PDA

View Full Version : andere tremelo op Blade strat



Harald
22 maart 2012, 09:39
Ik zit eraan te denken de tremolo van mijn Blade te vervangen. Op zich is het een behoorlijk stabiel systeem, en als een snaar breekt blijft de rest zelfs in stemming. Maar van die Jeff Beck achtige fluttertjes, dat wil niet, en hij is vrij stroef qua reaktie.

Heeft ondertussen iemand ervaring met de SuperVee (2'11'' in dit filmpje?)


http://www.youtube.com/watch?v=VZruE7E_4OU

Ik heb op een andere gitaar een Kahler, die me ook altijd goed beviel, maar daar is nogal wat freeswerk voor nodig. Een andere optie is een Floyd Rose.

Terminus
22 maart 2012, 15:09
Hij blijft gestemd als je een snaar breekt? Vind je het gek, hij staat niet zwevend afgesteld. Dan doet hij geen fluttertjes nee.

wytz
22 maart 2012, 15:48
Ik weet niet om welke blade het gaat, maar bij een aantal blades kan de trem wanneer deze niet zwevend afgesteld staat toch naar beneden duiken. Hij ontstemt dan dus ook niet na het breken van de snaar. Wel is het zo dat er een klein 'weerstandmoment' kan zijn tussen omlaag en omhoog duiken. Afhankelijk van de afstelling van de trem hoeft dit niet heel groot te zijn; ik heb op blades gespeeld met dezelfde soort trem die daar geen last van hadden.

Harald
22 maart 2012, 15:55
RH4 zo uit mijn hoofd.

Dit is het eigen Blade systeem. Er zijn twee blokken, met hun eigen veer. Duw je de pook omlaag dan komt het blok normaal mee, trek je hem omhoog dan neem je dat andere blok mee. Daar zit dus idd. een weerstand waardoor hij gelijk dood slaat. Ik heb geen idee hoe je het soepeler zou kunnen afstellen bij die gitaar. Als dat zou kunnen zou ook al mooi zijn.

Door die tegendruk van dat tweede blok kun je dus best een snaar breken zonder te ontstemmen. Maar ik kan de snaar ook een behoorlijk stuk omhoog benden met de pook.

wytz
22 maart 2012, 16:13
Ik denk dat die overgang soepeler is te maken door de veren van het tweede blok (omhoog!) strakker aan te trekken, of een veer bij te plaatsen. Misschien kunnen de veren van het eerste blok (naar beneden) daarentegen weer wat losser. Ik heb zelf ook een rh4, maar moet bekennen dat ik niet geprobeerd heb om het losser te krijgen. Ik herken wel je verhaal, maar ik gebruik hem meestal toch alleen maar om mee te duiken, dus heb nooit de behoefte gevoeld die overgang soepeler te krijgen.