PDA

View Full Version : Interface...het bos en de bomen...



Input79
26 maart 2012, 12:04
Zou mezelf graag een interface cadeau doen, maar kom er maar niet uit dewelke.
Ook na veelvuldig lezen op het forum blijft de twijfel.

voorlopige kanshebbers:
- M-audio Fast Track
- Tascam US122MKII
- Line 6 Pod Studio UX2

Moet dienen voor het opnemen van zang, gitaar(ritme en solo) eventueel aangevuld met bass, keys...
Denk dat ze alle drie wel voldoen aan de gestelde eisen voor een beginner.
Maar welke raden jullie aan?

En hoe zit het met de meegeleverde software?
Wil degelijke maar simpele software om alle aanpassingen, effecten en opnames te kunnen doen.
aanraders van de pro's?

Liquid_Metal
26 maart 2012, 15:43
Ik heb de Fast Track Pro en da's de enige waar ik ervaring mee heb. Ik zou 'm zo weer kopen want het ding is snel, betrouwbaar en heeft veel mogelijkheden.

Exi
26 maart 2012, 16:35
Heb zelf een TC Electronic Desktop Konnekt 6. Is wel FireWire, maar een erg handige en eenvoudig te bedienen interface.
Kan ook met een druk op de knop schakelen tussen stereo input (bv keys), 2x mono (voor 2 gitaren tegelijk) en microfoon + mono ingang.
Verder kun je het geluidslevel monitoren en heeft hij een goede reverb. Werkt goed. :)

muziekschuur
26 maart 2012, 16:46
Ik zou eerder iets van RME nemen.

Input79
26 maart 2012, 17:04
Alvast bedankt voor de reacties.

De fast track pro zal ik dan ook maar in het lijstje zetten... ;-)
De TC Electronic is FireWire en dat heb ik niet op de voorlopige pc die ik gebruik, dus eerder op zoek naar USB eventueel pci
De producten van RME zijn dan weer net te hoog voor het budget dat ik in gedachten had....

Geoff
26 maart 2012, 22:57
De m audio fast track zou voor mij al afvallen omdat deze geen stereo line in heeft (voor de keys) slechts 1 mic preamp, en dus geen stereo opnames van bijvoorbeeld een akoestische gitaar, en heeft geen midi i/o. De tascam us122mk2 heeft deze fatures wel, maar als budget erg bepalend is, en je hebt die features niet nodig is de fast track een goeie optie. Als het budget nog een beetje kan verokken worden kan je dan beter voor de fast track oro gaan, deze heeft dan weer inserts, en meer in en outputs.

marter544
27 maart 2012, 15:10
Ik heb hier ook een UX2, fijn apparaat en pod farm is een mooi stukje software. Echter, wanneer je andere software voor gitaar (revalver, guitarrig en andere modeller software) wil gebruiken is dat eigenlijk niet real-time te doen. Pod farm werkt op één of andere manier samen met de UX2 met iets dat line6 direct software monitoring oid. noemt waar die andere stukjes software dat niet doen en je dikke latency krijgt. Wel kun je het kale signaal van je gitaar opnemen terwijl je op de monitor een door pod farm processed signaal hoort, dan kun je daarna alle modelling software er op gooien die je wil (soort reampen dus).

Pod farm zelf werkt wel heel erg fijn, en klinkt ook best goed. Ook de mic preamps die er bij zitten zijn erg mooi en alles is erg gebruiksvriendelijk. Daarnaast werkt het ook standalone ipv. alleen als VST. Wat ik wel een groot nadeel vind is dat je niet 2 instrumenten tegelijk in kan prikken (wel 1 line signaal + gitaar/bas, of mic + gitaar/bas, maar niet gitaar/bas+gitaar/bas). Ik heb dat opgelost door een mic voor m'n bassamp te zetten maar jammer is het wel.

TimS
27 maart 2012, 16:03
Ik heb laatst de Fast Track Pro gekocht omdat daar een MIDI ingang op zat. Heeft ook 2 microfoon ingangen ipv 1 zoals op de goedkopere versie.

Roman
28 maart 2012, 11:00
Hoeveel "sporen" wil je tegelijkertijd kunnen opnemen?
De meest audiointerfaces zijn in verschillende typen te verkrijgen. Vaak een 2 sporen, 4 sporen en 8 sporen versie. Meer sporen, duurder apparaat. Audiointerfaces hebben ook audio uitgangen, ik ga er vanuit dat twee voor jou voldoende zijn (master mix). Meestal zit er ook wel een koptelefoon aansluiting op welke gekoppeld is aan de master uitgang.
Je wilt USB.

Er zijn divers merken, varierend in kwaliteit.
Budget: Behringer, Phonic
Mid: m-audio, alesis
mid/high end: presonus, focusrite, mackie, RME

Neem Presonus bijvoorbeeld. Die heeft zowel USB als Firewire apparaten. Deze komen in 2, 4 of 8 kanaals versies. AUDIOBOX is de USB variant.

andoni
28 maart 2012, 17:14
Ik heb hier ook een UX2, fijn apparaat en pod farm is een mooi stukje software. Echter, wanneer je andere software voor gitaar (revalver, guitarrig en andere modeller software) wil gebruiken is dat eigenlijk niet real-time te doen. Pod farm werkt op één of andere manier samen met de UX2 met iets dat line6 direct software monitoring oid. noemt waar die andere stukjes software dat niet doen en je dikke latency krijgt. Wel kun je het kale signaal van je gitaar opnemen terwijl je op de monitor een door pod farm processed signaal hoort, dan kun je daarna alle modelling software er op gooien die je wil (soort reampen dus).


Hmm, mijn UX1 doet het wel goed met mijn favoriete modeller dezer dagen: LePou Lecto (gratis Mesa Recto sim plugin, wel nog impulse erachter nodig).
MAAR: alleen als ik zware applicaties allemaal sluit die nog draaien samen met mijn DAW, anders te veel latency. Ik draai wel Garageband/Logic op een Mac, dus dit zou wel eens OS-specifiek kunnen zijn. Misschien helpt dit ook op andere PC's.

ghost-rider2006
28 maart 2012, 17:25
Focusrite is ook goed

obiwanjacobi
29 maart 2012, 14:14
Het belangrijkste zijn de drivers. Zorg dat je er eentje kiest die naast de hardware specs ook betrouwbaar in de software is.

De enige manier waarop ik hier ben achter gekomen is opzoek gaan naar ervarings verhalen van mensen die zo'n ding hebben. En dan hoor je sommige die altijd problemen en andere die met dezelfde driver totaal geen last hebben...

Blijft moeilijk.

[2c]

Input79
5 april 2012, 10:19
iemand ervaring met dit?
TASCAM DP03 DIGITAL PORTASTUDIO

harrie-beton
5 april 2012, 10:29
Die dp03 is een duur ding en als je een geluidskaart neemt gekoppeld aan je pc heb je meer mogelijkheden en ben je goedkoper uit.

In de posts zijn geen slechte keuzes genoemd. Hoe wil je de eigen electrische gitaar opnemen? Heb je een goede versterker? Als je dit hebt is de M-audio een goede keuze. Als software zijn er verschillende keuzes maar REAPER (reaper.fm) is heel goedkoop en kan alles wat je ooit zou willen op geluidsgebied.
Als je geen goede gitaarversterker hebt zou ik de UX overwegen. De pod farm ben ik niet zo wild van, ik gebruik mijn POD in reaper als gewoon geluidsspoor.

Input79
9 april 2012, 02:10
Versterker is een Fender blues deluxe

muziekschuur
9 april 2012, 02:33
Welke software?

MaxVMH
10 april 2012, 10:45
Alesis iO2 (Express) is ook nog eentje ;)

Veel verschil zit er allemaal niet tussen, tenzij je wat hoger mikt en 't geld over hebt voor een RME BabyFace of Apogee Duet 2.

Input79
14 april 2012, 11:56
En deze????

CAKEWALK VS20 V-STUDIO

ben er echt nog niet uit...

harrie-beton
14 april 2012, 12:05
Geen verkeerd ding, loopt niet op Windows 64 bit m dus niks voor mij.

Input79
14 april 2012, 13:58
Extra vraagske,

Hoe neem ik het best mijn gitaar op,
zou graag de specifieke klank van de lampen fender blues deluxe ook mee opnemen.
Er zit wel geen line out op. Met micro ervoor en zo naar interface?
Ik weet dat bepaalde interfaces ook versterkers kunnen simuleren maar weet niet in hoeverre dat natuurgetrouw is...

bass blom
14 april 2012, 13:59
ja met micro.
line out is voor amateurs :D

Input79
14 april 2012, 14:19
Ok micro dus...
Terug naar de hoofdvraag dan ....
Interface met eenvoudige software voor zang gitaar bas en keys.... Budget max 350€

Input79
14 april 2012, 14:52
Tascam US600? Iemand ervaring mee
Welke software meegeleverd ?
Sorry dat ik blijf vragen....

bass blom
14 april 2012, 14:55
ja, mooi ding.
Cubase LE5 zit er bij.

Input79
14 april 2012, 15:39
ALESIS MULTIMIX 8 USB FX*
En deze?

Input79
14 april 2012, 22:36
Ok
Ik ga voor de tascam us600 ( tenzij nu iemand nog heel overtuigend neen roept)
Voor zang gebruik ik nu een Shure Sm58
Nu moet er enkel nog een mic (of 2) bijkomen om versterker en gitaar op te nemen.
Dus geschikt voor zowel versterker (Fender blues deluxe) en akoestische gitaar...
En een aanvaardbaar budget (zie voorlopige lijst hieronder om een idee te hebben)
voor een beginner die het opnemen nog allemaal eerst eens wil aftasten.

Voorlopige ideeën:
- sm57
- AKG Perception 120
- Samson CO2 stereo set
- t bone em 700 stereo set

Las dat de sm57 heel aanvaardbaar is voor versterker opnames (wel met heel uitgesproken voor- en tegenstanders)
maar compleet af te raden voor acoustische opnames, waar een stereo set dan meer de voorkeur heeft.
Maar zijn dezelfde stereo sets ook bruikbaar voor opnames van versterkers.
En moet er voor de opname van een elec. bas nog een andere mic aangeschaft worden???

Veel vragen, ik weet het, maar waarschijnlijk nog meer mogelijke antwoorden...

harrie-beton
14 april 2012, 23:50
Er zijn betere mics maar deze kan. Denk ook om een klein maar stevig statief. Die zijn er handig, het maakt nogal uit waar de mic precies gericht is.

Input79
15 april 2012, 00:56
Zag dat de mic vaak gewoon aan hun kabel (die rond het handvat van de versterker gewikkeld is)
voor de grid hangen te bengelen tijdens optredens.
Is dat dan zo fout?

bass blom
15 april 2012, 08:32
fout een groot woord, hangt er helemaal vanaf wat voor mic.
als het een sm57 is, ja, fout.
ga maar eens proberen wat de plek, afstand en hoek van een microfoon doet voor een gitaarspeaker.
zul je van staan te kijken.

Input79
15 april 2012, 09:34
Maar met een AKG perception 120 dan weer wel bvb?
Niet dat dat nu de bepalende factor zou zijn voor het al dan niet aankopen, meer nieuwsgierigheid...
Iemand ervaring met AKG perception 120 en of 170.
En wat met de stereosets voor een buizenbak?

bass blom
15 april 2012, 09:39
zo'n mic zou ik nooit aan een kabel voor een amp hangen.

Input79
15 april 2012, 12:06
Reden?

Twijfel blijft tussen de sm57 , de AKG perception 120 of de 170...
Moet dienen voor zowel buizenversterker als acoustische opname...

bass blom
15 april 2012, 13:28
Reden?

waarom hangen dergelijke microfoons meestal in een spin?

Input79
15 april 2012, 13:31
Gevoelig voor schokken?

Input79
17 april 2012, 00:41
En wat met de SENNHEISER E606?

harrie-beton
17 april 2012, 07:45
Die is beter dan de sm57 vind ik en wordt soms gebruikt zonder statief omdat hij plat is. Voor opnames in een thuis situatie zou ik toch een statief pakken omdat je dan precies kunt mikken voor de beste toon.

bass blom
17 april 2012, 07:46
ja, fijn ding, die is wel makkelijk voor een cab te hangen.
maar niet echt heel anders dan een sm57.
bij sounds, mijn topic never be clever is hij te horen, zij het gemixt en later gepanned met een.. ja, sm57 :D
heb die beiden voor elke van mijn twee greenbacks hangen.

MaxVMH
18 april 2012, 10:22
Sennheiser e606 beter dan SM57? Er bestaat niet iets als beters in de vergelijking die gemaakt wordt. De een klinkt anders dan de ander. In de ene situatie klinkt een e606 beter, in een andere klinkt de SM57 beter. Tenzij je het hebt over Sennheiser e906 vs. Sennheiser e606, dan is de e906 pakken beter dan de e606 :D