 maart 2012, 14:19
Ik denk dat < 1% van alle pedalen digitaal is. Ik geloof dat de COSM pedalen van Boss digitaal zijn, digitale delays willen ook nog wel eens digitaal zijn en dan is er de nieuwe TC serie. Mis ik dan nog iets? (op tuners na)
Neuh, ik weet dat er zat digitale delays zijn, digitale chorus en flangers en sowieso reverbs. Alle pedalen van Line 6 zijn digitaal, 90% van de pedalen van tc electronic zijn sowieso digitaal (buiten wat oude racks en pedalen om), alle BOSS pedalen zijn tegenwoordig eigenlijk sowieso digitaal.
Over het algemeen zijn drives en OD's analoog. Maar goed, daar gaat het voor de rest ook niet echt per sé om.


Ik herken dit heel goed, ik heb een haat/liefde verhouding met mijn boss gt-8 maar dit wordt al wel meer een liefdes verhouding:mmmm:
Ook ik heb lang in dubio gestaan, ga ik over op pedalen of niet maar blijf toch bij de gt-8.
Ik gebruik zo veel mogelijk mijn versterker en gebruik dan de effecten van de gt.
De meningen over het geluid van multi effect zijn nog al verschillend maar er is best een goed geluid uit te krijgen alleen kost het wat tijd om dit voor elkaar te krijgen (zal misschien niet voor alle merken/types gelden) maar in ieder geval wel voor de gt.
Ga je met de preamps werken van een multi effect wordt het wat lastiger om er goed geluid uit te krijgen maar is wel haalbaar.
Zoals Demolition ook al aangeeft, veel pedalen zijn ook digitaal net als een multi effect.
Als je het gemak van de BOSS GT-8 fijn vindt, maar de effecten niet zo heel boeiend, misschien dan eens kijken naar een tc electronic G-System? Kun je zelfs nog 4 pedalen toevoegen. Die G's worden ook steeds goedkoper.

spijkie
28 maart 2012, 08:29
Als je het gemak van de BOSS GT-8 fijn vindt, maar de effecten niet zo heel boeiend, misschien dan eens kijken naar een tc electronic G-System? Kun je zelfs nog 4 pedalen toevoegen. Die G's worden ook steeds goedkoper.

Buiten overdrive/distortion gebruik ik niet zo veel/vaak effecten, de gt voldoet daarom ook prima daar in, maar je hebt me wel nieuwsschierig gemaakt...:). De drumleraar van mijn zoontje geeft ook gitaar en bas les en die heeft daar een Line6 POD x nog wat staan en die mag ik even mee hebben naar huis om te proberen, niet dat ik een Line6 POD wil kopen hoor maar ben er altijd wel voor in om iets anders uit te proberen dus ga dat met die tc electronic G-System vast ook wel doen.;)

Vincent1985
28 maart 2012, 10:22
Allen dank voor jullie reactie.

Ik denk toch dat het een keer een rondje langs verschillende gitaarzaken gaat worden om een en ander te vergelijken. Het punt van mn huidige effecten is dat ik de de warmte mis. Nu maakt mn Mesa cabinet dat een heel eind goed, maar de losse pedalen die ik vorige week heb gehoord klonken heeeel veeel anders dan dat waar ik zelf mee speel. En dat vond ik persoonlijk mooier.

Misschien nog tips waar ik op moet letten? Of is dat ook een persoonlijke kwestie?

Gr.
Vincent

@Spijke
Ik heb een hele tijd geleden een ME50 gehad van Boss. Dat was ook niet helemaal mijn ding. Ook heb ik heel even een G Major gehad, maar daar kon ik niet goed mee overweg. Dus ja toen heb ik die Spider Valve aangeschaft. Tot op heden bevalt die goed, maar ja als gitarist blijf je toch altijd op zoek naar een ander, beter geluid he!

HaroldA
28 maart 2012, 10:24
Misschien nog tips waar ik op moet letten? Of is dat ook een persoonlijke kwestie?

2e hands "winkelen", veel kopen, veel proberen, veel weer verkopen. ;)

DemolitionColorScheme
28 maart 2012, 10:41
maar de losse pedalen die ik vorige week heb gehoord klonken heeeel veeel anders dan dat waar ik zelf mee speel. En dat vond ik persoonlijk mooier.

Misschien nog tips waar ik op moet letten? Of is dat ook een persoonlijke kwestie?
Ik denk wat we allemaal over het hoofd zien: die gitarist die je hebt gezien, vondt jij z'n tone mooi door z'n pedalen of door zijn versterker en gitaar? Wat gebruikte hij? De Spider Valve is voor de rest ook niet echt je van het ... Ik denk dat dit dan eerder een kwestie is van versterker en waarschijnlijk ook de gitaar in kwestie. De pedalen die je opnoemde zijn voor de rest niet echt super bijzonder, maar de charme komt dus misschien eerder van zijn gehele setup.

spijkie
28 maart 2012, 12:05
Ik denk wat we allemaal over het hoofd zien: die gitarist die je hebt gezien, vondt jij z'n tone mooi door z'n pedalen of door zijn versterker en gitaar? Wat gebruikte hij? De Spider Valve is voor de rest ook niet echt je van het ... Ik denk dat dit dan eerder een kwestie is van versterker en waarschijnlijk ook de gitaar in kwestie. De pedalen die je opnoemde zijn voor de rest niet echt super bijzonder, maar de charme komt dus misschien eerder van zijn gehele setup.Ik sluit me hier helemaal bij aan. Als je die sound wilt die iemand anders heeft zal je ook die gear moeten hebben, en net zo spelen...
Maar goed, ik begrijp je wel want zo heb ik ook zitten te kloten :???:. Mijn ervaring inmiddels is dat je basis goed moet zijn, goede versterker en gitaar zo dat je hier al een fatsoenlijk geluid uit haalt. Voor de rest is het een kwestie van effect toevoegen naar smaak.
Met een goede versterker of gitaar bedoel ik niet direct dat het heel veel geld moet kosten maar meer dat die basis al een beetje jou kant uit gaat. Als je een warm geluid wilt hebben moet je dus geen versterker kopen die van zich zelf al heel schel is bijvoorbeeld.

Over de ME50, een kameraad van mij speelt al ongeveer 25 jaar gitaar, heeft altijd metal gespeeld met zijn band op een 5150 buizen. Sinds een paar maand zijn ze een beetje old school hardrock gaan spelen en heeft hij een marshall jcm 900 top + cabinet gekocht en tot mijn verbazing heeft hij daar een ME50 op aangesloten en haalt al zijn geluid uit die ME, en dat klinkt gewoon super!! zo zie je maar weer dat de meningen en ervaringen heel verschillend zijn.

Vincent1985
28 maart 2012, 13:21
@DemolitionColorScheme

Die gitarist heeft een Hughes & Kettner Zentera amp en een Fender Strat. Die amp is zeker 100x beter dan mijn Spider Valve, helemaal mee eens!
Dus ja. Maar ja wat Spijkie ook zegt, de basis is belangrijk! Daarom ga ik eerst zoeken naar een 'goede' buizenbak. Ik zit te denken aan een Blackstar HT stage 100. En die versterker ga ik verder 'aankleden' met losse pedalen denk ik.
Inderdaad veel 2e hands shoppen!! :)

Dank!

interessander
28 maart 2012, 13:37
Als je sowieso overstapt op een andere amp dan ben je de line6 effecten al kwijt natuurlijk. Al zou je ook een multi-effect uit de M-serie kunnen overwegen. Aan losse effecten is er tweedehands veel te krijgen en als je iets voor een gangbare prijs koopt dan kun je het meestal ook wel zonder of met weinig verlies weer doorverkopen mocht het niet bevallen.

DemolitionColorScheme
28 maart 2012, 14:06
@DemolitionColorScheme

Die gitarist heeft een Hughes & Kettner Zentera amp en een Fender Strat. Die amp is zeker 100x beter dan mijn Spider Valve, helemaal mee eens!
Dus ja. Maar ja wat Spijkie ook zegt, de basis is belangrijk! Daarom ga ik eerst zoeken naar een 'goede' buizenbak. Ik zit te denken aan een Blackstar HT stage 100. En die versterker ga ik verder 'aankleden' met losse pedalen denk ik.
Inderdaad veel 2e hands shoppen!! :)

Dank!
Kijk, daar zit dan weer het verschil. Ik denk dus dat het, inderdaad, eerst op de amp en gitaar komt (vooral een Strat heeft echt zijn eigen klank). Ik ken die H&K voor de rest niet, maar het eerste wat je moet proberen uit te zoeken is watvoor klank je ongeveer wilt. Ik houd bijv. voor cleane sounds echt heel erg van felle Fender klanken, zoals een Twin met de Bright switch aan. Als je weet wat je mooi vindt, dan kun je dus wat gerichter zoeken.

Vincent1985
30 maart 2012, 12:26
@DemolitionColorScheme

De sound van een Strat vind ik zeker ok. Ik heb zelf een Telecaster die ik ook niet onaardig vind klinken. Zoals ik al aangaf gaat het dus eigenlijk eerst om het zoeken van een goede amp en het geluid daarvan ga ik aankleden met pedalen.

@interessander
Ik raak dan idd mijn Line6 effecten kwijt maar dat gebeurt sowieso als ik overstap op pedalen. Dus daar ben ik op berekend.

Qua amp zit ik naast een Blackstar HT stage 100, te denken aan een Hughes&Kettner Switchblade/ Duotone of misschien een ENGL. Die laatste is wel meer metal gericht denk ik. Ik speel in een coverband waar ik vrijwel van alles speel (rock, pop etc) en ik speel in een gospelband. Misschien suggesties welke amp goed bij mij past, al besef ik me ook dat dit voor een groot deel eigen smaak is!! (realiseer me nu ook dat ik redelijk off topic zit maar goed).

Greetz!

spijkie
30 maart 2012, 13:28
Qua amp zit ik naast een Blackstar HT stage 100, te denken aan een Hughes&Kettner Switchblade/ Duotone of misschien een ENGL. Die laatste is wel meer metal gericht denk ik. Ik speel in een coverband waar ik vrijwel van alles speel (rock, pop etc) en ik speel in een gospelband. Misschien suggesties welke amp goed bij mij past, al besef ik me ook dat dit voor een groot deel eigen smaak is!! (realiseer me nu ook dat ik redelijk off topic zit maar goed).

Greetz! Als ik dit zo lees speel je eigenlijk van alles. Ik ben zelf kort geleden overgestapt naar een blackstar ht-60 combo, dit zijn wel veelzijdige versterkers (mijn mening) heeft een mooie clean en redelijk wat instelmogelijkheden voor je sound(voicing). Hughes&Kettner Switchblade/ Duotone ken ik niet en wat betreft ENGL, ik denk dat het er een beetje aan ligt wat voor type amp je hebt, er zullen vast types bij zitten die misschien wat minder metal achtig zijn.

crapton
30 maart 2012, 20:54
Amp zoeken is een heel topic apart. Ik heb zelf een 2x12 V30 gesloten + 50W buizen head. Speel ook pop en rock enz in coverband. Let goed op je speakerbox en speakers. Naast de amp bepaalt die ook een groot deel van je sound. Heb er ook beamblockers in + de kast op hoogte achter me. Ofwel er zijn best een aantal dingen waar je op moet letten, het is niet zo al je een Switchblade hebt het ineens allemaal perfect klinkt.

Eerst goed leren spelen, dan goed leren spelen, en dan goed leren spelen. Dat helpt. Dan de zaak goed afstellen, leer je spullen kennen. Dan goed opstellen, juiste volume enz enz.

Heb zelf ook met van alles zitten kloten en na verloop van tijd leer je wat werkt en wat niet. Een goede basisamp (zie boven) helpt zeker.

Ik heb verder een GT8 met 4 cable method. Ideaal omdat je idd zeer snel totaal verschillende sounds kan instellen, maar wel de distortion van de tube amp gebruikt. Ik heb ook losse pedalen (Electro Harmonix delay + chorus, TS, wah), klinken op zich goed maar zeker NIET beter dan de GT-8 en veel veel minder flexibel. De GT8 is een prima ding, moet m wel even leren kennen. Zelfs de COSM sounds zijn met tweaken bruikbaar.

En let op je moet in een bandomgeving goed klinken, niet in je slaapkamer (neem ik aan). Stel de zaak af op volume.