PDA

View Full Version : Effect voor warme, volle sound



Sjors Harriezoon
24 maart 2012, 17:59
Hallo,

Speel al jaren voornamelijk akoestisch en ben niet zo thuis in de wereld van elektrische gitaren en alles wat daarbij hoort. Graag wil ik meer met m'n elektrische gitaar doen. Ik vroeg me daarom af of er (goede) effectpedalen bestaan die de typische sound van een bepaalde gitaar kunnen nabootsen. Wat bedoel ik daarmee? Voorbeeld: heb zelf een Fender Stratocaster met enkelspoels elementen. Graag zou ik af en toe een wat warmer geluid willen van bijvoorbeeld een Gibson Les Paul. Zijn er effecten die dit mogelijk maken? Of moet ik daarvoor humbuckers in mijn Strat bouwen?

Cageman
24 maart 2012, 19:28
Je zou allicht met een equalizer een eind komen door je lows wat op te dikken en wat highs te cutten.

the sure thing
24 maart 2012, 20:25
Welke versterker heb je?

Mitch
24 maart 2012, 21:52
Het verschil tussen Strats en Les Pauls is al groter dan alleen het verschil in enkelspoelers en humbuckers, maar ik snap je punt. Het probleem is alleen, dat bij een LP met humbuckers ook de attack en compressie anders zijn dan bij een strat. Zelfs met een 30bands EQ krijg je dat er niet in. Laat ik het zo zeggen: als het met drive mag, kun je heel verschillende sounds halen uit een strat door er sterk verschillende pedalen achter te gooien (bijvoorbeeld een AC drive van Carl Martin tegenover een Catalinbread Formula no5). Als het op het clean van je amp moet....dat wordt een beetje kunstmatig hoor. Je kan een EQ pakken of een fat boost, of een heel licht ingestelde overdrive, maar de basis blijft er toch sterk doorheen komen hoor.
Zoals ik het ooit melodieus omschreef: "het is een strat, het blijft een strat, je wou dat je iets anders had"

Sjors Harriezoon
25 maart 2012, 15:44
Het verschil tussen Strats en Les Pauls is al groter dan alleen het verschil in enkelspoelers en humbuckers, maar ik snap je punt. Het probleem is alleen, dat bij een LP met humbuckers ook de attack en compressie anders zijn dan bij een strat. Zelfs met een 30bands EQ krijg je dat er niet in.

Bedankt voor je reactie. Dat dacht ik zelf eigenlijk ook wel. Ik hou van het geluid van een Strat, maar een vettere sound is op z'n tijd ook niet slecht. Als dat met effecten kan is het mooi, maar dat het snel kunstmatig gaat klinken lijkt logisch. Volgens mij kan alleen een Les Paul het echte geluid van een Les Paul maken.

Mitch
25 maart 2012, 16:04
Ja, het wordt een heel ander verhaal als je zegt: ik wil mijn Strat wat vetter hebben. Dan gooi je er gewoon Suhr V60s in of zo, klinkt iedere strat wel wat dikker mee. Maar als je eigenlijk écht meer in het bereik van een LP wil komen dan wordt het lastig. Afgezien van misschien de toets is alles maar dan ook alles anders aan die twee gitaren.
Clapton heeft een tijd (of misschien nog, dat weet ik niet) een midboost gebruikt om vetter in de oversturing te gaan en meer bij 'een dikke Gibson' te komen (24 nights e.d.). Maar luister maar eens naar de clips waar hij bijvoorbeeld een ES335 gebruikt (Five Long Years), dan wordt het verschil wel duidelijk.