PDA

View Full Version : HNGD: Ibanez Les Paul `74 Black Beauty



Braddie
23 maart 2012, 05:04
1974 Black Beauty met Maxon Hi-Gain pickups :)
Sounds damn fine!

FOTOOOOOOOO`S

Headstock: http://i.imgur.com/kmMz0.jpg
Front: http://i.imgur.com/NAP08.jpg
Back: http://i.imgur.com/pDi6f.jpg
Roadworn: http://i.imgur.com/uQoKH.jpg
Volledige gitaar(En m`n andere gitaren + amp): http://i.imgur.com/iwLP0.jpg

Gitaar is voor z`n leeftijd in vrij goede staat, al mag volgens mij de topkam vervangen worden want de Lage E heeft meer ruimte dan de Hoge E (Zodra ik de hoge indruk loopt hij al bijna van het fretboard af), en de pickups mogen ook wel vervangen worden(Zit zelf te denken aan een set SD Alnico Pro II, maar die zijn prijzig) Want die piepen als een gek..

Heb er een leuk bedrag voor neergeteld :D

Midwolda
23 maart 2012, 07:02
Heel erg fraai Braddie, gefeliciteerd en welkom in de 2350-club!
Dit blijft voor mij toch de mooiste BB waar geen Gibson op staat.
Heb zelf een '77-er, met de "nieuwe" kop. De op-een-na-mooiste. ;)
Heeft jouw gitaar een massieve body of zo'n holle top?

Topkammetje is geen rocket-science, als je precies en geduldig werkt is dat goed zelf te doen.
Maar het probleem van de scheve snaren lijkt zo te zien eerder bij de brug(zadels) te zitten?
En wat bedoel je met "piepen als een gek"? Klinkt niet als "sounds damn fine" in ieder geval.
Die Maxon pickups waren zo slecht nog niet hoor.

Met een beetje TLC kun je hier een gitaar voor 't leven aan hebben. Top! :ok:

Edit: nu ik foto 2 eens wat beter bekijk zie ik dat er links van de hals een steeds wijder wordende spleet zit tussen de hals en de body. Conclusie: de hals zit er scheef op, die wijst "naar beneden". Snaren lossen, neckplate lossen, hals rechtzetten en weer goed vastschroeven, desnoods met een shimmetje werken.
Als de neckpocket en de schroefgaten echt te ruim zijn geworden vergt het wat meer werk, maar het is niet iets onoverkomelijks. Gaat helemaal goed komen!

muziekschuur
23 maart 2012, 09:16
Maxon pickups = houden...
De kam zou ik van geperst grafiet (dat smeert) proberen. Minder snaarbreuk daar.

2350
23 maart 2012, 13:35
1974 Black Beauty met Maxon Hi-Gain pickups :)


1974? Waar baseer je dat op? En Maxon Hi-gain? Weet je dat zeker? Als ik de foto's zo zie trek ik andere conclusies. No offence, just curious.

P@ul

Braddie
23 maart 2012, 13:37
Heel erg fraai Braddie, gefeliciteerd en welkom in de 2350-club!
Dit blijft voor mij toch de mooiste BB waar geen Gibson op staat.
Heb zelf een '77-er, met de "nieuwe" kop. De op-een-na-mooiste. ;)
Heeft jouw gitaar een massieve body of zo'n holle top?

Topkammetje is geen rocket-science, als je precies en geduldig werkt is dat goed zelf te doen.
Maar het probleem van de scheve snaren lijkt zo te zien eerder bij de brug(zadels) te zitten?
En wat bedoel je met "piepen als een gek"? Klinkt niet als "sounds damn fine" in ieder geval.
Die Maxon pickups waren zo slecht nog niet hoor.

Met een beetje TLC kun je hier een gitaar voor 't leven aan hebben. Top! :ok:

Edit: nu ik foto 2 eens wat beter bekijk zie ik dat er links van de hals een steeds wijder wordende spleet zit tussen de hals en de body. Conclusie: de hals zit er scheef op, die wijst "naar beneden". Snaren lossen, neckplate lossen, hals rechtzetten en weer goed vastschroeven, desnoods met een shimmetje werken.
Als de neckpocket en de schroefgaten echt te ruim zijn geworden vergt het wat meer werk, maar het is niet iets onoverkomelijks. Gaat helemaal goed komen!

TLC?
Hij klinkt ènorm goed, maar hij feedbackt hèèl snel.
Dat van de hals durf ik zelf niet te doen, ben hartstikke bang dat er wat mis gaat.
Even naar de gitaar bouwer brengen dus en dezer dagen.

Braddie
23 maart 2012, 13:38
1974? Waar baseer je dat op? En Maxon Hi-gain? Weet je dat zeker? Als ik de foto's zo zie trek ik andere conclusies. No offence, just curious.

P@ul

Het is mij verteld door de eigenaar, dat er Maxon Hi-gain pick-ups inzitten, en de gitaar uit `74 komt(Toen heeft hij hem nieuw gekocht)

Mitch
23 maart 2012, 15:50
In die tijd waren de pickups nog niet echt geweldig, gewoon vervangen als je de gitaar wil houden.

edje kadetje
23 maart 2012, 19:13
ik ben ff naar boven gelopen om te kijken of die van mij er nog wel was. Exact hetzelfde.

Mijn gitaar klinkt in mijn oren niet geweldig, volgens mij ook de pick-ups.

Midwolda
24 maart 2012, 07:52
Resultaten van twee gitaren die ik nu hier in huis heb:
Morris LP met Maxon humbuckers, 1972: klinkt vol, rond, rauw, rock&roll zoals een Les Paul moet klinken.
Ibanez LP met Super-70's, 1977: klinkt dun, schel, neuzig, zonder ballen. Erg jammer...
Beide gitaren hebben een bolt-on neck en zijn qua afwerking goed vergelijkbaar.
Het grootste verschil in bouw: de Ibanez klinkt hol als je op de top tikt en de Morris niet.
Vermoedelijk speelt de constructie van de body een grotere rol in het geluid dan de pickups?

Watchmaker
24 maart 2012, 08:46
TLC = Tender Loving Care

:hippie: :)

frekie
24 maart 2012, 10:24
Mijn 1e gitaar was een Morris LPC kopie, was gewoon prima. Later een Ibanez Lp goldtop copie gehad, was een samenraapsel van allerlei stukjes hout met een holle ruimte onder de top. Zelfs met SD P90's klonk ie nog voor geen meter. Je moet de goede Ibbies hebben. En de prijzen zijn wel stevig vind ik, hoezo crisis?

2350
24 maart 2012, 17:32
Het is mij verteld door de eigenaar, dat er Maxon Hi-gain pick-ups inzitten, en de gitaar uit `74 komt(Toen heeft hij hem nieuw gekocht)

Die tuners werden gebruikt rond 1972 en die pickups zien er uit als de voorlopers van Super70's. Hij kan best in 1974 nieuw gekocht zijn maar dan denk ik dat ie een poosje in de winkel gehangen heeft.

interessander
24 maart 2012, 22:56
Hij lijkt afgezien van de tuners als twee druppels water op mijn Kasuga LP custom, geen idee wat voor elementen daar in zitten maar last van feedback heb ik niet en dun klinken ze ook zeker niet.

Braddie
2 april 2012, 21:46
Die tuners werden gebruikt rond 1972 en die pickups zien er uit als de voorlopers van Super70's. Hij kan best in 1974 nieuw gekocht zijn maar dan denk ik dat ie een poosje in de winkel gehangen heeft.

Dus hij is nog ouder zelfs?
Hij is overigens te koop!

Mitch
2 april 2012, 21:59
Ouder is niet beter hoor.... maar goed, als -ie te koop staat: slotje.