PDA

View Full Version : Electrische Harp



SEAL
24 maart 2012, 17:16
Oi!

alweer een hele tijd geleden da'k voor 't laatst hier rondkeek en dingetjes postte. Ik heb een tijdje te weinig gitaargespeeld en gebouwd, dus was 't ook niet nodig of leuk om hier rond te kijken. Inmiddels hebben zich wat veranderingen voorgedaan in m'n leven, en studeer ik in Eindhoven. Ik ben mijn oude hobby weer een beetje gaan oppakken. De band vroeg weer wat gitaarstukjes, en met een medestudent ben ik een drone-stonebandje begonnen. We hebben een aantal regels opgesteld om onze muzikale originaliteit uit te breiden, waarmee ik jullie op een na niet lastig ga vallen. De enige regel die voor dit forum van nut is, is dat we onze instrumenten zelf maken.

nu heb ik laatst bij toeval een reclame op de webomroep Youtube op weten te rakelen die in mijn kindertijd een diepe indruk op mij heeft achtergelaten.

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=8w0MH0DG040&NR=1

Ik heb besloten een elektrische harp te maken. Niet zomaar een, een met gitaar-hardware, en sterk geinspireerd door een van mijn helden, Yuri Landman (http://www.hypercustom.com). In de loop der jaren heb ik een leuk aantal goedkope gitaartjes weten te verzamelen, die nu waarschijnlijk als grondstof gaan dienen voor dit idee. Samen met mijn profielwerkstuk, alwaar ik hier verslag (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?131815-PWS-driesnarige-Whamola/page4&highlight=whamola) van gedaan heb destijds, en de moodswinger die ik in een workshop met Yuri Landman gemaakt heb, heb ik wel enige ervaring op dit gebied, maar help is zeker welkom.

Ik ben een student, dus het zou fijn zijn als 't zo goedkoop mogelijk kan. basisingredienten voor de constructie zijn waarschijnlijk vurenhout en bouwmarkt-materiaal, aangezien ik daar redelijke ervaringen mee heb op 't snaarinstrumentenbouwgebied, maar ik sta open voor alternatieven. Ik hoop van jullie tips te krijgen over pick-ups en andere hardware, waar ik die 't beste goedkoop kan krijgen. Ik ben ten zeerste bereid uit 't doosje te denken, dus innovatievelingen, laat ons breinstormen!

leave mankind in peace and kill your guns,
Seal

muziekschuur
24 maart 2012, 17:26
Ik zou bij een sloper een paar korte dikke balken scoren. Dan heb je mahonie of ander hoogwaardig hout waar je planken van kan zagen. En die kun je dan verder verwerken tot onderdelen van je harp. Vergeet niet dat de trekkracht op een harp zeer zeer groot is. Met al die snaren met allemaal tegen de 300 kg trekkracht is er genoeg kracht om vuren kompleet aan gort te rukken.

ErikH
25 maart 2012, 11:43
De kindertijd is niet heel lang geleden zeker. In mijn beleving is die reclame nu ook weer niet heel oud.

Jedeel
25 maart 2012, 12:11
Dan ken je zeker Andreas Vollenweider ook wel?
http://www.youtube.com/watch?v=2XOdKG9Z_Xw

oigun
25 maart 2012, 17:22
http://www.youtube.com/watch?v=k_jZ_Ie9Vck
:D

Ik vermoed dat hier piezo's in zitten.

Plant
25 maart 2012, 19:28
@ SEAL: Welkom in Eindhoven, ben benieuwd naar wat je project gaat worden.

@ oigun: ik heb nog nooit iemand staande een harp zien bespelen, dragend aan een tuigje. Normaal is een deel van het 'frame' toch ook klankkast? Dit ziet er idd vrij iel en massief uit.

pueblo
25 maart 2012, 20:18
inderdaad, het deel van het kader dat het dichtst bij de bespeler is is normaalgezien de klankkast

SEAL
18 april 2012, 14:21
Een update:
vurenhout houdt 't makkelijk. Ik heb dertig gitaarsnaren opgespannen met gitaarstemmechanieken, en dat ging dus prima. Ik zit nu into electronica, en hier begint 't eerste probleem zich voor te doen. Ik heb geen signaal. ik heb zes strat-pickups in serie aan elkaar geschakeld, maar dan geeft-ie de 50Hzbrom. Als ik de contactjes aanraak met m'n vinger, wordt die brom nog harder. Ik denk dat jullie vast wel kunnen vertellen wat er aan de hand is.

Tabula Rasa
18 april 2012, 14:45
Ik denk dat je probleem zit in de 6 in serie. Volgens mij pikt het eerste element brom op, en die brom gaat naar de tweede, die daar brom bovenop gooit en dan door de derde etc....

Ik denk dat je het echt moet opbouwen als 3 humbuckers in serie. Je kan niet gewoon zomaar 6 singlecoils in serie zetten, zonder rekening te houden met polariteit en wikkeling (CW en CCW). Anders misschien 3 setjes van 2 paralel, zoals een brug en middenelement min of meer humcancelling zijn.

spirit
18 april 2012, 14:58
Nomaal geproken zijn je snaren via je brug geaard, zou daar een/het probleem kunnen zitten

Tabula Rasa
18 april 2012, 15:53
Nomaal geproken zijn je snaren via je brug geaard, zou daar een/het probleem kunnen zitten

Is het niet dat je electronica via je brug, via je snaren via je vingers geaard is? :sssh:

oigun
18 april 2012, 15:59
Iig moeten de snaren geaard zijn, en zou de parallel zetten.

Tabula Rasa
18 april 2012, 16:05
Iig moeten de snaren geaard zijn, en zou de parallel zetten.

Geeft wel een idioot lage weerstand..... ik weet niet of dat wat uitmaakt, net als 6 elementen van bijv. 6.5K een idoot hoge weerstand geeft. Weet niet of dat nog wat uitmaakt. Ik zou zelf alle draden los en bereikbaar ophangen en dan verschillende combinaties uittesten

Minda
19 april 2012, 20:23
Waar zitten je elementen op het instrument? Alle electrische harpen werken met piezo elementen (of met microfoontjes, maar dan heb je een versterkte akoestische). Een gitaarelement werkt door de uitslag van de snaar, niet door trillingen. Als je dus signaal wilt hebben, moet je de elementen monteren op de plek waar ook je vingers (of plectrum) komt. Dat kan bij een gitaar, want daar breng je de snaren maar van één kant in beweging, met een harp zitten de elementen in de weg (tenzij je maar met één hand speelt).

Google eens op Godin gitaren. Deze bouwer heeft een gitaar met één piezo element, da's eenvoudig na te maken in harp vorm. Succes!

Hugo (die meerdere electrische gitaren heeft gebouwd en wiens vader en oom professioneel harpist zijn...)

aaronstonebeat
20 april 2012, 21:35
Is het niet dat je electronica via je brug, via je snaren via je vingers geaard is? :sssh:

Via de snaren aard je jezelf; je bent namelijk zelf ook een ontvanger en zender van elektromagnetische straling, een waterzak vol ionen (vandaar ook de mijns inziens niet geheel onterechte zorg van sommigen over de almaar toenemende hoogfrequente elektromagnetische 'vervuiling' die ons omgeeft, maar dit terzijde)


Geeft wel een idioot lage weerstand..... ik weet niet of dat wat uitmaakt, net als 6 elementen van bijv. 6.5K een idoot hoge weerstand geeft. Weet niet of dat nog wat uitmaakt. Ik zou zelf alle draden los en bereikbaar ophangen en dan verschillende combinaties uittesten

Lijkt me eigenlijk geen probleem. Vergelijk het met batterijen, die kun je ook in serie of parallel zetten. In serie tel je de voltages bij elkaar op, parallel blijft het voltage hetzelfde als één enkele batterij; maar de weerstand en de impedantie nemen af en dus kan er een grotere stroom lopen, en dus is je signaal minder gevoelig voor parasitaire capaciteiten van kabels.

Tabula Rasa
20 april 2012, 22:19
Omdat jij het zegt heb ik de neiging het gelijk voor waarheid aan te nemen.... Maar snappen doe ik het niet. Misschien kan je het een beetje in Jip & Janneke taal uitleggen voor me.

Als ik de snaren niet aanraak, dan hoor ik brom, raak ik ze wel aan, dan verdwijnt die brom. Dan aard ik die gitaar toch door middel van mijn vingers? Of veroorzaak ik die straling door de lucht naar de elementen en moet ik met mijn vinger een verbinding maken om de boel te aarden?


Via de snaren aard je jezelf; je bent namelijk zelf ook een ontvanger en zender van elektromagnetische straling, een waterzak vol ionen (vandaar ook de mijns inziens niet geheel onterechte zorg van sommigen over de almaar toenemende hoogfrequente elektromagnetische 'vervuiling' die ons omgeeft, maar dit terzijde)






Lijkt me eigenlijk geen probleem. Vergelijk het met batterijen, die kun je ook in serie of parallel zetten. In serie tel je de voltages bij elkaar op, parallel blijft het voltage hetzelfde als één enkele batterij; maar de weerstand en de impedantie nemen af en dus kan er een grotere stroom lopen, en dus is je signaal minder gevoelig voor parasitaire capaciteiten van kabels.

Het verhaal van serie, paralel, spanning, stroom, volt en ampere is me duidelijk, maar alleen de laatste zin " en dus is je signaal minder gevoelig voor parasitaire capaciteiten van kabels."
kan je die toelichten in combinatie met een hogere of lagere weerstand van de spoel?

aaronstonebeat
20 april 2012, 22:42
Omdat jij het zegt heb ik de neiging het gelijk voor waarheid aan te nemen.... Maar snappen doe ik het niet. Misschien kan je het een beetje in Jip & Janneke taal uitleggen voor me.

Als ik de snaren niet aanraak, dan hoor ik brom, raak ik ze wel aan, dan verdwijnt die brom. Dan aard ik die gitaar toch door middel van mijn vingers? Of veroorzaak ik die straling door de lucht naar de elementen en moet ik met mijn vinger een verbinding maken om de boel te aarden?

Het laatste is deels het geval. Je bent zelf 'de boel', een zender van 50 Hz-brom omdat je die ook opvangt; als je geaarde onderdelen aanraakt (je bent ook een geleider), kan die brom meteen naar de aarde wegvloeien en de versterker niet bereiken.

Je bent zelf net als alle metalen onderdelen in de gitaar die geen onderdeel van het circuit vormen; frames van schakelaars, voeten van elementen, behuizingen van potmeters, verbindende draden: allemaal antennes die zowel elektromagnetische straling opvangen als uitzenden. Om die reden hoor je ook een harde brom als je de tip van je gitaarkabel aanraakt als die wel in de versterker maar niet in de gitaar zit.

Mensen zijn best redelijke geleiders via de huid en intern helemaal; het zenuwstelsel is een elektrisch systeem dat anders dan metalen geen gebruik maakt van vrije elektronen in de buitenste schil van de atomen maar vrije ionen in vloeistoffen. Elektromagnetische straling gaat dwars door ons heen en wat daarbinnen maar kan, gaat meetrillen, vangt die frequenties op en zendt ze deels ook weer uit.


Het verhaal van serie, paralel, spanning, stroom, volt en ampere is me duidelijk, maar alleen de laatste zin " en dus is je signaal minder gevoelig voor parasitaire capaciteiten van kabels."
kan je die toelichten in combinatie met een hogere of lagere weerstand van de spoel?

Hierop ga ik nog wat broeden; meditatiespul voor nachten dat ik de slaap niet kan vatten ;)
Wat ik weet, is dat voorversterkers de impedantie verlagen die door de versterker worden 'gezien'; het resultaat is ongevoeligheid voor lengte van kabels, voor capaciteit van kabels. Kort door de bocht betekent dat een kleinere R in V = I x R: de spanning die elementen produceren blijft gelijk maar de interne weerstand van het gitaarcircuit (harpcircuit) wordt kleiner en dus kan er gegeven de spanning een grotere stroom lopen.

Waarom dat leidt tot minder verlies van hoge tonen heb ik nog nooit doorgerekend; dat ga ik in de nabije toekomst eens proberen te doen.

aaronstonebeat
20 april 2012, 23:13
@ SEAL:

Misschien is het een idee je te verdiepen in de manier waarop de Fender Rhodes in de loop van de jaren is aangesloten, in aanmerking nemend dat je daar per 'snaar' een element hebt.

73 Of 88 elementen in serie lijkt me geen goed idee; met 14 of 15 elementen (hoeveel snaren krijgt die harp?) is het redelijk te doen om een paar verschillende combinaties van serie en parallel uit te proberen.