PDA

View Full Version : Calista-44



Gitaar13
21 maart 2012, 20:15
Hallo, ik wil graag gitaar leren spelen en daarom zoek ik een gitaar. Ik zag deze gitaar:
http://www.music-on-line-instruments.nl/contents/nl/d149_Calista-44-clx-klassieke-gitaar.html
Het is een Calista-44. Mijn vraag is: Is dit een goede gitaar en is die goed te bespelen?

beruk
21 maart 2012, 21:10
Geen idee.
Ik zou er mijn geld niet aan uitgeven. De Calista 46 zou ik wel eens willen uitproberen. Massief (uit een stuk hout) bovenblad dat is toch wel een minimum voorwaarde.
Ik ben niet echt een kenner van de klassieke gitaar merken. dit lijkt me een typische beginners gitaar, heb je je geld uitgegeven aan zo'n ding wil je er van af omdat je nu een maal een andere wil, raak je deze niet kwijt. Want onbekend merk. Spaar ajb effe door voor zoiets:
http://a2.images6.thomann.de/pics/prod/268268.jpg
http://www.thomann.de/nl/takamine_g124s.htm

LaurentB
21 maart 2012, 23:48
Of probeer voor dat gekld een tweedehands te vinden, maar dan moet je wel weer iemand meenemen die er iets vanaf weet.

--=HANS=--
22 maart 2012, 08:26
De gitaar in je linkje heeft nylon snaren, zo'n gitaar is het meest geschikt voor klassieke muziek en flamenco. Voor pop/rock/blues etc wordt meer gebruik gemaakt van gitaren met stalen snaren. Verder is de gitaar in je linkje wel heel erg goedkoop en ik zou er niet te veel van verwachten. Ik zou denk ik eerst eens een instrument lenen van een bekende of bij een muziekschool om te kijken of je het echt leuk vind en als dat zo is toch een beetje meer investeren, dat betaald zich op langere termijn altijd uit.
Succes met je zoektocht!

Gitaar13
22 maart 2012, 15:00
Ja, ik heb al wel eens gitaar gespeeld en ik vind het heel leuk. En ik wil wel beginnen met een akoestische/spaanse gitaar. Ik zit op op marktplaats te zoeken en toen vond ik dit: http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/542716900-te-koop-harley-benton-cg300ce-nt.html Het merk van de gitaar is:Harley Benton CG300CE NT. Ik vind dit een hele mooie gitaar maar weet iemand of dit ook een goede gitaar is en of het wat voor mij als beginner zou zijn.;)

Rizz
22 maart 2012, 16:01
Ja, ik heb al wel eens gitaar gespeeld en ik vind het heel leuk. En ik wil wel beginnen met een akoestische/spaanse gitaar. Ik zit op op marktplaats te zoeken en toen vond ik dit: http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/542716900-te-koop-harley-benton-cg300ce-nt.html Het merk van de gitaar is:Harley Benton CG300CE NT. Ik vind dit een hele mooie gitaar maar weet iemand of dit ook een goede gitaar is en of het wat voor mij als beginner zou zijn.;)

De gitaar uit je advertentie is €88 euro nieuw (http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbcg300ce_konzertgitarre.htm) en zal van het zelfde laken en pak zijn als die andere..

Dan zou ik eerder voor deze gaan: http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/539213452-yamaha-gitaar-c-60.html?return=eJxNjsFugzAQRP8lEtyMsR0IAaGKqD%2ByJ U6wDMbyLmqbqv%2Fepe0hp3kzo1kttKr9cm3ZYWtU0x7QQhqnb iKKrZR%2BjTYUCyRPcQYgLMIsl%2B3hrBc2CBeQ0rbYQDZIDAD pORF3R5BYwa8WyeE4yXENV0fOirt9S5vzJOkzWuFnQOSjVqw3g REgoP2dQ5Lj6VgXEy3zy8fcq%2FyKPa2ZGVRmLnFjKBlmdsNJN zvqHY%2F1jsT4cJERb1dks2%2Fof7NwPgT%2BNbmR7YqOvc5j3 Poyj73O4T2rLqquTVa9MpUsvSrLc%2FPXGN2op6aqzkYfuu8fF Kdq%2Fg%3D%3D&df=1&fta=eNqdU8tu2zAQ%2FBWDB5%2FJpUlJFHxIW6AI%2Brik6CUI AkpcJoJlSRCpxG3gfy9XTFr0gRbobTQ7y519yJrCPAVTGrbM%2 Fe2D7QOrgxECDDv1e7F1YR9HI%2BppMbzuhSmgrHswxU7XfTRf u6kO3gVTTzHFj5MZliPOXVuPoTOwnaZlz7fTHrb28VpoLW%2Bu %2Bc1ecF6VxEgoxcooVUmgwjvDJnuHrE7Z6VMa1rnVERTJomwa jlyVJ%2BDSW5RAAJVqHIFmpz0SqNJrmgC00qmT8IAgKp8YaMAX pAFrAQQB3QogMajK61WjGyt8ZrBQGYhqFcsGyzaDqlpD3GpJDw qPzsoVSF6uoMVS0cscFU8h4YUtvaMsUUmldgS0VnZldohtkzS% 2BaAvJKasUBXhiQAheEaOczyHVcqhOAttS6kKuC0uTiuNkXbjt cbiL9zRBkQKVYUd7uqWhpjk6I2mWhtlHVtsEnpIqrSXh9QxS5P LN8x6IJ6gMe28b7AmnHbweB9fFDvOZGPbKtgcc3Ed7zBT8kGw% 2BbC9fzF3EOHfNEvHTlykLUwWWDV6Nc7wcHJ5YNic4AW3YZ9sv ZNsmdXLKs5v1fFh9zvVXzWrwZ2Gy%2BhabeekOMWnPnaFj%2B1 OfxP%2FaZ6K%2F%2B%2Fy9R3gOby4OI4bYhfYeN3ddtDMO%2F9 Mv%2FL3f55%2FjH%2F1CYdi73obQ4QE3o99cTdYOIRuzM83gnF f%2FQHncPJ3P3wBjmioM&fta_ind=15&fs=1

Met Yamaha kan je nooit echt misgaan en is uitermate geschikt als eerste instrument..

synapse
22 maart 2012, 16:04
Of het een goede gitaar is weet ik niet, maar hij is nieuw bij Thomann € 88, dus inclusief verzenkosten ad € 8,= € 96.
Als hij dan niet bevalt stuur je hem gewoon (binnen 30 dagen) terug.
Is misschien ook het overwegen waard.
Ikzelf zou liever hetzelfde uitgeven aan een gitaar zonder pickup systeem, dan zou ik toch het idee hebben, al dan niet terecht, wat meer kwaliteit te krijgen.
Ik zou in ieder geval in een muziek winkel uitproberen of je wel een klassiek model wilt, of toch niet liever een western model. Die spelen meestal in het begin toch wat makkelijker.

Rizz
22 maart 2012, 16:06
Ha, dat was tegelijk.. :D

synapse
22 maart 2012, 16:29
nee, jij was eerder....

Gitaar13
22 maart 2012, 19:29
Ja ik moet even een muziekwinkel in de buurt vinden, want het lijkt me wel handig om even uit te proberen of ik misschien western wil. Lijkt me ook wel wat maar zo'n gitaar kan toch ook wel zonder versterker?

Rizz
22 maart 2012, 19:37
Het ligt er ook een beetje aan wat voor muziek je wilt gaan maken.. Wil je tokkelen, een beetje spaans/klassiek wilt spelen, dan een nylonsnarige gitaar.
Wil je vooral pop/rock gaan spelen, is het "beter" een staalsnarige te kopen..

Nylonsnarig is wat vriendelijker voor je vingers, maar ook dat is een kwestie van tijd en gewenning..

Voor de rest, klank en bespeelbaarheid is erg belangrijk en heel erg persoonlijk.. Om een voorbeeld te geven: Afgelopen weekend was ik in een zaakje en heb ik een klassieke gitaar van €150 en 1 die het 10-voudige kostte bespeeld. Die van 150 klonk veel beter, maar de bespeelbaarheid was ruk en bij die van 1500 precies andersom. Nu zijn dit wel extremen, maar het is zaak om een goede mix hierin te vinden die voor jou en je budget acceptabel is..

En een akoestische gitaar is een akoestische gitaar, ook als je hem kan versterken.. Maar de elektronica bepaalt ook al een deel van de prijs en als je voorlopig niet wilt optreden of in een band spelen, zou ik het zonder doen..

Succes met je zoektocht!

Gitaar13
22 maart 2012, 19:42
Ik hoef niet in een band en optreden enzo maar ik wil gewoon graag de liedjes spelen die ik leuk vind ;) Ik moet maar even gaan zoeken naar een gitaarwinkel:)

Gitaar13
23 maart 2012, 20:20
Nog even over die Harley Benton CG300CE NT, is dit niet een western gitaar?
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbcg300ce_konzertgitarre.htm Ik dacht dus dat dat een akoestische gitaar was ....

Woml
23 maart 2012, 22:55
Dit is inderdaad een akoestische gitaar. Met de mogelijkheid om hem te versterken. En het is niet een western-gitaar, want het is een nylonsnarige, niet een metaalsnarige.

Muzieknono
24 maart 2012, 08:19
Ik denk dat je er verstandig aan doet om even naar een zaak te gaan en proberen, voelen en luisteren, ik heb vorig jaar een gitaartje erbij gekocht voor de vakantie, nylonsnarig, ik speel normaal flamencoop een alhambra maar was verbaasd hoe goed dat gitaartje klonk voor ik meen 69 eurietjes, gewoon gelamineerd en kan dus tegen een stootje, ik wil maar zeggen dat je niet veel geld hoeft uit te geven als je gaat beginnen als je maar luistert en voelt, een goedkope gitaar klinkt zoals hij klinkt en dat zal meestal niet veranderen, een dure massieve gitaar gaat met het verstrijken der jaren steeds beter klinken (als het goed is), maar daar zou ik als beginner mijn geld niet aan uitgeven.
Kijk wel even bij een goedkope gitaar hoe de actie is en of de mechanieken een beetje fatsoenlijk werken, niets is zo verevelend als een stemmechaniek wat steeds verloopt of eentje waar je je het gompes aan moet draaien omdat hij zo zwaar gaat.
Veel succes met je zoektocht, enne inderdaad, met yamaha val je je geen buil, zijn altijd goede gitaren, ook in het goedkope segement.
Mvgr. Dirk Jan :B

Rizz
24 maart 2012, 08:19
iemand op dit forum heeft een positieve review gemaakt over deze gitaar (http://www.thomann.de/nl/fender_squier_sa105_bk.htm), is nog goedkoper ook en het is een staalsnarige.. Hij is er ook in naturel en sunburst..

harrie-beton
24 maart 2012, 09:11
Voor een beginner vind ik nylon beter, het is makkelijker, lichter en snijdt minder in je vingers, en voor dat bedrag kun je geen buil vallen. Na 2 jaar goed oefenen kun je staalsnaren overwegen.

Gitaar13
24 maart 2012, 09:25
Ja bij akoestisch zit er toch ook meer ruimte tussen de snaren? Ik moet echt even naar een gitaarwinkel gaan ;)

Merelvh
24 maart 2012, 09:43
Het zijn allebei akoestische gitaren. De één heeft nylonsnaren, de ander heeft stalen snaren
Een nylonsnarige gitaar heeft een bredere hals, dus inderdaad meer ruimte.

guinevere
28 maart 2012, 19:26
Beste Gitaar 13,

Misschien heb ik een tip voor je! Als je voor rond de honderd euro aan een gitaar wilt uitgeven en je vindt het niet erg dat het een occasion is dan zou je eens naar Brunaari kunnen gaan. Hij verkoopt zowel klassieke-als westerngitaren en hij zal je goed adviseren!
Hij restaureert oude gitaren en die verkoopt hij en geloof me het zijn mooie gitaren en voor rond de honderd euro kun je er vast wel een mooie en geschikte gitaar kopen. En wat ook belangrijk is je krijgt er garantie.
Als je even op 'Brunaari gitaren' googled dan vind je zo zijn website!
Veel succes met je aankoop!

Gitaar13
28 maart 2012, 20:46
Bedankt voor je tip! En waar is dat eigenlijk?

Rizz
28 maart 2012, 20:59
Google is your friend, 1 minuut werk.. Heb z'n site net bekeken, ziet er goed en eerlijk uit...

Een beetje gemeen, maar Wervershoof in Noord-Holland ;)

Gitaar13
29 maart 2012, 08:58
Ja ik heb de site ook gezien, ik heb het adres ergens zien staan maar had echt geen flauw idee waar het was, heb toen verder gekeken en toen kon ik het adres niet meer terugvinden ;-)

guinevere
29 maart 2012, 11:16
Hallo Gitaar 13,

Ik heb hier het adres voor je!
Bruno B.M. Merks
Floralaan 122
1693 GR Wervershoof
The Netherlands
Tel. 0031 228 584073
Mobile 0031 6 51340902
E-mail: bruunari@quicknet.nl

Gitaar13
29 maart 2012, 20:55
Okee bedankt! Waarschijnlijk ga ik toch voor een Calista-44 , het wordt mijn eerste gitaar en dan ga ik als ik het een beetje kan een betere, duurdere gitaar kopen en dan zou dat wel iets voor mij kunnen zijn, het lijkt mij wel een goede, maar ik ga denk ik liever een keer dan in een winkel kijken en noord-holland is voor mij niet heel dichtbij ;)

Rizz
30 maart 2012, 14:47
Goed besluit! Je moet het tenslotte ergens op leren... De meeste hier, incluis mezelf zijn wat verwend en voor allebei valt wat te zeggen...

Ik ben ook op een brandhoutgitaartje begonnen, destijds 75 gulden en twee jaar later ingeruild voor een mooie Yamaha... Wist niet wat me overkwam! En dat is de andere kant, de bespeelbaarheid en klank zijn vaak heel wat beter met maar een iets meer budget...

Er wordt nu natuurlijk wel een foto (een echte, geen internetplaatje) verwacht zodra je 'm binnen hebt, dat begrijp je natuurlijk wel!! :D

Gitaar13
5 april 2012, 16:54
Weet iemand misschien wat voor hoes er vaak bij pakketen zit? En misschien ook welke bij de Calista-44? Want ik wil graag eentje die iets gevoerd is omdat ik de gitaar ook meeneem naar les enzo.. dus weet iemand dat? ;)

Rizz
6 april 2012, 07:57
Tja, je kan niet heel veel verwachten voor dat geld.. Ik denk dat ze wel voldoen en de bescherming bieden die zo'n gitaar verdient.. Alleen met de heel prijzige hoezen kan je 'm nog wel 's laten vallen met de kans dattie heel blijft.. Gewoon niet laten vallen, ok? ;)
Bescherming tegen de elementen: ik zou je niet durven vertellen of ze waterdicht zijn en anders een vuilniszak eroverheen als het regent en je moet fietsen... Een echt goede hoes is duurder dan je gitaar, dus ik zou me er niet aan wagen... Ik doe al jaren met koffers, maar ik heb een auto en een koffer is niet echt praktisch op de fiets..

Gitaar13
6 april 2012, 12:04
Tjsa.. ik dacht al dat het niet een super hoes was maar ik laat de gitaar niet vallen hoop ik ;) en ik doe een gitaar zonder element :)

Gitaar13
9 april 2012, 20:12
Waarschijnlijk ga ik voor de Calista-44, maar toch nog even wachten, weet iemand nog een goede gitaar die niet meer dan €100 kost?? Het liefst met een tas erbij en als het even kan een stem apparaat ;)

-Martijn-
9 april 2012, 21:12
weet iemand nog een goede gitaar die niet meer dan €100 kost??

Dat ga je helaas niet vinden. Helemaal niet als die prijs ook nog incl. stemapparaat en tas moet zijn. ;)

fastfolkert
9 april 2012, 22:40
Dat ga je helaas niet vinden. Helemaal niet als die prijs ook nog incl. stemapparaat en tas moet zijn. ;)

Wel als je 2ehands zoekt; zie bijv. mijn recente ervaring hier op dit forum: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154013-Hncgd

YMMV

Fenderfan
10 april 2012, 11:16
Je hebt toch een marktplaatslink gekregen voor die Yamaha? En het advies om voor die gitaar te gaan. Waarom toch voor bagger kiezen?
Een klassieke gitaar daar moet je niet op beknibbelen. Omdat je er altijd veeeel langer op blijft spelen dan je denkt/van plan was.

Ga voor een Spaanse om het te leren. Das niet alleen gemakkelijker omdat de snaren verder van elkaar af zitten. Het is vooral gemakkelijker omdat de snaarspanning lager is. Daardoor doet het minder pijn. Stap (als je je kampvuur liedjes kent) over op een c&w.

Gitaar13
11 april 2012, 17:11
Ik heb nu al een gitaar besteld ;) Die yamaha moet een nieuwe snaar hebben en ik weet niet hoe dat moet dus dat was niet heel handig... en het is toch mijn eerste gitaar dus die hoeft niet perfect te zijn ;)

Rizz
11 april 2012, 17:46
Ik heb nu al een gitaar besteld ;) Die yamaha moet een nieuwe snaar hebben en ik weet niet hoe dat moet dus dat was niet heel handig... en het is toch mijn eerste gitaar dus die hoeft niet perfect te zijn ;)

snaren wisselen zal je toch een keer moeten leren en geloof me, die dag zal sneller dichterbij komen dan je denkt! Ff naar de muziekwinkel en ze laten je het zo zien..

Maar, gefeliciteerd! En nu volhouden, hè?

Succes ermee!

Gitaar13
12 april 2012, 09:05
Haha ja ik heb ook wel een boek maar daar staat het heel onduidelijk in ;) en ik zal wel aan mijn gitaarles vragen. En ik heb heel veel zin als die komt ! Eigenlijk is ie er al maar ik mag hem nog niet zien:(

Fenderfan
12 april 2012, 21:47
@gitaar13:

Verknoei onze tijd a.u.b niet meer, met deze onzin posts.

Rizz
12 april 2012, 22:49
Nou, niet zo aardig joh! Alsof alle posts zinnig zijn hier..We zijn allemaal jong geweest!!