PDA

View Full Version : Elke live setting klinkt je soul weer anders. Balen?



poolguitarblog
22 maart 2012, 22:30
Soul moet zijn set! Spellingscontrole aaaargggh.

Ken je dat? Heb je je sound lekker afgesteld klinkt het in die ene kroeg of dat enorme podium ineens weer anders. Hoe ga je daar mee om?
Robben Ford zei een een tijd geleden dat hij dat heeft leren accepteren. Het is wat het is.

Pepe
23 maart 2012, 02:54
Je hebt je bassen, je mids en je hoog en daar draai je wat aan, naargelang je mindset en perceptie. Een beetje orde in de chaos scheppen en accepteren op een filosofisch niveau dat het niet veel meer is.
Het alternatief is het Jan Akkermannetje, je draait na elke riedel even aan een paar knoppen.

sandert1978
23 maart 2012, 06:39
Dat is ook 1 van de redenen dat ik terug ben gestapt naar 1 buizencombo, een aantal pedaaltjes en that's it for me! In het verleden met een preamp, multi-fx bleef ik klooien en omdat je je op het podium nu eenmaal niet kunt veroorloven om uitgebreid te lopen tweaken, heb ik daar nu bijna geen last meer van. Nu hoef ik inderdaad alleen de gain, bas, treble, mid of presence aan te passen. En last but not least 1 gewone, normale volumeknop!

peter_heijnen
23 maart 2012, 09:27
Het klopt dat het terug gaan naar 1 kanaal die voordelen oplevert, maar het is zeker ook een compromis. En ook al werk ikzelf tegenwoordig ook zo, toch gaat mijn echte voorkeur uit naar drie kanalen, boost ervoor, en een multi effect voor zegge en schrijve 1 delay, 1 chorus, ev 1 reverb, en alle mogelijke combinaties daarmee. Patches oproepen met cc's en klaar is kees.

Zoveel instellen is dat echt niet, alleen het sjouwen met het spul ben ik dan weer wel beu.

Dat het allemaal iedere keer anders klinkt, is helaas niet anders aangezien de ruimte waarin je speelt letterlijk de grootste klankkast vormt die nodig is om je geluid te laten weerklinken.

Btw, als je 10 maanden lang onafgebroken 5 keer per week speelt -al dan niet hetzelfde-, ben je er juist wel blij mee. :)

Harry
23 maart 2012, 09:45
je past je instellingen aan aan de ruimte, en hoe de rest klinkt. En dat is altijd verschillend. De ene keer lukt het beter dan de andere, en ik heb gelerd om dat te accepteren. Anders sta je met een lang smoelwerk op het podium, en daar word je niet voor betaald. (en je hebt zelf ook minder lol)

showband
23 maart 2012, 09:49
elke ruimte klinkt anders.
je setup (versterker, gitaar, humeur) veranderd zelfs als de temperatuur en luchtvochtigheid veranderen.

Mijn advies is dus... laat het los. Ga voor de beste sound die je die avond kan bereiken. Het mooie van live spelen is nou net dat elke avond een nieuwe ontdekkingsreis is.

Little Jay
23 maart 2012, 11:42
Ik snap je frustratie wel hoor, heb er ook wel last van. Ik heb ook hetzelfde gedaan als sandert1978: setup steeds verder versimpeld tot het minimum. Maar ben het met Peter Heijnen eens dat ook dat een compromis blijft. Ik had er wel meer last van in coverbands, nu ik vrijwel uitsluitend in m'n eigen bandje m'n eigen nummers met m'n eigen sound speel is het een stuk verminderd. Maar het blijft opvallend dat als je eenmaal alles lekker hebt ingesteld dat het zelfs na de pauze van een optreden - als de zaal voller (of leger? ;-) is gelopen ineens weer anders kan klinken...... pfff...... Nou ja, loslaten is het beste. Zoals Boeddha al zei: begeerte is de bron van alle lijden.... of zoiets.... je moet dus niet je ideale sound begeren, want die krijg je toch nooit... tevreden zijn met wat je hebt die avond en het daarmee doen...

(En nu ga ik nog even verder mediteren en mantra's neuriën :D )

Robin...
23 maart 2012, 12:21
Ben waarschijnlijk de enige hier ,maar wat ik doe is gewoon een overdrive pedaal een distortion pedaal een crybaby dan nog een mooie buizenversterker en klaar is kees. Hoef ik niet zoveel in te stellen ook. Alle knopje heb ik grolsch rubbertjes omheen gedaan dus de knopjes blijven allemaal redelijk vast dus zijn nog instelbaar. Maar het zeiken wat medemuzikanten doen vind ik altijd maar een beetje jammer. Ik weet dat sound belangrijk is maar soms heb je gewoon niet de sound die je wil en dan pas je erop aan.

Braindead
25 maart 2012, 18:16
Maak me er al niet te druk meer over. Elke zaal/podium/bar is anders en dus is het altijd tweaken geblazen. Door het gebrek aan tijd zal het nooit helemaal klinken zoals je wilt. Daarnaast is het geluid in de zaal anders dan op het podium en heb ik ook nog altijd doppen in. Als dan de zaal nog vol of leegloopt of het ene publiek luidruchtiger is dan het andere, waar hebben we het dan nog over? Wel ben ik een man van een buizentop en zo min mogelijk fx gedoe want ik denk dat vooral je fx een ballast is als je in korte tijd nog je geluid moet gaan shapen. Dus: "keep it simple".

marter544
26 maart 2012, 16:58
Laatst met m'n top en een 1*12 in monitorvorm voor me gespeeld, voor het zaalgeluid een cabsim gebruikt. Dat werkte echt heel mooi, mijn ervaring is dat voornamelijk de gebruikte mic en hoe de geluidsman daar mee om gaat erg verschilt. Door een kant-en-klaar geluid aan de geluidsman af te leveren heb je die variabelen er alweer uit. Daarnaast had ik mijn mastervolume alleen nog maar nodig om mijn monitoring mee te regelen, dat was echt perfect.

Eko
28 maart 2012, 15:15
Komt inderdaad door verschillen in de omgeving. Andere hoogte van kroeg of zaal , meer of minder volk , veel of weinig dempend materiaal aan de wanden of op de vloeren , enz.
Soms neem ik maar heel weinig mee en dan is het een kwestie van toonregeling gebruiken waar hij voor op de amp zit. Eigenlijk is er niets mooier dan alleen een amp , een kabel en de gitaar. Lekker eenvoudig en monkeyproof!