PDA

View Full Version : Het 'weer' in het hout



Japcaster
22 maart 2012, 14:01
De hals van mijn gitaar heeft flinke weerplekken. Oorzaak is een lang verhaal: vind je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151765-MIJ-Fender-Stratocaster-weg-na-inbraak).

Hoe dan ook, voor ik de hals weer ga lakken, wil ik liefst wel van die plekken af. Schuren helpt niet echt, het is er aardig ingetrokken en ik wil ook niet teveel materiaal weghalen. Nou is er weerplekreiniger, een chemisch goedje dat wellicht kan werken, maar ik las ook ergens dat na gebruik van dat spul, lak niet goed meer hecht.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ike57
22 maart 2012, 14:14
Moest even zoeken want ik wist dat er iets voor was. Het wordt wel gebruikt voor meubels etc. maar ik heb geen idee hoe het op een gitaarhals werkt. Dus: Eigen risico en beter nog even wachten op reacties die beter zijn dan de mijne.

Het heet "ontweringswater" en het zal waarschijnlijk bij schilderszaken wel te krijgen zijn.

Uit Wikipedia:

Ontweringswater is een oplossing van 10% oxaalzuur in water. Het is geschikt om 'het weer' uit hout te verwijderen. Ook wordt het toegepast bij het verwijderen van vliegroest van autolak en dergelijke. Dit laatste heeft uitsluitend resultaat kort na de verontreiniging.

De werking berust vooral op het feit dat 'het weer' in hout een gevolg is van de oxidatie van in hout voorkomende polyfenolen tot chinonen. De eerste hebben geen, de tweede een duidelijke bruine kleur. De uiteindelijke producten van deze oxidatie komen pas na geruime tijd tot stand. Oxaalzuur kan als reductor de chinonen weer omzetten naar de fenolen. Dit lukt niet meer bij de uiteindelijke reactieproducten.

barno
22 maart 2012, 14:53
Zelf zou ik bij een restauratie van zo'n gitaar met een verhaal vooral focussen op bespeelbaar maken. De battlescars (in dit geval tegen de weerelementen) vind ik juist meerwaarde.

Japcaster
22 maart 2012, 15:18
Jep, snap wat je bedoelt en ik heb er ook aan gedacht, maar uiteindelijk klopt het gewoon niet.

Stel dat hij door eigen toedoen een zwaar leven heeft gehad, dan is het okay, maar telkens als ik nu naar mijn Japstratje keek, kwam het hele inbraakgebeuren weer bovendrijven. De gast die haar zo heeft toegetakeld komt me dan telkens weer voor ogen en dat speelt gewoon niet lekker.

Verhaal is natuurlijk uniek en enige 'battlescars' zijn dan ook geen probleem, maar omdat ze nog in nieuwstaat verkeerde bij haar ontvreemding, verdient ze het in ieder geval zo goed mogelijk in oude glorie hersteld te worden.

Deels dus die misschien misplaatste romantiek en deels omdat ik het leuk vind om te doen. ;)

Maar inderdaad staat bespeelbaarheid uiteindelijk bovenaan.

El_Mano
22 maart 2012, 18:09
wellicht kun je een proef je nemen door een stukje hout in de tuin te laten liggen of zo'n stukje hout ergens vandaan halen en dat ontweringswater er op testen. Ik heb 40 jaar geleden mijn houtbewerking-opleiding gekregen in de sloepen en jachtbouw toen houten jachten en sloep nog vol op normaal waren. Ook toen was er een ontweringswater dat ik niet met de huidige producten kan vergelijken. Wat ik me er van herinner is dat het de wat rodere houtsoorten en de wat "geel" achtige er grijze vlekken van overhielden. De nare zwarte schimmel verdween maar de vlekken bleven zichtbaar en alleen met een kleurbeits werden de weer vlekken minder opvallend.

Maar nogmaals ik ken de huidige producten niet, en moet afgaan op dat wat ik er toen voor ervaring mee had.

bass blom
22 maart 2012, 18:42
japcaster in vind dat je nu wel wat gaat miepen.
altijd blijven er sporen..
en de hele gitaar herinnert je aan het verhaal.
beter maar weer in die container gooien dan?
en anders gewoon doen wat mensen je als antwoord geven op een vraag.

oigun
22 maart 2012, 18:46
Gewone bleekwater en als dat niet helpt kan je waterstofperoxide (30%) proberen. Ontweringswater(oxaalzuur) werkt vooral bij eiken goed.

crazycow
22 maart 2012, 19:00
oxaalzuur (ontweringswater) werkt meestal goed. Ik heb het gebruikt op meubels en geen problemen gehad met de lak daarna.

je kunt het in ieder geval kopen bij o.a. politoeren.com, waarschijnlijk ook ergens anders.
de oxaalzuur oplossen in een potje water (bijv. ex-groenten of pindakaas). de mix maakt niet zoveel uit aangezien bij verzadiging er geen oxaalzuur meer oplost in het water (blijft op de bodem liggen en lost weer verder op als je er meer water bij gooit).
je hebt dus altijd de ideale mix....

de hele hals moet kaal en dan besproeien of kwasten met oxaalzuur en dan een tijdje in laten trekken. als het goed is zie je de vlekken verdwijnen.

oxaalzuur kan overigens in eerste instantie ook zelf vlekken veroorzaken (door ongewenste pigmentverschuivingen), dan moet je het proces herhalen tot de vlekken weg zijn.

Daarna schuren en lakken.

Japcaster
22 maart 2012, 19:03
japcaster in vind dat je nu wel wat gaat miepen.
altijd blijven er sporen..
en de hele gitaar herinnert je aan het verhaal.
beter maar weer in die container gooien dan?
en anders gewoon doen wat mensen je als antwoord geven op een vraag.

Waar het om gaat is dat ik mijn gitaar aan het opknappen ben en dat wil ik zo goed mogelijk doen. Ik dacht dat je onder zelfbouwers juist mensen zou vinden die kunnen waarderen dat je niet zomaar alles wegflikkert, maar probeert oud materiaal nog weer te repareren.

Gelukkig krijg ik hier veel zinnige reacties, waar ik ook zeker wat mee kan en zal doen. Die hulp waardeer ik enorm, maar zo'n reactie als die van jou, wat moet ik daar nou weer mee?

Ike57
22 maart 2012, 19:21
Gewone bleekwater en als dat niet helpt kan je waterstofperoxide (30%) proberen. Ontweringswater(oxaalzuur) werkt vooral bij eiken goed.

En als een antiekrestaurateur met jarenlange ervaring het niet weet ......

Ik zei al: "even wachten op reacties die beter zijn dan de mijne." Dit is dus zo'n reactie :ok:

Japcaster
22 maart 2012, 20:33
Je hebt een vooruitziende blik, haha!

Tja, ervaring was ik naar op zoek en ervaring krijg ik keurig voorgeschoteld. Grote dank!

We gaan het maar eens proberen.:ok:

stijnkenens
23 maart 2012, 08:55
Probeer ook eens zoutzuur, in zeer lage concentratie.

Het lijkt dat het water dat de hals aangetast heeft, ijzer bevatte.
Ik heb ooit zwarte/grijze plekken kunnen verwijderen door middel van zoutzuur?



s.

Japcaster
1 juli 2012, 18:27
Helaas, niets heeft mogen baten, heb zelfs chloor geprobeerd :dontgeti:

Maandje in het park met regen vorst en sneeuw zijn ook wel weer vrij extreme omstandigheden moet ik toegeven.

Hoe dan ook, toch bedankt voor de raadgevingen!