PDA

View Full Version : meer gain catalinbread dirty little secret



larsje
22 maart 2012, 09:01
onlangs deze gebouwd:
http://s62.photobucket.com/albums/h92/hellge/?action=view&current=DLS12.gif

ik vind de hoeveelheid gain wat tegenvallen, is er nog een mogelijkheid om deze wat te verhogen door een component te wijzigen?

flo123
22 maart 2012, 12:00
Het ding heeft o.a. twee mu-amps:
http://www.muzique.com/tech/miniboo1.htm
De eerste FET na de ingang, volgens mij is dat Q3, is de "onderkant" van de 1e mu-amp. Deze heeft een weerstand van de Source poot naar aarde. Ik denk dat het R5 10k is in de layout die je gepost hebt.
Als je over deze weerstand een 10uF elco zet, de min kant aan aarde en de plus kant aan de Souce poot van de FET, zal de versterking flink toenemen ten koste van de lineariteit.

Nielsje
22 maart 2012, 12:26
Grappig, ik zou juist zeggen: als de hoeveelheid gain van het pedaal je niet aanstaat, waarom bouw je dan een DLS?

Rutger
22 maart 2012, 12:59
Omdat het kan?
Als je er eenmaal aan begint wil je alles wel bouwen

Nielsje
22 maart 2012, 13:55
Dat begrijp ik wel, bouwen is leuk.
Maar als je een bepaalde sound zoekt, ga je toch een schema zoeken wat die sound kan geven?
Als ik de post van de TS interpreteer, dan lees ik dat hij de uiteindelijke hoeveelheid gain van de DLS vindt tegenvallen.
Dan denk ik: óf een soldeerfout (dat kan), of de verwachting wordt niet waargemaakt en heeft de TS wellicht het verkeerde pedaal gebouwd.

larsje
22 maart 2012, 14:17
dank je! ga die wijziging eens uitproberen.

Bouwen vind ik inderdaad leuk. Ben op zoek naar die jaren 70 rock sound. Ik heb o.a. de box of rock gebouwd (DLS lijkt daar trouwens erg op). Als mijn buizenbak iets overstuurd is en ik hem dan aanzet komt er een goede overdrive/distortion uit, maar op een versterker die clean staat en alles dus uit het pedaal moet komen ben ik minder tevreden. Ik heb het idee dat hij wel goed gesoldeerd is.

Nielsje
22 maart 2012, 14:32
Ach so, ja dat kan. Zelf vind ik het wel lastig om een pedaal te noemen wat zowel op een beetje overstuurde bak alsmede een cleane versterker goed werkt. Merk toch wel vaak dat er dan wat aan de knoppen gedraaid moet worden. Anyway, succes met je zoektocht!

Rutger
22 maart 2012, 15:16
Je kunt er natuurlijk ook een boost voor plaatsen en die voetschakelbaar maken.

flo123
22 maart 2012, 19:20
Je kunt er natuurlijk ook een boost voor plaatsen en die voetschakelbaar maken.
+1 (en nog wat tekens enzovoort...)

larsje
23 maart 2012, 14:49
wordt ie wollig van (ik heb er nu een boost voorgezet), maar misschien is het ook gewoon de sound hoor die niet helemaal mijn ding is. ik vond het meer richting fuzz gaan dan overdrive/distortion, maar dat vond ik ook van die box of rock.

flo123
23 maart 2012, 22:08
Als het teveel fuzz wordt, kun je het meer als een "distortion" maken door minder bas erin te laten bijvoorbeeld door de ingangs condensator flink kleiner te maken.

Heb je al geprobeerd een elco over die R5 weerstand te zetten?

larsje
24 maart 2012, 10:26
hi, dank je. ga ik nog doe (na volgende week vrijdag, hele week weg). Wat is de ingangscondensator hier?

flo123
24 maart 2012, 14:22
C3 47nF is de ingangscondensator volgens de layout in je eerste post.
Probeer eens 1/10e van de waarde: 4,7nF.
Of zet het op een voetje en experimenteer met wat verschillende waardes.

larsje
25 maart 2012, 12:08
dank je, moet ook weer even weer bestellen, ik heb geen 10uF meer.

flo123
25 maart 2012, 23:25
Iedere condensator ergens tussen 470nF en 250uF zal prima werken verwacht ik. Als je het klein houdt, worden de lage frequenties niet extra versterkt en dat komt je distortion geluid mogelijk ten goede. Proberen maar!

larsje
30 maart 2012, 13:26
ben er weer. je bedoelt die eelco van 10uf over R5?

flo123
31 maart 2012, 10:14
Ja, ik had het in mijn eerste reaktie over een elco over R5 zetten om de versterking te vergroten. Zie:

... Ik denk dat het R5 10k is in de layout die je gepost hebt.
Als je over deze weerstand een 10uF elco zet, de min kant aan aarde en de plus kant aan de Souce poot van de FET, zal de versterking flink toenemen ...

larsje
31 maart 2012, 11:11
oke, gisteren uitgevoerd. 1uF over die weerstand en 10n als ingangscondensator. Klinkt al een stuk beter! Ik ga die ingangscondensator verder verkleinen vermoed ik, nog minder fuzz-achtig geluid. Dank je!