PDA

View Full Version : wat 'doet' ieder onderdeel van een akoest of bend-side (semi)hollowbody voor de tone?



Orpheo
26 maart 2012, 20:13
zie titel. welk effect heeft een 'hardere' houtsoort op de tone voor de drie onderdelen van een akoest/(semi)hollowbody? dus, sides, top, back. oh, en eigenlijk dan ook de hals erbij.

oigun
26 maart 2012, 21:01
Kort door de bocht, hoe harder des te meer hoge/heldere tonen, meer attack. Top, hals en FB hebben het meeste effect.
Verder is natuurlijk erg belangrijk hoe de hele kast op elkaar is afgestemd dus dikte/vorm/resonatie van onder en bovenblad.

stijnkenens
27 maart 2012, 10:18
plus bebalking.

Een esdoorn rug met 5 balken is +/- even stijf als een palissander rug met 3 balken, en gaat dus op ongeveer dezelfde manier resoneren.
Zeer verbazend, maar dat heb ik gehoord van een oude rot in het vak: Paul Fisher op het cordefactum festival in 2010.

Ook de diktes van al de onderdelen: rug, zijkanten top, bebalking, linings ... heeft allemaal invloed op de klank.
Ik denk niet dat er hier iemand genoeg instrumenten heeft gebouwd om echt te weten wat elk onderdeel apart zou betekenen in klank...

Maar de bebalking van het klankblad is het belangrijkste, dat is echt het hart van het instrument !!!


Wat bij een elektrische gitaar enkele nuance verschillen kan geven, is in de akoestische bouw een wereld van verschil.



s.

Orpheo
27 maart 2012, 11:43
Wow, vertel meer. wat doet bebalking? wat is het effect van die stijfte? Ik dacht dat een pallisander rug juist warmte gaf?

Ik zal het even maar helder vertellen; ik wil een kleine gitaar, formaat les paul (of ietsjes groter, wel singlecut!), met veel volume onversterkt, maar ook electrisch; charlie christian pickup in de hals, jazzmaster in t midden voor de quack en een filtertron in de brug. vaste brug. Ben Crowe wil m maken voor me, dus het kan lekker creatief zijn. De hals is ebben neckthru, (het ebben zal de top en back versterken met in het midden dus een flinke kamer, of misschien solid; geen idee wat zinvol nog is), snaekwood toets. top is spalt beech, back is flamed perenhout.

Ik wil 'm gebruiken voor jazz, allerhande soorten jazz, maar ik wil er ook mee kunnen rocken ala Ted Nugent.

is het verstandiger om dan een groot blok perenhout te nemen en uit te hollen tot holle wings, of is het handiger om gebogen zijbladen te nemen en een achterblad met bracing? zo ja, welke bracing?

Hij is natuurlijk ook bouwer, maar meerdere meningen kunnen nooit kwaad (en de discussie over bracing is altijd interessant!)

Mr.Fingers
27 maart 2012, 12:00
beetje contradictie... Een kleine gitaar met veel volume... Een kleine gitaar zal nooit luid gaan, omdat die niet genoeg lucht kan verzetten om voldoende volume te maken.

Pickups op een bovenblad: niet doen. Een bovenblad moet zo vrij mogelijk kunnen bewegen (de bracing dient om het dunne bovenblad te verstevigen, en weerbaar te maken tegen de snaarspanning. Het is de balans zoeken tussen stevigheid (dus een stevige bracing) en klank (zo'n dun mogelijk blad, met zo weinig mogelijk verstevigingen).

Martin heeft eens in de jaren '60 een akoestische gitaar gemaakt, dreadnought, met daarop 2 DeArmond singlecoils geschroefd. Dat ding klinkt werkelijk NERGENS naar. Idem voor de Gibson J160E.

http://www.pittsburghguitars.com/Resources/jb_d28e2.jpg
Martin D28-E

humbucker
27 maart 2012, 12:04
Je moet hem volgens mij dan ook niet bekijken als een akoestische gitaar met pickups, maar gewoon als een elektrieke hollowbody.

Pepe
27 maart 2012, 13:16
Met een doorlopende neck constructie heb je de boel al aardig bepaald dan wel gedefinieerd of op slot gezet naargelang perceptie.
Niettemin, een tele thinline heeft toch wel een hoop van zijn semi hollow constructie meegekregen, meer dan een 335 dus daar ligt misschien een alternatief.

Orpheo
27 maart 2012, 23:17
goeie informatie; keep it flowing :) heel interessant om te lezen.

het moet niet een akoest worden die hard kan onversterkt en ook bij tijd en wijle akoestisch kan. het moet een elektrieke zijn die hard klinkt onversterkt. zoiets eerder :) vooral een electrieke. beetje het es175 idee. maar dan niet gelamineerd e.d. (of is juist de 135 gelamineerd?!)

barno
27 maart 2012, 23:32
ik heb ook met dat idee gespeeld en geëxperimenteerd. En na veel bouwen ben ik tot een diepe thinline gekomen. Ik heb heel wat thinlines gebouwd, holler dan een thinline tele maar iets dunner (43mm) . Ik heb er ook twee gebouwd die een stuk dikker zijn. De laatste Gutt die ik gebouwd heb (die lichtblauwe two tone) bv: meer air dus maar nog steeds all the way electrisch, heeft een middenbalk maar zonder zou ook kunnen; dit wordt nu mijn standaard. Dat soort gitaren klinkt veel rootsier, als je clean speelt, je kan er perfect unplugged op oefenen en electrisch they go to the moon zonder feedbacken

De 175 en de 135 zijn trouwens allebei gelamineerd. heb een 135 en da's voor mij zowat de holy grail, zwaar onderschatte gibson, echt een alleskunner.

Kijk trouwens es op Hilko zijn site, hij bouwt tegenwoordig machtige hollow tele's met zo'n gretsch constructie als middenbalk. Ook zijn eigen model LSD komt mss in de buurt van wat je zoekt.

Mr.Fingers
27 maart 2012, 23:46
Iedere gibson ES is gelamineerd. De L-reeksen zijn massief

Pepe
28 maart 2012, 00:00
Ik denk dat je grosso modo kan stellen dat hoe meer massa aan de binnenkant top hoe solider, dus minder airy, de gitaar zal klinken wat exponentieel toeneemt als contact wordt gemaakt met de achterkant en dat dit principe minder doorwerkt naarmate je verder van de string area komt.
Ik denk ook dat dit principe onder de brug daarbij ook veel invloed heeft op sustain hoewel daar meer factoren een rol in hebben.