PDA

View Full Version : Verschil



Liam Gallagher
8 juni 2003, 01:41
Bij gitaren is t zo, dat als je bijvoorbeeld goekopere merken probeert bijvoorbeeld Epiphone dat je de ene keer een hele goeie te pakken hebt en de andere keer een mindere. Is dat ook zo bij versterkers en dan heb ik t hier dan over de Vox Cambridge 30R

Negative K3 fan
8 juni 2003, 09:38
nee

FragDaddy
8 juni 2003, 10:58
Nee, bij gitaren zit het verschil voornamelijk in het hout (soms heb je pech en is de kwaliteit wat minder, soms heb je mazzel en is de kwaliteit wat beter)

bij versterkers heb je dat dus niet. je hebt wel tolerantie in de verschillende onderdelen, zodat twee versterkers misschien hoorbaar verschillen, maar ik zou niet willen zeggen dat er verschil is in de geluidskwaliteit. maargoed, als je echt een zeikert ben zou je dus kunnen zeggen dat er mindere en betere versterkers zijn, al wordt daar normaal niet echt aandacht aan besteed.

Chris Wolstenholme
8 juni 2003, 11:17
Nou weet ik dat Hartman ( baszaak ) alle amps die hij binnenheeft eerst test en daarvan een vijfde ook wel weer terugstuurd omdat het niet naar wens is. clean niet goed genoeg op hoog volume, slecht leadkanaal, vanalles, dus volgens mij kan het wel degelijk dat bij 2 dezelfde de 1 beter is dan de ander.

Negative K3 fan
8 juni 2003, 12:06
dat lijkt me heels terk, aangezien de meeszte versterkers gewoon op de lopende band of d oor machines wordeng ebouwd met dezelfde componenten etc. Het enige verschil kan dan zitten in eventuele beschadigingen of verschillende buizen of afstelling van de bias.

FragDaddy
8 juni 2003, 13:43
Het enige verschil kan dan zitten in eventuele beschadigingen of verschillende buizen of afstelling van de bias.

wat dacht je van alle andere componenten? die hebben allemaal een tolerantie.

een weerstand waar op staat: '100ohm' is de ene keer 98ohm en de volgende keer bijvoorbeeld 105ohm.

vroeger, toen de versterkers nog Point to Point bedraad werden was het verschil nog wat groter, omdat de ene keer een draadje wat langer was dan de de volgende keer. tegenwoordig hebben we daar geen last meer van door de printplaten.[/quote]

Nicci
9 juni 2003, 13:08
dat lijkt me heels terk, aangezien de meeszte versterkers gewoon op de lopende band of d oor machines wordeng ebouwd met dezelfde componenten etc. Het enige verschil kan dan zitten in eventuele beschadigingen of verschillende buizen of afstelling van de bias.

net als de meeste gitaren dus, . . . . . .

Negative K3 fan
9 juni 2003, 13:09
bij gitaren is het duidelijker, omdat de bespeelbaarheid heel erg afhangt van de afstelling enzo.

Nicci
9 juni 2003, 13:13
afstelling kan je zelf wijzigen. ik denk dat bij alles dat geproduceerd wordt (hand of machine) er verschillen optreden. hoorbare verschillen. merkbare verschillen. het gaat erom of de fabrikant kritisch is over welke produkten hij afkeurt. hoe is de kwaliteitscontrole aan het einde van de lijn.

Negative K3 fan
9 juni 2003, 13:21
maar als je een gitaar in een winkell oppakt dan valt natuurlijk eerst de bespeelbaarheid op, ook hoe hij anvoelt en de uiterlijke afwijkingen enzo, bij een amp is dat allemaal minder van belang en gaat het alleen om de sound. Er zitten wel verschillen tussen versterkers maar die zijn uiterst minimaal en tot een minimum te beperken etc. Ik denk dat niemand een groot verschil tussen twee amps met verschillende merken weerstanden zal horen. Ik dednk zelfs dat de meeste mensen dit niet eens zullen merken, tenzij de weerstanden echt heel erg uit elkaar lopen.

pimmetje
9 juni 2003, 15:09
lennart... een versterker heeft nog wel meer onderdelen dan weerstanden en buizen alleen hoor.

Een aantal onderdelen heeft - als je 't per onderdeeltje apart bekijkt - een zeer beperkte invloed op 't geluid. Een andere groep (bepaalde condensatoren bijvoorbeeld) in een circuit hebben echt flink invloed het geluid. Zelfs bij versterkers die niet per se stok-oud zijn, komt 't voor dat je ze tegen kan komen met 2 verschillende soorten (merken) speakers. Ook de trafo's zouden evt anders kunnen zijn.

Dat hoeft - net als afstelling bij gitaren - niet per se te betekenen dat ze slechter zijn. 't Zal vaak ook van persoonlijke voorkeuren afhangen of je iets beter of slechter vindt.

Ook de afwerking kan soms echt kuttig gedaan zijn. Bij Marshall hebben ze een tijd lang echt zeer slordig soldeerwerk op printplaten geleverd. In gitaren zitten soms kuttige potmeters, toon-condensatoren, jack-inputs en/of soldeerwerk.

Wat dat betreft is 't bij versterkers even goed mogelijk om een kuttig (of iets ander) exemplaar te treffen als bij gitaren. Bij gitaren komt alleen de afstelling van het instrument er nog extra bij.