PDA

View Full Version : Mxr Phase 90 in de FX loop..?



RedBuell
26 maart 2012, 17:26
Ik heb laatst een MXR Phase 90 en een MXR blue box gekocht. Als je beiden in een loop pedal zet en je trap ze dan beiden aan kan je in een break oid 1 noot echt laten klinken als een walvis die klaarkomt... Ik zag het in een youtube filmpje van Paul Gilbert's pedal board...

http://www.youtube.com/watch?v=Xz2-wO6vBIo

Nu heb ik ze in de fx loop van mijn 5150 staan, wat me opvalt is dat de Phase 90 voor een volume boost zorgt en de blue box de boel erg dof laat klinken alsof er een deken over de amp wordt gegooid zeg maar.
Nu vraag ik me af of de boel tussen gitaar en amp te plaatse de genoemde problemen oplost. Ik kan het op het moment niet testen omdat mijn amp nieuwe buizen krijgt maar ben erg benieuwd....

Bijl
28 maart 2012, 09:02
Er zal vast wel een klankverschil zijn, maar de phase 90 en blue box zullen nog steeds doen wat ze nu ook doen met je geluid. Dat is de aard van het beestje...

zoon van Piet
28 maart 2012, 13:43
Er zal vast wel een klankverschil zijn, maar de phase 90 en blue box zullen nog steeds doen wat ze nu ook doen met je geluid. Dat is de aard van het beestje...

eh.. ja,voor zover het over het typische phase90 en/of bluebox geluid gaat. Maar de klachten van de TS komen me niet bekend voor:

wat me opvalt is dat de Phase 90 voor een volume boost zorgt en de blue box de boel erg dof laat klinken alsof er een deken over de amp wordt gegooid zeg maar.

Dat gaat allemaal niet gebeuren als je de pedalen gewoon tussen gitaar en amp zet, waar ze horen, zeg maar..

Brum
28 maart 2012, 13:49
De kans is erg groot dat het probleem zich niet meer voor doet als je ze tussen gitaar en versterker zet. Phasers, flangers en dergelijke, ik zet ze nooit in de FX loop. Dat klinkt mijns inziens voor geen ene meter.

zoon van Piet
28 maart 2012, 14:08
.. en datzelfde geldt voor de blue box, de absoluut alles overdonderende zware gons komt het best tot zn recht vóór de amp. Dan klinkt ie zeker niet dof alsof er een wollen deken etc.. maar gewoon als een ouwe Moog op anabolen. die twee samen kunnen je helemaal naar het 70's synthsound nirwana transporteren! ;)

Bijl
29 maart 2012, 11:23
Da's waar, ik was even vergeten dat alles wat gain en vervorming geeft beter vóór de preamp kunnen staan. Op zich snap ik RedBuell wel, een 5150 heeft een switchable loop dus dat is wel praktisch. Gelukkig passen er makkelijk 2 mxr's onder één schoen :)

Ik heb wel eens een phaser met in de fx loop van een 5150 gehad (vanwege tap tempo erg handig) en dat vond ik toch niet verkeerd klinken. Ik kan me voorstellen dat dat met een Blue Box wel anders is.

RedBuell
29 maart 2012, 11:44
Ik dacht altijd dat dergelijke effecten als Chorus, Delay, Phaser en Flanger juist in de FX loop moesten. Weet dat mijn delay 10x beter in de fx loop klinkt dan tussen amp en gitaar. Ik heb de 2 MXR pedalen in een RoadRage TB loop gezet zodat met 1 trap 2 pedalen aankunnen indien gewenst, omdat mijn CE2 chorus best wat tone suckt heb ik hem er ook bij gezet wat nu dus de hele chain als volgt maakt:Gitaar -> Korg DT 10 -> Wah -> Bad Monkey -> Isp decimator G string -> AmpFX send -> Loop (Mxr phase 90 -> MXR blue box -> Boss Ce2) -> ISP decimator G string -> Boss DD-6 -> FX returnZo kan ik de FX loop aanhouden in het geval ik de ISP nodig heb en ik kan zo eventueel de delay aanhouden zonder dat het Chorus pedaal tone zuigt. Zou de chorus ook beter klinken tussen gitaar en amp en zou dat de chain niet te lang maken?

HaroldA
29 maart 2012, 12:02
Ik dacht altijd dat dergelijke effecten als Chorus, Delay, Phaser en Flanger juist in de FX loop moesten.

Er moet helemaal niets, maar een phaser staat wel vaker pre-gain dan in een FX loop volgens mij.

Nielsje
29 maart 2012, 12:05
Effecten zoals chorus en delay klinken inderdaad 'beter' naar mate ze verder in de keten staan. Niet persé mooier, maar ze kunnen hun functie dan wat beter vervullen. Als je eerst je signaal door een chorus of delay stuurt, en dan door een distortion, dan wordt het een brij. Draai je de volgorde om, dan kan je beter waarnemen wat de effecten doen. Hierover is best veel beschreven in de volgorde FAQ.

In jouw geval wil je het Paul Gilbert trucje doen, in dat geval zou ik zeker alles voor de versterker gooien. Dat heeft de blue box wel nodig. De phaser kan wel in de FX Loop, maar daar heb je dus niet zo veel aan. Als jij je CE2 in je FX loop prettiger vindt werken, dan moet je dat gewoon doen, en eventueel nog een tb-boxje scoren als je teveel tonesuck ervaart.

Overigens zou ik me niet druk maken over het teveel aantal pedalen voor je versterker. Ligt aan heel erg veel factoren of het wel of niet goed zal uitpakken: aantal pedalen, aantal buffers, aantal TB pedalen, kwaliteit patchkabels, etc etc.
Gewoon proberen en als het klinkt, dan klinkt het :)