PDA

View Full Version : Kleine gitaar-rig voor optreden met DJ



artnaz
25 maart 2012, 17:51
Ik heb een geweldige buizenversterker en een mooie pedalboard, maar ik wil binnenkort met een DJ meespelen waar ik zeer weinig ruimte heb. De laatste jaren heb ik de ontwikkelingen op het gebied van gitaar-gear niet bijgehouden, en sowieso van modeling weet ik weinig. Dus mijn vraag is of jullie mij wat kunnen aanraden dat ik zonder al te veel gedoe en minimale ruimte toch een prima sound kan creëren.

Modeling leek me het makkelijkst, vandaar dat ik hier ben. Ik wil wel graag een foot-controller zodat ik een paar effecten aan en uit kan zetten, en graag ook een volumepedaal/wah. Ik heb trouwens een Line6 Toneport UX2, misschien kan ik die gebruiken?

Of zeggen jullie dat ik beter een kleine versterker met microfoon kan kopen met een Boss GT-nogwat multi-effect-apparaat?

peter_heijnen
26 maart 2012, 10:45
Voor niet al te veel geld koop je een vox tonelab ex of st, direct inprikken en toch een prima sound!

Terminus
26 maart 2012, 11:22
Voor de Toneport zal je een PC nodig hebben. Misschien dat je die DJ blij kunt maken met wat MIDI dingetjes, zoals je delay gelijk laten lopen met zijn muziek. Op de UX2 kun je footswitches voor versterkers en expression pedals aansluiten, dus dat is geen probleem.

DemolitionColorScheme
26 maart 2012, 12:15
Werkt die DJ met een laptop? Treed hij op met een soundcard waar je je gitaar in zou kunnen prikken? Dan lijkt het me het handigst om gewoon iets te downloaden zoals Guitar Rig of Amplitube. Met een MIDI controller kun je dan switchen van effecten. Alles kan dan gewoon aangepast worden op de set en het coole is: de DJ kan zelfs ook nog zèlf jouw gitaar geluid manipuleren als hij zelf ook een MIDI controller/etc. heeft. Je hebt dan geen gezeik met het miken van je gitaarcabinet en het gitaar signaal gaat dus gewoon met de rest van de DJ-gear out naar de PA.

Het enige wat je dan nodig hebt is een soundcard (bijv. een goedkope van Phonic of M-Audio) en een MIDI controller (bijv. een Behringer FCB1010).

Liquid_Metal
26 maart 2012, 14:35
Voor niet al te veel geld koop je een vox tonelab ex of st, direct inprikken en toch een prima sound!

Ik speel live soms met een Boss GT-6, vaak direct via PA en dat klinkt heel aardig. Je hebt dan alleen een modeller op de grond liggen waar alles in zit en uit komt, dus veel kleiner wordt het niet.
De optie van DemolitionColorScheme vind ik ook goed. Je DJ heeft vast een goede laptop dus last van latency of andere vervelende digitale grollen heb je dan niet.

artnaz
26 maart 2012, 22:02
Oeh bedankt jongens! :) Tonelab/GT-6 is op zich leuk, maar zo'n MIDI-ding van Behringer lijkt me praktischer, compacter en goedkoper. Dus onderstaande klinkt goed:


Werkt die DJ met een laptop? Treed hij op met een soundcard waar je je gitaar in zou kunnen prikken? Dan lijkt het me het handigst om gewoon iets te downloaden zoals Guitar Rig of Amplitube. Met een MIDI controller kun je dan switchen van effecten. Alles kan dan gewoon aangepast worden op de set en het coole is: de DJ kan zelfs ook nog zèlf jouw gitaar geluid manipuleren als hij zelf ook een MIDI controller/etc. heeft. Je hebt dan geen gezeik met het miken van je gitaarcabinet en het gitaar signaal gaat dus gewoon met de rest van de DJ-gear out naar de PA.

Het enige wat je dan nodig hebt is een soundcard (bijv. een goedkope van Phonic of M-Audio) en een MIDI controller (bijv. een Behringer FCB1010).Soundcard heb ik dus al (Line6 Toneport UX2), en die Behringer ziet er prima uit.

Alleen, zo'n MIDI-ingang heeft de Toneport of een Macbook (dat gebruikt de DJ) niet. Heb nooit met een MIDI-interface gewerkt, hoe zou dat precies met een externe geluidskaart gaan?

DemolitionColorScheme
27 maart 2012, 01:26
De DJ gebruikt toch wel iets om zijn audio uit te sturen? Ik neem aan dat 'ie dat niet rechtstreeks uit z'n Mac stuurt? Lijkt me sowieso praktisch en handig voor hem om een soundcard te hebben, iets wat eigenlijk toch wel een verreiste is als je een DAW hebt. (of gebruikt je DJ gewoon zo'n simpel DJ programma?)

Zo niet, dan heb je zelf dan op zijn minst een soundcard nodig om je gitaar in te prikken. Die soundcard moet dan minimaal MIDI In hebben. Velen soundcards werken met FireWire, maar net zoveel met USB. USB is iets minder snel (latency) etc, maar voor dit zal dat prima werken. Je kunt die dan gewoon in de Mac prikken.

artnaz
27 maart 2012, 16:32
Ok, DJ heeft 2x een Pioneer CDJ-400 (http://pioneerdjusa.com/gear.aspx?product=CDJ-400) en een Pioneer DJM-400 (http://www.pioneer.eu/nl/products/archive/DJM-400/index.html). Hij zegt dat hij liefst een tulp-ingang gebruikt voor mij op zijn versterker.

Maar als ik zo'n M-Audio Fasttrack Pro en die Behringer FCB1010 koop, dan heb ik toch ook een computer nodig toch? En hoe kom ik aan zo'n tulp-uitgang?

E-J
27 maart 2012, 16:56
Ik zag laatst een filmpje van de band Wilco in een studie. De sologitarist Nels Cline speelde daar met zijn pedalboard over een ZT Lunchbox. Je kunt daar een microfoon voorzetten of de versterker direct aansluiten op de geluidstafel. Misschien is dat iets? Lijkt mij in ieder geval geweldig voor kleine optredens... je gitaar in een tas op de rug, je pedalboard in een andere tas en dan dat kleine versterkertje. Weinig ruimte nodig en je kunt alles zo meenemen.

DemolitionColorScheme
27 maart 2012, 22:21
Ok, DJ heeft 2x een Pioneer CDJ-400 (http://pioneerdjusa.com/gear.aspx?product=CDJ-400) en een Pioneer DJM-400 (http://www.pioneer.eu/nl/products/archive/DJM-400/index.html). Hij zegt dat hij liefst een tulp-ingang gebruikt voor mij op zijn versterker.

Maar als ik zo'n M-Audio Fasttrack Pro en die Behringer FCB1010 koop, dan heb ik toch ook een computer nodig toch? En hoe kom ik aan zo'n tulp-uitgang?
Ja, dat vreesde ik dus al ... typische letterlijke DJ gear. Okay ... dan denk ik niet dat mijn idee nog een optie is. Je hebt op zijn minst een laptop nodig en een soundcard en als de DJ dat niet heeft moet je dat zelf gaan regelen en is dat eigenlijk teveel gezeik. Niks werkt overigens met gitaar en audio gear echt fatsoenlijk met tulp-aansluitingen.

zeiler
28 maart 2012, 01:19
line6 m9 enzo kon je toch ook midi mee aansturen of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?

DemolitionColorScheme
28 maart 2012, 09:56
line6 m9 enzo kon je toch ook midi mee aansturen of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?
Ja, maar wat heeft dat ermee te maken? (de MIDI op de M-series is overigens echt belabberd)
De M-series van Line 6 zijn multi-fx units, dus dan heeft hij nogsteeds een amp nodig. Kan hij net zo goed zijn huidige setup meenemen. ;)

peter_heijnen
28 maart 2012, 10:44
Artnaz, je kunt natuurlijk ook je eigen pedalboard direct inprikken, er moet dan wel nog een cabsim tussen. Kan van goedkoop (http://www.thomann.de/nl/behringer_tm300_tube_amp_modeler.htm) naar duurder (http://www.thomann.de/nl/carl_martin_rock_bug.htm).

http://www.youtube.com/watch?v=WvkJgXLNKXk

Terminus
28 maart 2012, 15:51
Ok, DJ heeft 2x een Pioneer CDJ-400 (http://pioneerdjusa.com/gear.aspx?product=CDJ-400) en een Pioneer DJM-400 (http://www.pioneer.eu/nl/products/archive/DJM-400/index.html). Hij zegt dat hij liefst een tulp-ingang gebruikt voor mij op zijn versterker.

Maar als ik zo'n M-Audio Fasttrack Pro en die Behringer FCB1010 koop, dan heb ik toch ook een computer nodig toch? En hoe kom ik aan zo'n tulp-uitgang?

Tulp uitgang kan met een verloopstekkertje.

Maar waarom zou je een Fasttrack kopen? Die Behringer FCB1010 kan je ook aansluiten met een goedkopere midi-interface. (Ga je al die knoppen trouwens echt gebruiken?)

harrie-beton
28 maart 2012, 18:06
Ik ben het met Peter eens dat je eigen pedalboard gebruikt kan worden. Het enige is een cab sim maar dat is vrij eenvoudig. Het hele gedoe met geluidskaarten van de DJ is veel te kwetsbaar en overkill. Het beste is om een gescheiden setup te hebben van de DJ zodat jij geen last hebt van zijn storingen en hij niet van de jouwe.

DemolitionColorScheme
28 maart 2012, 21:12
Ik ben het met Peter eens dat je eigen pedalboard gebruikt kan worden. Het enige is een cab sim maar dat is vrij eenvoudig. Het hele gedoe met geluidskaarten van de DJ is veel te kwetsbaar en overkill. Het beste is om een gescheiden setup te hebben van de DJ zodat jij geen last hebt van zijn storingen en hij niet van de jouwe.
Ik ben het eens dat een soundcard nu geen optie meer is, maar wat je zegt qua gescheiden houden ... Nee.
Als ze beiden in de soundcard geprikt worden zul je minder storing en ruis hebben dan met een gemicte amp. Overkill? Als die DJ met een DAW zou werken zou het super veel leuke en interessante mogelijkheden geven. Zijn setup zou dan bescheidener zijn dan nu. ALS de DJ een soundcard zou hebben hoeft hij alleen z'n MIDI controller in te pluggen en z'n gitaar. Klaar! ;)

HaroldA
29 maart 2012, 17:09
Ik ben het eens dat een soundcard nu geen optie meer is, maar wat je zegt qua gescheiden houden ... Nee.
Als ze beiden in de soundcard geprikt worden zul je minder storing en ruis hebben dan met een gemicte amp. Overkill? Als die DJ met een DAW zou werken zou het super veel leuke en interessante mogelijkheden geven. Zijn setup zou dan bescheidener zijn dan nu. ALS de DJ een soundcard zou hebben hoeft hij alleen z'n MIDI controller in te pluggen en z'n gitaar. Klaar! ;)

Doorgaans draait een DJ toch alleen maar plaatjes van andere mensen en kan hij met een 'laag af' filter de beat wegfilteren als een enorm gaaf effect wat werkelijk maar een paar stervelingen kunnen? Of is dit een live-DJ met "special skillz"?

DemolitionColorScheme
29 maart 2012, 21:04
Doorgaans draait een DJ toch alleen maar plaatjes van andere mensen en kan hij met een 'laag af' filter de beat wegfilteren als een enorm gaaf effect wat werkelijk maar een paar stervelingen kunnen? Of is dit een live-DJ met "special skillz"?
Er is een groot verschil tussen een DJ die simpelweg plaatjes draait en een DJ die een SET doet, dus een live set, manipuleren van de tracks, iets wat vrij standaard is bij velen electronic DJ's (drum 'n' bass, techno, tekno, dubstep, etc.). In dat laatste geval ben je toch wel weer een stapje verder bij het live optreden. Ik ging ervanuit dat dit ook zo'n soort geval was, anders zou er geen extra gitaarspeler nodig zijn.