PDA

View Full Version : Hoogte snaren (actie)



andyv
22 maart 2012, 16:12
Hoi,

Eerst en vooral sorry moest dit niet het correcte forum zijn (hoort misschien bij speeltechniek?).

Ik vroeg mij af of er ergens een "regel" is hoe hoog de actie van je snaren moet zijn. Je hoort wel eens dat het best zo laag mogelijk is, zonder dat de snaren de frets raken, om comfortabel te kunnen spelen hoog op de nek.

Nu is het zo dat ik bij een lage actie het probleem heb dat mijn vinger bij bends van de snaar "af schiet", omdat ik er minder greep op heb. Zo kan ik de solo van Another Brick... van Pink Floyd perfect spelen met een hoge actie, maar met een lage actie lukt het mij gewoon niet om genoeg kracht te zetten achter die +2 bends...

Maar wanneer de actie te hoog is heb ik dan weer problemen met snelheid hoog op de nek...

Ligt het aan mijn techniek? De snaren? Niet genoeg spierballen? :)

Thanks

PS Ik speel op een Standard USA Strat

Andy

barno
22 maart 2012, 16:26
Er zijn wel wat aanbevelingen voor een gemiddelde afstelling qua actie per gitaar maar eigenlijk is de afstelling echt een persoonlijke kwestie.

Velen willen een zo laag mogelijke actie (comfort) maar qua tone zit je pak beter met hogere actie. En snelheid is een kwestie van oefening. SRV speelde behoorlijk snel en toch retestrak met hele hoge actie. Hoge actie: meer definitie, meer spank...

Hangt ook vooral af van je speelstijl. als je hard ramt op de snaren, heb ze meer plaats nodig om (ook op en neer) te trillen. Bij smoothe zachte speelstijl kan de actie stuk lager.

Bij hoge actie kan de intonatie wel wat tricky worden.

andyv
22 maart 2012, 16:33
Thanks Barno.

Ik speel vooral blues en muziek met "feeling". Ik ben niet zo'n snelheidsduivel als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Ik denk dat ik de actie inderdaad wat zal verhogen.