PDA

View Full Version : expressie pedaal



kl-thomas
23 maart 2012, 21:25
hallo collegas,

ik heb een time, en een modfactor van eventide op mijn p-board en zou gebruik willen maken van
expressiepedalen op die twee effecten.heeft er iemand ervaring of weet van welk expressie pedaal voor die eventides het beste zou kunnen werken.
alvast bedankt hé

piezo
24 maart 2012, 10:32
Ook al ben je nog junior member, je weet hopelijk toch dat je hier op internet zit, hè? En misschien ook wel dat de meeste fabrikanten op internet een produktensite hebben, toch?
En weet je dat er ook zoekmachines bestaan, zoals Google?

Met de zoekwoorden "eventide expression pedal" vond ik via zo'n zoekmachine het volgende op de site van Eventide:

Expression Pedal
Can an Expression Pedal be used to control an effect?
Absolutely. An Expression Pedal is a powerful creative controller when used with our Stompbox effects. An Expression Pedal can be programmed to control any combination of the ten effect parameters. If you're playing live, it's like having 12 hands, 2 for the guitar and 10 for the Stompbox's control knobs.

Which Expression Pedals are supported?
Our Stompboxes will work with any Expression Pedal that is a simple resistive load (potentiometer) with a max value of 25kOhms. For the best performance we recommend the Ernie Ball VP Jr. 25k. Connect the Output to the Eventide Stompbox Expression Pedal Input. We have also had success with the M-Audio MGear EX.P Expression Pedal.

Why can't I get my Expression Pedal to work right?
If your Expression Pedal has a trim pot control, try adjusting it to either end of its range. If your Expression Pedal causes parameter values to go from min to max and back down to min again as you move from toe to heel, try connecting it using a stereo phone cable rather than a mono cable.

Cageman
24 maart 2012, 12:08
@bovenstaande +1

Ik zie dat je je met 2 pedalen wilt expressen(?). Je zou dan deze (wel wat prijzige) optie kunnen proberen om de pedalen tegelijkertijd te kunnen besturen.

http://www.thomann.de/nl/pigrtronix_dual_expression_pedal.htm

Kieftenbelt
24 maart 2012, 14:41
Of je koopt 2 cheap volume pedalen met een insertiekabel, dan voldoet 'ie ook als een expressie pedaal.

titzenpitzer
24 maart 2012, 14:44
OF je koopt een cheap stereo volume pedaal en 2 Y-stereokabeltjes. Ahem. Veel opties

apekop
25 maart 2012, 16:43
Gaat dat met alle volumepedalen? kan ik mijn Boss FV-50L ook als expressiepedaal gebruiken? en hoe dan precies?
en maakt de impedantie (L of H) dan nog wat uit?

Dreverhaven
25 maart 2012, 18:14
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb hier nog een zooi insertkabels liggen die ik toch niet meer gebruik en moet nog een expressiepedaal aanschaffen. Dan koop ik liever een of ander achterlijk goedkoop volume pedaaltje.

titzenpitzer
25 maart 2012, 19:51
Ik gebruik een oud ibanez VL10 pedaaltje; twee inputs en twee outputs, dus kan je er ook twee pedalen mee "controleren".

Het kan gebeuren dat het inderdaad niet zo goed werkt, dat hangt er een beetje van af (vraag me niet van wat ;))
Let er gewoon op dat je een stereo-jack in het effectpedaal steekt en dat deze eindigt in twee mono's, die je in een input en een output steekt. Klaar!

piezo
25 maart 2012, 21:25
De meeste spullen hebben een expressiepedaal met een bepaald weerstandsbereik nodig. Een bereik van 25 kOhm voldoet vaak. Bij de Boss EV-5 zit een extra potmeter om het regelbereik in te stellen. De EV-5 geldt zo'n beetje als het "standaard" expressiepedaal.
Hieronder het schema:

http://www.midiguitar.net/group/EV-5%20Info/ev-5-schematics.png

De Yamaha FC-7 is zonder aanpassingen in ieder geval voor maar weinig spullen geschikt, kan ik je vertellen. Is nog duur ook trouwens.

EDIT

en maakt de impedantie (L of H) dan nog wat uit?
Expressiepedalen zijn altijd laagohmig.

apekop
26 maart 2012, 11:33
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb hier nog een zooi insertkabels liggen die ik toch niet meer gebruik en moet nog een expressiepedaal aanschaffen. Dan koop ik liever een of ander achterlijk goedkoop volume pedaaltje.

Ipv een cheapo volumepedaal kun je toch ook gewoon een 2ehands El Cheapo Boss EV-5 expressiepedaal kopen? zijn zo'n 30 euro 2ehands. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met insertiekabels etc. Of je koopt een M Audio expressiepedaal. 35 euro nieuw.

Dreverhaven
26 maart 2012, 13:06
Ipv een cheapo volumepedaal kun je toch ook gewoon een 2ehands El Cheapo Boss EV-5 expressiepedaal kopen? zijn zo'n 30 euro 2ehands. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met insertiekabels etc. Of je koopt een M Audio expressiepedaal. 35 euro nieuw.

Oké goeie tip!

titzenpitzer
26 maart 2012, 13:32
Klopt natuurlijk, da's dan ook de beste optie. Maar met een volumepedaal kan je nog tal van andere dingen doen.