PDA

View Full Version : De strat in actie!



Braddie
22 maart 2012, 04:46
http://www.facebook.com/photo.php?v=310805128986854
Samba Pa Ti opgenomen met de Strat, sorry voor de niet fantastische geluidskwaliteit(Galaxy S2).

dagrim1
22 maart 2012, 12:01
Sorry maar geluidskwaliteit is 1 ding, 'speelkwaliteit' is een ander iets. Het klinkt nog lang niet lekker. Bends onzuiver en vals, timing meh... Ik doe het je niet na hoor, maar er is gewoon nog heel veel aan te verbeteren.

Als je dit zelf luistert, wat hoor je dan. Klinkt het voor jou wel ok? Probeer er eens een gewoonte van te maken dingen te posten als je zelf helemaal tevreden bent en als het echt goed klinkt. Niet van die 'meh, het begint er op te lijken' versies...

Mitch
22 maart 2012, 14:30
Ik heb je wel vaker dingen zien posten waar ik mijn twijfels bij had, maar dit is gewoon écht nog niet goed. Zeker het stuk tussen 0:25 en 0:35 is tenenkrommend qua timing. Het lijkt wel of je muziek benadert als "de juiste noten een keer raken" maar timing is alles. Hoe lang houd je een noot vast, waar kap je 'm af, wanneer begin je iets vóór de tel en waar juist iets erna, wanneer wel vibrato of niet etc. etc.

barno
22 maart 2012, 15:06
Het geluid klinkt enigszins Santana maar timing, flow en feel ... Dit nummer is een origineel één brok luie, fantastische sex. Daar zijn we nog lang niet, maar volgens mij ga jet het wel kunnen mits veel oefening en een andere mindset.

Harald
22 maart 2012, 15:46
Dit nummer is een origineel één brok luie, fantastische sex. :seriousf:
Zo heb ik het nooit gehoord eigenlijk, meer een hangmat, zon en een lekker drankje... massage kan nog net...

@Barno ken je de live versie die op Lotus staat? Zo mooi!

en dat heeft deze uitvoering idd. nog lang niet. Stomme is dat de vingers het op zich best zouden moeten kunnen als ik het zo hoor. Misschien eerst eens goed inwendig luisteren hoe je het nummer zou willen laten klinken.. en idd. timing en bends, maar het is meer muzikale breintraining, dan techniek werk heb ik het idee. Dit moet iig niet aggressief klinken. Lui en loom, dat is het meer wat je wilt hebben.... alle tijd van de wereld, en geen zorgen.

Braddie
22 maart 2012, 22:53
Wat bedoel je precies met "Dat de vingers wel willen". en "Andere mind set?"

En het geluid is ènigzins Santana?, bedoel je daarmee dat ik een goede tone heb?, of juist een overdreven slechte?...

barno
23 maart 2012, 00:27
De mindset moet niet zijn: ik speel ongeveer de juiste noten en hoop dat mensen het liedje herkennen. Ik speel live vaak een nummer waarop ik altijd reacties krijg als: cool, dat santana nummer, terwijl er geen enkele santana lick inzit. Dat komt dus door de manier van spelen: het vloeiende, iets laid backe, de vibrato, spot on bendings, de typische frasering enz...

Je speelt nu te nadenkerig, een verzameling losse licks waarvan er sommige okee zijn, maar een aantal voorlopig nog niet door censuurcommissie komen :)

Harald
23 maart 2012, 07:29
Over die vingers en mindset, een analogie, de vingers zijn de woorden...

Je kent je woordjes, al spreek je sommige nog niet zo mooi uit. Maar de zinnen zijn niet altijd goed opgesteld, en het verhaal is onsamenhangend.

Ik hoor je dingen doen waardoor ik denk dat het nummer qua speltechniek best haalbaar zou moeten zijn. Bends hebben dan nog wat werk nodig, maar het is haalbaar. Tegelijkertijd klinkt het geheel gewoon beroerd.

Probeer nu eerst eens gewoon Santana's partij te dubbelen met de plaat, ipv een backing track. Als dat lukt kun je varieren. Andere tip, zoek zoveel mogelijk live uitvoeringen van Santana op. Hij speelt die nummers nooit helemaal hetzelfde, maar zijn variaties zijn veel dichter bij de bron dan wat jij doet. Soms herken ik bij jouw versie weer een stukje, en dan komt er weer iets wat er helemaal niets mee te maken heeft. Je verandert het verhaal. Santana verteld steeds hetzelfde verhaal. Hij leest het alleen niet op, maar verteld het steeds net wat anders. Dat zit in versieringen en timing, de hoofdlijnen van het thema blijven overeind.

Harald
23 maart 2012, 07:33
http://www.youtube.com/watch?v=sneqWW49lI8


http://www.youtube.com/watch?v=dIiHXecp76c

Harald
23 maart 2012, 07:35
http://www.youtube.com/watch?v=SRQ5Y_FadhI


http://www.youtube.com/watch?v=ACdwCIld3kE

jannest
23 maart 2012, 13:02
eens met de bovenstaande comments

mijn vermoeden is dat je het nummer nog niet goed genoeg uit je hoofd kent
je bent te veel bezig met je vingers in de juiste vakjes te plaatsen

dus ......................... speel het liedje een paar keer dag en plaats over een maand of zo je volgende poging

Braddie
25 maart 2012, 06:18
eens met de bovenstaande comments

mijn vermoeden is dat je het nummer nog niet goed genoeg uit je hoofd kent
je bent te veel bezig met je vingers in de juiste vakjes te plaatsen

dus ......................... speel het liedje een paar keer dag en plaats over een maand of zo je volgende poging

Het probleem is met mij, dat ik te veel bezig ben met het niet hebben van bijgeluiden (Dat ik perongeluk een verkeerde snaar aansla, of een snaar te veel, of mis pick, dat gebeurd me te veel, zelfs na bijna 2 jaar spelen nu)

beruk
25 maart 2012, 09:32
Het probleem is met mij, dat ik te veel bezig ben met het niet hebben van bijgeluiden (Dat ik perongeluk een verkeerde snaar aansla, of een snaar te veel, of mis pick, dat gebeurd me te veel, zelfs na bijna 2 jaar spelen nu)

Da's makkelijk te verhelpen: oefenen, oefenen, oefenennnnnnn!!!! Wat Harald al liet weten: probeer het nummer eens met Carlos mee te spelen. Dan alleen met backing track.

Tabula Rasa
25 maart 2012, 10:08
Het klinkt alsof je probeert een lick van bijvoorbeeld 71 aanslagen netjes tussen de eerste en de laatste aanslag te proppen, en daarmee is heel de timing en feel weg. Deel dat nummer eens op in losse licks en probeer iedere lick, los van elkaar helemaal goed neer te zetten. Het juiste "gereedschap" heb je denk ik wel. Luister eens naar George Benson en hoe hij zijn licks meezingt... misschien kan je die aanpak proberen. Als je de melodie zingt, dan doe je dat hopelijk niet zo hakkerig.

Rutger
25 maart 2012, 10:51
En wees niet ontmoedigd, het is een aspect waar gewoon veel mensen moeite mee hebben, ritme en timing. Dat is iets wat meestal niet zomaar gaat maar wat veel energie kan kosten: intensief en geconcentreerd oefenen, niet tevreden zijn met 'zo klinkt het wel zo ongeveer' maar voor perfectie gaan.

Rinze
25 maart 2012, 11:19
Misschien helpt het om de melodie eerst te neuriën. Dat kan je timing en het gevoel voor de noten aardig op weg helpen. Je moet eerst weten wat je wilt spelen, zodat je er niet meer bij na hoeft te denken als je het uiteindelijk op gitaar speelt.

Harald
25 maart 2012, 11:24
Vergelijkbaar met bends. Dat kun je goed oefenen door eerst d e zonder bend te spelen, en dan de d, en die naar e benden. Dus het stukje met bends eerst eens met de juiste noten zonder bends spelen. Hoe het klinkt moet in je hoofd zitten. Dat maakt het makkelijker voor je handen.

michaelsteen
30 maart 2012, 11:54
Ik wil je niet ontmoedigen, maar wat vind je zelf van je spel als je zo naar het filmpje luistert?
Als je zelf niet hoort dat dit gewoon niet goed is dan is er nog heel veel werk aan de winkel denk ik.

Misschien pak je nummers die te hoog gegrepen zijn, probeer anders een kleine wat makkelijkere solo perfect na te spelen. Dus precies zo als op de plaat.