PDA

View Full Version : Gibson les paul standard 2012?



kenx
21 maart 2012, 18:18
Ik zag daarstraks een foto verschijnen van de nieuwe Gibson Les paul 2012, iemand hier al iets meer over gelezen? Veranderingen tov de 2008 versie?

klik! (http://twitter.com/#!/keymusicstores/status/182452311476547585/photo/1)

Watchmaker
21 maart 2012, 18:49
Wow, revolutionair design!

:roll::D

Hoop dat ze van dat chambering afstappen, of het toch tenminste als keuze geven. Best tevreden over mijn vrijwel geheel uitgeholde Studio, maar de volgende moet toch zo massief mogelijk worden.

kenx
21 maart 2012, 18:56
Ik heb momenteel ook zo'n gechamberde les paul (2008 standard), maar ik zou ook liever gewoon massief hebben. Het klinkt misschien gek, maar ik vind 'm gewoon te licht.

orangerocker
21 maart 2012, 19:08
Net op het MyLesPaul forum gelezen dat er aardig wat veranderingen zijn:

Gibson 2012 Les Paul Standard Plus Electric Guitar Features
Dual Burstbucker Pro Pickups with coil splitting
Modern weight relieved Mahogany body with AAA flame Maple top
Improved frequency tuned coil tapping for a fatter single coil tone and better output balance
Push/pull tone knob for Pure Bypass which takes the bridge pickup straight out the jack

Gibson 2012 Les Paul Standard Plus Electric Guitar Specifications
Body: Modern Weight Relieved Mahogany
Top: AAA Flame Maple
Pickups: Dual Burstbucker Pro split coil
Neck: Mahogany
Neck Profile: 60s
Fingerboard: Compound Radius Rosewood
Output Jack: Switchcraft
Tuners: Locking Grover Kidney
Hardware: Tone Pros TOM and Stop Bar
Controls:
Push/Pull Volume:
Splits from humbucker to single coil
Improved frequency tuned coil tapping for a fatter single coil tone, and better output balance
2 Push/Pull Tone:
Phase Switch
Pure Bypass takes the bridge pickup straight out the jack

Nu alleen nog een parallel/in serie schakeling en dan hebben ze een jimmy page signature gemaakt :seriousf:
Ook schijnt het 100 dollar goedkoper te zijn dan het model uit 2008.

hier (http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/190043-2012-les-paul-standard-revamped-standard.html) de link naar het forum voor de geïnteresseerden.

JohnLord
21 maart 2012, 19:11
Ik heb momenteel ook zo'n gechamberde les paul (2008 standard), maar ik zou ook liever gewoon massief hebben. Het klinkt misschien gek, maar ik vind 'm gewoon te licht.

Daarvoor hebben ze de Traditional "bedacht". Tenminste, die zijn slechts weight releived, gatenkaas dus. Voor écht massief zul je flink terug in de tijd moeten.

Sinner1980
21 maart 2012, 19:14
Bah! Weight relieved en coil split.
Coil split wil ik eventueel zelf laten doen en weight relief is voor mietjes. Mensen willen toch gewoon een les paul met al zijn logge ongemak! Geen les pauline...

bass blom
21 maart 2012, 19:23
eindelijk goeie tuners, dat dan weer wel :D

Jasper.
21 maart 2012, 19:44
Ik moet zeggen dat ik het wel heel prettig vind. Dat lage gewicht van mijn studio.
Nou heb ik ook niet een hele beste rug. Maar vind het lage gewicht sowieso wel prettig.

Agent_Smith
21 maart 2012, 19:45
Het verschil met een 2008 weet ik niet want ik ben niet echt op de hoogte met 'nieuwe' Gibsons, maar ik zie een mooie toets en mooie Grovers (de standaard 'ouderwetse' tuners hebben bij mij overigens nog op geen enkele Gibson ooit voor problemen gezorgd, maar de Grovers zien er gewoon erg mooi uit). Ziet er goed uit!

Watchmaker
21 maart 2012, 20:46
Wat die toets betreft, ik zag her en der dat er op de Custom ("de" Custom) tegenwoordig Richlite-toetsen zitten. De pakweg $100 inkoop voor een perfect zwarte ebben toets kennelijk toch "too much" voor Gibson...? Ik kom hierop omdat de toets van die 2012 Standard erg uniform zwart oogt en da's vast ook geen ebben.

Richlite is trouwens een of ander geperst papier-kunsthars-koolstof brouwsel. Wellicht een beetje als Micarta dat wel op duurdere, vooral Amerikaanse zakmessen zit als handgreep.

macwilliams
21 maart 2012, 20:47
Zijn ze nou helemaal gek geworden? ...

Zonder malligheid, ziet er mooi uit en weight relieved is toch allang ingeburgerd!
Al zou een 50's hals me eerder over de streep trekken.

Mr. Dynamite
21 maart 2012, 21:59
Hahhahaha ook nog echt: Topdesigner Jim de Cola :seriousf:
Revolutionair! Zegt 't voort! :cheerup:

macwilliams
21 maart 2012, 22:49
Les Paul spelers zijn conservatieve, traditionalistische spelers. Die willen geen innovatie.

Venlonaer
21 maart 2012, 23:14
Dat ze maar eens een paar nieuwe tops standaardiseren! Een mooie flamed blue of red met gouden hardware zou zeer welkom zijn! :ok:

YannickH
22 maart 2012, 16:48
ik mis het gewicht ook in mijn les paul:(

E-J
22 maart 2012, 18:38
Wat een onzin, de originele Les Pauls uit de jaren '50 zijn ook licht (onder of vlak rond de 4 kg), i.p.v. die zware bakbeesten uit de jaren 70/80. Een goede Les Paul is NIET zwaar.

Braindead
22 maart 2012, 19:49
De originele Les Pauls uit de 50 jaren zullen vast licht zijn maar van nature. Al dat uitboren van dat hout om onder de 4 kg te komen is een heel ander verhaal. Daarbij vind ik "Een goede Les Paul is NIET zwaar." ook niet de waarheid. Eerder "een goede Les Paul hoeft niet zwaar te zijn".

kenx
22 maart 2012, 20:10
Dat is helemaal waar. Ik heb nooit gezegd dat een lichte les paul niet goed is, ik vind 'm gewoon te licht. Ik hou van iets zwaardere gitaren. Nu lijkt het speelgoed voor mij (dankzij het gewicht).

macwilliams
22 maart 2012, 23:07
Het is echt niet het gewicht wat een LP goed maakt of niet. Ook in de zo perfecte jaren '50/ '60 zullen er draken van gitaren tussen hebben gezeten.

TimS
22 maart 2012, 23:10
Sjongejonge, waar waren jullie allemaal toen ik m'n LP Classic verkocht? Als jullie graag een zware gitaar willen was dat ding perfect geweest, die woog 4,8kg. Was ook een reden om hem te verkopen, ik heb m'n gitaren liever zo licht mogelijk.

Mitch
22 maart 2012, 23:11
Weight relief ja, chamberen nee. Ik vind het ook té licht aanvoelen, niet meer comfortabel. Dat ze akoestisch luider zijn is ook niet altijd een voordeel.

Montecristo
23 maart 2012, 09:16
Dus als ik het goed begrijp stappen ze nu voor de standard ook af van chambered? Ik vond persoonlijk de standard 2008 net even beter klinken dan de traditional. Ik vond het geluid net even minder dof, daarmee iets feller en beter voor scheur werk. Daarentegen vond ik de traditional weer lekkerder voor donker blues werk. Maar ongetwijfeld waren er ook andere factoren in het spel (pups?).

Watchmaker
23 maart 2012, 18:04
Een reden dat in het algemeen LP's zwaarder worden (werden, tot ze er in begonnen te frezen) is dat topkwaliteit mahonie schaars wordt. Gibson gebruikt de beste (en lichtste) planken voor CS-gitaren. In het algemeen kun je zeggen dat mahonie minder resoneert naarmate het zwaarder wordt, er zit een flink bereik in het soortelijk gewicht ervan. Dat ligt normaal rond de .60 maar kan bijna zo zwaar zijn als ebben (groter dan 1.00, oftewel - het zinkt in water).

Montecristo
24 maart 2012, 10:57
Een reden dat in het algemeen LP's zwaarder worden (werden, tot ze er in begonnen te frezen) is dat topkwaliteit mahonie schaars wordt. Gibson gebruikt de beste (en lichtste) planken voor CS-gitaren. In het algemeen kun je zeggen dat mahonie minder resoneert naarmate het zwaarder wordt, er zit een flink bereik in het soortelijk gewicht ervan. Dat ligt normaal rond de .60 maar kan bijna zo zwaar zijn als ebben (groter dan 1.00, oftewel - het zinkt in water).

Is het dan zo dat Gibson met het hele freesverhaal naast het voorkomen van rugklachten dus vooral ook probeert om het geluid van de vroegere lichtere les paul te benaderen? Veel mensen zijn als een malle op zoek naar de zwaardere modellen (de "rubens" les pauls), terwijl lichter historisch gezien dus vanuit Gibson's oogpunt beter is? Of is dit te kort door de bocht?

Is er daarnaast iets zinnigs te zeggen over het effect van aging op de gefreesde modellen van tegenwoordig? Heeft het verouderen van hout invloed op het soortelijk gewicht?

Mitch
24 maart 2012, 11:22
Wat heeft verouderen met frezen te maken?
Gewicht van hout wordt vooral bepaald door het individuele stuk hout (dus uit welke boom en welk deel daarvan) et komt én hoe goed het wordt gedroogd vóór verwerking in een instrument. Dat achteraf drogen na lakken, sja... zal vast wel iets. Maar vantevoren drogen is veel belangrijker. Zelfde als mieren over nitrolak 'omdat het ademt'. Ja sufferd, dat zou dan ook betekenen dat je hout te vochtig kan worden :chicken:

Anyway, het ging over de nieuwe Standards, toch? Geen chambers meer: prima. Standaard Tonepros hardware én vooral Grovers: dat wil iedereen toch zo graag? Coil splitting, fase is schakelbaar: dat zijn toch mods die heel vaak achteraf gedaan worden? Zit er nu al op! Ik snap het gezeik en gebash niet zo, al wordt er natuurlijk altijd op iedere nieuwe Gibson gemopperd. Het hardst door degenen die geen Gibson hebben of willen kopen. Maar goed, volgens mij is dit wel een goeie zet hoor.

kenx
24 maart 2012, 11:31
Ik denk ook zeker dat de mods die uitgevoerd zijn een goeie zet zijn. Vooral de coil splitting vind ik een mooi extra'tje. Ben benieuwd wat 'ie gaat kosten.

HaroldA
24 maart 2012, 12:38
Zou het coil-split verhaal ook aftermarket beschikbaar komen? Lijkt me een leuke en simpele upgrade voor degenen die nu al zo'n printplaat in hun LP hebben zitten.

Montecristo
24 maart 2012, 19:20
Het verouderen heeft in basis niks met het frezen te maken. Maar als frezen gedaan werd om de toonkwaliteiten van de lichtere massieve planken van vroeger te benaderen, ben ik benieuwd of het soortelijk gewicht an sich" kan wijzigen bij agen. In dat geval zou in theorie namelijk een wight relieved of chamberend gitaar door de jaren heen nog "lichter" kunnen gaan klinken. Misschien complete onzin... in dat geval... laat maar... :)