PDA

View Full Version : Een nieuwe leadsound: Welk pedaal?



Nielsje
22 maart 2012, 11:47
M'n band ligt op dit moment een beetje op z'n gat: iedereen is druk.
Geeft me mooi tijd om eens kritisch te kijken (of luisteren) naar m'n sound. En ik ben tot de conclusie gekomen dat ik van m'n Okko Diablo af wil.

Wat heb ik:
Strat ->
Korg DT-10
RMC3 wah
EHX Smallstone
Barber Tone Press
Catalinbread DLS
Okko Diablo
Ibanez BC9
EHX mmdlx
-> CMW studiocage

Wat is het probleem:
Ik gebruik de okko voor m'n leadsound, maar vind hem daar eigenlijk niet zo geschikt voor.
Hij zit qua sound toch wel een beetje in hetzelfde straatje als de DLS, en is meer een lekkere drive om te scheuren, akkoorden. Aangezien ik vind dat het ding ten opzichte van de DLS niet veel toevoegt, mag 'ie weg.

Wat zoek ik:
Ik zoek een pedaal waarmee ik goede leadsound kan neer zetten. Gaarne iets meer gain dan de DLS. Wat ik vooral zoek in het pedaal is dat 'ie smooth is. Gewoon een (ietwat cliché) gladden leadsound die niet heel erg korrelig is. Het ding hoeft niet enorm transparant te zijn. Het moet gewoon zingen.
Ik heb zelf al wat dingen in m'n hoofd, zo zat ik te denken aan iets als een zendrive, en vriend Mitch kwam al aanzetten met een Ibanez Tube King.

wensen:
- niet te grote footprint (BB behuizing is gewenst)
- 2e hands verkrijgbaar
- budget = waarde 2e hands Okko diablo
- liefst 9V

roept u maar :)

humbucker
22 maart 2012, 11:54
Brunetti Mercury Box zou ik dan zeker eens checken!

interessander
22 maart 2012, 11:58
Bij de Ibanez tube king zit er volgens mij wel veel verschil tussen de oude en de nieuwere serie (die rode in ruit-vorm). Ik heb een oude gehad en vond hem vrij grofkorrelig van karakter, minder geschikt voor een gladde sound.

muziekschuur
22 maart 2012, 12:10
Cmatmods brownie doet het denk ik.

TimS
22 maart 2012, 12:14
Brunetti Mercury Box zou ik dan zeker eens checken!
Dit. De Mercury Box is perfect voor wat je zoekt. Mocht je voor de MB gaan ben ik misschien wel geïnteresseerd in ruil met je OKKO, ik vind de MB net iets te veel voor gewoon akkoorden rammen. Als je wilt mag je hem trouwens ook wel een keer vrijblijvend uitproberen.

the sure thing
22 maart 2012, 13:25
Brunetti Mercury Box zou ik dan zeker eens checken!

+1. Hij staat al n paar jaar op mn plankje als lead.

showband
22 maart 2012, 13:28
probeer eens lead met een cleane sound.

Of is dat te ver van de gebaande paden?

Nielsje
22 maart 2012, 14:00
bedankt voor de suggesties, ik ga zeker het e.e.a proberen. Tim, ik neem binnenkort even contact met je op.

Showband, ik begrijp je reactie niet. Ik zoek een pedaal voor smooth gillende solo's.
Niet een pedaal voor cleane solo's. De helft van de solo's die ik speel zijn clean, en die trap ik wat bij met m'n compressor.

Mitch
22 maart 2012, 14:25
Die Mercury Box is volgens mij ook een goeie voor wat je zoekt. De keer dat ik 'm getest heb, deed -ie heel lekker de compresste leadsound zonder te plat te worden. Suhr Riot ligt ook enigszins in die straat, maar is iets grover qua korrel. Is net als de Tube King breder inzetbaar als rhythm chunk én leadsound.
Toevallig gisteren voor de lol mijn fuzzfacekloon er weer eens bij gepakt en dat werkt toch ook wel lekker hoor. Maar goed, de gemiddelde kloon is te wollig. Met een andere input cap kun je 'm een stuk transparanter maken, leuk voor als je nog een keer wil DIY'en.

humbucker
22 maart 2012, 14:28
Bij die Mercury box kan je de korrel 'instellen', dat werkt erg fijn. Heb hem zelf terug weggedaan wegens "niet mijn ding", maar 't is zeker geen slecht pedaal voor deze toepassing!

E-J
22 maart 2012, 14:56
Een Dumble-achtige klank lijkt me wel iets wat je zoekt. Ik heb geen ervaring met een Zendrive, wel met een Ceriatone Overtone Special (Dumble kloon) en dat typische geluid is het tegenovergestelde van een Marshall, super rond, smooth, vloeiend en DIK. Met je Strats en Les Paul GEM vast een hele goede combi. Er stonden een paar op Marktplaats dacht ik, misschien even uitproberen?

Mitch
22 maart 2012, 15:09
Smooth is één ding, maar een Zendrive gaat daar wel heel ver in. Grootste nadeel: je kan er niet echt lekker mee gillen. Het is een manier om dik te klinken als je je gitaar liever aait in plaats van dat je je snaren hard aanslaat.
Ik weet niet hoe smooth Niels het wil hebben, maar als een Direct Drive het nog geen dag heeft uitgehouden bij 'm, dan vrees ik dat een Zendrive niks is.

Brum
22 maart 2012, 15:29
Ik zeg wederom; ProCo Rat! Al dan niet in combinatie met een tubescreamer. En anders een ouwe Marshall Shredmaster, komt soms nog wel 's voorbij tweedehands.

Rick trodat
22 maart 2012, 16:31
Een lovepedal eternity is gewoon een ts 808 zonder buffers. En al die variaties daarop zijn gewoon tubescreamer mods. Niet dat daar iets mis mee is, maar dan kom je dus gewoon weer uit op een tubescreamer

orangerocker
22 maart 2012, 17:14
Bij een dikke "smoothe" leadsound denk ik aan de Vox Satchurator. Ik heb hem nooit geprobeerd maar volgens de demo's die ik gezien heb voldoet hij aan glad en niet-korrelig. Ook kost ie een stuk minder ;)

Dreverhaven
22 maart 2012, 17:40
Gewoon een Big Muff pakken.

the sure thing
22 maart 2012, 17:50
Nielsje, als ik het goed heb speel je op een strat met enkelspoelers. De mercury box kan je gitaar echt laten gillen, terwijl de toon smooth blijft. Bij humbuckers gaat de box mss wat teveel compressen.

DemolitionColorScheme
22 maart 2012, 19:26
Gewoon een Big Muff pakken.
Handig ... zonder mids leads spelen.

Dirk_Hendrik
22 maart 2012, 19:36
+1 voor de Mercury.
Eén van de weinige doosjes die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen waavan ik echt onder de indruk was. Erg goed.

Gitaar4LifeDude
22 maart 2012, 20:09
Wat je beschrijft klinkt voor mij exact als de Suhr Riot, stond er laatst nog eentje op gitaarmarkt voor 170, ik vind het een ultiem pedaal voor leads.
Ik gebruik 'm zelf ook met een stratocaster en ik kan 'm enorm laten gillen ermee.

Dreverhaven
22 maart 2012, 20:25
Handig ... zonder mids leads spelen.

Gewoon harder zetten.

Mitch
22 maart 2012, 21:08
:seriousf:
Zullen zijn bandleden blij mee zijn...


Het is geen dumble/zendrive, meer Riviera Quiana achtig.
Foei Pepe!
Riviera
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/9591-epiphone-riviera-large.jpg

Rivera
http://www.usedgibsonguitars.co.uk/images/P/rivera_quiana50.jpg

Ga me nou niet vertellen dat je ook nog op zoek bent naar een Marschall om je 7ender die ultieme Jimmy Hendryckx sound te geven ;)

Nielsje
23 maart 2012, 15:09
Cmatmods brownie doet het denk ik.

Hm.. ik heb het pedaal zelf nooit bespeeld, maar de filmpjes doen me denken dat het gewoon een 'marshall pedaal' is.
Wel erg lekker, maar niet echt wat ik zoek qua sound. Ik vind het iets te korrelig. Meer voor goeie akkoorden of als je veel guns 'n roses speelt ofzo.


Dit. De Mercury Box is perfect voor wat je zoekt. Mocht je voor de MB gaan ben ik misschien wel geïnteresseerd in ruil met je OKKO, ik vind de MB net iets te veel voor gewoon akkoorden rammen. Als je wilt mag je hem trouwens ook wel een keer vrijblijvend uitproberen.

Ik ga je een PB sturen.


Die Mercury Box is volgens mij ook een goeie voor wat je zoekt. De keer dat ik 'm getest heb, deed -ie heel lekker de compresste leadsound zonder te plat te worden. Suhr Riot ligt ook enigszins in die straat, maar is iets grover qua korrel. Is net als de Tube King breder inzetbaar als rhythm chunk én leadsound.


Wat je beschrijft klinkt voor mij exact als de Suhr Riot, stond er laatst nog eentje op gitaarmarkt voor 170, ik vind het een ultiem pedaal voor leads.
Ik gebruik 'm zelf ook met een stratocaster en ik kan 'm enorm laten gillen ermee.

Ja, ik heb de Suhr hier en daar gehoord en die klinkt wel erg fijn. Maar, ik vind 170 euro toch echt teveel: ik heb het geld gewoon niet. (en er ook niet voor over.)


Toevallig gisteren voor de lol mijn fuzzfacekloon er weer eens bij gepakt en dat werkt toch ook wel lekker hoor. Maar goed, de gemiddelde kloon is te wollig. Met een andere input cap kun je 'm een stuk transparanter maken, leuk voor als je nog een keer wil DIY'en.

Hmm.. zet hem bij m'n DIY wishlist. Wil ook nog steeds dat Korg filter bouwen wat Onrust ooit plaatste in werkbank.


Een Dumble-achtige klank lijkt me wel iets wat je zoekt. Ik heb geen ervaring met een Zendrive, wel met een Ceriatone Overtone Special (Dumble kloon) en dat typische geluid is het tegenovergestelde van een Marshall, super rond, smooth, vloeiend en DIK. Met je Strats en Les Paul GEM vast een hele goede combi. Er stonden een paar op Marktplaats dacht ik, misschien even uitproberen?


Smooth is één ding, maar een Zendrive gaat daar wel heel ver in. Grootste nadeel: je kan er niet echt lekker mee gillen. Het is een manier om dik te klinken als je je gitaar liever aait in plaats van dat je je snaren hard aanslaat.
Ik weet niet hoe smooth Niels het wil hebben, maar als een Direct Drive het nog geen dag heeft uitgehouden bij 'm, dan vrees ik dat een Zendrive niks is.

Die DD was er destijds wel als gewone 'drive', maar hij kon me inderdaad niet echt bekoren. Was ook nog toen ik de DSL had, en die was natuurlijk ook niet echt dynamisch. Wat je zegt is ook iets: ik aai m'n snaren niet. Toch wil ik hem niet helemaal uitsluiten, maar dan zou ik er eens moeten proberen.


Ik zeg wederom; ProCo Rat! Al dan niet in combinatie met een tubescreamer. En anders een ouwe Marshall Shredmaster, komt soms nog wel 's voorbij tweedehands.

Een Rat, tja lang geleden ooit wel eens geprobeerd, maar vond het toen niet zo in m'n spel passen. Wellicht eens een 2e kans geven.
Een tubescreamer komt er niet op. Ik kan er wel mee omgaan, maar vind hem dan te dicht bij de DLS liggen (niet qua klank, qua functie).


+1 voor de Mercury.
Eén van de weinige doosjes die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen waavan ik echt onder de indruk was. Erg goed.

Nou als zelfs de grote meester onder de indruk is (en dan blijkbaar ook van de bouwkwaliteit, anders had je het vast vermeldt), dan moet ik die maar eens aan de tand voelen :).

Mochten er nog meer pedalen in uw gedachten op komen borrelen: ik hoor het wel.

Nielsje
23 maart 2012, 15:58
Juist, een voorbeeldje. Dit geluid zou ik er op z'n minst uit willen halen, vind het wel lekker. (vanaf 3m45)


http://www.youtube.com/watch?v=7XbJSFqLjhA&t=3m46s

Uiteraard mag het ook feller, afhankelijk van wat er te spelen is :)

Lexvandoef
23 maart 2012, 18:19
Ik weet dat je hem niet meer hebt, maar met mijn HBE Big D kan ik zeer prima gillende leads spelen! Zo staatie nu ook ingesteld trouwens, heavy rythm en dan met de bigger knop voor de gillende leads!

Pepe
23 maart 2012, 18:50
Die sound uit je filmpje is gewoon zendrive.

Aca Ilic
23 maart 2012, 19:06
Misschien dat BB preamp van Xotic effects een optie is . Klein maar geweldig geluid..

Mitch
23 maart 2012, 20:18
Dat gilt toch alleen maar als -ie wat met pinch harmonics speelt? Beetje slapjes eigenlijk, dit. Is inderdaad Zendrive all the way, eens met Pepe. Maar ja, die durf ik ook niet tegen te spreken. Eén keer de wijsneus uithangen in een topic is meer dan genoeg.

Pepe
23 maart 2012, 21:28
Een Suhr Shiba drive moet dit ook wel kunnen, die zal je misschien eerder tegenkomen dan een Zen.

Mitch
23 maart 2012, 21:38
Sterker nog, staat er momenteel één op Gitaarmarkt. Overigens is door de Nederlands kloonmarkt (Shiny en die Ed) regelmatig aanbod op Marktplaats van tweedehands Zendrivekloontjes.

Nielsje
23 maart 2012, 22:07
Het geluid in het filmpje wil ik op z'n minst kunnen halen, het mag (moet) ook steviger kunnen.
Dat de mercury stevig kan heb ik wel gehoord, maar kan 'ie ook dit wat 'subtieler smooth' geluid eruit poepen?

jutter
23 maart 2012, 22:20
Het geluid in het filmpje wil ik op z'n minst kunnen halen, het mag (moet) ook steviger kunnen.
Dat de mercury stevig kan heb ik wel gehoord, maar kan 'ie ook dit wat 'subtieler smooth' geluid eruit poepen?

Ja dat kan hij. Ik gebruik de Mercury al een hele tijd en naar volle tevredenheid. Als je smooth wil; gain laag en volume van je gitaar naar beneden (reageert heel goed op de volumeknop van je gitaar).

Tristan
24 maart 2012, 00:12
Dat vind ik eerlijk gezegd ook maar een slappe sound hoor.
Een beetje zeikerig, net alsof 'ie er niet helemaal lekker doorheen komt, die gast van Spyro Gyra heeft ook altijd zo'n sound.
Zelf heb ik de beste ervaring met gewoon een simpele boost voor de main drive, mooie zingende sound, lekker controleerbaar en toch nog genoeg dynamiek en ballen.
Dan moet je wel het juiste boost pedaal zien te vinden natuurlijk, ik heb een Lovepedal Amp50 en die doet het bij mij erg goed, andere die het overwegen waard zijn, zijn bijvoorbeeld de Catalinbread Super Chili Picoso, de Toadworks Meat Jr of de Xotic EP Booster.

guitarkid
24 maart 2012, 11:59
http://youtu.be/fAoal_Cxenk?t=50s

Dit vind ik dus wel een erg mooie sound uit de Brunetti Mercury Box....

Mr10
25 maart 2012, 01:38
Ik was ook op zoek naar een leadsound en ben uitgekomen bij een Wampler Ecstasy. Ook een dumble- achtig geluid, beetje Zendrive, maar ook een "open" en "Crunch" stand dus meer mogelijkheden.

http://www.youtube.com/watch?v=vRWkMguMinQ

Nielsje
18 april 2012, 10:25
Even dit topic afronden: Ik heb een Ibanez Tube King kunnen vinden voor een zeer schappelijk bedrag.
Onlangs geprobeerd met de band, en het pedaal ligt inderdaad een stuk beter in de mix. EQ moet ik nog wel even aan wennen, die is zéér actief en behoeft nog enige oefening. Pedaal is verder niet echt dynamisch (of, zoals ik het in ieder geval gewend ben).

Voorlopig blijft 'ie op m'n bordje, maar in de nabije toekomst toch nog eens zo'n Mercurybox scoren.

Tristan
18 april 2012, 10:59
Booster voor je drive was toch een minder groot succes neem ik dan aan?

Nielsje
18 april 2012, 11:14
Nou, dat is nog een beetje een twijfel geval. Ik was van plan die van Mitch te lenen, maar ben daar niet meer aan toegekomen.
M'n eigen zelfbouw booster kon het geluid inderdaad wel lekker opkrikken, maar dan vond ik het geluid toch wat te lafjes voor leadsounds. Oorzaak: ik gebruik m'n drive normaal erg licht. Maar over een tijdje wil ik het nog wel iets verder onderzoeken.

Mitch
18 april 2012, 11:22
Binnenkort dan maar de Tubekings naast elkaar leggen (gemod en ongemod), dan kun je kijken of dat qua dynamiek verschilt of niet. Maar sowieso: een leadsound waar je echt lekker mee kan janken, sustainen en feedbacken moet ook wel een goeie dosis compressie hebben. Maar ja, je hebt compressie en compressie.... bij het ene pedaal heb je het gevoel dat je attack weg is zonder lekkere sustain en bij het andere pedaal juist andersom. Dat laatste is natuurlijk de bedoeling :D

TimS
18 april 2012, 13:18
Sustain weg zonder lekkere attack lijkt me ook niet erg fijn...

Tristan
18 april 2012, 15:22
Nee, dat zou inderdaad helemaal niks zijn.
Ah, ik kan me niet herinneren dat je dat al had gemeld Niels, gebruik je de Tubeking nu als standalone solo drive of boost je daarmee je main drive?
Misschien dat een drive voor je main drive dan het beste resultaat geeft.
Als ik in Mei tijd heb kom ik wel naar de Mini Meeting dan kan je mijn amp50 even proberen en kan ik je ook laten zien hoe het bij mij werkt i.c.m. de Big D.

MJR
18 juni 2012, 14:45
Ik ben het forum al een tijdje aan het afstruinen naar informatie voor de aanschaf van een nieuw overdrive/distortionpedaal voor mijn leads. Ik had een nieuw topic kunnen starten, maar in dit draadje wordt ongeveer hetzelfde behandeld. Ik zoek een drive met meer compressie en meer gain dan mijn Zendrive, maar wel met dezelfde klankkleur. Ik zoek iets in de hoek van Gary Moore/David Grissom/Simon Mcbride. Allemaal vette, snijdende en zingende leadtones. Het moet een pedaal zijn die goed door de mix van de band heen komt en in geen enkel geval dunnetjes of schel klinkt.

Iets als dit dus:
http://www.youtube.com/watch?v=ydBjRMWPHsE&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=Z7mm6BOwYwM

Er zit wel verschil in die twee geluiden natuurlijk, maar ik zoek iets wat in die hoek zit.

Enkele opties zijn: Brunetti Mercury Box, Carl Martin DC Drive, Proco Rat, en bijvoorbeeld de Suhr Riot. De prijzen van deze pedalen lopen sterk uiteen; ik zoek eigenlijk iets tussen de 100 en 150 euro, maar misschien wil ik iets meer neer te tellen als het de moeite waard is.

De versterkers die ik gebruik zijn een Fender Hotrod Deluxe III en een Vox Tony Bruno 35, die ik middels een Y-box aanstuur.

Erikt
18 juni 2012, 15:59
Hoi MJR,

Zie je PM.

Tristan
18 juni 2012, 17:43
Nog meer compressie dan de Zendrive en dan toch door de mix snijden?
Lijkt me niet heel makkelijk te vinden.
Een wat netter klinkende Fuzz is misschien wel iets voor je, iets van Paul Trombetta of eventueel een bepaald Fuzz Face achtig pedaal ofzo?
Zoals ik hier eerder al opperde werkt een goed boost pedaal voor je main drive vaak ook wel lekker om een mooi sologeluid te maken, hoewel ik niet weet hoe de Zendrive daarop gaat reageren want die heeft zelf naar mijn ervaring al vrij veel compressie.
Is het misschien ook niet zozeer dat je meer compressie zoekt, dan wel een ander soort compressie dat meer van invloed is op het uitklinken van de toon i.p.v. op de attack ervan?

MJR
18 juni 2012, 17:51
Misschien een verkeerde woordkeuze, maar de dynamiek van de zendrive is tich juist het tegenovergestelde van compressie? De zendrive is namelijk heel erg dynamisch, elke nuance kun je horen en voelen. En hij heeft weinig gain en ook minder sustain dan bijvoorbeeld de Marshall Jackhammer die ik heb.

Tristan
18 juni 2012, 18:09
Ik weet het niet, ik had dat gevoel niet met de Zendrive, qua subtiliteit is het wel zo en begrijp ik wel wat je bedoelt, maar hij kapt naar mijn ervaring wel degelijk een groot gedeelte van je dynamisch bereik af als je het vergelijkt met andere opener klinkende pedalen, die doen minder met de attack en maximale uitslag van je geluid.
Een Zendrive is volgens mij eigenlijk ook beter geschikt als solo dan als rhythm pedaal.

MJR
18 juni 2012, 18:46
De Zendrive is geen open klinkend scheur/crunchpedaal, maar inderdaad een pedaaltje voor blues-achtige leads. Ik vind juist wel dat het pedaal erg veel doet met je aanslag. Qua dynamiek te vergelijken met een gecrankte Fender amp en volgens kenners komt het overeen met de overdrive uit een Dumble versterker.

Maar, daar gaat het niet om. Ik zoek een pedaal met dezelfde klankkleur, maar dan met meer gain en meer sustain. Voor zover ik heb kunnen oordelen (op basis van demo's), komen de Mercurybox en de CM DC Drive (met FAT switch engaged) aardig in de buurt van wat ik zoek. Zijn er mensen met ervaring met deze pedaaltjes?

lindstrom
18 juni 2012, 19:04
Brunetti Mercury Box zou ik dan zeker eens checken!

+ 100000 !

En wellicht Emma reezaFRATzitz?

MJR
18 juni 2012, 19:18
Ik hoor vaker dat de Mercury Box een geweldig pedaal is. Helaas kan ik die in de buurt (Enschede) nergens testen (afgaand op webshopassortimenten) en op Youtube heb ik nog geen lekkere demo kunnen vinden met een Les Paul-achtige gitaar, die met fatsoenlijk materiaal is opgenomen...

the sure thing
18 juni 2012, 21:53
Gewoon 2ehands op MP kopen en dan weer verkopen. Ze komen af en toe 2e hands langs!

Pepe
18 juni 2012, 22:08
Waarom niet de plimsoul als je al voorbeelden daarvan laat horen?

lindstrom
19 juni 2012, 09:30
Ik hoor vaker dat de Mercury Box een geweldig pedaal is. Helaas kan ik die in de buurt (Enschede) nergens testen (afgaand op webshopassortimenten) en op Youtube heb ik nog geen lekkere demo kunnen vinden met een Les Paul-achtige gitaar, die met fatsoenlijk materiaal is opgenomen...

Ik kan uit ervaring zeggen dat de MB icm een Les Paul echt geweldig is!

En het is idd wat hieronder gesuggereerd is.


Gewoon 2ehands op MP kopen en dan weer verkopen. Ze komen af en toe 2e hands langs!

MJR
20 juni 2012, 17:16
http://www.youtube.com/watch?v=1gIq0zNtUs0

Nog een demo'tje met een Les Paul gevonden op youtube. Hoewel de opnamekwaliteit niet fantastisch is, moet ik zeggen dat dit lekker klinkt. Is dit een goede weergave van het geluid van de Mercurybox?

JohnLord
20 juni 2012, 17:43
Met LP Trad en Mercury Box kan ik dit aardig benaderen. Is er echt geen forumlid in het Twentse waar je een MB kan testen?

Comfortably Daniel
20 juni 2012, 18:53
hmm...ik had ook meteen RAT gezegd....maar die Mercury Box klinkt inderdaad wel erg lekker!

lindstrom
20 juni 2012, 19:27
http://www.youtube.com/watch?v=1gIq0zNtUs0

Nog een demo'tje met een Les Paul gevonden op youtube. Hoewel de opnamekwaliteit niet fantastisch is, moet ik zeggen dat dit lekker klinkt. Is dit een goede weergave van het geluid van de Mercurybox?

Ja, goede weergave al kan de MB veel lekkerder klinken.

Brum
20 juni 2012, 19:34
Dit niet wat voor je, MJR?


http://www.youtube.com/watch?v=sW_k5qhQyXU&feature=related

Wel wat aan de dure kant dacht ik.

Dreverhaven
20 juni 2012, 22:29
Jeetje wat een saai geluid.

dhgveldhuizen
21 juni 2012, 09:49
Jeetje wat een saai geluid.

Tja, beetje wel... maar hij speelt ook iets saais. Bovendien komen geluiden in filmpjes etc altijd anders over dan in het echt.

Dreverhaven
21 juni 2012, 10:07
Dat is wel waar, maar ik ben er toch wel achter gekomen dat het een goede indicatie geeft. Veel pedalen worden op Fender versterkers getest in de populaire filmpjes (PGS bijvoorbeeld), en zelf speel ik daar ook altijd op. Als er dan met een gitaar met single coils (heb ik zelf) over een effect gespeeld wordt, dan kan ik me meestal toch goed voorstellen hoe het klinkt en dan klinkt het als ik het zelf probeer vaak ook wel zo. Dus, als je de gear een beetje kent die gebruikt wordt, dan is het geluid van zo'n filmpje vaak nog wel een goede voorspeller.

onrust nv
21 juni 2012, 11:34
Als je een frequency analizer(ehx) voor je overdrive/fuzz of distortion plaatst kan je zeker een geluid creëren die je nooit hoort.

Brum
21 juni 2012, 12:23
Dat is wel waar, maar ik ben er toch wel achter gekomen dat het een goede indicatie geeft. Veel pedalen worden op Fender versterkers getest in de populaire filmpjes (PGS bijvoorbeeld), en zelf speel ik daar ook altijd op. Als er dan met een gitaar met single coils (heb ik zelf) over een effect gespeeld wordt, dan kan ik me meestal toch goed voorstellen hoe het klinkt en dan klinkt het als ik het zelf probeer vaak ook wel zo. Dus, als je de gear een beetje kent die gebruikt wordt, dan is het geluid van zo'n filmpje vaak nog wel een goede voorspeller.

Nou... in het echt klinkt het toch echt wel een pak anders hoor... De druk van een versterker en wat het doet met een pedaal hoor je echt niet terug in zo'n filmpje. Bovendien doen instellingen natuurlijk ook heel veel en is de ene Fender versterker de andere niet. Je krijgt hooguit een klein beetje een idee, maar een goede indicatie... neh...

Persoonlijk vind ik veel Fenders ook geen fijne pedalenhappers, maar dat is ook echt persoonlijk.

Het clipje is overigens opgenomen met een gitaar met humbuckers, staat in de omschrijving.

Bovendien, het is belangrijker wat MJR er van vindt he.;)

Dreverhaven
21 juni 2012, 13:13
Ik heb helemaal niet gezegd dat het clipje met sc's is opgenomen hoor, ik gaf alleen aan dat ik zelf sc's + fender heb en dat het voor mij een goede indicatie is als de gear nagenoeg hetzelfde is als wat ik zelf heb. Dat dat voor jou niet zo is, dat kan natuurlijk zijn. De druk voel je inderdaad niet, maar komt wel naar voren als het goed is opgenomen hoor. Zelf neem ik ook vaak mijn gitaar op, dus ik weet ook wel een beetje wat een opname met je werkelijke geluid kan doen. Maar je hebt gelijk dat dit allemaal offtopic geneuzel is.

Tristan
21 juni 2012, 15:38
Met name die Blues en Hotrod serie amps pakken pedalen vaak niet echt lekker.
Daarnaast pielt die gast in het clipje de hele tijd alleen maar met z'n halshumbucker, of het brugelement klinkt wel zo slecht dat er niet over naar huis te schrijven valt.

Riky
21 juni 2012, 16:06
@Nielsje Graag even laten weten als je het juiste pedaal gevonden hebt. Ik ben tevreden met mijn HT drive, maar een klein 9v pedaal begint nu bij mij ook aardig te jeuken.

Weet iemand trouwens hoe die Mercury Box klinkt icm een TS? Of kan iemand zelf een audio fragment maken?

Riky
21 juni 2012, 16:08
Waarom niet de plimsoul als je al voorbeelden daarvan laat horen?

Wow die klinkt te gek met een OC-2 denk ik!

muziekschuur
21 juni 2012, 17:37
Een Vtwin (Mesa Boogie)....

En dan een fuzz erbij...

JohnLord
21 juni 2012, 18:07
[QUOTE=Riky;2857166
Weet iemand trouwens hoe die Mercury Box klinkt icm een TS? [/QUOTE]

Mercury Box heeft ab-so-luut geen boost nodig, gain zat. Wellicht als soloboost, dan drive TS op 0 en beetje volume toevoegen. TS dan ná de Mercury in de keten plaatsen.

TimS
21 juni 2012, 18:13
Ik gebruik de MB zelf icm een Keeley TS-9, ik vind dat erg lekker klinken. Ik doe het vooral voor het gemak (kan de gain niet ineens hoger gaan draaien tijdens optredens), maar ik vind het ook wel beter klinken, iets vetter ofzo.

Riky
22 juni 2012, 00:12
Mercury Box heeft ab-so-luut geen boost nodig, gain zat. Wellicht als soloboost, dan drive TS op 0 en beetje volume toevoegen. TS dan ná de Mercury in de keten plaatsen.

Dankje!
Gaat me ook niet zozeer om de gain boost, meer om de mid boost en punch die een ts geeft.

Krijg toch wel gas voor zon Mercury Box ook al heb ik hem niet nodig... Damn voor het eerst in 2 jaar.

lindstrom
22 juni 2012, 09:08
Mercury Box en erna in de keten een MXR CAE Linedriver-booster voor solo's (heel goede combi!)

the sure thing
22 juni 2012, 16:02
Let wel op dat je de CAE MXR 401 dan aanschaft en niet de CAE MXR 402, want dat is het grootste kutpedaal aller tijden.

lindstrom
22 juni 2012, 17:43
de 402 is niet veel meer dan de 401 maar dan met een distortion erbij ingebouwd. wanneer je dat laatste niet gebruikt is er geen verschil.
Maar als je het mij vraagt is die distortion inderdaad redelijk ruk!

MJR
22 juni 2012, 21:59
Ik heb de MB besteld bij de gitaarboer in Enschede, dan kan ik hem proberen en zeer waarschijnlijk gaat 'ie dan ook mee naar huis...:-) Ik breng jullie op de hoogte van mijn bevindingen zodra ik hem heb gebruikt met de band!

Henri H
22 juni 2012, 23:33
Die MB is zeker een lekkere distortion, maar vond zijn sterke punt toch alleen de high gain standen. Als low gain drive kon ie mij niet zo bekoren, en daar is ie ook niet voor gemaakt denk ik.
IK heb de Suhr Riot ook wel 's geprobeerd, maar vond dat tegenvallen, had geen "ballen" naar mijn idee.

MJR
23 juni 2012, 06:36
Ik wil hem ook juist hebben voor die high gain sounds, voor de subtielere dingetjes heb ik de zendrive..:-)

h.maes
24 juni 2012, 11:30
Misschien toch eens de Wampler Sovereign Distortion beluisteren? ;)

vinni
27 juli 2012, 23:33
Effe mijn bijdrage....

Wampler Sovereign heb ik twee weken gehad. Voor rythmwerk perfect...maar voor solo's (één string) erg iel.
Kon het geluid niet dragen. Toch maar weer teug naar een Blackstar HT-Dist.....had al een HT-Dual.....lekker levendig
maar die HT-Dist ruist de tent uit. Ook lastig met die bijzondere voeding.....vandaag maar eens een Brunetti Mercury getest. (ook nog een Radial Tonebone Classic dist en een Providence Flame). Vond die Mercury zeker niet verkeerd. Reageert inderdaad goed op je gitaarvolume....alleen wel een beete compressed....en de Low-pot had wel wat lower qua frewunetie gemogen van mij.
Maar ik denk dat ik'm wel hou.

Vinni

tnijland
28 juli 2012, 23:04
Tja, na zoveel pedalen is het niet eenvoudig om met een goede opmerking te komen ;-)

De Riot viel mij ook tegen. Ik heb hem dan ook snel doorverkocht.

Ik heb zelf (als Gary Moore liefhebber) twee pedalen die ik kan aanbevelen:
1. De eerste Guv'nor van Marshall welke waarschijnlijk alleen goed klinkt over een Marshall...(met mijn Bluesbreaker combo was dit de spot-on sound van Gary)
2. De Menatone Workingmen's Blues (JTM rythem & lead sound) die veel lijkt op de Gov't Mule sound van Warren Haynes zoals op http://www.youtube.com/watch?v=Fb0yG2WDtFc

MJR
27 augustus 2012, 12:14
Nou, ik heb de Mercury Box nu een paar dagen en ik ben er helemaal weg van! Lekkere dikke, vloeiende distortion om zingende en gillende leads mee te spelen. Wat H. Huisjes vermelde is waar; voor low-gain dingetjes is hij niet geweldig, maar daar koop je hem ook niet voor natuurlijk;)

Echt een aanradertje, die Mercury Box!

onrust nv
27 augustus 2012, 13:12
Voor high-gain kan ik de WMD geigercounter ook aanraden(voor als het écht anders moet klinken).
Wat een hoop verschillende leadsounds zijn daar uit te halen zeg. Een bevriend gitarist had er 1 gekocht voor het slag gitaarwerk, maar nu gaat hij een 2e kopen voor het lead werk.
Een kleine voor het slag gitaar geluid en de grote voor de leads.

Dreverhaven
27 augustus 2012, 18:41
Toch, het heeft allemaal hetzelfde bitcrush sausje uit dat ding. Ik had er hoge verwachtingen van, maar vond hem toch een beetje tegenvallen.

onrust nv
27 augustus 2012, 19:22
Ik heb die gitarist een flinke lading fuzz, ringmodulatie fuzz en octave achtige fuzz geluiden horen maken en idd ook bitcrush achtige dingetjes. Maar ik was vooral verbaasd over het aantal verschillende geluiden hij eruit kreeg. Varieerend van subtiel tot vies,goor extreem. Ik heb er zelf met m'n korg 500m ook nog even een deel van m'n versterker mee gefried(eindtrap doorgefikt).

stratestic
27 augustus 2012, 19:26
Ik ben echt benieuwd of Nielsje hem al geprobeerd/gekocht heeft na alle reacties.

Mr. Dynamite
27 augustus 2012, 23:17
Komt deze week een cmat mods brownie deze kant op, zal mijn bevindingen ook even laten weten ;)
Op een bluesbreaker en eventueel bassman of rocker 30. Aangeschaft (op de gok) met het oog op zwaardere nummers en solo werk

Henri H
28 augustus 2012, 08:35
Komt deze week een cmat mods brownie deze kant op, zal mijn bevindingen ook even laten weten ;)
Op een bluesbreaker en eventueel bassman of rocker 30. Aangeschaft (op de gok) met het oog op zwaardere nummers en solo werkLeuk pedaal, vooral op 18V, wereld van verschil!