PDA

View Full Version : Van 250 naar 500ohm?



Venlonaer
22 maart 2012, 21:22
Ik heb in mijn strat zoals al vele malen eerder vermeld een Sinner gezet.

Nu ben ik niet helemaal tevreden over het geluid. Ik had er graag nog wat meer bass in gehad. Heeft het enig nut om dan de pots die 250ohm zijn te vervangen voor 500ohm? Krijs ik dan meer bass, of sla ik de plank volledig mis?

Mr.Fingers
22 maart 2012, 21:34
hoe hoger de potmeterwaarde, hoe scherper (dus meer treble).

aaronstonebeat
22 maart 2012, 23:05
Misschien gaat het geluid met een 'base plate' meer in de richting die je wil.

http://www.amalfitanopickups.com/images/svl_strat_pickups.jpg

Venlonaer
22 maart 2012, 23:27
Dat is inderdaad een optie. Wat voor materiaal raad je aan?

aaronstonebeat
22 maart 2012, 23:54
Door gebrek aan ervaring kan ik moeilijk adviseren, het is bij mij 'boekenwijsheid'. Misschien helpt dit artikel (http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2007/Aug/Beefing_Up_Single_Coils.aspx) je iets verder.

In dit artikel, en ook elders, wordt beweerd dat een base plate van ferromagnetisch materiaal het magneetveld reflecteert richting de snaren; dat lijkt me onzin. Wel zal, naar mijn idee, het magneetveld iets breder worden en het element een langer stuk van de snaar 'zien'.

Bij alle metalen krijg je te maken met wervelstromen; die proberen de oorzaak van de verandering (het voortdurend veranderen van het magneetveld door het trillen van de snaren) tegen te gaan en dat zul je vooral in het hoog merken, dat wordt iets minder.

Er wordt ook beweerd dat een ferromagnetische plaat de inductie van de spoel verhoogt omdat er meer 'ijzer' in de kern zit; alleen zit dit ijzer niet in de kern van de spoel maar ernaast.

Van elk gebruikt metaal is de dikte van groot belang.

Proberen lijkt me het devies. Die plaatjes zijn voor weinig te koop. Volgens mij zijn ze vaak van staal maar ik weet niet hoeveel ijzer dat staal bevat. Onder het brugelement van mijn tele zit ook een plaat en ik meen dat die van messing is.

Venlonaer
23 maart 2012, 00:07
Okay dank voor de duidelijke info Aaron. Ik ga morgen wel eens langs de gitaarshop om te kinken of ze er daar een hebben.

Zijn ze eventueel oom online te koop, zo ja heb je een link?
Wellicht dat ik verschillende kan bestellen en zelf kan beoordelen.

Fiendish
23 maart 2012, 00:20
BKP gebruikt altijd Zink voor de baseplate, misschien is dat een idee ?

aaronstonebeat
23 maart 2012, 00:32
Lindy Fralin schijnt ze wel te leveren. Ik kwam eerder bij het zoeken naar informatie over de werking nog een paar leveranciers tegen, prijzen van 5 a 10 dollar; maar nu valt het nog niet mee zo snel iets te vinden :makeup:

Wat ik wel steeds weer tegenkom, zijn verschillende verhalen: het maakt veel/een klein beetje/geen verschil, op telecasters werkt het veel beter dan op stratocasters.
Natuurlijk zijn er vanwege een handvol parameters, materiaal en dikte, haast oneindig veel mogelijkheden.

Ik zou ongetwijfeld zelf aan het klussen slaan. Een reepje metaal met twee gaatjes zodat de schroefjes nog ruimte hebben; en zorgen dat het plaatje trillingsvrij onder het element zit. Wat dat betreft, is het niet moeilijk.

Tabula Rasa
25 maart 2012, 11:35
Ik heb hier diverse baseplates gehad. Als je een slijpmachientje hebt en een paar oude messen, plamuurmessen en metalen plaatjes van de bouwmarkt kan je lekker experimenteren. Verschil is minimaal, maar wel hoorbaar.