PDA

View Full Version : Buizenversterker voor tele



Meneer Zwijn
26 maart 2012, 13:42
Had eerst een Line6pod 500hd op 't oog, maar dat is na een uurtje testen in de winkel te erg tegengevallen. Na enkele niet te dure transitorversterkers is het nu tijd om dan maar eens een buizenversterker aan te schaffen. Maar ik heb wat goede raad nodig!
Hij moet in volgorde van belangrijkheid:
-Warm en clean klinken.
-Ook op lage volumes goed klinken.
-Liefst head en cabinet.
-uitgang voor naar de PA zonder microfoon te hoeven gebruiken.
Budget is ongeveer 600-800 euro max.
Het gaat me echt om blues en rock met mijn Fender Tele American Special. Vooral op huiskamerniveau, maar zou toch een occacioneel optreden over PA moeten aankunnen.
Wat raden jullie me aan, heeft iemand een gelijkaardige situatie? Ik hoor het graag.

TimS
26 maart 2012, 14:40
Koch Studiotone misschien? Zou je hem wel tweedehands moeten kopen.

muziekschuur
26 maart 2012, 15:32
Ben je een Fender of Marshall man?

Ik zie leuke Rivera combo's op marktplaats. Hmmm. Ik zie leuke buizen combo's in de 20 watt range in de winkel. Maar de MA series van Marshall heeft ook een leuk combo... Probeer die eens.

Eko
27 maart 2012, 11:24
Bijna iedereen wil op huiskamerniveau kunnen spelen en een vol geluid krijgen. Gaat hem niet worden , wat je ook probeert. Om een vol geluid te krijgen zul je een 10 of 12 inch speaker aan het werk moeten zetten en de buizen aan het werk moeten hebben.
Een heel goed alternatief is een transistor Tech 21. Ik denk dat 95% van de gitaristen een blinde test niet aan durven op huiskamerniveau. De amp is te schakelen in een sounds van EL34 ( Marshall sound ) of 6L6 ( Fender ) .
Als buizenamp misschien een Laney VC15R . Is een 10 inch speaker en die doen het goed met een telecaster.

Brum
27 maart 2012, 13:52
Probeer 's een tweedehands Marshall JTM30 of 60 op de kop te tikken, worden regelmatig op Marktplaats aangeboden. Hebben, in tegenstelling tot veel andere Marshalls, een erg mooi clean. Lots of bang for the buck en niet duur.

tidalwave_sideburns
27 maart 2012, 14:06
Hughes and Kettner Tube Meister top met 1x12. Kun je je speaker thuis laten voor optredens, 1, 5, 18 watt schakelbaar, clean en drive kanaal, fx loop, lead boost. Zit momenteel verschrikkelijk op dat ding te gassen.

Meneer Zwijn
27 maart 2012, 21:16
Laney VC15R , Marshall JTM30 en Koch Studiotone dus, ok, we zullen eerst YouTube maar eens afschuimen...
De Tubemeister 18 had ik zelf ook eerst in de gaten, kan technisch precies wat ik wil maar ik heb het geluid ism een tele nog niet live mogen meemaken. En ik had eigenlijk wel liever een iets minder blauw oplichtend geval voor ogen, maar ik sluit het zeker nog niet uit.
Voor de rest ben ik meer een Fender dan een een Marshall-man. En het wordt wel zeker een buizenversterker.

jutter
27 maart 2012, 21:31
Hey Zwijn, je hebt een pm :D

Buzzel
29 maart 2012, 09:07
Probeer 's een tweedehands Marshall JTM30 of 60 op de kop te tikken, worden regelmatig op Marktplaats aangeboden. Hebben, in tegenstelling tot veel andere Marshalls, een erg mooi clean. Lots of bang for the buck en niet duur.

In een oefenstudio waar ik wel eens kom staat een JTM30 en ik vind het een verschrikkelijke amp. Misschien komt het doordat er niet erg zacht mee wordt omgegaan door alle mensen daro, maar misschien ook niet.

Het enige wat daar in zit is mid en hoog. Met mijn strat klinkt het ieder geval prut.

Kim Wilson
29 maart 2012, 10:02
Ik heb ook een JTM gehad, een JTM60, en dat was absoluut geen match met mijn Tele. Veel te schel, te strak. Als je meer Fender-man bent dan Marshall-man, verwacht ik dat die JTM ook niet jouw favoriet wordt. IMO werken ouwe Fender bakken met een beetje donkere sound het beste met Tele's. Maar dat valt net effe buiten je budget.

Wat dacht je trouwens van een Vox AC15?

Meneer Zwijn
29 maart 2012, 17:05
@jutter:MENEER zwijn. Bedankt, maar ik blijf nog wat zoeken .

Vox AC15: is die niet duurder dan? We zoeken het op....

muziekschuur
29 maart 2012, 17:16
In een oefenstudio waar ik wel eens kom staat een JTM30 en ik vind het een verschrikkelijke amp. Misschien komt het doordat er niet erg zacht mee wordt omgegaan door alle mensen daro, maar misschien ook niet.

Het enige wat daar in zit is mid en hoog. Met mijn strat klinkt het ieder geval prut.

Versleten buizen... Gevalletje, gebrekkig onderhoud.

Bugera V22 effe testen... zou zomaar wat kunnen zijn voor je...

jahallozeg
30 maart 2012, 16:51
Fender Superchamp Xd, of voor 50 euri minder Fender Vibrochamp XD, Ondergewaardeeerd in Nederland, op www.tdpri.com trending topic (bijna)

Meneer Zwijn
31 maart 2012, 16:33
Superchamp xd of vibrochamp worden het niet. Al op gespeeld met mijn tele, zoek toch nog verder.
Ik ga eerst eens op zoek naar een Bogner Alchemist Head, en wel hierom

http://www.youtube.com/watch?v=oXZ8T_IKWU0

Dit klinkt(op de computer weliswaar) precies als de clean die ik bedoel.'t Is wel 20/40 watt, maar op zich kan dat nog wel voor mij, al zal hij wel het meest op 20 gaan staan. In ieder geval gaan we er eens eentje in de winkel zoeken, en dan een tele op loslaten.
Kosten blijkbaar rond de 500 euro nieuw, ziet er precies uit zoals ik graag heb, en niet teveel effecten erop. Gewoon twee kanalen, boost, reverb en delay. Ben toch vast van plan een viertal effectpedalen op een plank te zetten en hiermee aan de slag te gaan.
Mag ik eens een stomme vraag stellen? Is er een kans dat je een geluid uit (een) dit head krijgt zonder hem op een cab aan te sluiten? Ik zou zweren dat ik dat 25 jaar geleden deed, maar weet het niet zo zeker meer...