PDA

View Full Version : 1x 12 cab



SGbanez
24 maart 2012, 15:08
Beste mensen,

Onlangs heb ik al een draadje gepost over het uitproberen van de Vox lil' nighttrain (2W). Ik ben van plan om hem deze week te gaan halen. Bij het uitproberen was ik er alleen nog niet helemaal uit wat voor cab ik eronder wil.

De 'matching' cabinet van vox is een 10' 'greenback'. Ik vond hem zelf niet echt fantastisch. De grotere versie, die bij de 15W nighttrain hoort, vond ik stukken lekkerder. Misschien omdat hier een 12' Greenback in zit. Linkje hier: http://www.thomann.de/nl/vox_v112nt.htm

Ik moet zeggen dat ik zeer weinig ervaring heb met speakers. Van wat ik heb gelezen is een greenback wel iets voor mij. Misschien is dat wat kortzichtig. Vooral voor het krijgen van een jaren 70 rock n roll en blues sound dan.

Voordat ik de aanschaf doe wil ik graag nog wel wat visies horen betreffende 1x12 inch cabs. Ik kies bewust voor klein omdat ik snel geluidsoverlast veroorzaak in mijn studentenwoing. 1x10' is ook een optie. Alleen vond van de 4 cabs waar ik op heb gespeeld de 10 inch verreweg de minste. Mijn budget is vrij beperkt (a 200 euro)

Het stomme is dat de hele set van de vox Lil' nighttrain met de 10 inch cab 289 euro kost, een vrij schappelijke prijs vind ik. Helaas klinkt de speaker gewoon als poep. Vandaar dus de vraag :) Bij voorbaat dank!

bass blom
24 maart 2012, 15:18
ik ga helemaal met je mee, ik vind 10 inchers ook nooit fijn.
12 inch greenbacks heb ik, twee dan wel, open back en ik zie mezelf niet snel andere speakers nemen.

muziekschuur
24 maart 2012, 16:39
Een 10 inch wordt meestal in een klein cabinet gebruikt. En geeft dan minder laag. Maar in de zelfde ruimte geven 2 10 inches meer speaker oppervlak dan een 12 inch. En de Fender bassman is een van de meest succesvolle gitaarversterkers ooit. Die heeft 4x10 inch. Dat is meer speakeroppervlak dan 2x12 in een vergelijkbaar cabinet. En in het juiste (lees groot) cabinet zijn 4x10 speakers "De basgitaristen speaker".

(Ter relativering).

Little Jay
24 maart 2012, 17:51
Een 10 inch wordt meestal in een klein cabinet gebruikt. En geeft dan minder laag. Maar in de zelfde ruimte geven 2 10 inches meer speaker oppervlak dan een 12 inch. En de Fender bassman is een van de meest succesvolle gitaarversterkers ooit. Die heeft 4x10 inch. Dat is meer speakeroppervlak dan 2x12 in een vergelijkbaar cabinet. En in het juiste (lees groot) cabinet zijn 4x10 speakers "De basgitaristen speaker".

(Ter relativering).

Goed verhaal en helemaal waar... maar als je slechts één speaker hebt prefereer ook ik altijd een 12" boven een 10".

SGbanez
24 maart 2012, 18:42
Ok, leveren 2x10'' cabs meer volume dan 1x12'' cabs? En iemand enig idee wat voor merken/typen er leuk klinken?

lefthandstrat
24 maart 2012, 19:44
Misschien is dit iets voor je.......mooi prijsje en een volwaardig 1x12" cabinet:


http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=153729

the sure thing
24 maart 2012, 20:25
Ok, leveren 2x10'' cabs meer volume dan 1x12'' cabs? En iemand enig idee wat voor merken/typen er leuk klinken?

Zo kan je dat niet stellen. 2x10 kan wel even vol klinken als 1x12.

SGbanez
27 maart 2012, 15:32
Misschien is dit iets voor je.......mooi prijsje en een volwaardig 1x12" cabinet:


http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=153729

Opzich leuk, heb er nog niet over gespeeld icm de lil nighttrain. Zou ik eerst moeten uitproberen. Maar ik hou m in mn achterhoofd.

sorry voor de bump trouwens :)

Wat is er te zeggen over het verschil tussen een open en dichte bak? Ik wil dus eigenlijk een zo groots mogelijk geluid bij een zo laag mogelijk volume bereiken (voor zover dat mogelijk is dan) in een vrij kleine ruimte (ongeveer 10 vierkante meter)

bass blom
27 maart 2012, 16:02
juist in die kleine ruimte ga je vast meer lol hebben aan een open back want die gooit het geluid ook achter er uit en dat weerkaatst lekker overal heen.
behalve natuurlijk als je hem strak tegen de muur gaat zetten.

j3r03n
27 maart 2012, 16:17
Ik heb zelf de Vox vt112nt (Nighttrain cab met 12" Greenback). Ik gebruik 'm met een Egnater Rebel-20 en dat klinkt ontzettend goed. Ik was altijd een Alnico Blue-man, maar de Greenback is voor mij de next best thing. Zeker een aanrader als je die ergens kunt proberen.

Ik heb zelf alleen geen ervaring met hoe het klinkt als je er 'slechts' 10W op aansluit. Iemand suggesties?

SGbanez
27 maart 2012, 17:05
@ Bass Blom: Ik zet m idd niet strak tegen de muur aan nee :) Zou het trouwens nog uitmaken of je de cab op z'n zijkant zet? (misschien nogal stomme vraag haha) Dat zou bij die Vox 112nt handig zijn om 2 redenen: De head past niet op de 'bovenkant' door het hengsel enzo. Daarnaast is ie gewoon hoger en smaller op z'n zijkant, is voor mijn kamerindeling handiger.

@j3r03n: Voor zover ik weet klinkt hij inderdaad lekker. :P (heb er alleen met de 2Watt vox over gespeeld, dus eerlijk gezegd geen idee wat hij doet met een hoger vermogen)

j3r03n
27 maart 2012, 17:14
Op z'n zij is geen probleem. Bij mij stond de Egnater ook niet stabiel op de v112nt, maar ik heb de rubberen pootjes van head en cab verwisseld en nu past het perfect ;)